Air Astana (Эйр Астана, Eir Astana) ialah pembawa bendera Republik Kazakhstan, yang berpusat di Almaty, Kazakhstan.[2] Ia mengendalikan perkhidmatan berjadual, domestik dan antarabangsa di 64 laluan dari hab utamanya, Lapangan Terbang Antarabangsa Almaty, dan dari hab sekundernya, Lapangan Terbang Antarabangsa Nursultan Nazarbayev. Ia merupakan usahasama antara dana kekayaan negara Kazakhstan, Samruk-Kazyna (51%), dan BAE Systems PLC (49%).[3] Ia diperbadankan pada Oktober 2001 dan memulakan penerbangan komersial pada 15 Mei 2002.

Air Astana
Syarikat Penerbangan Air Astana
Эйр Астана
IATA ICAO Pengenal
KC KZR ASTANALINE
Ditubuhkan29 Ogos 2001; 22 tahun yang lalu (2001-08-29)
Bermula operasi15 Mei 2002; 21 tahun yang lalu (2002-05-15)
Hab
Bandar tumpuanLapangan Terbang Atyrau (Atyrau)
Program kesetiaanNomad Club (Kelab Pengembara)
SubsidiariFlyArystan
Pesawat23 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi58 (jumlah keseluruhan destinasi)
45 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan)
Syarikat indukDana Kekayaan Berdaulat: Samruk Kazyna (51%).
Pemegang saham lain: BAE Systems PLC (49%)
Ibu pejabatKazakhstan Almaty, Kazakhstan
Orang penting
  • Nurjan Baydäwletov, Pengerusi
  • Peter Foster, Presiden & CEO
  • Kanat Alpysbayev,[1] Ketua Pengerusi
Laman webairastana.com/kaz/en-US
airastana.com/kaz/kk-kz/
airastana.com/global/en-us

Data Kod sunting

  • Kod IATA : KC
  • Kod ICAO : KZR
  • Panggilan: ASTANALINE

Slogan Syarikat Penerbangan Air Astana sunting

  • From the Heart of Eurasia
  • Dari Hati Eurasia

Sejarah Versi Singkat sunting

Air Astana digambarkan oleh Pusat Penerbangan Asia Pasifik pada Januari 2012 sebagai "dilakukan lebih baik dalam dekad pertama daripada sebarang pembawa permulaan yang lain".[4] Namun asalnya merupakan salah satu cerita yang lebih menarik dan tidak mungkin muncul dari industri penerbangan pada masa-masa lalu. Pada awalnya dianggap sebagai syarikat penerbangan domestik semata-mata, BAE Systems bersetuju pada pertengahan 2001 untuk mengambil bahagian dalam permulaan yang dicadangkan atas permintaan ketua negara Kazakhstan, Presiden Nursultan Nazarbayev, untuk memudahkan kontrak radar udara yang kemudiannya berunding dengan Kerajaan Kazakhstan. Pengerusi BAE System Sir Richard Evans pada masa itu, memainkan peranan utama dan penting dalam perjanjian itu. Walau bagaimanapun, kontrak radar tidak pernah berlaku, dan perubahan pengurusan kanan dan ulasan strategik di BAE Systems menyebabkan penutupan pejabatnya di Kazakhstan. Di samping itu, tanpa sokongan Nazarbayev dan beberapa penasihat yang rapat, permulaan, pada awalnya dilihat sebagai entiti asing, dihadapkan dengan pembangkang segera dan bersuara dari banyak unsur media dan penubuhan politik Kazakhstan.

Sejarah sunting

Air Astana digambarkan oleh Pusat Penerbangan Asia Pasifik pada Januari 2012 sebagai "menunjukkan prestasi yang lebih baik pada dekad pertamanya daripada syarikat penerbangan permulaan yang lain". [5] Namun asal-usulnya mewakili satu diantara kisah yang lebih menarik dan tidak mungkin muncul dari industri penerbangan sejak kebelakangan ini. Pada mulanya dikandung sebagai syarikat penerbangan domestik semata-mata, BAE Systems bersetuju pada pertengahan Tahun 2001 untuk mengambil bahagian dalam cadangan yang dimulakan atas permintaan ketua negara Kazakhstan, Presiden Nursultan Nazarbayev, untuk memudahkan kontrak radar udara yang kemudiannya sedang berunding dengan Kerajaan Kazakhstan. Sir Richard Evans, ketua BAE System pada masa itu, berperanan dalam dan menjadi kunci kepada perjanjian itu. Walau bagaimanapun, kontrak radar tidak pernah berlaku, dan perubahan pengurusan kanan dan tinjauan strategik berikutnya di BAE Systems menyebabkan penutupan pejabatnya di Kazakhstan. Selain itu, tanpa menahan sokongan Nazarbayev dan sejumlah penasihat rapat, permulaan, yang awalnya dilihat sebagai entiti asing, dihadapkan dengan penentangan segera dan lantang dari banyak elemen media dan pertubuhan politik Kazakhstan.

2002 - 2005 sunting

Walaupun kurang mendapat sokongan, syarikat penerbangan itu mengambil alih tugas. Di bawah presiden operasinya yang pertama, bekas eksekutif British Airways Lloyd Paxton (terdapat penyokong penyandang pra-operasi jangka pendek), ia menyewa 3 buah Pesawat Boeing 737 pertamanya dari International Lease Finance Corporation (Perbadanan Pajakan Kewangan Antarabangsa) (ILFC) dan memulakan operasi Komersial pada Tarikh 15 Mei 2002. Pada akhir Tahun 2003 Fokker 50-an disewa dari Aircraft Finance Trading BV (AFT) dan 3 Pesawat siri Boeing 757 dari Pegasus Leasing Corp. Ia mengisytiharkan keuntungan bersih pada Tahun 2003, tahun pertama penuh operasi. Selepas muflis syarikat penerbangan pembawa Bendera Nasional sebelumnya Air Kazakhstan pada Februari 2004, ia bergerak dengan cepat untuk berkembang dari rangkaian domestiknya ke laluan antarabangsa utama ke Dubai, Istanbul, Moscow dan Beijing, diikuti oleh Frankfurt dan London.

2005 - Kini sunting

Kesakitan dan perselisihan pertumbuhan awal mengenai rancangan armada dan strategi hab menyebabkan ketegangan antara pemegang saham dan perubahan pengurusan pada musim luruh pada Tahun 2005. Peter Foster, mantan eksekutif Syarikat Penerbangan Cathay Pacific Airways yang telah memimpin pasukan pemulihan di Syarikat Penerbangan Philippine Airlines pada Tahun 1999 sebelum menjadi sebutan Ketua Pegawai Eksekutif di Royal Brunei Airlines, dilantik sebagai presiden syarikat penerbangan pada Tarikh 1 Oktober 2005. Rancangan pembangunan jangka panjang dan struktur pengurusan telah dibina yang sebahagian besarnya tidak berubah sejak itu. Syarikat penerbangan ini secara konsisten menguntungkan dan tersenarai dalam 20 syarikat penerbangan paling menguntungkan dari segi margin bersih di dunia untuk Tahun 2010, 2011, dan 2012, menurut Airline Business and Air Finance Journal, yang menduduki tempat ke-20 pada Tahun 2015 tinjauan penilaian kewangan syarikat penerbangan global, dengan skor BBB -. [perlu rujukan]

Dalam artikel mengenai program offset BAE Systems (10/10/13) Financial Times menyatakan, "49% saham BAE di Syarikat Penerbangan Air Astana Kazakhstan menjadi satu diantara syarikat pelaburan dengan hasil tertinggi".[6]

Sehingga pada Tarikh 8 Disember 2016, Syarikat Penerbangan Air Astana adalah satu-satunya syarikat penerbangan dari Kazakhstan yang dibenarkan terbang ke Kesatuan Eropah. [7]

Syarikat Penerbangan Air Astana adalah "Pengangkut Udara Rasmi EXPO-2017" [8] dan syarikat penerbangan rasmi dan rakan umum Musim Sejuk Tahun 2017, yang berlangsung dari 29 Januari hingga 8 Februari 2017 di Almaty.

Hari ini, armada syarikat penerbangan Air Astana adalah yang termuda di Eropah [perlu rujukan] Dan terdiri daripada 30 (sehingga Julai 2015) Pesawat buatan Barat. Hasil daripada penstrukturan semula armada dan penggantian semua Pesawat siri Airbus A320 dan Boeing 767, usia rata-rata armada Air Astana menurun menjadi 6 tahun pada Tahun 2015. Syarikat ini merancang untuk mengembangkan armadanya hingga sebanyak 43 pada Tahun 2020. Selain itu, syarikat penerbangan itu merancang untuk mula terbang ke Amerika Syarikat dengan kedatangan Pesawat siri Dreamliner Boeing 787. Pada akhir 2016, armada syarikat ini diisi semula pertama di negara-negara pasca-Soviet Airbus A320neo (enjin Pratt & Whitney PW1000G). Pada Januari 2018, syarikat itu menggunakan Pesawat siri Airbus A321neo pertama di negara-negara pasca Soviet (enjin Pratt & Whitney PW1000G-JM). Pada Bulan Jun 2018, armada tersebut menerima Airbus A321neo kedua. Pada Bulan Disember 2018, armada syarikat penerbangan ini diisi semula dengan Pesawat siri Embraer 190-E2 - pertama di negara-negara pasca-Soviet.

Pada Bulan November 2018, syarikat penerbangan itu mengumumkan rancangannya untuk melancarkan syarikat penerbangan kos rendahnya sendiri, yang disebut FlyArystan. [9] Syarikat Penerbangan FlyArystan mula beroperasi pada Tarikh 29 Mac 2019 dengan penerbangan pertama pada Tarikh 1 Mei 2019

pada Bulan Jun 2023, di laman Aeroroutes, ada mengumumkan bahawa Syarikat Penerbangan Air Astana, ada merancang untuk membuka destinasi baharu ke Israel, dengan laluan Almaty-Tel Aviv, dengan menggunakan armada siri Airbus A321, yang bermula pada 7 September 2023 [10].

pada bulan Julai 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Air Astana, ada merancang untuk menambah laluan antarabangsa baharu, antara Almaty dan Jeddah, dan laluan itu akan dimulakan pada 1 Oktober 2023, dengan kekerapan penerbangan 2 kali seminggu [11], dan bermula 4 Disember 2023, kekerapan penerbangan akan ditambah menjadi 3 kali seminggu [11].

Operasi sunting

Aktiviti di Rusia sunting

Pada Bulan September 2002 syarikat penerbangan Air Astana melancarkan penerbangan antara Nur-Sultan dan Moscow dengan kekerapan 3 kali seminggu dan penerbangan harian antara Almaty dan Moscow dijalankan dengan menggunakan Armada siri Boeing 737-700. Pada Tahun 2014, jumlah perkhidmatan mingguan di laluan Nur-Sultan - Moscow ditingkatkan hingga 9 penerbangan seminggu, dan penerbangan Almaty - Moscow hingga 14. Penerbangan ini mengendalikan 54 perkhidmatan mingguan di 11 laluan ke Rusia: Almaty - Moscow menggunakan Armada siri Airbus A321 dan Boeing 767, Nur-Sultan - Moscow, Almaty - St.Petersburg menggunakan Armada siri Airbus A320 dan Nur-Sultan - Novosibirsk, Nur-Sultan - Yekaterinburg, Nur-Sultan - Omsk, Nur-Sultan - St.Petersburg, Almaty - Kazan, dan Almaty - Samara menggunakan Armada siri Embraer 190.

Syarikat Penerbangan Air Astana diwakili di Persekutuan Rusia di bandar Moscow di Bolshoi Gnezdnikovskii pereulok 1, bangunan 2 (stesen metro Tverskaya). Terdapat juga pejabat tiket di Lapangan Terbang Sheremetyevo (Terminal E).

Aktiviti di wilayah Komanwel Negara-Negara Merdeka (selain Rusia) sunting

Syarikat Penerbangan Air Astana telah membangun kuasa (kekuatan) geografinya dengan memperluas rangkaiannya untuk merangkumi semua bandar utama di rantau ini dengan penerbangan jarak pendek. Di Asia Tengah dan Kaukasus, Syarikat Penerbangan Air Astana menawarkan perkhidmatan ke Bishkek (Kirgistan), Tashkent (Uzbekistan), Baku (Azerbaijan), Tbilisi (Georgia) dari Almaty dan Nur-Sultan. Perkhidmatan ke Dushanbe (Tajikistan) kini dilakukan dari Almaty dan akan dilanjutkan dari Nur-Sultan mulai musim navigasi IATA Musim Panas Tahun 2016. Syarikat Penerbangan Air Astana menutup jurang terakhir di rantau ini pada Tahun 2013 dengan melancarkan perkhidmatan ke Kiev (Ukraine) dari Almaty dengan kekerapan penerbangan 3 penerbangan seminggu. Sejak pelancaran perkhidmatan, Syarikat Penerbangan Air Astana telah menjadi penyedia utama pengangkutan udara ke destinasi di Asia Tengah dan Timur Jauh dari Ukraine.

Rangkaian wilayah yang luas menyediakan akses ke semua bandar utama di rantau ini dengan penerbangan jarak jauh dan sederhana Air Astana dari Beijing (Republik Rakyat China), Seoul (Korea Selatan), Hong Kong (Republik Rakyat China), Kuala Lumpur (Malaysia), Bangkok (Negara Thai), Delhi (India), Abu Dhabi (Emiriah Arab Bersatu), Dubai (Emiriah Arab Bersatu), Istanbul (Turki), Frankfurt (Jerman), London (Inggeris) dan lain-lain.

Aktiviti di China sunting

Kazakhstan berjiran dengan Republik Rakyat China melalui sempadan Tenggara dengan waktu penerbangan kurang dari satu setengah jam ke Ürümqi dan di bawah lima jam ke Beijing. Kedudukan dekat Air Astana memungkinkan operasi wilayah yang kompetitif ke Republik Rakyat China. Fakta bahawa tidak ada satu syarikat penerbangan Eropah yang beroperasi untuk Ürümqi, memberikan kelebihan daya saing yang kuat bagi Syarikat Penerbangan Air Astana. Hab Barat China dilayan dari Almaty dan Nur-Sultan dengan kekerapan 11 perkhidmatan seminggu, yang menawarkan sambungan ke seluruh rangkaian CIS serta Kuala Lumpur, Bangkok, Delhi, Istanbul, Frankfurt, Paris dan lain-lain. Perkhidmatan harian ke Beijing berhubung dengan seluruh rangkaian CIS dan juga rangkaian Eropah seperti Frankfurt, Istanbul (Asia Barat) dan khususnya London.

ICAO dan Kesatuan Eropah sunting

Pembangunan laluan antarabangsa syarikat penerbangan ini banyak dipengaruhi oleh faktor pengawalseliaan dari Tahun 2009 hingga April 2014. Pada Bulan April 2009, audit oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), mendapati Jawatankuasa Penerbangan Awam Kazakhstan (CAC) tidak mematuhi bidang utama pengawasan peraturan. Ini mengakibatkan, kecuali Syarikat Penerbangan Air Astana, larangan menyeluruh semua syarikat penerbangan berdaftar Kazakhstan untuk terbang ke, dari atau dalam Kesatuan Eropah oleh Jawatankuasa Keselamatan Udara (ASC) EU, sehingga larangan tersebut dicabut pada Tarikh 8 Disember 2016. Syarikat Penerbangan Air Astana dikecualikan dari larangan "... dengan mengambil kira pembentangan lisan dan bertulis yang dibuat ...." terutama pendaftaran pesawatnya dengan Jabatan Penerbangan Awam Aruba, wilayah yang bergantung kepada Belanda, dan program pengurusan keselamatan operasinya seperti yang dibentangkan kepada ASC. Namun, ia dimasukkan dalam Lampiran B ASC, membatasi operasi EUnya ke tahap frekuensi dan armada yang dikendalikan pada saat pengenaan larangan tersebut pada Bulan Julai 2009. ASC menghapus sekatan armada pada Bulan November 2012 untuk armada siri Boeing dan siri Airbus berdasarkan program pembaharuan armada syarikat penerbangan tetapi mengekalkan sekatan pada pesawat siri Embraer. Pada Tarikh 10 April 2014 ASC mencabut sekatan frekuensi berdasarkan prestasi keselamatan syarikat penerbangan, termasuk hasil program pemantauan Audit Keselamatan Syarikat Penerbangan Asing (SAFA), serta komunikasi berterusan yang telus. Ini membolehkan syarikat penerbangan mula merancang untuk tujuan baharu di Eropah dan meningkat kepada perkhidmatan hariannya ke Frankfurt dari Nur-Sultan, perkhidmatan mingguan 6 ke Amsterdam dari Atyrau, dan 4 perkhidmatan mingguan ke London. Syarikat penerbangan itu kemudian memulakan perkhidmatan antara Nur-Sultan dan Paris pada April 2015. Sekatan pada pesawat siri Embraer, yang terakhir dilarang dari EU (kesatuan Eropah), dihapuskan pada Bulan Disember 2015, dan semua pesawat milik Syarikat Penerbangan Air Astana kini dibenarkan memasuki ruang udara Kesatuan Eropah. [12]

Destinasi sunting

64 laluan Syarikat Penerbangan Air Astana merangkumi sebahagian besar bandar utama di Kazakhstan dan bandar-bandar wilayah Asia Tengah dan Rusia yang berdekatan. Yang terakhir ini adalah hasil dari keputusan untuk menerapkan apa yang disebut oleh para manajernya sebagai "strategi pasar rumah yang diperluas", untuk memanfaatkan reputasinya untuk standard layanan yang tinggi dan kepatuhan keselamatan udara di pasar transportasi udara yang berkembang di rantau ini. Sejak 2009 ia melancarkan perkhidmatan ke Baku, Tashkent, Ürümqi, Tbilisi, Dushanbe, Bishkek, Novosibirsk, Samara, Yekaterinburg, Saint Petersburg, dan mulai pertengahan Tahun 2012 - Kazan dan Omsk. Laluan dari Almaty dan Nur-Sultan ke Kiev dilancarkan pada musim bunga Tahun 2013.

Pertumbuhan jarak jauhnya menuju Wilayah Asia Selatan dan Asia Timur (+ Asia Tenggara), dengan penerbangan ke Delhi, Seoul (dikendalikan secara perkongsian kod dengan Syarikat Penerbangan Asiana Airlines), Beijing, Bangkok, Kuala Lumpur, Hong Kong (Pada Tarikh 28 Ogos 2012) dan Bandaraya Ho Chi Minh (Januari 2013). Sebagai tambahan kepada perkhidmatan Almaty-Seoul yang sedia ada, Syarikat Penerbangan Air Astana melancarkan perkhidmatan dari Nur-Sultan ke Seoul pada Bulan Jun 2015. Syarikat Penerbangan Air Astana mengendalikan perkhidmatan harian dari Nur-Sultan ke Frankfurt, tiga perkhidmatan mingguan ke Heathrow dan tiga perkhidmatan mingguan ke Paris (dilancarkan 29 Mac 2015). Perkhidmatan Eropah dihubungkan dengan perkhidmatan domestik Syarikat Penerbangan Air Astana yang luas serta perkhidmatan serantau di Rusia Selatan, Asia Tengah dan China. Syarikat penerbangan itu melancarkan penerbangan tanpa henti dari Almaty ke Tehran, ibu negara Republik Islam Iran (Pada Tarikh 30 Jun 2016).

Perjanjian Perkongsian Kod sunting

Syarikat Penerbangan Air Astana mempunyai perjanjian perkongsian kod dengan syarikat penerbangan berikut: [13]

Perjanjian Antara Talian sunting

Syarikat Penerbangan Air Astana mempunyai perjanjian antara syarikat penerbangan dengan syarikat penerbangan berikut:[13]

Armada sunting

Armada Terkini sunting

 
Pesawat siri Airbus A320-232 milik Syarikat Penerbangan "Air Astana"
 
Pesawat siri Boeing 767-300ER milik Syarikat Penerbangan "Air Astana"

Armada Syarikat Penerbangan Air Astana merangkumi jenis pesawat berikut (setakat October 2020):[20][21]

Armada Air Astana
Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
C Y Total
Airbus A320-200 1 16 132 148
Airbus A320neo 4 2[22][23] 16 132 148 Penghantaran sejak penghujung Tahun 2016[24]
Airbus A321-200 2 28 151 179
Airbus A321neo 4 3[22] 28 151 179
Airbus A321LR 4[25] 3[22][26] 16 150 166 Penghantaran sejak Tahun 2019[27]
Boeing 767-300ER 3 30 193 223
Boeing 787-8 3
TBA
Penghantaran ditangguhkan hingga Awal Tahun 2023[28]
Embraer 190-E2 5 12 96 108 [29]
Total 23 11

deskripsi singkat:Syarikat Penerbangan pembawa bendera Kazakhstan

Armada Bersejarah sunting

Armada Bersejarah Syarikat Penerbangan Air Astana:[30]

Pesawat Total Tahun Diperkenalkan Tahun Bersara Nota
Airbus A319-100 1 2008 2018
Airbus A320-200 6 2008 2019
7 Dipindahkan ke Anak Syarikat FlyArystan
Boeing 737-700 2 2002 2007
Boeing 737-800 2 2002 2007
Boeing 757-200 5 2003 2020
Embraer 190 9 2011 2020
Fokker 50 6 2004 2013

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Air Astana (KC) sunting

Perkhidmatan Dan Jenama sunting

Semasa majlis Anugerah Pencapaian Industri Penerbangan Tahunan ke-41 ATW di Washington, DC pada Tarikh 25 Februari 2015 Syarikat Penerbangan Air Astana dianugerahkan sebagai Pemimpin Terbaik dalam Pasaran Penerbangan. [31]

Jenis Kelas sunting

Syarikat Penerbangan Air Astana mengendalikan perkhidmatan 2 kelas, iaitu Kelas Perniagaan dan Kelas Ekonomi, di semua pesawat, dan Economy Sleeper dengan armada siri Boeing 757. Armada siri Boeing 767 dan 757, serta Airbus A321neo yang lebih baharu dilengkapi dengan sistem hiburan dalam penerbangan individu yang dibekalkan oleh RAVE di kedua-dua kabin. Di pesawat lain, ia menawarkan sistem hiburan peribadi genggam (「KCTV」) di kelas perniagaan semua penerbangan yang melebihi 3 jam. Makanan panas dan minuman beralkohol ditawarkan di semua penerbangan di Kelas Perniagaan, Ekonomi, dan Economy Sleeper.

Produk Baharu sunting

Pada Bulan Februari 2015, Syarikat Penerbangan Air Astana mula menawarkan jenis kelas baharu: Economy Sleeper. Penumpang Kelas Economy Sleeper mendapat tiga kerusi Kelas Ekonomi, perkhidmatan ganti pakaian, kit kemudahan Kelas Perniagaan dan KCTV, bersama dengan pelbagai kemudahan di lapangan terbang, termasuk akses ke Bilik Rehat Kelas Perniagaan. Produk baharu kini ditampilkan secara eksklusif pada Pesawat siri Boeing 757-200 pada laluan dari Nur-Sultan ke London, Frankfurt dan Paris, dan dari Almaty ke Hong Kong. [32]

Nomad Club (Kelab Pengembara) sunting

Program kerap terbang Nomad Club terdiri daripada peringkat keahlian Diamond, Gold, Silver dan Blue, dan mempunyai perjanjian timbal balik dengan program Penerbangan Kerap Lufthansa: Miles & More, dan Asiana Airlines: "Asiana Club".

Bilik Rehat Shanyark sunting

Syarikat Penerbangan Air Astana baru-baru ini membuka bilik rehatnya "The Shanyrak", satu-satunya bilik rehat syarikat penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Nursultan Nazarbayev. Ini dinamai sempena pusat ("mahkota") di bumbung yurt Kazakhstan.

Kakitangan sunting

kakitangan Syarikat Penerbangan Air Astana berjumlah lebih dari 4,700 orang. Walaupun syarikat itu secara langsung menggaji kakitangan untuk pejabat antarabangsa, kebanyakan pekerja adalah warga Kazakhstan. Ia mempekerjakan lebih dari 500 juruterbang, kira-kira sepertiga daripadanya adalah warga negara bukan Kazakhstan yang direkrut terutama di Eropah. Pada Ttahun 2012 syarikat telah memperkenalkan program latihan pengurusan umum di Cranfield University (Universiti Cranfield), England. Krew kabin syarikat penerbangan terdiri daripada lebih dari 1.100 pramugari (Warga Negara Kazakhstan). Pengurusannya ialah gabungan antara Warga Negara Kazakhstan dan warga negara asing.

Penunjuk aktiviti sunting

Bilangan penumpang yang diangkut:[33]

  • 2006 - 1.5 juta
  • 2007 - 2.1 juta
  • 2008 - 2.3 juta
  • 2009 - 2.2 juta
  • 2010 - 2.6 juta
  • 2011 - 3 juta
  • 2012 - 3.3 juta
  • 2013 - 3.7 juta
  • 2014 - 3.8 juta
  • 2015 - 3.9 juta
  • 2016 - 3.7 juta
  • 2017 - 4.2 juta
  • 2018 - 4.3 juta
  • 2019 - 5.1 juta
Tahun Bilangan Penumpang yang Diangkut [34]
2006 1,5 juta
2007 2,1 juta
2008 2,3 juta
2009 2,2 juta
2010 2,6 juta
2011 3 juta
2012 3.3 juta
2013 3.7 juta
2014 3.8 juta
2015 3.9 juta
2016 3.7 juta
2017 4.2 juta
2018 4.3 juta
2019 5,1 juta

Anugerah sunting

  • Syarikat Penerbangan 4 Bintang menurut versi Skytrax, 2010 hingga kini.[35]
  • Anugerah Penerbangan Dunia menurut versi Skytrax, Syarikat Penerbangan Terbaik di Asia Tengah dan India pada Tahun, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019.[36]
  • Anugerah Penerbangan Dunia menurut versi Skytrax, Perkhidmatan Kakitangan yang Terbaik di Asia Tengah dan India pada Tahun, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017.[37]
  • Anugerah Industri Pengangkutan Penerbangan Dunia, Anugerah Kepemimpinan Pasaran Global pada Tahun, 2015.[38]
  • Senarai Terhormat Tahun Baharu Inggeris UK New Year's Honours List pada Tahun 2015, Peter Foster melantik Pegawai Perintah Kerajaan Britain (OBE) untuk perkhidmatan penerbangan Inggeris di Kazakhstan.[39]
  • Anugerah Pilihan Pelancong Menurut Versi Tripadvisor pada Tahun 2018, Syarikat Penerbangan serantau yang Terbaik.[1][2]
  • Penarafan Syarikat Penerbangan Lima Bintang dalam kategori Syarikat Penerbangan serantau Utama di Anugerah versi APEX pada Tahun 2018 [3]

Rujukan sunting

  1. ^ https://airastana.com/kaz/en-us/About-Us/Corporate-Profile/Board-of-Directors
  2. ^ "Head Office". airastana.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 December 2010. Dicapai pada 21 December 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Hofmann, Kurt (11 April 2014). "Air Astana eyes Paris and Prague services after EU lifts safety ban". Air Transport World. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 April 2014.
  4. ^ "Air Astana traffic up over 160% since 2006". anna.aero. 2016-07-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 June 2017. Dicapai pada 2017-06-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ http://www.anna.aero/2016/07/19/air-astana-traffic-up-163-since-2006/
  6. ^ "Offset side deals spark calls for transparency". Financial Times. Dicapai pada 10 October 2013.
  7. ^ allowed to fly to the European Union.
  8. ^ "Astana Expo 2017 has an official air carrier". www.eturbonews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 September 2015. Dicapai pada 9 November 2015.
  9. ^ https://ifn.news/posts/air-astana-to-launch-low-cost-airline//
  10. ^ "AIR ASTANA SCHEDULES ISRAEL SEP 2023 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 16 Jun 2023. Dicapai pada 18 Jun 2023. Air Astana from September 2023 plans to launch service to Israel, where the airline schedules Almaty – Tel Aviv inaugural on 07SEP23. The airline’s Airbus A321neo LR aircraft will operate this route twice weekly.
  11. ^ a b "AIR ASTANA ADDS JEDDAH SERVICE FROM OCT 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 5 Julai 2023. Dicapai pada 5 Julai 2023. Air Astana in the fourth quarter of 2023 plans to add scheduled service to Saudi Arabia, where it plans to operate Almaty – Jeddah nonstop flight. Airbus A321neo LR aircraft to operate this route twice weekly from 01OCT23. 3rd weekly flight is scheduled from 04DEC23.
  12. ^ http://centreforaviation.com/news/european-commission-aviation-commission-updates-the-eu-air-safety-list-507103
  13. ^ a b "Air Astana Codeshare and Interline Partners". Vistara. Dicapai pada 16 April 2020.
  14. ^ "Cathay Pacific and Air Astana Announce Codeshare Agreement". aviationtribune.com. Aviation Tribune OÜ. 5 March 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 March 2018. Dicapai pada 5 March 2018.
  15. ^ Liu, Jim (19 March 2018). "KLM / Air Astana expands codeshare service from late-March 2018". Routesonline. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 March 2018. Dicapai pada 19 March 2018.
  16. ^ Liu, Jim (23 April 2019). "Air Astana expands KLM Europe codeshare to Madrid from April 2019". Routesonline. Dicapai pada 23 April 2019.
  17. ^ "Air Astana and Lufthansa Sign Codeshare Agreement | AviationPros.com". AviationPros.com (dalam bahasa Inggeris). 15 March 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 March 2017. Dicapai pada 16 March 2017.
  18. ^ Liu, Jim (15 July 2019). "Air Astana / S7 Airlines begins codeshare partnership from July 2019". Routesonline. Dicapai pada 15 July 2019.
  19. ^ Liu, Jim (15 June 2019). "Ukraine International / Air Astana begins codeshare partnership from June 2019". Routesonline. Dicapai pada 17 June 2019.
  20. ^ "Fleet and Seat maps". Air Astana.
  21. ^ "Air Astana Fleet Details and History". www.planespotters.net. Dicapai pada 2020-07-01.
  22. ^ a b c ch-aviation.com – Kazakhstan's Air Astana to lease six A320neo Family jets Diarkibkan 16 November 2017 di Wayback Machine 16 June 2015
  23. ^ "Kazakhstan's Air Astana to lease three A320neo from SMBC". ch-aviation.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 December 2017. Dicapai pada 3 May 2018.
  24. ^ flightglobal.com – PARIS: Air Astana takes long-range A321neo to replace 757s Diarkibkan 17 Jun 2015 di Wayback Machine 16 June 2015
  25. ^ "Kazakhstan's Air Astana adds first A321neo(LR)". ch-aviation.com. 23 September 2019.
  26. ^ "Air Astana Destined to Become One of the Largest Airbus A320neo Family Operators in Central Asia and CIS". aviationpros.com. 7 December 2017.
  27. ^ David Kaminski Morrow (5 October 2018). "Arkia to replace Primera as A321LR launch operator". Flightglobal.
  28. ^ "Air Astana to delay 787 deliveries: CEO". Flightglobal.com (dalam bahasa Inggeris). 27 June 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 February 2017. Dicapai pada 2017-01-22.
  29. ^ "Air Astana leases five E190-E2s from AERCAP". Air Astana (Siaran akhbar). 2 August 2017.
  30. ^ "Air Astana Fleet – Airfleets aviation". airfleets.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2013.
  31. ^ http://atwonline.com/airlines/air-transport-leaders-celebrated-atw-achievement-awards
  32. ^ https://talkairlines.wordpress.com/2015/01/29/talkinterior-air-astana-introduces-economy-sleeper-new-economic-business-class-concept/
  33. ^ "Annual Reports". airastana.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 December 2014. Dicapai pada 2017-09-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  34. ^ "Annual Reports". airastana.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Disember 2014. Dicapai pada 12 September 2017.
  35. ^ "A-Z Airline Quality Rating". SKYTRAX. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 January 2015.
  36. ^ "A-Z Airline Awards Winners 2018 SKYTRAX". www.worldairlineawards.com.
  37. ^ "The Best Airline Staff in the World by Region in 2017". www.worldairlineawards.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2015. Dicapai pada 6 February 2015.
  38. ^ "ATW's 41st Annual Airline Industry Achievement Awards". atwonline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2015.
  39. ^ "Diplomatic and Overseas Honours List" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 31 December 2014. Dicapai pada 31 December 2015.

Lihat Juga sunting

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Air Astana di Wikimedia Commons