Filem Bidasari merupakan sebuah filem Melayu yang diterbitkan di Malaysia pada 1965.[1] Filem Bidasari diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.

Bidasari
PengarahJamil Sulong
Lakon layarJamil Sulong
DibintangiSarimah
Jins Shamsuddin
Tarikh tayangan
1965
NegaraMalaysia
BahasaMelayu

Filem Bidasari mula ditayangkan pada 1965 di pawagam seluruh negara. Menampilkan pelakon Sarimah, Jins Shamsuddin dan ramai lagi.

Filem ini adalah berdasarkan Syair Bidasari, yang merupakan satu kesusasteraan Melayu klasik bergenre syair romantik yang amat popular dalam masyarakat Melayu abad ke-18 dan ke-19.[2] Tarikh teksnya dikarang dipercayai seawal 1750 Masihi (M).[3]

Pengarah sunting

Filem Bidasari diarah oleh pengarah Dato' Haji Jamil Sulong pada 1965.

Sinopsis sunting

Filem Bidasari adalah filem romantik hitam putih yang dihasilkan pada 1965. Ia turut dilakonkan Jins Shamsuddin dan Sarimah. Filem ini diingati kerana mempunyai dialog yang berirama sepenuhnya seperti puisi berirama. Cerita ini berasaskan puisi Melayu Bidasari.

Plot sunting

Ketika seorang saudagar, anak mudanya dan pembantunya yang bisu berjalan di hutan, mereka berjumpa dengan sampan yang hanyut yang membawa bayi perempuan dan mangkuk berisi ikan emas. Saudagar tersebut menyedari bahawa ia adalah bayi yang luarbiasa kerana ikatan nyawanya dengan ikan emas tersebut, apabila ikan tersebut dikeluarkan dari air, dia akan mati. Saudagar itu membelanya dan menggelarkan bayi tersebut sebagai Bidasari. Beberapa tahun kemudian Bidasari membesar sebagai seorang wanita cantik sementara saudagar tersebut menjadi kaya-raya.

Di istana kerajaan tersebut, Raja baru sahaja mengahwini seorang wanita yang cantik. Permaisuri (Zahara Ahmad) baru ini adalah seorang yang bongkak yang mengamalkan ilmu sihir. Tersorok di dalam kamarnya terdapat cermin ajaib yang dapat menunjukkan apa sahaja yang ingin dilihatnya. Dia menggunakannya bagi menanyakan siapakah wanita tercantik dikerajaan itu. Pada suatu hari apabila dia bertanyakan soalan tersebut, gambaran Bidasari muncul. Dia amat meradang dan mencari Bidasari.

Pencariannya membawanya ke rumah saudagar tersebut. Dengan berpura-pura berbuat baik, permaisuri memujuk saudagar agar membenarkan Bidasari di bawa ke Istana sebagai teman. Sungguhpun saudagar tersebut berat hati untuk berpisah dengan anak kesayangannya, dia membenarkannya pergi. Apabila Bidasari tiba di istana, dia dihantar ke dapur sebagai pelayan, di mana dia dibiarkan berlapar dan diberikan kerja paling kotor.

Apabila permaisuri berpuas hati bahawa Bidasari cukup kotor, dia sekali lagi bertanyakan cermin ajaib siapa yang tercantik. Apabila wajah Bidasari muncul sekali lagi, permaisuri amat marah dan cuba membakar muka Bidasari dengan kayu api tetapi gagal. Bidasari menyedari niat jahat permaisuri mendedahkan bahawa nyawanya terikat dengan ikan dalam kolam ayahnya.

Pada waktu malam, Permaisuri menyuruh seorang hamba untuk mencuri ikan baginya dari taman saudagar itu. Sebaik sahaja ikan meninggalkan air, Bidasari rebah dan berhenti bernafas. Permaisuri berpuas hati bahawa nyawa Bidasari berada dalam tangannya, permaisuri mengantung ikan itu di lehernya sebagai kalung. Apabila dia bertanyakan pada cermin siapakah yang paling cantik di negeri itu, cermin menunjukkan imej beliau sendiri. Keesokan harinya saudagar menyedari ikannya yang hilang, dan diberitahu bahawa Bidasari mati secara misteri di istana. Jasadnya dikembalikan kepada beliau dan dia membina sebuah makam kecil untuk Bidasari di dalam hutan di mana mayatnya diletakkan di dalam aman.

Sementara itu, anak tiri Permaisuri itu Putera telah bermimpikan mengenai Bidasari, walaupun dia tidak pernah bertemu dengannya. Mimpi tersebut mengganggunya sungguhpun dalam keadaan berjaga, walaupun dinasihati bapanya bahawa seorang wanita yang cantik sebegitu tidak mungkin wujud. Permaisuri melihat anak tirinya dalam keadaan tersebut dan meletakkan gambar lukisan Bidasari di dalam biliknya. Putera itu menjumpai lukisan tersebut, yang membawa beliau kepada peniaga yang menjelaskan kisah sedih mengenai kematian Bidasari dan misteri kehilangan ikan.

Di tempat lain, anak saudagar, telah mengembara ke kerajaan lain untuk mengembangkan perniagaan keluarga. Di sana dia bertemu Raja dan Ratu, yang hanya mempunyai seorang anak kecil sungguhpun telah lanjut usia. Mereka memberitahunya bahawa sebenarnya mereka mempunyai satu lagi anak, seorang puteri, dan pada tahun tersebut kerajaan itu telah menghadapi serangan dan mereka terpaksa menghantar dia pergi untuk keselamatannya. Mereka menjelaskan bahawa anak perempuan mereka luar biasa, seperti hidupnya terikat kepada ikan. Saudara Bidasari memberitahu mereka bahawa puteri tersebut semestinya Bidasari, sungguh sedih kerana dia baru sahaja meninggal dunia. Raja dan Ratu membuat keputusan untuk pergi ke kerajaan Bidasari untuk melihat jasadnya sendiri.

Putera tersebut pula memutuskan untuk melawat makam Bidasari untuk melihat kecantikannya dengan mata sendiri. Kebetulan pada masa ini, di istana Permaisuri sedang mandi di kolam mandi diraja. Ikan itu berjaya membebaskan diri daripada loket dan jatuh ke dalam air di mana ia mula berenang. Ini menyebabkan Bidasari untuk bangun di depan mata Putera. Bidasari memberitahu beliau tentang apa yang Permaisuri telah lakukan kepada dia, yang mengesahkan syak wasangka Putera mengenai ibu tirinya. Apabila Permaisuri selesai mandi dia, dia mendapati bahawa ikan telah mendapat terlepas. Dia berjaya menangkapnya ketika Putera sedang cuba membantu Bidasari meninggalkan kubur itu, menyebabkan Bidasari jatuh tidak sedarkan diri lagi. Putera tersebut meletakkan Bidasari kembali di dalam kubur dan berjanji untuk membuat perkara yang betul.

Putera kembali ke istana dalam kemarahan, menuntut bahawa Permaisuri memberinya ikan. Permaisuri berpura-pura tidak tahu apa-apa, dan apabila Raja mendengar penjelasan Putera, Raja mengisytiharkan bahawa anaknya telah menjadi gila dan memanggil pengawal diraja. Pergaduhan akan berlaku, di mana Permaisuri cedera dan mati.

Sebelum Putera ditangkap, saudagar, ibu bapa Bidasari sebenar, dan orang suruhan setia Putera tiba dengan Bidasari di tempat tidurnya. Saudagar dan Raja lain menjelaskan bahawa Bidasari adalah seorang puteri, dan cerita tentang ikan yang terikat dengan kehidupan Bidasari itu benar. Putera raja mengambil ikan dari kalung di leher Permaisuri dan meletakkan ia ke dalam semangkuk air. Sebaik sahaja ikan memasuki air, Bidasari pulih kembali menjadi hidup. Raja meminta maaf kepada anaknya, dan Putera dan Bidasari akhirnya berkahwin.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ 12 tahun bersama Sarimah, Zulkifli Haji Ahmad, Jamil dan Shah Enterprise - Motion picture actors and actresses - 152 pages
  2. ^ Millie, J. (2004). Bidasari: Jewel of Malay Muslim Culture (pp. 1). The Netherlands: KITLV Press.
  3. ^ Liaw, Yock Fang (1975). Sejarah Kesusastraan Melayu Klasik. Singapura: Pustaka Nasional.

Pautan luar sunting