Sidang Kemuncak Asia Timur Kelimabelas

Sidang Kemuncak Asia Timur yang kelima belas diadakan di Hanoi, Vietnam pada 14 November 2020. Sidang Kemuncak Asia Timur adalah pertemuan tahunan pemimpin negara dari rantau Asia Timur dan negara-negara yang berdekatan. EAS telah berkembang sebagai forum dialog dan kerjasama strategik mengenai isu-isu politik, keselamatan dan ekonomi yang menjadi perhatian serantau dan memainkan peranan penting dalam seni bina wilayah.

Sidang Kemuncak Asia Timur Kelimabelas
Tuan rumahVietnam
Tarikh14 November 2020
Bandar rayaHanoi
PesertaAhli EAS
Persidangan sebelum iniSidang Kemuncak Asia Timur Keempatbelas

Delegasi yang hadir sunting

Ketua-ketua negara dan ketua-ketua kerajaan dari lapan belas negara mengambil bahagian dalam sidang kemuncak itu. Tuan rumah Sidang Kemuncak Asia Timur 2020 juga merupakan Pengerusi ASEAN, Perdana Menteri Vietnam, Nguyễn Xuân Phúc.[1][2] Sidang kemuncak itu diadakan melalui persidangan video akibat Pandemik COVID-19.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "15th East Asia Summit: Viet Nam highlights importance of maintaining environment of peace and stability". 15 November 2019. Dicapai pada 15 November 2020.
  2. ^ "Ha Noi Declaration on the 15th Anniversary of the East Asia Summit". 15 November 2019. Dicapai pada 15 November 2020.