Pasukan bola sepak kebangsaan Yunani

Pasukan bola sepak kebangsaan Yunani juga dikenali sebagai Pasukan bola sepak kebangsaan Greece dalam kod FIFA (Yunani: Εθνική Ελλάδος) mewakili Yunani dalam pertandingan bola sepak antarabangsa dan dikawal oleh Persekutuan Bola Sepak Yunani, Badan pentadbir bagi bola sepak di Yunani. Tempat Rumah Yunani adalah Stadium Karaiskakis di Piraeus dan ketua jurulatih mereka adalah Fernando Santos. Yunani adalah salah satu pasukan negara dalam bola sepak Eropah paling berjaya, menjadi salah satu daripada hanya sembilan pasukan kebangsaan yang menjuarai Kejohanan Eropah UEFA.

Yunani (Greece)
Shirt badge/Association crest
GelaranEthniki (Nasional)
Galanolefki (Biru-Putih)
Piratiko (Kapal lanun)
PersatuanPersekutuan Bola Sepak Yunani
KonfederasiUEFA (Eropah)
Ketua jurulatihMichael Skibbe
Penolong jurulatihLeonidas Vokolos
KaptenGiorgos Karagounis
Kaps terbanyakTheodoros Zagorakis (120)
Penjaring terbanyakNikos Anastopoulos (29)
Stadium tuan rumahStadium Olimpik
Kod FIFAGRE
Kedudukan FIFA 47 4 (30 November 2023)[1]
Kedudukan tertinggi FIFA8 (April 2008 – Jun 2008)
Kedudukan terendah FIFA66 (September 1998)
Kedudukan Elo 38 6 (27 November 2023)[2]
Kedudukan tertinggi Elo7 (Ogos 2004)
Kedudukan terendah Elo78 (Mei 1963 dan November 1963)
Warna utama
Warna kedua
Antarabangsa pertama
 Yunani 1 – 4 Itali [[Image:{{{flag alias-old}}}|22x20px|border|Bendera Itali]]
(Athens, Greece; 7 April 1929)
Kemenangan terbesar
 Yunani 8 – 0 Syria Bendera Syria
(Athens, Greece; 25 November 1949)
Kekalahan terbesar
 Hungary 11 – 1 Yunani Bendera Yunani
(Budapest, Hungary; 25 Mac 1938)
Piala Dunia
Kemunculan3 (Kali pertama pada 1994)
Keputusan terbaikPusingan 2 (2014)
Piala Eropah UEFA
Kemunculan4 (Kali pertama pada 1980)
Keputusan terbaikJuara (2004)
Piala Konfederasi FIFA
Kemunculan1 (Kali pertama pada 2005)
Keputusan terbaikPusingan 1 (2005)

Mereka tidak menghasilkan apa-apa kejayaan besar dalam kejohanan utama, setelah mengambil bahagian hanya dua kali dalam pertandingan akhir Piala Dunia FIFA dan Kejohanan Eropah UEFA, masing-masing di Piala Dunia 1994 dan 1980, sehingga UEFA Euro 2004, apabila mereka menjadi juara Eropah dalam penyertaan kedua sahaja dalam kejohanan itu.

Sejarah sunting

Piala Dunia 1994 sunting

Kejayaan pasukan ini dalam melayakkan diri ke Piala Dunia FIFA 1994 di USA, menandakan kali pertama mereka telah berjaya ke pusingan akhir Piala Dunia FIFA. Yunani menduduki tempat pertama dengan tanpa ditewaskan dalam kumpulan kelayakan, melepasi Rusia dalam perlawanan akhir pusingan kelayakan tersebut. Dalam pusingan Yunani telah dimasukkan ke dalam Kumpulan D dengan Nigeria, Bulgaria dan Argentina. Selepas kempen kelayakan yang berjaya, harapan Yunani kembali tinggi kerana tiada siapa dapat membayangkan kegagalan yang mengagumkan dari arah depan. Sebab yang paling penting bagi kegagalan lengkap ini adalah hakikat bahawa jurulatih legenda Alketas Panagoulias memilih untuk mengambil skuad yang penuh pemain - tetapi kebanyakan mereka sudah tua - tanpa dari bakat baru muncul, mereka telah membantu pasukan dalam kelayakan yang melihatnya sebagai ganjaran untuk kejayaan luar biasa mereka. Tambahan pula, mereka mempunyai kelemahan untuk terjebak di dalam "kumpulan maut", dengan naib juara di Piala Dunia FIFA 1990 Argentina, kemudiannya dengan pasukan separuh akhir Bulgaria, dan Nigeria, salah satu daripada pasukan Afrika terkuat. Perlu juga dinyatakan bahawa semua pemain daripada skuad, termasuk 3 penjaga gol, mengambil bahagian dalam ketiga-tiga permainan, sesuatu yang sangat jarang berlaku. Dalam perlawanan pertama mereka menentang Argentina, Yunani kalah 4-0. Empat hari kemudian Yunani menderita tamparan lain dari Bulgaria dengan 4-0 dan dalam permainan terakhir mereka kalah kepada Nigeria 2-0. Akhirnya, Yunani telah disingkirkan dalam pusingan pertama di atas kekalahan semua tiga perlawanan, dengan rekod tiada jaringan dan hanya bolos 10 kali, yang menjadikan salah satu rekod yang paling buruk dalam sejarah Piala Dunia.

Kejayaan Euro 2004 sunting

 
barisan Yunani semasa Euro 2004

Kelayakan sunting

Yunani memulakan kelayakan Proses untuk Euro 2004 dalam cara lemah kalah di tempat sendiri kepada Sepanyol dan di tempat lawan kepada Ukraine kedua-dua kali dengan jaringan 2-0. Memeranjatkan, apabila pasukan itu pergi untuk memenangi baki mereka enam perlawanan, termasuk jaringan gol penentu 1-0 di tempat lawan ke atas Sepanyol pada pertarungan kedua mereka, mendapat tempat pertama dalam kumpulan dan penampilan dalam pusingan akhir Kejohanan Eropah buat kali pertama dalam 24 tahun.

Peringkat Kumpulan sunting

Dalam perlawanan pembukaan menentang tuan rumah Portugal, Yunani telah mencapai kejutan kemenangan dengan 2-1, menerima nama samaran "kapal lanun" yang digunakan oleh sportscasters Yunani merujuk kepada kapal itu terapung yang digunakan dalam majlis pembukaan kejohanan. Yunani memenangi dengan penyerangnya Giorgos Karagounis melakukan rembatan pada jarak 25-meter untuk gol pertama dan penalti dari Angelos Basinas. Empat hari kemudian, Yunani mengejutkan Sepanyol di depan orang ramai yang sebahagian besarnya penyokong Sepanyol dengan seri 1-1 selepas ketinggalan 1-0 di separuh masa pertama. Yunani ketinggalan dari sedikit kelalaian pertahanan, yang membenarkan Fernando Morientes untuk menjaringkan gol. Walau bagaimanapun, hantaran menyerong yang tepat dari perancang Vasilios Tsiartas membenarkan Angelos Charisteas untuk menjaringkan gol penyamaan pada separuh kedua, memberi Yunani harapan untuk layak. Dalam permainan kumpulan yang terakhir, Yunani tewas 2-0 kepada Rusia (yang sudahpun tersingkir) dalam tempoh sepuluh minit pertama permainan tetapi berjaya menjaringkan satu gol kembali melalui Zisis Vryzas dan dengan itu melangkah ke pusingan seterusnya, dengan mengorbankan Sepanyol menerusi perbezaan jaringan gol. Dmitri Kirichenko mempunyai peluang untuk menghapuskan Yunani pada minit terakhir permainan ini, namun usaha beliau untuk melakukannya gagal.

Suku akhir sunting

 
Pasukan bola sepak kebangsaan Yunani (2010-11-17)

Dalam suku akhir Yunani berhadapan dengan pasukan belum ditewaskan dan juara bertahan Perancis. Pada 65 minit, Yunani mendahului. Angelos Basinas memainkan pas yang sempurna kepada kapten Theodoros Zagorakis, yang menguis bola tinggi di udara, yang lalu pertahanan veteran Perancis Bixente Lizarazu, dan menghantar hantaran silang yang sempurna pada Angelos Charisteas untuk menanduk dan akhirnya bola tandukannya menerjah gawang gol. Yunani dianggarkan untuk memenangi walaupun serangan Perancis bertali arus, dengan usaha rapat dari Thierry Henry, namun tidak berjaya mengegarkan gawang Yunani dan dengan itu menyinkirkan Perancis daripada Euro 2004 dan Yunani menjadi pasukan pertama untuk mengalahkan kedua-dua tuan rumah dan juara bertahan dalam kejohanan yang sama.

Separuh akhir sunting

Yunani mara ke separuh akhir untuk menghadapi Republik Czech, yang merupakan satu-satunya pasukan untuk mengalahkan semua pasukan lawan terkuat ketika itu. Rekod Republik termasuk kemenangan meyakinkan 3-2 ke atas di Belanda, menang 2-1 atas Jerman, dan menang 3-0 atas Denmark pada suku akhir. Pada peringkat ini dalam kejohanan itu, Czech telah menjadi pilihan untuk membawa trofi. Permainan ini mula cemas untuk pasukan Yunani, sebagaimana biasa Republik Czech sentiasa menggunakan tekanan yang banyak. Rembatan Tomáš Rosický terkena palang pada minit pembukaan, dan Jan Koller mempunyai beberapa peluang namun diselamatkan oleh Antonis Nikopolidis. Peluang Czech untuk meneruskan asakan telah mendapat sedikit tamparan kecewa apabila pemain tengah berpengaruhnya Pavel Nedvěd meninggalkan padang kerana tercedera pada separuh pertama. Selepas 90 minit perlawanan berakhir 0-0, walaupun begitu Czech tetap mempunyai banyak peluang untuk permainan tersebut namun disia-siakan. Pada minit terakhir separuh pertama masa tambahan, tandukan pemain pasukan Yunani Traianos Dellas dari jarak dekat berjaya menghasilkan gol perak yang dicari-cari hasil dari sepakan sudut Vassilios Tsiartas dan ianya sekaligus mengakhiri kempen Czech, meletakkan Yunani ke perlawanan akhir Euro 2004 dan membuatkan penyokong mereka bergembira.

Perlawanan Akhir sunting

 
Angelos Charisteas menjaringkan gol kemenangan Yunani dalam Perlawanan Akhir Euro 2004.

Untuk pertama kalinya dalam sejarah, perlawanan akhir adalah mengulangi perlawanan pembukaan, dengan Yunani dan tuan rumah Portugal menghadapi dalam perlawanan semula. Pada minit ke-57, Charisteas memberi Yunani mendahului menerusi tandukan hasil sepakan sudut oleh Angelos Basinas. Portugal mempunyai banyak peluang, tetapi pertahanan Greek adalah begitu kukuh dan serangan demi serangan dapat ditangani. Cristiano Ronaldo mempunyai peluang yang baik untuk menyamakan kedudukan pada saat-saat akhir, tetapi tidak dapat mengaplikasikan penamat. Yunani dipegang untuk memenangi kejohanan itu dengan keputusan perlawanan 1-0, satu pencapaian yang dianggap oleh ramai sebagai salah satu pencapaian yang lebih hebat dalam sejarah bolasepak mereka. Kapten Zagorakis dinamakan pemain terbaik kejohanan itu, setelah membawa Yunani menangani sebahagian besar di seluruh kejohanan itu.

Pengiktirafan sunting

Kemenangan Yunani membawa mereka di dalam Kedudukan Dunia FIFA dari ke-35 pada bulan Jun 2004 kepada ke-14 pada bulan Julai 2004. Ini adalah salah satu langkah yang peningkatan terbesar dalam tempoh satu bulan.

Imej Pasukan sunting

Sejarah kit sunting

 
 
 
 
 
 
1929 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
1970's (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
1979 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1982-1984 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1987–1989 (H)
 
 
 
 
 
 
1989 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1992-1993 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1998 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1998 (A)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2000 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2000 (A)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2006-2007 (H)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2006-2007 (A)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Rekod Persaingan sunting

Piala Dunia FIFA sunting

Rekod Piala Dunia
Tahun Pusingan Kedudukan BP M S K JG GB
  1930 Tidak Memasuki
  1934 Tidak layak
  1938
  1950 Tidak Memasuki
  1954 Tidak layak
  1958
  1962
  1966
  1970
  1974
  1978
  1982
  1986
  1990
  1994 Pusingan 1 24 3 0 0 3 0 10
  1998 Tidak layak
    2002
  2006
  2010 Pusingan 1 25 3 1 0 2 2 5
  2014 Pusingan 2 13 4 1 2 1 3 5
  2018 Tidak layak
  2022
Jumlah Terbaik: Pusingan 2 3/22 10 2 2 6 5 20
* Menandakan seri termasuk perlawanan kalah mati memutuskan tendangan penalti.

Piala Eropah UEFA sunting

Rekod Piala Eropah UEFA
Tahun Pusingan Kedudukan BP M S K JG GB
  1960 Tidak layak
  1964 Tidak Memasuki
  1968 Tidak layak
  1972
  1976
  1980 Pusingan 1 8 3 0 1 2 1 4
  1984 Tidak layak
  1988
  1992
  1996
    2000
  2004 Juara 1 6 4 1 1 7 4
    2008 Pusingan 1 16 3 0 0 3 1 5
    2012 Suku Akhir 7 4 1 1 2 5 7
  2016 Tidak layak
  2020
Jumlah Terbaik: Juara 4/14 16 5 3 8 14 20
* Menandakan seri termasuk perlawanan kalah mati memutuskan tendangan penalti.

Piala Konfederasi FIFA sunting

Tahun Pusingan BP M S* K JG GB
  1992 Tidak layak
  1995
  1997
  1999
   2001
  2003
  2005 Pusingan 1 3 0 1 2 0 4
  2009 Tidak layak
  2013
  2017
Jumlah Terbaik: Pusingan 1 3 0 1 2 0 4

Sukan Olimpik sunting

Rekod Sukan Olimpik
Tahun Pusingan Kedudukan BP M S* K JG GB
  1920 Pusingan 1 - 1 0 0 1 0 9
  1952 - 1 0 0 1 1 2
  2004 4 3 0 1 2 4 7
Jumlah Terbaik: Pusingan 1 3/19 5 0 1 4 5 18

Pemain sunting

Skuad terkini sunting

Pemain berikut telah dipanggil untuk perlawanan persahabatan menentang Australia pada 4 Jun 2016 dan 7 Jun 2016.
Kaps dan gol tepat pada 7 Jun 2016 selepas perlawanan menentang Australia.

No. Pos. Pemain Tarikh Lahir (Umur) Kaps Gol Kelab
1 GK Orestis Karnezis (1985-07-11) 11 Julai 1985 (umur 38) 36 0   Udinese
12 GK Stefanos Kapino (1994-03-18) 18 Mac 1994 (umur 29) 7 0   Olympiacos
13 GK Vasilis Barkas (1994-05-30) 30 Mei 1994 (umur 29) 0 0   AEK Athens
3 DF Giorgos Tzavellas (1987-11-26) 26 November 1987 (umur 36) 18 1   PAOK
4 DF Michalis Boukouvalas (1988-01-14) 14 Januari 1988 (umur 36) 0 0   Iraklis
5 DF Vangelis Moras (1981-08-26) 26 Ogos 1981 (umur 42) 27 0   Verona
8 DF Marios Ikonomou (1992-10-06) 6 Oktober 1992 (umur 31) 3 0   Bologna
11 DF Kostas Stafylidis (1993-12-02) 2 Disember 1993 (umur 30) 10 1   Augsburg
15 DF Vasilis Torosidis (Kapten) (1985-06-10) 10 Jun 1985 (umur 38) 83 7   Roma
19 DF Sokratis Papastathopoulos (1988-06-09) 9 Jun 1988 (umur 35) 65 2   Borussia Dortmund
20 DF José Holebas (1984-06-27) 27 Jun 1984 (umur 39) 38 1   Watford
2 MF Giannis Maniatis (1986-10-12) 12 Oktober 1986 (umur 37) 40 1   Olympiacos
6 MF Alexandros Tziolis (1985-02-13) 13 Februari 1985 (umur 39) 59 1   PAOK
7 MF Giannis Gianniotas (1993-04-29) 29 April 1993 (umur 30) 2 0   Olympiacos
10 MF Lazaros Christodoulopoulos (1986-12-19) 19 Disember 1986 (umur 37) 28 1   Verona
17 MF Panagiotis Tachtsidis (1991-02-15) 15 Februari 1991 (umur 33) 17 1   Genoa
18 MF Petros Mantalos (1991-08-31) 31 Ogos 1991 (umur 32) 7 1   AEK Athens
22 MF Andreas Samaris (1989-06-13) 13 Jun 1989 (umur 34) 24 1   Benfica
9 FW Apostolos Vellios (1992-01-08) 8 Januari 1992 (umur 32) 3 0   Iraklis
14 FW Tasos Bakasetas (1993-06-28) 28 Jun 1993 (umur 30) 2 0   Panionios
16 FW Dimitris Diamantakos (1993-03-05) 5 Mac 1993 (umur 31) 3 0   Karlsruher
21 FW Christos Aravidis (1987-03-13) 13 Mac 1987 (umur 37) 5 1   AEK Athens
23 FW Thanasis Papazoglou (1988-03-30) 30 Mac 1988 (umur 35) 3 0   Kortrijk

Senarai Panggilan sunting

Pemain berikut tidak dipanggil untuk perlawanan akan datang tetapi telah dipanggil untuk pasukan dalam tempoh 12 bulan lepas.

Pos. Pemain Tarikh Lahir (Umur) Kaps Gol Kelab Panggilan Terakhir
DF Nikos Spyropoulos (1983-10-10) 10 Oktober 1983 (umur 40) 35 2   PAOK v.   Austria, 14 Ogos 2013
DF Sokratis Fytanidis (1984-05-25) 25 Mei 1984 (umur 39) 0 0   Atromitos v.   Austria, 14 Ogos 2013
DF Avraam Papadopoulos (1984-12-03) 3 Disember 1984 (umur 39) 35 0   Olympiacos v.   Bosnia dan Herzegovina, 22 Mac 2013
DF Stelios Malezas (1985-03-11) 11 Mac 1985 (umur 39) 3 0   Fortuna Düsseldorf v.   Bosnia dan Herzegovina, 22 Mac 2013
MF Giannis Fetfatzidis (1990-12-21) 21 Disember 1990 (umur 33) 15 3   Genoa v.   Liechtenstein, 15 Oktober 2013
MF Elini Dimoutsos (1988-06-18) 18 Jun 1988 (umur 35) 1 0   Atromitos v.   Austria, 14 Ogos 2013
FW Stefanos Athanasiadis (1988-12-24) 24 Disember 1988 (umur 35) 6 0   PAOK v.   Liechtenstein, 15 Oktober 2013
FW Dimitris Papadopoulos (1981-10-20) 20 Oktober 1981 (umur 42) 21 2   Atromitos v.   Latvia, 10 September 2013

Rekod dan statistik sunting

Penampilan Terbanyak sunting

Sehingga 7 Jun 2016

  Pemain masih aktif diketengahkan

 
Kapten semasa Giorgos Karagounis adalah pemain yang paling banyak memiliki kaps dalam sejarah pasukan kebangsaan.
# Nama Kerjaya Kaps Gol Posisi
1 Giorgos Karagounis 1999–2014 139 10 MF
2 Theodoros Zagorakis 1994–2007 120 3 MF
3 Kostas Katsouranis 2003–2015 116 10 MF
4 Angelos Basinas 1999–2009 100 7 MF
5 Stratos Apostolakis 1986–1998 96 5 DF
6 Antonios Nikopolidis 1999–2008 90 0 GK
7 Angelos Charisteas 2001–2011 88 25 FW
8 Vasilis Torosidis 2007– 83 7 DF
9 Dimitris Salpingidis 2005– 82 13 FW
10 Giorgos Samaras 2006– 81 9 FW

Gol Terbanyak sunting

Sehingga 4 Jun 2016

 
Angelos Charisteas, penjaring gol kemenangan Greece dalam Perlawanan Akhir Euro 2004 dan Penjaring kedua setiap masa pasukan kebangsaan.
# Nama Kerjaya Gol Kaps Posisi Purata
1 Nikos Anastopoulos 1977–1988 29 74 FW 0.392
2 Angelos Charisteas 2001–2011 25 88 FW 0.284
3 Theofanis Gekas 2005–2014 24 78 FW 0.308
4 Dimitris Saravakos 1982–1994 22 78 FW 0.282
5 Mimis Papaioannou 1963–1980 21 61 MF 0.328
6 Nikos Machlas 1993–2002 18 61 FW 0.295
7 Demis Nikolaidis 1995–2004 17 54 FW 0.315
8 Panagiotis Tsalouchidis 1987–1995 16 76 MF 0.211
9 Giorgos Sideris 1958–1970 14 28 FW 0.500
10 Nikos Liberopoulos 1996–2012 13 76 FW 0.171
Dimitris Salpingidis 2005– 13 82 FW 0.159

Sejarah Pengurus sunting

Kotak di bawah, senarai semua pengurus bola sepak yang diberikan untuk pasukan kebangsaan, sejak perlawanan rasmi pertama di April 1929

 
Jurulatih legenda Greece Otto Rehhagel
 
Alketas Panagoulias

Sehingga 7 Jun 2016

Pengurus Tempoh Permainan Menang Seri Kalah JG GB Kemenangan%
  Apostolos Nikolaidis 1929
1934–1935
5 1 1 3 6 13 20%
  Jan Kopsiva 1929–1930 3 1 1 1 4 10 33.3%
  Josef Svejik 1930 1 0 0 1 0 3 0%
  Hellenic Football Federation 1930–1931 5 1 0 4 12 15 20%
  Loukas Panourgias 1932 4 0 0 4 2 14 0%
  Kostas Negrepontis 1933–1934
1938
1948–1950
1953
16 5 1 10 23 25 31.3%
  Kostas Konstantaras 1935 4 0 1 3 6 16 0%
  Josef Kischler 1936 2 0 0 2 6 10 0%
  Alan Bucket 1938 1 0 0 1 1 11 0%
  Antonis Migiakis 1951
1952–1953
1954–1955
1958
1961
12 3 4 5 13 16 17%
  Nikos Katrantzos 1951 1 1 0 0 1 0 100%
  Ioannis Chelmis 1951
1954
1955
8 3 1 4 9 10 37.5%
  Kostas Andritsos 1956 1 0 0 1 1 7 0%
  Rino Martini 1957–1958 7 2 1 4 8 17 28.6%
  Paul Baron 1959–1960 5 1 0 4 4 15 20%
  Tryfon Tzanetis 1960–1961
1962–1964
11 5 1 5 19 25 45.5%
  Lakis Petropoulos 1964–1965
1967
1969–1971
1976–1977
35 6 9 20 34 62 17.1%
  Panos Markovic 1966–1967 2 2 0 0 6 1 100%
  Kostas Karapatis 1968 1 0 0 1 0 1 0%
  Dan Georgiadis 1968–1969 8 3 4 1 19 13 37.5%
  Billy Bingham 1971–1973 12 2 3 7 11 23 16.7%
  Alketas Panagoulias 1973–1976
1977–1981
1992–1994
74 23 20 31 89 121 31.1%
  Christos Archontidis 1982–1984 21 5 3 13 17 33 23.8%
  Miltos Papapostolou 1984–1988 46 14 15 17 46 61 30.4%
  Alekos Sofianidis 1988–1989 7 3 1 3 13 10 42.9%
  Antonis Georgiadis 1989–1991
1992
30 11 9 10 34 38 36.7%
  Stefanos Petritsis 1992 1 0 0 1 0 1 0%
  Kostas Polychroniou 1994–1998 34 17 6 11 56 32 50%
  Anghel Iordănescu 1998–1999 7 4 2 1 11 7 57.1%
  Vasilis Daniil 1999–2001 30 14 8 8 46 34 46.7%
  Nikos Christidis 2001 1 0 1 0 0 0 0%
  Otto Rehhagel 2001–2010 106 53 23 30 138 111 50%
  Fernando Santos |2010–2014 49 26 17 6 56 36 53.1%   UEFA Euro 2012 – Suku akhir
  Piala Dunia 2014 – Pusingan 16
  Claudio Ranieri 2014 4 0 1 3 1 5 0%
  Kostas Tsanas 2014,2015 5 1 1 3 5 9 20%
  Sergio Markarián 2015 3 0 2 1 1 2 0%
  Michael Skibbe 2015– 6 2 0 4 5 9 33.3% [3]
Jumlah 1929–sekarang 568 209 136 223 705 817 36.7%
Santos mempunyai rekod kebangsaan 17 perlawanan tanpa kalah.

Kedudukan Dunia FIFA sunting

Sejarah Greece dalam Kedudukan Dunia FIFA. Jadual menunjukkan kedudukan bahawa Greece diadakan pada bulan Disember setiap tahun (dan kedudukan semasa pada tahun 2016), dan juga kedudukan tertinggi dan terendah setiap tahun.

Tahun Posisi Tertinggi Terendah
1993 34 32 36
1994 28 28 37
1995 34 23 34
1996 35 30 45
1997 42 29 46
1998 53 42 66
1999 34 30 46
2000 42 31 42
2001 57 43 61
2002 48 46 59
2003 30 26 48
2004 18 14 36
2005 16 12 20
2006 16 14 32
2007 11 11 16
2008 20 8 20
2009 13 11 20
2010 11 11 13
2011 14 8 14
2012 11 9 14
2013 12 11 16
2014 24 10 25
2015 41 24 44

Rujukan sunting

  1. ^ "The FIFA/Coca-Cola World Ranking". FIFA. 30 November 2023. Dicapai pada 30 November 2023.
  2. ^ Elo rankings change compared to one year ago. "World Football Elo Ratings". eloratings.net. 27 November 2023. Dicapai pada 27 November 2023.
  3. ^ "Greece sanctioned for fielding ineligible player in friendly". FIFA.com. 27 May 2016. Dicapai pada 28 May 2016.

Pautan Luar sunting