W

huruf kedua puluh tiga abjad Rumi

W ialah huruf Rumi moden yang ke-23, bernama double-u (disebut /ˈdʌbljuː/).[1]

W
W
Abjad Rumi dasar
  Aa Bb Cc Dd  
Ee Ff Gg Hh Ii Jj
Kk Ll Mm Nn Oo Pp
Qq Rr Ss Tt Uu Vv
  Ww Xx Yy Zz  

Sejarah sunting

Bentuk terawal huruf W merupakan huruf V berganda yang dipakai pada abad ke-7 oleh para penulis bahasa Inggeris Lama yang terawal sekali; dari dwihuruf "uu" inilah timbul nama "double U". Dwihuruf ini tidak begitu laris dipakai kerana bunyinya ketika itu lebih banyak ditandai huruf rune wynn (Ƿ), namun huruf W semakin laris selepas Penaklukan Norman, dan menjelang tahun 1300 huruf W mengganti huruf wynn dalam kegunaan biasa. Bentuk-bentuk lain huruf ini termasuklah sepasang huruf V yang bertindih cabangnya di tengah; dan satu bentuk kursif yang ditemui dalam tulisan bahasa Inggeris dan Jerman abad ke-19 yang berupa huruf "n" yang cabang kanannya melengkung menjadi bentuk "v" kursif (bandingkan dengan bentuk ƕ).

Kegunaan sunting

Cuma ada lima bahasa Eropah moden utama yang memakai huruf W dalam kata-kata jatinya, iaitu bahasa Inggeris, bahasa Jerman, bahasa Poland, bahasa Belanda, dan bahasa Wales. Dalam bahasa Inggeris bunyinya /w/, dalam bahasa Jerman dan Poland bunyinya /v/ (bahasa Poland memakai huruf Ł bagi /w/), sementara dalam bahasa Belanda bunyinya /ʋ/. Bahasa Wales pula memakai huruf W untuk menandakan bunyi vokal dan konsonan. Bahasa Inggeris juga mengandungi sebilangan kata-kata bermula dengan w senyap sebelum r yang disebut (dalam sesetengah loghat), yang diwarisi dari Bahasa Anglo-Saxon yang mana bunyi w disebuy: wreak, wrap, wreck, wrench, wroth, wrinkle, dan sebagainya.

Dalam IPA, /w/ menandakan malaran tak geser labial-velar bersuara, iaitu seperti "w" dalam perkataan "wayang."


Kod-kod pengkomputeran sunting

Titik kod Huruf besar
W
Huruf kecil
w
Unikod U+0057 U+0077
ASCII Perpuluhan 87 119
Perduaan 01010111 01110111
EBCDIC 230 166

Rujukan sunting

  1. ^ "W" Oxford English Dictionary, 2nd edition (1989); Merriam-Webster's Third New International Dictionary of the English Language, Unabridged (1993).

Lihat juga sunting

Abjad Rumi/Latin
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz