PORTAL AUSTRALIA

Bendera Australia
Bendera Australia
Jata Australia
Jata Australia
Lokasi di peta dunia

Komenwel Australia adalah sebuah negara di Hemisfera Selatan terdiri dari benua dunia terkecil dan kepulauan di Lautan Selatan, Hindi dan Pasifik. Negara jiran Australia adalah Indonesia, Timor Timur dan Papua New Guinea di utara, Kepulauan Solomon, Vanuatu dan New Caledonia di barat timur, dan New Zealand di tenggara.

Benua Australia telah diduduki lebih dari 42,000 tahun oleh orang asli Australia dan Pulau Selat Torres. Selepas lawatan tersebar oleh penjelajah dan saudagar Eropah dari abad ke-17 ke hadapan, bahagian timur benua didapatkan hak oleh British pada 1770, dan secara rasmi ditempat sebagai tanah jajahan banduan New South Wales pada 26 Januari 1788. Apabila penduduk semakin besar dan kawasan-kawasan baru dijelajahi, lima lagi Tanah Jajahan Crown pemerintahan sendiri telah didirikan secara maju sepanjang sewaktu abad ke-19.

Pada 1 Januari 1901, kesemua enam tanah jajahan bersekutu dan Komanwel Australia telah ditubuhkan. Sejak persekutuan, Australia mengekalkan sistem politik demokratik liberal yang stabil dan masih lagi ahli Commonwealth Realm. Penduduk kini sekitar 21 juta utamanya tinggal bandar-bandar pantai Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide dan Perth.

Rencana pilihan sunting

Potret Yagan oleh George Cruikshank
Potret Yagan oleh George Cruikshank

Yagan adalah seorang perwira Nungar yang memainkan peranan penting pada awal penentangan orang-orang peribumi ("Aborigin") terhadap penerokaan orang Eropah dan memerintah di daerah Perth, Australia Barat. Selepas beliau mengetuai beberapa serangan yang mana peneloka Orang Putih dibunuh, suatu bounty telah diberikan untuk penangkapannya hidup atau mati, dan dia telah ditembak mati oleh seorang peneloka muda pada 1833. Kematian Yagan diceritakan dalam tradisi orang Australia Barat sebagai tanda ketidakadilan dan kadang-kadang layanan yang kejam pada orang asli Australia oleh peneloka tanah jajahan. Kepala Yagan dialihkan dari badan dan dibawa ke Britain, di mana ia dipamerkan sebagai suatu "kehairanan antropologi". Ia berada selama satu abad dalam tempa simpanan di sebuah muzium sebelum dikebumikan di suatu kubur tidak bertanda pada 1964. Pada 1993 penempatannya telah dikenali, dan empat tahun kemudian ia digali dan bawa pulang ke Australia. Sejak itu, isu pengembumian kembali telah menjadi sumber kontroversi besar dan konflik di antara orang asli kawasan Perth. Ke hari ini, kepala beliau masih tidak dikebumikan.

Gambar pilihan sunting

Zirafah di Zoo Taronga dengan latar langit di latar belakang.
Zirafah di Zoo Taronga dengan latar langit di latar belakang.

Taronga Zoo adalah taman zoologikal bandaraya Sydney. Didirikan pada 1916, ia terletak di bahagian pantai Sydney Harbour di Mosman. Ia dibahagikan ke lapan daerah dan ciri-ciri zeogeografis ke atas 2,600 haiwan dalam 28.7 hektar, membuatnya salah satu zoo terbesar jenisnya.

Kredit gambar: BukanTeamBiasa

Tahukah anda... sunting

Major General Rupert Downes.

Berita Australia sunting

Peter Beattie

Kategori sunting

Australia · Arts · Architecture · Cities · Communications · Culture · Economy · Education · Environment · Geography · Government · Healthcare · History · Law · Language · Lists · Media · Military · Organisations · People · Politics · Religion · Science · Society · Sport · Subdivisions · Transport · Tourism

Australian states and territories · Australian Capital Territory · New South Wales · Northern Territory · Queensland · South Australia · Tasmania · Victoria · Western Australia

Capital cities · Adelaide · Brisbane · Canberra · Darwin · Hobart · Melbourne · Perth · Sydney

Australia stubs · AFL stubs · Broadcasting stubs · Geography stubs · Government stubs · Law stubs · People stubs · Television stubs