C

huruf ketiga abjad Rumi

Huruf C adalah huruf ketiga dalam abjad Rumi.

C
C
Abjad Rumi dasar
  Aa Bb Cc Dd  
Ee Ff Gg Hh Ii Jj
Kk Ll Mm Nn Oo Pp
Qq Rr Ss Tt Uu Vv
  Ww Xx Yy Zz  

Ia melambangkan bunyi konsonan letusan lelangit-gusi tak bersuara /tʃ/ diaturkan dalam sistem Ejaan yang Disempurnakan yang disetujui dua-dua pihak Malaysia dan Indonesia untuk bahasa-bahasa baku mereka pada tahun 1972;[1] penutur di Malaysia cenderung menyebut huruf ini sebagai si (siː) mengikut bahasa Inggeris manakala penutur di Indonesia cenderung menyebut huruf ini sebagai (tʃe) mengikut bahasa Belanda. Dalam bahasa Inggeris pula, huruf ini melambangkan bunyi /k/ (sebelum a, o, u) atau /s/ (sebelum ae, e, i).

Sejarah sunting

gimel Ibrani gimel Phoenicia Gamma Yunani Klasik Rumi Awal C Rumi Akhir C
         

C datang daripada huruf yang sama seperti G atau g. Orang Semit menamakan ia sebagai gimel, yang bermaksud "batang kayu lempar". Tanda ini berkemungkinan diadaptasi daripada satu aksara hieroglif Mesir untuk bumerang. Ada sesetengah golongan sarjana mendakwa yang Gimel Semitik (ג) datang daripada gambar unta, tetapi kebanyakan sarjana menganggap ia adalah gaml (batang kayu lempar / bumerang).

Konsonan hentian tidak mempunyai fonasi kontrastif dalam bahasa Etruska. Oleh itu, abjad Yunani Γ (γάμμα gamma) diadaptasi kepada abjad Etruska untuk mewakili fonem /k/. Telah pun dalam Abjad Yunan Barat, Gamma mengambil satu   membentuk dalam Etruscan Awal, kemudian   dalam Etruscan Klasik. Dalam huruf Latin awal ia mengambil bentuk C dalam huruf Latin klasik. Huruf Latin Awal menggunakan C untuk kedua-dua / k / dan / g / , tetapi sepanjang abad ketiga SM, satu huruf yang diubah, telah diperkenalkan untuk / g / , dan C sendiri dikekalkan untuk / k / . Oleh Itu, dalam zaman lama dan selepas, G telah dikenali sebagai wakil fonetik untuk gamma, dan C sebagai sama dengan kappa, dalam transliterasi kata-kata Yunani ke dalam ejaan Rumi, seperti pada KA∆MOΣ, KYPOΣ, ΦΩKIΣ, dalam surat-surat Rom CADMVS, CYRVS, PHOCIS. Ia adalah mungkin juga tetapi tidak pasti bahawa C hanya diwakili / g / di satu zaman terdahulu, manakala K mungkin telah digunakan dalam / k / .

Abjad-abjad lain mempunyai huruf-huruf seiras kepada bentuk C tetapi tidak dalam penggunaan dan terbitan, khususnya huruf Cyril Es yang mana berpunca dari satu bentuk huruf Yunani sigma, dikenali sebagai "lunat sigma" kerana bentuknya seakan-akan bulan sabit.

Pelbagai kod dalam bidang perkomputeran sunting

 
C dalam tanda hak cipta
Titik kod Huruf besar
C
Huruf kecil
c
Unikod U+0043 U+0063
ASCII Perpuluhan 67 99
Perduaan 01000011 01100011
EBCDIC 195 131

Maksud-maksud C sunting

Lihat C (nyahkekaburan)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Asmah Haji Omar (1989), "The Malay Spelling Reform", Journal of the Simplified Spelling Society (2): 9–13, diarkibkan daripada yang asal pada 26 Ogos 2011
Abjad Rumi/Latin
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz