Wikipedia:Sunting kopi

Menemui bahawa laman perlu asas sunting kopi mungkin akan mengejutkan pengunjung baru ke Wikipedia Bahasa Melayu, tetapi ini ialah sebuah "ensiklopedia yang sesiapa sahaja boleh menyunting". Beribu-ribu artikel memerlukan penambahbaikan mudah yang anda boleh buat walaupun anda bukan seorang pakar dalam subjek ini. Suntingan kopi melibatkan "lima T": membuat artikel yang terang,[maksud 1] tepat,[maksud 2] teringkas,[maksud 3] terselami,[maksud 4] dan tekal.[maksud 5][1] Berikut ialah panduan untuk penyuntingan salinan baru.

Bagaimana sunting kopi yang asas sunting

Langkah 1
Imbas rencana untuk sebarang ralat atau cara ia boleh diperbaiki. Seluruh rencana, atau bahagian-bahagian tertentu, akan ditandakan sebagai memerlukan sunting kopi. Kesalahan tatabahasa, ejaan dan penyusunan amat perlu diberikan perhatian.
Langkah 2
Menyunting halaman dengan mengklik tab "Sunting/Sunting sumber" di bahagian atas atau salah satu bahagian pautan [Sunting] atau [Sunting sumber].
Langkah 3
Buat perubahan anda dan mengisi ringkasan suntingan. Baik bagi anda menggambarkan perubahan anda sebagai "sunting kopi", atau menyingkatkan perkataan itu bagaimanapun anda suka.
Langkah 4
Pralihat perubahan dan simpan.
Langkah 5 (pilihan)
Jika anda fikir rencana ini tidak memerlukan sunting kopi lebih asas, dipersilakan menyunting lagi dan mengeluarkan templat di bahagian atas rencana itu yang memberi tanda bahawa ia memerlukan pembaikan. Ia biasanya ialah penanda yang kelihatan seperti: {{copy edit}} bersama tarikh dalam kurungan.

Nota kaki sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Julia Armstrong, "Copyediting and proofreading", University of Toronto, p. 2.