Senarai jata negara Malaysia

dari tahun 1957 hingga sekarang

Ini merupakan senarai jata di Malaysia. Setiap daripada tiga belas negeri di Malaysia mempunyai jata negeri mereka sendiri.

Negara sunting

Jata Tarikh digunapakai Penggunaan Keterangan atau jabaran
  Digunakan dari tahun 1988 selepas beberapa pengubahsuaian pada tahun 1963, 1965, 1982 dan 1988 Lambang Malaysia Sabit: Bulan sabit kuning dan kuning "bintang persekutuan" yang berhujung 14 ".

Perisai: Divisyen yang sama dengan empat krem diatas lima baris keris, dipihak oleh sawit Pinang bersama dengan Jambatan Pulau Pinang di sebelah kiri dan pokok Melaka di sebelah kanan, dan berdasarkan bahagian yang mengandungi senjata negeri Sabah dan Sarawak dan bunga raya .

Penyokong: Dua harimau yang berleluasa.

Moto: Bersekutu Bertambah Mutu.

  1963 Jata negara dari 1963 hingga 1965 Jata Persekutuan Malaysia yang diguna pakai di antara 1963 dan 1965, dengan tiga buah negara anggota ditambah di bahagian bawah: Sabah, Singapura dan Sarawak.

Negeri sunting

Jata Tarikh digunapakai Penggunaan Keterangan atau jabaran
  19?? - Kini Jata negeri Perlis Perisai hijau yang mengandungi bunga kuning beras dan "Perlis" yang ditulis dalam Jawi, menyelubungi oleh bunga daripada dua batang padi hijau.
  1975 - Kini Jata negeri Kedah Perisai kuning yang mengandungi "Negeri Kedah" ditulis dalam Jawi, dengan bulan sabit hijau di bawah, kedua-dua menyelubungi oleh bunga daripada dua batang padi kuning.
  1985 - Kini Jata negeri Pulau Pinang Perisai: Barry beralun sepuluh Azure dan Argent atas ketua Atau gambaran Jambatan Pulau Pinang

Sabit: Di atas karangan bunga Warna pada sebuah bukit Pinang sawit atau Areca-palma berdaun dan dibuang Proper

  19?? - Kini Jata negeri Perak Lambang Negeri Perak Darul Ridzuan mengandungi Jata Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan. Jata ini
  • dilingkungi dengan bulan sabit yang mengandungi bunga padi.
  • Jata melambangkan Kedaulatan Raja Pemerintah.
  • Bulan Sabit menandakan Agama Islam sebagai agama rasmi.
  • Bunga Padi menggambarkan sumber perusahaan rakyat dan kesuburan negeri.
  1916 - Kini Jata negeri Kelantan Bintang dan bulan sabit disokong oleh pasang lembing, keris dan meriam, semua yang sedang mendahului dengan mahkota kecil yang disokong oleh sepasang munjak dan membawa kitab yang mengandungi "Berserah Kepada Tuhan Kerajaan Kelantan" yang ditulis dalam Jawi.
  1932 - Kini Jata negeri Terengganu Meterai bertitik mengandungi mahkota kecil, pedang, keris panjang, dua buku dan selendang, dengan "Terengganu" yang ditulis dalam tulisan Jawi di bahagian bawah dan mendahului dengan bintang dan bulan sabit, semua menyelubungi oleh garis bujur.
  19?? - Kini Jata negeri Pahang Ketua lembing berpalang oleh dua bahagian teks yang ditulis di Jawi, disokong oleh sepasang gading dan berdasarkan tatal yang mengandungi "Negeri Pahang" yang ditulis dalam Rumi dan Jawi.
  19?? - Kini Jata negeri Selangor *Anak bulan dan bintang tanda Agama Islam, agama rasmi negeri.
  • Tombak merah di tengah-tengah ialah Sambu-warna.
  • Keris Pendek dan di kiri pula Keris Panjang. Ketiga-tiganya adalah Alat Kebesaran Negeri.
  • Tulisan Jawi yang berwarna Kuning bermaksud Selangor.
  • Tulisan Jawi yang berwarna Merah "Dipelihara Allah" ialah cogan negeri.
  • Tali bengkong yang dipakai sebagai ikat pinggang oleh pahlawan-pahlawan zaman dahulu.
  1895 - 1908 dan 1977 - Kini Jata negeri Negeri Sembilan Sembilan Tangkai Padi di dalam perisai bermaksud sembilan buah negeri dalam gabungan Negeri Sembilan yang lama. Warna Merah dalam perisai menunjukkan hubungan-hubungan pada masa lalu dengan British. Warna Hitam bermaksud Dato'-Dato' Undang Yang Empat dan Tunku Besar Tampin. Warna kuning pula bermakna Yang Di-Pertuan Besar manakala Bintang Pecah Sembilan menunjukkan sembilan buah negeri dalam gabungan yang sama. Pedang dan sarung di atas perisai memberi maksud Tanda Keadilan serta di tengah jata antara pedang dan sarung terletak Changgai Putri tanda kebesaran Yang Di-Pertuan Besar.[1]
  1963 - Kini Jata negeri Melaka Perisai yang mengandungi lima keris, dua jalur merah dan kuning, dan pokok Melaka, di mana semuanya mendahului dengan bintang dan bulan sabit, disokong oleh dua chevrotrains (pelanduk), dan berdasarkan pada suatu piagam yang mengandungi "Bersatu Teguh" yang ditulis dalam kedua-dua Rumi dan Jawi, dan "Melaka" dalam Rumi.
  1860 - Kini Jata negeri Johor Perisai mengandungi Bulan sabit dan bintang dan empat bintang, mendahului dengan mahkota kecil yang disokong oleh dua harimau dan berdasarkan petak dan kitab yang mengandungi "Kepada Allah Berserah" yang ditulis dalam Jawi.
  1988 - Kini Jata wilayah Sarawak Perisai mempunyai sayap simbolik yang menyebarkan Kenyalang dengan perisai yang mengandungi bendera negara di dadanya.[2] sayap burung enggang ini mempunyai 13 bulu, yang mewakili negeri-negeri di Malaysia.[2] Bunga raya mewakili bunga kebangsaan Malaysia yang muncul di sebelah kanan dan kiri kaki burung dan tanduknya bertumpu pada sepanduk yang mengandungi perkataan "Bersatu, Berusaha, Berbakti".[2]
  1988 - Kini Jata wilayah Sabah Kedua-dua senjata yang membawa bendera Sabah mewakili perpaduan dan keharmonian di kalangan warganegara berbilang kaumnya, manakala siluet Gunung Kinabalu di perisai mewakili negeri Sabah. Moto negeri, "Sabah Maju Jaya", dipaparkan di bahagian bawah lambang. Lima warna mewakili lima kediaman negara, serta melambangkan keberanian dan keazaman (Merah), kesucian dan keadilan (Putih), damai dan tenang (Zirkon biru), perpaduan dan kemakmuran (Icicle blue) dan kekuatan dan keharmonian (Royal biru).

Bersejarah sunting

Jata Tarikh digunapakai Kegunaan Keterangan
  1874—1946 Jata Negeri-negeri Selat
  1896—1948 Jata Negeri-negeri Melayu Bersekutu Perisai "parti per silang" yang mengandungi empat segmen berwarna putih, merah, hitam dan kuning, dihiasi dengan coronet, disokong oleh dua harimau dan berdasarkan tatal yang mengandungi "Dipelihara Allah" yang ditulis di Jawi.
  1950s—1980s Jata negeri Pulau Pinang dari 1950-an hingga 1980-an. Pusat lambang itu mempunyai bulu Putera Wales sebelum digantikan oleh Penang Bridge Proper semasa pembinaan jambatan pada tahun 1980-an.
  1841—1946; 1963—1973 Lambang Kerajaan Sarawak dari 1841 hingga 1946, juga digunakan untuk negeri Sarawak dari tahun 1963 hingga 1973 Jata telah digunakan sehingga 16 September 1963 apabila ia menyertai Malaya, Singapura dan Sabah (Borneo Utara) untuk membentuk Malaysia. Ia juga digunakan untuk negeri Sarawak dari 1963 hingga 1973 selepas menjadi sebahagian daripada persekutuan.
  1946—1963 Jata Tanah Jajahan Mahkota Sarawak 1946-1963 Jata digunakan 1946-1963 oleh British kerajaan mahkota tanah jajahan di Sarawak.
  1973—1988 Lambang negara Sarawak dari 1973 hingga 1988 Jata digunakan 1973-1988 oleh negeri Sarawak.
  1882—1948 Lencana British Borneo Utara Lencana ini digunakan dari 1882 hingga 1948.
  1948—1963 Jata Tanah Jajahan Mahkota Borneo Utara 1948-1963 Jata digunakan 1948-1963 oleh British kerajaan mahkota tanah jajahan di Borneo Utara.
  1963—1982 Jata negeri Sabah 1963-1982. The coat of arms is used from 1963 to 1982 by the state of Sabah.
  1982—1988 Jata negeri Sabah 1982-1988. Dalam tempoh ini, kerajaan negeri Sabah memilih untuk mengguna pakai senjata negara yang menyerupai kawasan Sarawak, sebagai ingatan kepada sejarah dua negeri Borneo sebagai negeri-negeri jajahan Brunei pada zaman pra-British. Sabah mengguna pakai seorang pemungut raja kerana kepalanya laut Bajau pribumi, yang berkuasa politik dalam pentadbiran negeri, dan satu lagi kumpulan pribumi yang kuat, orang Brunei dari Brunei, mengenal pasti burung itu secara besar-besaran. Kedua-dua Bajau dan Brunei secara tradisinya nelayan, dan di kalangan pribumi Borneo, burung dianggap utusan para dewa. Burung petanda bagi nelayan adalah burung raja udang ini. Majoriti suku asli, Kadazan dalaman-kediaman atau Dusun, mengenal pasti dengan burung raja udang yang sebahagian kecilnya, kerana burung biasanya ditemui di kalangan kumpulan pekerjaan utama mereka, petani padi.[3]

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Portal Rasmi Kerajaan Negeri Sembilan
  2. ^ a b c "The State Crest of Sarawak". Sarawak State Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 December 2013. Dicapai pada 23 November 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Ian MacDonald. "Sabah (Malaysia)". CRW Flags. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 May 2016. Dicapai pada 25 May 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)