NTV7

Saluran televisyen digital Malaysia
(Dilencongkan dari Ntv7)

NTV7 ialah saluran siaran televisyen digital percuma di Malaysia yang dimiliki oleh Media Prima Berhad.

NTV7
NegaraMalaysia Malaysia
Kawasan siaranSeluruh negara
Ibu pejabatSri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Pengaturcaraan
BahasaInggeris
Melayu
Format gambar16:9 HDTV (1080i)
16:9 SDTV (576i)
Pemilikan
PemilikMedia Prima Berhad (Natseven TV Sdn Bhd)
Orang penting
  • Nini Yusof
    Ketua Pegawai Eksekutif, Rangkaian Televisyen dan Primeworks Studios, Media Prima Berhad
  • Seelan Paul
    Ketua Pegawai Eksekutif, NTV7
Saluran kembarTV3
8TV
TV9
Drama Sangat
DidikTV KPM
Sejarah
Dilancarkan7 April 1998; 25 tahun yang lalu (1998-04-07)
Ketersediaan
Terestrial
Malaysia MYTVSaluran 107 (SD)
Satelit
Malaysia AstroSaluran 147 (SD)
Malaysia NJOISaluran 147 (SD)
IPTV
Malaysia Unifi TVSaluran 107 (HD)
Media penstriman
Malaysia Unifi TVunifi PlayTV
Malaysia TontonWatch live
(Malaysia sahaja) (HD)

TV3, TV9, NTV7, 8TV dan stesen radio dikawal oleh Media Prima yang mana siarannya berpusat di Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Saluran ini disiarkan secara langsung pada perkhidmatan penstriman Media Prima, Tonton dan unifi PlayTV.

Latar belakang

Natseven TV Sdn Bhd atau lebih dikenali sebagai NTV7 merupakan salah sebuah stesen televisyen swasta terestrial nasional di Malaysia yang menawarkan rancangan dalam Bahasa Melayu, Inggeris dan Mandarin. Ia memulakan siarannya pada 7 April 1998 di mana pada waktu ini belum lagi dilancarkan di negeri-negeri semenanjung Malaysia dan Sabah. Antara rancangan yang berkualiti dari NTV7 ialah My News Network. Pada 28 Oktober 2005, NTV7 dibeli oleh Media Prima pada harga pertimbangan RM90 juta.

Dengan pengambilalihan oleh Media Prima, NTV7 berbeza dari stesen lain dalam industri penyiaran Malaysia dari segi ia berada dalam kategori jenama media bukan stesen televisyen (ironinya semua TV berbayar di Malaysia berada dalam kategori yang sama sambil memainkan peranannya sebagai penyedia TV berbayar). Program-program NTV7 diperlakukan sebagai produk di bawah jenama yang berkaitan - lebih sering disebut sebagai sabuk pengaturcaraan, dan dikendalikan oleh pasukan pengurus jenama.

Konsep berdasarkan pelantikan juga baru bagi industri penyiaran Malaysia, di mana faktor-faktor, seperti siapa yang menonton dan bila, menentukan bila sebuah program ditempatkan dalam jadual TV. Stesen NTV7 ke udara pada julat frekuensi UHF menawarkan program bahasa Melayu, Inggeris dan Cina yang dihasilkan oleh produksi tempatan serta beberapa program dari luar negara.

NTV7 menyiarkan pelbagai jenis rancangan contohnya drama, komedi (sitkom), rancangan berbentuk hiburan, rancangan permainan, program kanak-kanak dan lain-lain. Siaran berita juga disediakan dalam tiga bahasa iaitu Edisi 7, 7 Edition dan Mandarin 7. Rancangan ini telah ditamatkan siaran dan digantikan oleh Buletin 1:30 dan Buletin Pagi, hasil sumbangan TV3, manakala 7 Edition dan Mandarin 7 telah rasmi dihentikan dan telah rasmi semua program berita berbahasa Inggeris dan Cina akan dipindahkan ke Nightline di TV3 dan 8TV Mandarin News di 8TV.

Logo NTV7 ini diolah daripada logo stesen penyiaran Amerika Syarikat, American Broadcasting Company (ABC). Malaysia menjadi negara pertama di Asia Tenggara yang memiliki versi sendiri rancangan ini.

Saat ini NTV7 disiarkan dalam Frekuensi UHF. Di Lembah Klang, saluran UHF adalah 35 (dari Menara Kuala Lumpur) dan 37 (dari Gunung Ulu Kali). Penghantaran Frekuensi VHF juga terdapat di saluran 7 (dari Bukit Sungai Besi) tetapi hanya terdapat di Lembah Klang sahaja. NTV7 kini bersiaran di MYTV dan Unifi TV di saluran 107 dan di Astro di saluran 147.

Sejarah

 
Bangunan Ibu pejabat lama ntv7 di Glenmarie

Sejarah NTV7

Syarikat Sarawak Nasional Televisyen (NTV), dari Kuching, telah diberi lampu hijau daripada kerajaan Malaysia pada 5 Jun 1996. Di bawah syarat itu, stesen itu akan bersiaran di seluruh negara, 18 jam sehari dalam pelbagai bahasa, dengan kuota minimum 60 % untuk kandungan kebangsaan. Stesen itu dimiliki oleh syarikat Kenyalang Jasa Sdn Bhd milik Mohd Effendi Norwawi.

Saluran ini telah dilancarkan pada 7 April 1998 di bawah entiti Natseven TV Sdn Bhd oleh ahli perniagaan Mohd Effendi Norwawi, yang disiarkan setiap hari dari 6 pagi hingga 1 pagi keesokan harinya. Pada masa penubuhannya, ibu pejabatnya terletak di Hicom-Glenmarie Industrial Park di Shah Alam, Selangor. Ia juga mempunyai sebuah studio di Kuching, Sarawak. Hari pertamanya dimulakan dengan perdana menteri ketika itu Mahathir bin Mohamad menghadiri solat sunat Aidil Adha di sebuah masjid di negeri Kedah. NTV7 pada pelancaran menggaji kakitangan seramai 250 orang, dengan pusat penyiaran di Shah Alam di Selangor dan mempunyai rangkaian pemancar sebanyak sepuluh stesen, sampai ke semenanjung Malaysia dan bandar-bandar Kuching di Sarawak dan Kota Kinabalu di Sabah. Sudah ada rancangan yang digariskan untuk stesen itu pergi ke negara "dalam masa setahun". Slogan "Feel Good with NTV7" mempunyai matlamat untuk mewujudkan "Malaysia yang bahagia dan lebih tercerahkan". Selama bertahun-tahun, saluran itu bermula dan berakhir dengan lagu James Brown I Feel Good, yang menjadi sebahagian daripada penjenamaan NTV7.

Pada 19 Januari 2003, NTV7 menyiarkan penghormatan khas kepada Perdana Menteri paling lama berkhidmat di negara ini, Mahathir bin Mohamad pada jam 8 malam.

Pada 4 April 2022, NTV7 memulakan siaran 24 jam sehari buat pertama kalinya dan disambungsiar dari Hot FM.

Kini Hot FM bersiaran Ahad Hingga Jumaat pukul 12 tengah malam hingga pukul 9.30 pagi dan setiap Sabtu pukul 12 tengah malam hingga pukul 7 pagi di NTV7.

 
Bangunan Ibu pejabat baru NTV7 di Sri Pentas

Pada Oktober 2005, Media Prima Berhad mengumumkan pengambilalihan NTV7. Media Prima juga memiliki 3 stesen TV swasta yang lain di Malaysia iaitu TV3, 8TV dan TV9 serta keseluruhan saham majoriti di The New Straits Times Press (Malaysia) Bhd.

Pengambilalihan NTV7 oleh MPB diselesaikan pada 30 Disember 2005. Stesen NTV7 dijadikan sebagai saluran pilihan di kalangan keluarga urban. Ini dilengkapkan dengan pengenalan logo baru pada bulan Julai 2006 yang menegaskan kembali tujuan NTV7 untuk menyediakan kandungan unggul dan berkualiti untuk penonton setianya. NTV7 memfokuskan kepada penonton urban dan berbahasa Inggeris.

Menurut laporan Berita Harian pada 31 Mac 2006, berdasarkan statistik AGB Nielsen, NTV7 menjadi saluran pilihan utama di kalangan penonton berbangsa Cina dengan jumlah penonton 145,000 pada waktu perdana. NTV7 menguasai kira-kira 36 peratus penonton masyarakat Cina berusia 25 tahun ke atas.

Diimbas kembali, suatu ketika dulu NTV7 yang mula beroperasi sejak tahun 1998 pernah meniti zaman kegemilangan apabila dibarisi nama hebat seperti Wan Kamaruddin, Zaini Ahmad, Norazlina Awang Had dan beberapa personaliti lain.

Bagaimanapun, sengat NTV7 mula hilang apabila seorang demi seorang personalitinya meninggalkan stesen ini yang pernah menjulang nama mereka dalam dunia penyiaran. Pemergian mereka meninggalkan kesan bukan sedikit kepada NTV7, malah tidak keterlaluan dikatakan keputusan mereka menyebabkan stesen ini semakin hilang keceriaannya.

Pada tahun 2009, keseluruhan isi kandungan NTV7 telah disegarkan semula tentang program bertemakan gaya hidup yang sihat, hiburan, isu semasa dan program sukan yang menepati citarasa penonton Cina dan Urban.

NTV7 kini sudah mencecah usia 15 tahun pada tahun 2013. Selama 15 tahun jugalah saluran itu telah cuba sedaya upaya menghasilkan kandungan-kandungan bermutu dan cuba menarik perhatian lebih ramai penonton saban tahun. Seiring dengan sambutan ulang tahunnya yang bakal tiba, NTV7 mengatur percaturan dengan memperkuat kedudukannya sebagai antara peneraju utama rangkaian televisyen serta menawarkan rancangan berkualiti yang bakal menarik seisi keluarga untuk setia menonton rancangan-rancangannya tanpa jemu. NTV7 akan memperkenalkan KEDUDUKAN TERBARU stesen itu untuk tahun 2013 yang bakal membawa saluran itu ke fasa yang lebih menarik dalam evolusinya tahun depan. Saluran itu kini telah mengenal pasti kedudukannya dengan menyasarkan jenama premiumnya kepada golongan profesional (professionals), pengurus (managers), eksekutif (executives), ahli perniagaan (businessmen) atau singkatannya (PMEBs) yang juga dikenali sebagai takrif Modern Urban Progressive Adults (MUPAs). MUPAs adalah mereka yang berusia 25 – 45 tahun dengan pemikiran urban dan global yang dikenali memiliki beberapa ciri seperti – bijaksana & bergaya, moden dengan citarasa global, mempunyai gaya hidup yang sibuk, berada di mana-mana sahaja (on-the-go) dan berorientasikan keluarga adalah di antaranya.

Penjenamaan semula kepada penonton urban Malaysia

Bermula 5 Mac 2018 penjenamaan semula saluran NTV7 dan perubahan kandungan program bagi 8TV antara pendekatan baru Rangkaian Televisyen Media Prima (MPTN) sepanjang tahun ini. Ketua Pegawai Eksekutif MPTN, Johan Ishak berkata, penjenamaan baru saluran NTV7 itu akan membabitkan siaran program yang lebih bersasar kepada penonton Melayu. Saluran berkenaan yang popular itu akan lebih menyiarkan program untuk penonton Melayu moden menerusi barisan kandungan baharu. “Perubahan itu juga akan memberi kesan kepada saluran 8TV yang kini akan menyiarkan lebih banyak kandungan bahasa Cina,” katanya ketika Pembentangan Kandungan Baharu MPTN, petang tadi. Johan berkata, saluran NTV7 akan memperkenalkan saluran hiburan Malaysia yang baru dengan memenuhi selera penonton dengan selebriti terkemuka.[1]

Kembali semula kepada rancangan Cina

Penjenamaan semula menimbulkan kekeliruan dikalangan penonton, terutamanya penonton Cina yang menonton saluran NTV7 mendapati apabila hampir kesemua rancangan mereka telah dipindahkan ke 8TV. Rating tontonan juga dipercayai merosot dengan begitu mendadak.

Sebagai keputusan, bermula 31 Disember 2018, CEO Media Prima, Johan Ishak, berkata bahawa rancangan CJ Wow Shop berbahasa Mandarin akan disiarkan di saluran itu.[2] Langkah itu adalah sebahagian daripada penyusunan semula syarikat di kalangan semua salurannya, serta mengenai isu mengurangkan jumlah pekerja. Untuk saluran ntv7, rancangan berbahasa Melayu dan Inggeris dikurangkan melalui memindahkan kebanyakan rancangan tersebut (termasuk TV9) ke saluran utama TV3. Ia juga mengembalikan semula persepsi masyarakat dimana NTV7 adalah saluran yang berfokuskan kepada penonton Cina disamping saluran 8TV; namun berita berbahasa Mandarin, Inggeris dan Melayu tiada sebarang perubahan. Sedikit rancangan berbahasa Inggeris & Melayu dari NTV7 seperti Kopitiam dan I Can See Your Voice Malaysia dipindahkan ke TV9, slot Daebak dan Slot Chamsarang ditambahkan sarikata berbahasa cina.

Menyiarkan semula program urban dan mengurangkan slot CJ Wow Shop

Pada 1 Jun 2019, NTV7 telah menyiarkan semula program berbahasa Inggeris yang ditayangkan pada pukul 8:30 malam selepas berita 7 Edition dan juga mengurangkan slot waktu CJ Wow Shop versi Mandarin dengan mengulang program Cina dari 8TV. Bermula 26 Oktober 2019, drama berbahasa Thai turut kembali disiarkan setiap hari Sabtu dan Ahad jam 11:00 malam dengan sarikata berbahasa cina dan bermula 4 Januari 2020, ia menukar waktu penyiaran kepada jam 10:30 malam pada hari yang sama.

Saluran membeli-belah dalam versi dua bahasa

Bermula 31 Disember 2019, CJ Wow Shop di NTV7 telah bersiaran dalam dua versi bahasa, versi bahasa Melayu telah kembali ditayangkan pada 9:00 pagi sehingga 12:00 tengah hari, 2:00 petang sehingga 4:00 petang dan 8:30 malam. Manakala, versi bahasa Mandarin masih ditayangkan pada 1:00 petang, 4:00 petang, 9:30 malam dan 11:30 malam.

Perubahan kandungan siaran

Bermula 1 November 2020, NTV7 menyesuaikan rancangan programnya dengan memfokuskan kandungan berbentuk majalah, dokumentari dan program urusan semasa untuk memenuhi keperluan masyarakat, manakala Slot Chamsarang telah rasmi dihentikan dan telah rasmi semua program berbahasa Cina tertumpu di 8TV.[3]

NTV7 menjadi sebagai DidikTV KPM

NTV7 akan dijadikan sebagai saluran khusus TV Pendidikan yang dikenali sebagai DidikTV KPM mulai 17 Februari 2021.[4][5] Saluran ini bermula pada jam 7:00 pagi hingga 12:00 tengah malam setiap hari. Pelancaran DidikTV akan disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri pada hari siaran pertamanya pada jam 8:00 pagi menerusi program TV3, Malaysia Hari Ini.[6] Sebagai keputusan, Edisi 7 dijenamakan semula sebagai Buletin Didik. Pada 25 Mei 2023, NTV7 telah menamatkan Buletin Didik dan mula menyiarkan 2 berita dari TV3, iaitu Buletin 1:30 dan Buletin Pagi. (Buletin Pagi disiarkan pada hari Jumaat sahaja.)

Pada 16 Februari 2021, Media Prima membuat satu kenyataan kepada The Edge Markets bahawa NTV7 tidak akan ditutup atau ditukar miliknya.[7]

Siaran DidikTV KPM dihentikan sementara dan NTV7 memberi laluan kepada siaran langsung sambutan Hari Malaysia dari ehsan RTM

Pada 16 September 2023, DidikTV KPM menghentikan siaran sementara waktu dan NTV7 memberi laluan kepada siaran langsung iaitu Sambutan Hari Malaysia ke-60 peringkat kebangsaan di Stadium Perpaduan, Kuching, Sarawak yang telah disiarkan dari ehsan RTM melalui saluran TV1.

Siaran DidikTV KPM dihentikan sementara dan NTV7 memberi laluan kepada siaran langsung Istiadat Keberangkatan Pulang Kebawah DYMM SPB Yang Di-Pertuan Agong dari ehsan RTM

Pada 30 Januari 2024, DidikTV KPM menghentikan siaran sementara waktu dan NTV7 memberi laluan kepada siaran langsung iaitu Istiadat Keberangkatan Pulang Kebawah DYMM SPB Yang Di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Ibni Almarhum Sultan Ahmad Shah yang telah disiarkan dari ehsan RTM melalui saluran TV1.

Siaran DidikTV KPM dihentikan sementara dan NTV7 memberi laluan kepada siaran langsung Istiadat Keberangkatan Tiba Kebawah DYMM SPB Yang Di-Pertuan Agong dari ehsan RTM

Pada 31 Januari 2024, DidikTV KPM menghentikan siaran sementara waktu dan NTV7 memberi laluan kepada siaran langsung iaitu Istiadat Keberangkatan Tiba Kebawah DYMM SPB Yang Di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar dan Kebawah DYMM SPB Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah Binti Almarhum Sultan Idris Shah yang telah disiarkan dari ehsan RTM melalui saluran TV1.

Kritikan dan kontroversi

NTV7 mendapat kritikan kerana tidak mengambil terlalu serius program yang ditayangkan malah membatalkan beberapa program yang sedang ke udara walaupun musim penayangannya belum selesai. Pada 1 April hingga 31 Disember 2016, satu siaran blok teleshopping CJ WOW SHOP telah disiarkan di seluruh saluran Media Prima. Beberapa saluran Media Prima lain turut mengalami perubahan. Blok ini telah menarik kritikan yang besar di media sosial sebagai sebahagian besar daripada jadual waktu siang telah digantikan dengan CJ Wow Shop, yang slot ini telah sebelum ini berjalan kebanyakannya ditayang, program agama dan kanak-kanak.[8][9][10][11]

Berita

Sekarang

Antara berita yang disiarkan di NTV7 kepada penonton ialah:

  • Buletin 1:30: - Buletin 1:30 merupakan sebuah rancangan berbentuk berita yang disiarkan selama setengah jam bermula jam 1:30 tengah hari pada setiap Sabtu - Khamis. (Tayangan serentak di TV3).
  • Buletin Pagi: - Buletin Pagi merupakan sebuah rancangan berbentuk berita yang disiarkan pada jam 1:30 tengah hari (Jumaat sahaja). Siaran berita ini merupakan siaran berita yang pertama keudara bagi pada setiap Jumaat. Kebanyakkan beritanya berkisar mengenai kejadian dan isu atau berita-berita yang telah berlaku pada hari semasa. (Ulangan dari TV3).

Bekas

  • Mandarin 7: - Mandarin 7 telah ditamatkan penyiarannya di NTV7 pada 7 Jun 2020 dan telah bergabung dengan 8TV Mandarin News. Ini menjadikan waktu 8TV Mandarin News pada waktu malam berubah dari tempoh 30 minit (8:00 - 8:30 malam) kepada 1 jam (8:00 - 9:00 malam).
  • 7 Edition: - 7 Edition telah ditamatkan penyiarannya di NTV7 pada 16 Februari 2021 dan digantikan oleh Nightline telah rasmi dipindahkan ke TV3 pada setiap hari jam 12:00 tengah malam.
  • Buletin Didik: - Buletin Didik telah ditamatkan penyiarannya di NTV7 pada 25 Mei 2023 dan digantikan oleh Buletin 1:30 pada setiap Sabtu - Khamis pukul 1:30 tengah hari dan Buletin Pagi (ulangan) dari ehsan TV3 pada setiap Jumaat pukul 1:30 tengah hari.

Slogan

Slogan NTV7 dalam Bahasa Malaysia, Inggeris dan Cina

Saluran Ceria Anda
(7 April 1998 - 2012)
Your Amazing Feel Good Channel
(2000 - 2001)
Your Feel Good Channel
(7 April 1998 - 2000 , 2001 - 2012)
Your Home of Feel Good
(2010 - 2012)
Feel Good
(2008 - 4 Mac 2018)
Feel It.
(5 Mac - 30 Disember 2018 , 1 Disember 2020 - 16 September 2023)

Logo dahulu dan kini

NTV7 telah menukar logo selama sebanyak 5 kali, bertarikh 1998, 2000, 2001, 2006 dan logo sekarang. Di antara tahun 2012 hingga 2015, logo NTV7 mempunyai dua warna; satu versi asal ungu, dan satu lagi adalah versi merah yang boleh dilihat pada program promo rancangan berbahasa Cina yang disiarkan di NTV7. Logo NTV7 yang diperkenalkan pada Mac 2018, menggugurkan bulatan nombor 7 setelah sekian lama digunakan.


Rujukan

  1. ^ [1]
  2. ^ CJ WOW SHOP to Extend All-New Mandarin Segments on ntv7
  3. ^ "ntv7 11月起调整节目 · 中文节目集中八度空间". www.sinchew.com.my. Dicapai pada 2020-11-01.
  4. ^ "NTV7 rebrands into MoE's education channel for a year". themalaysianreserve.com. Dicapai pada 2021-02-12.
  5. ^ [2]
  6. ^ "NTV7 becomes MOE's channel DidikTV from 17 February". www.soyacincau.com. Dicapai pada 2021-02-12.
  7. ^ "Media Prima: Not closing down ntv7, current team to execute DidikTV". The Edge Markets. Dicapai pada 2021-02-16.
  8. ^ "CJ WOW SHOP mula 1 April". Harian Metro. 1 April 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-17. Dicapai pada 6 April 2016.
  9. ^ . 1 April 2016 https://www.facebook.com/TV3MALAYSIA/photos/a.392087241166.178751.262044791166/10153548509336167/?type=3&theater. Dicapai pada 6 April 2016. Missing or empty |title= (bantuan)
  10. ^ . 1 April 2016 https://www.facebook.com/TV9Malaysia/photos/a.132100906817085.22337.124467560913753/1302978949729269/?type=3&theater. Dicapai pada 6 April 2016. Missing or empty |title= (bantuan)
  11. ^ . 1 April 2016 https://www.facebook.com/ntv7localdrama/photos/a.299680246757151.72583.293290990729410/1085761854815649/?type=3&theater. Dicapai pada 6 April 2016. Missing or empty |title= (bantuan)

Pautan luar