Mustafa Kemal Atatürk

Mustafa Kemal Atatürk (1881 - 10 November 1938), sehingga 1934 namanya Gazi Mustafa Kemal Paşa, adalah pengasas Republik Turki; beliau merupakan pegawai tentera, pemimpin revolusi dan presiden Turki yang pertama. Beliau memerintah dari tahun 1923 sehingga tahun 1938. Dia telah membentuk semula aspek kehidupan rakyat Turki agar bersesuaian dengan tuntutan semasa yang dikenali sebagai ideologi "Kemalisme" yang bertujuan untuk menyediakan Turki ke arah negara moden, demokratik dan sekular, berperwatakan positif dan bertindak rasional.

Mustafa Kemal Atatürk
Presiden Republik Turki
Dalam jawatan
29 Oktober 1923 – 10 November 1938
Digantikan olehİsmet İnönü
Perdana Menteri Kerajaan Perhimpunan Kebangsaan Agung
Dalam jawatan
3 Mei 1920 – 24 Januari 1921
Digantikan olehFevzi Çakmak
Speaker Perhimpunan Agung Kebangsaan Turki
Dalam jawatan
1920 – 1923
Digantikan olehAli Fethi Okyar
Pemimpin Parti Rakyat Republik
Dalam jawatan
1923 – 1938
Digantikan olehİsmet İnönü
Butiran peribadi
Lahir1881
Empayar Uthmaniyah Selânik, Empayar Uthmaniyah
Meninggal dunia10 November 1938
Turki Istana Dolmabahçe, Istanbul, Turki
KerakyatanTurki
Parti politikParti Rakyat Republik
PasanganLâtife Uşaklıgil (192325)
Tandatangan

Beliau membuktikan dirinya sebagai komander tentera yang berjaya ketika berkhidmat dalam Pertempuran Gallipoli semasa meletusnya Perang Dunia Pertama.

Setelah kekalahan Empayar Uthmaniyah di tangan Tentera Berikat, terdapat rancangan oleh Tentera Bersekutu untuk memecahkan negara Uthmaniyah. Mustafa Kemal Atatürk kemudiannya memimpin gerakan nasional Turki dalam apa yang kemudiannya menjadi Perang Kemerdekaan Turki. Sebagai pemimpin pergerakan kebangsaan 1919-1923, Atatürk digambarkan oleh Pihak Bersekutu dan wartawan Istanbul yang dikenali sebagai Ali Kemal sebagai "ketua perompak", Lord Balfour dalam konteks ini menyebutnya "paling dahsyat dari semua orang Turki yang dahsyat" (most terrible of all the terrible Turks).[1]

Setelah kejayaan dalam Perang Kemerdekaan Turki dan dipilih sebagai Presiden Turki yang pertama, dia telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara. Atatürk kemudian melancarkan pembaharuan sekular dan nasionalisnya dalam bidang politik, ekonomi dan budaya untuk mewujudkan keadaan negara moden, progresif dan sekular. Keistimewaan ekonomi yang diberikan kepada warga asing telah dimansuhkan dan kenderaan pengeluaran dan kereta api mereka dinasionalisasi. Dengan Undang-undang mengenai Penyatuan Pengajaran, pendidikan berada di bawah kendali kerajaan Turki. Pendidikan sekular dan saintifik adalah penting. Beribu-ribu sekolah baru dibina. Pendidikan rendah telah dibebaskan dan diwajibkan. Sekolah-sekolah asing diambil di bawah kawalan negeri. Cukai yang berat di belakang penduduk dikurangkan. Perubahan dibuat untuk topi lelaki dan pakaian. Perubahan telah dibuat kepada kalendar, masa dan dimensi. Ia dikeluarkan oleh Parlimen dan Kod Sivil Turki sekular telah dilaksanakan. Hak-hak sivil dan politik wanita diiktiraf sebelum banyak negara Barat. Poligami dilarang. Kesaksian wanita dan hak warisan dibuat sama dengan lelaki. Begitu juga, di kebanyakan negara di dunia sebelum wanita pertama di Turki dalam pilihan raya tempatan (1930), selepas pilihan raya umum (1934) ia diberi hak untuk memilih dan dipilih. Undang-undang sekular telah digubal dalam undang-undang hukuman dan hutang. Undang-undang Insentif Industri telah diterima. Berusaha untuk Pembaharuan Tanah.[2] Daripada abjad Uthmaniyah berdasarkan aksara Arab, abjad Turki yang baru berdasarkan aksara Latin telah diterima pakai. Pengerudian pendidikan dilancarkan untuk menjadikan rakyat celik. Pembaharuan Universiti berlaku. Pelan Industri Lima Tahun Pertama telah dilaksanakan. Nama nama dan gelaran yang membezakan antara kelas dan status telah dimansuhkan dan nama keluarga mereka telah dilaksanakan. Dasar pengaturatan telah dilaksanakan untuk mewujudkan negara yang bersifat homogen dan bersatu padu.[3][4][5] Golongan minoriti bukan Turki dipaksa untuk bercakap Turki di depan umum,[6] nama-nama toponomi dan bukan Turki diterjemahkan ke dalam bahasa Turki.[7][8] Namun begitu, polisi menukar azan ke bahasa Turki hanya bertahan beberapa tahun sahaja kerana mendapat bantahan rakyat Turki.[9]

Salah satu dasar ialah pembangunan rangkaian pengangkutan di seluruh negara. Dalam foto itu, Atatürk bercakap pada majlis pecah tanah kereta api Samsun-Çarşamba. (1924)

Atatürk mengasaskan Parti Rakyat Republik di bawah nama Parti Rakyat dan menjadi pemimpin pertama. Sebilangan besar institusi awam telah ditubuhkan olehnya atau dengan sokongannya. Pesawat asli pertama Turki dihasilkan oleh Vecihi Hürkuş dalam era Kemal Atatürk.

Perhimpunan Agung Kebangsaan Turki memberikan kepadanya nama keluarga Atatürk pada tahun 1934, yang bermaksud "Bapa Turki", sebagai pengakuan peranan yang dimainkannya dalam pembinaan Republik Turki moden.[10] Beliau meninggal dunia pada 10 November 1938 pada usia 57 di Istana Dolmabahçe;[11] beliau telah menjadi Presiden oleh Perdana Menteri lama beliau İsmet İnönü[12] dan dihormati dengan pengkebumian negara. Makam ikoninya, yang dibina dan dibuka pada tahun 1953, dikelilingi oleh sebuah taman yang dipanggil Taman Keamanan untuk menghormati ungkapannya yang terkenal "kedamaian di tanah air, kedamaian di dunia".

Pada tahun 1981, berabad-abad kelahiran Atatürk, ingatannya telah diagungkan oleh PBB dan UNESCO, yang mengisytiharkannya sebagai Tahun Atatürk di Dunia dan mengadopsi Resolusi pada Seratus Tahun Atatürk, yang menggambarkan beliau sebagai pemimpin perjuangan pertama yang diberikan terhadap penjajahan dan imperialisme dan penganjur yang luar biasa dari segi pemahaman antara rakyat dan keamanan yang tahan lama antara negara-negara di dunia dan bahawa dia bekerja sepanjang hayatnya untuk pembangunan harmoni dan kerjasama antara rakyat tanpa perbezaan.[13][14] Kemal Atatürk diperingati oleh banyak peringatan di seluruh Turki dan banyak negara di seluruh dunia, di mana nama tempat dinamakan sebagai penghormatan kepadanya.

Nama sunting

Nama "Mustafa" bermaksud manusia pilihan manakala "Kemal" bermaksud sempurna. Nama asal dia adalah Mustafa Kemal Pasha. Nama tersebut digunakan sehinggalah dia bersara dari Tentera Uthmaniyah. Semasa Perang Kemerdekaan Turki, dia dipanggil 'Gazi' atau 'Gazi Mustafa Kemal'.

Kehidupan awal sunting

Kehidupan pelajar dan perjuangan pertama sunting

 
Atatürk di Tripoli (1912)

Mustafa dilahirkan pada tahun 1881 di Selânik, Empayar Uthmaniyah (hari ini Thessaloniki, Yunani). Bapanya, Ali Rıza Efendi mula bekerja sebagai pegawai kastam dan kemudiannya membuka perniagaan kayu balak. Mustafa berusia 7 tahun ketika bapanya meninggal dunia. Dia kemudian dibesarkan oleh ibunya, Zübeyde Hanım. Ibunya, seorang wanita yang taat dan kuat, membangkitkan dia dan kakaknya. Pertama mendaftar di sekolah agama tradisional, dia tidak lama lagi beralih ke sebuah sekolah moden. Pada tahun 1893, beliau memasuki sebuah sekolah tinggi tentera di mana guru matematiknya memberinya nama kedua Kemal (bermaksud kesempurnaan) sebagai pengiktirafan pencapaian unggul Mustafa muda. Beliau kemudiannya dikenali sebagai Mustafa Kemal. Jadi, apabila berusia 12 tahun, dia dihantar ke sekolah tentera Selânik dan Manastır (kini Bitola, Republik Makedonia Utara). Mustafa Kemal menyertai Akademi Tentera Uthmaniyah di Manastır pada tahun 1895 dan ditugaskan di Damsyik. Dia kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai leftenan dan mula membabitkan dirinya di dalam gerakan reformasi sulit yang dipanggil 'Vatan ve Hürriyet' (Tanah air dan Kebebasan). Gerakan sulit ini aktif menentang Empayar Uthmaniyah yang dipimpin oleh autoritarian Abdul Hamid II.

Pada tahun 1908, beliau membantu kumpulan pegawai yang menggulingkan Sultan. Kerjaya Mustafa Kemal berkembang ketika ia memenangi kepahlawanannya di sudut-sudut jauh Empayar Uthmaniyah, termasuk Albania dan Tripoli. Beliau juga secara ringkas berkhidmat sebagai pegawai kakitangan di Salonica dan Istanbul dan sebagai atase ketenteraan di Sofia.

Perang Dunia Pertama sunting

 
Atatürk sebagai pasha (jeneral) di Diyarbekir (1917)

Pada tahun 1915, ketika kempen Dardanelles dilancarkan, Kolonel Mustafa Kemal menjadi pahlawan nasional dengan memenangi kemenangan berturut-turut dan akhirnya menangkis penjajah. Dipromosikan menjadi umum pada tahun 1916, pada usia 35 tahun, beliau membebaskan dua wilayah utama di Turki timur pada tahun itu. Dalam dua tahun yang akan datang, beliau berkhidmat sebagai komander beberapa pasukan Uthmaniyah di Palestin, Aleppo, dan di tempat lain, mencapai kemenangan besar lain dengan menghentikan serangan musuh di Aleppo.

Pada bulan Julai 1917, beliau telah dilantik menjadi tentera Tentera Ketujuh, menggantikan Fevzi Pasha pada 7 Ogos 1917, yang berada di bawah pemerintahan Tentera Jerman Yıldırım, Erich von Falkenhayn (selepas angkatan tentera British Jeneral Edmund Allenby menawan Yerusalem di Disember 1917, Erich von Falkenhayn digantikan oleh Otto Liman von Sanders yang menjadi komander baru Kumpulan Tentera Yıldırım pada awal 1918.)[15] Atatürk tidak begitu baik dengan Jenderal von Falkenhayn dan, bersama dengan Kolonel İsmet Bey, menulis laporan kepada Wazir Besar Talaat Pasha mengenai keadaan suram dan kekurangan sumber yang mencukupi di hadapan Palestin; tetapi Talaat Pasha mengabaikan pemerhatian mereka dan menolak cadangan mereka untuk membentuk garis pertahanan yang lebih kuat di utara, di Syria Uthmaniyah (di bahagian Vilayet Beirut, Vilayet Damsyik dan Vilayet Aleppo), dengan Turki dan bukannya Jerman.[15] Berikutan penolakan laporannya, Atatürk meletak jawatan dari Tentara Ketujuh dan kembali ke Istanbul.[15] Di sana, beliau telah ditugaskan untuk mengiringi putera mahkota (dan sultan masa depan) Mehmed Vahideddin semasa perjalanan keretapi ke Austria-Hungary dan Jerman.[15] Semasa di Jerman, Atatürk melawat garis Jerman di bahagian barat Eropah dan menyimpulkan bahawa kuasa pusat akan segera kehilangan perang.[15] Dia tidak teragak-agak untuk menyatakan pendapat ini secara terbuka kepada Kaiser Wilhelm II dan jeneral berpangkat tinggi secara peribadi.[15] Semasa perjalanan pulang, beliau secara ringkas tinggal di Karlsbad dan Vienna untuk rawatan perubatan.[15]

Apabila Mehmed VI menjadi Sultan Empayar Uthmaniyah baru pada bulan Julai 1918, beliau menamakan Atatürk ke Constantinople, dan pada bulan Ogos 1918 dia menugaskannya untuk memerintah Tentara Ketujuh di Palestin.[15] Atatürk tiba di Aleppo pada 26 Ogos 1918, kemudian terus ke ibu pejabatnya di Nablus. Tentera Ketujuh telah memegang sektor pusat barisan hadapan. Pada 19 September, pada awal Pertempuran Megiddo, Tentara Kelapan telah memegang sayap pesisir tetapi jatuh terpisah dan Liman Pasha mengarahkan Tentara Ketujuh untuk menarik diri ke utara untuk menghalang pihak British daripada melakukan penutupan yang singkat ke Jordan Sungai. Tentara Ketujuh bersara ke arah Sungai Jordan tetapi dihancurkan oleh pengeboman udara Inggeris semasa berundur dari Nablus pada 21 September 1918.[16] Walau bagaimanapun, Atatürk berjaya membentuk garis pertahanan di utara Aleppo. Menurut Lord Kinross, Atatürk adalah satu-satunya jenderal Turki dalam perang yang tidak pernah mengalami kekalahan.[17]

Pembebas kebangsaan sunting

 
Atatürk memeriksa tentera, 1922

Mustafa Kemal Pasha muncul sebagai pembebasan nasional Turki apabila Empayar Uthmaniyah, yang diukir oleh Kuasa Barat, sedang dalam keadaan maut. Sudah menjadi pahlawan legenda Dardanelles dan bidang-bidang lain, beliau menjadi pemimpin dalam 1919 pembebasan Turki. Dengan tentera yang kecil dan tidak dilengkapi, dia menangkis tentera musuh yang menyerang di Timur, di Selatan, dan di Barat. Dia juga terpaksa bertengkar dengan tentera Sultan dan kumpulan pemberontak tempatan sebelum dia dapat mengawal sepenuhnya tanah air Turki. Menjelang September 1922, beliau telah menerima satu kejayaan yang paling sukar dalam sejarah menentang pembangkang dalaman dan musuh luaran yang kuat.

Pembebasan itu berada di antara para ahli strategi terbesar di dunia dan memegang pembedaan yang jarang untuk mengekalkan rekod ketenteraan yang sempurna yang terdiri dari hanya kemenangan dan tidak ada kekalahan.

Ketika perjuangan nasional berakhir, pemimpin wira menyatakan: "Berikutan kejayaan tentera yang kami capai oleh bayonet, senjata dan darah, kami akan berusaha untuk memenangi kemenangan dalam bidang seperti budaya, biasiswa, sains dan ekonomi," sambil menambahkan bahawa "Faedah-faedah kemenangan bergantung hanya kepada kewujudan tentera pendidikan."

Pengasas Republik sunting

 
Atatürk di Mersin (1923)

29 Oktober 1923 adalah tarikh yang sangat pantas dalam sejarah Turki. Pada tarikh itu. Mustafa Kemal Pasha, pembebasan negaranya, mengisytiharkan Republik Turki. Negara bangsa yang homogen baru berdiri jauh berbeza dengan Empayar Uthmaniyah multi-etnik dari abu yang muncul. Dinasti dan sistem Uthmaniyah teokratik, dengan Kesultanan dan Kekhalifahannya, sehingga akhirnya berakhir. Turki Atatürk mendedikasikan dirinya kepada kedaulatan kehendak negara - untuk mewujudkan, dalam kata-kata Presiden, "keadaan rakyat".

Republik itu dengan cepat berpindah untuk mengakhiri apa yang dipanggil "Capitulasi", hak-hak istimewa dan keistimewaan yang diberikan oleh Uthmaniyah kepada beberapa kuasa Eropah.

Ideologi Turki yang baru adalah, dan kekal, "Kemalisme", yang kemudiannya dikenali sebagai "Atatürkisme". Prinsip asasnya menekankan bentuk kerajaan republik yang mewakili kuasa pemilih, pentadbiran sekular, nasionalisme, ekonomi campuran dengan penyertaan negara dalam banyak sektor penting, dan pemodenan. Atatürkisme memperkenalkan kepada Turki proses demokrasi parlimen dan penyertaan.

Salah satu negara Islam awal untuk menjadi republik, Turki telah berkhidmat sejak awal 1920-an sebagai model bagi negara-negara Islam dan bukan Islam di dunia yang baru muncul.

Presidennya sunting

Transformasi undang-undang sunting

 
Atatürk di Fakulti Undang-undang Universiti Istanbul, 15 Disember 1930

Antara 1926 dan 1930, Republik Turki mencapai transformasi undang-undang yang mungkin memerlukan beberapa dekad di kebanyakan negara lain. Undang-undang agama dihapuskan, dan sistem perundangan sekular diperkenalkan. Konsep-konsep, teks dan konteks undang-undang telah dibuat harmoni dengan teras progresif Turki Atatürk. "Bangsa", Atatürk berkata, "telah meletakkan imannya pada ajaran bahwa semua undang-undang harus diilhami oleh kebutuhan-kebutuhan aktual di dunia ini sebagai fakta dasar kehidupan nasional."

Antara perubahan yang meluas adalah Kod Sivil, Kanun Keseksaan, dan Undang-undang Perniagaan yang baru, berdasarkan model Swiss, Itali dan Jerman.

Sistem undang-undang yang baru menjadikan semua warganegara - lelaki dan wanita, kaya dan miskin - sama rata sebelum undang-undang. Ia memberikan Turki asas yang kukuh untuk masyarakat keadilan dan hak yang sama.

Pembaharuan sosial sunting

 
Atatürk bercakap dengan seorang warganegara (1931)
Atatürk melawat Turhal semasa lawatan Anatoliannya (1930)

Tujuan Atatürk adalah untuk memodernisasi kehidupan Turki agar dapat memberi rasa bangga, kesetaraan, dan kebahagiaan kepada negaranya. Selepas lebih daripada tiga abad pencapaian yang tinggi, Empayar Uthmaniyah telah menurun dari abad ke-17 hingga awal abad ke-20: Dengan sultan-sultan yang mengetuai sistem sosial dan ekonomi yang terperosok dalam kemunduran, negara Uthmaniyah telah menjadi tidak terkecuali untuk zaman moden. Atatürk memutuskan untuk memimpin negaranya keluar dari masa lalu yang runtuh menjadi masa depan yang baru.

Dalam program pemodenannya, kerajaan dan pendidikan sekular memainkan peranan utama. Menjadikan keimanan keagamaan tentang kesadaran individu, beliau telah mewujudkan sistem yang benar-benar sekular di Turki, di mana majoriti Muslim yang luas dan minoriti Kristian dan Yahudi kecil bebas untuk mengamalkan iman mereka. Akibat pembaharuan Atatürk, Turki - seperti banyak negara lain - mempunyai institusi sekular yang sepenuhnya.

Pemimpin Turki moden bercita-cita untuk kebebasan dan kesamaan untuk semua. Apabila dia mengisytiharkan Republik, beliau mengumumkan bahawa "Negara Turki yang baru adalah keadaan rakyat dan keadaan oleh rakyat." Setelah mendirikan sistem populis dan egalitarian, dia kemudian memerhatikan: "Kami adalah bangsa tanpa kelas atau keistimewaan istimewa." Beliau juga menegaskan pentingnya petani, yang telah lama diabaikan dalam zaman Uthmaniyah: "Pemilik dan tuan tanah Turki yang sebenar adalah petani yang merupakan pengeluar sebenar."

Untuk memberikan pandangannya kepada negara, Atatürk memperkenalkan banyak pembaharuan: topi Eropah (contohnya fedora) menggantikan fez; semua warganegara mengambil nama keluarga; dan kalendar Islam memberi laluan kepada kalendar Barat. Transformasi yang luas berlaku dalam kehidupan bandar dan luar bandar. Boleh dikatakan bahawa beberapa negara pernah mengalami apa-apa yang setanding dengan perubahan sosial di Turki Atatürk.

Perkembangan ekonomi sunting

 
Atatürk di kilang di Nazilli (1937)
Atatürk melawat ladang model

Apabila Republik Turki muncul pada tahun 1923, ia tidak mempunyai modal, industri, dan pengetahuan. Peperangan berturut-turut telah menghancurkan tenaga manusia, pengeluaran pertanian berada pada paras yang rendah, dan hutang luar negeri yang besar dari negara Uthmaniyah yang tidak berhadapan menghadapi Republik baru.

Presiden Atatürk dengan pantas berpindah untuk memulakan program pembangunan ekonomi dinamik. "Negara kita," katanya, "telah menghancurkan pasukan musuh tetapi untuk mencapai kemerdekaan, kita mesti mematuhi peraturan berikut: Kedaulatan negara harus didukung oleh kemerdekaan kewangan. Satu-satunya kuasa yang akan mendorong kita untuk mencapai matlamat ini adalah ekonomi. tidak kira betapa hebatnya mereka, kemenangan politik dan ketenteraan tidak dapat bertahan melainkan jika mereka dimahkotai oleh kejayaan ekonomi."

Dengan tekad dan semangat, Turki Atatürk melakukan pengembangan pertanian, pertumbuhan industri, dan kemajuan teknologi. Dalam perlombongan, pengangkutan, pembuatan, perbankan, eksport, perkhidmatan sosial, perumahan, komunikasi, tenaga, mekanisasi, dan kawasan penting lain, banyak langkah telah diambil. Dalam dekad ini, produk negara kasar meningkat lima kali ganda.

Pembangunan ekonomi Turki semasa presidensi Atatürk sangat mengagumkan dalam angka mutlak dan dibandingkan dengan negara-negara lain. Sintesis yang berkembang pada masa itu perusahaan dan inisiatif swasta yang aktif dalam pertumbuhan perindustrian dan pertanian - berfungsi sebagai asas struktur ekonomi bukan sahaja untuk Turki tetapi juga di negara-negara sedozen.

Pada masa Atatürk - di bawah kepresidenannya - hak harta bagi semua warganegara dan bukan hanya untuk dua sektor, selain itu dalam tempoh antara tahun 1923 dan 1938 ia bekerja untuk membangunkan ekonomi Turki rata-rata pada kadar 7.5% setahun, jadi pendapatan negara Turki meningkat daripada 3.62 unit seribu kepada 6.52 unit seribu.[18] Atatürk semakin menyokong kompleks industri bersubsidi negeri besar seperti "Sümerbank" selepas krisis ekonomi global. Beliau menyokong pembentukan industri pertanian, tekstil, jentera, pesawat udara dan industri automotif nasional.[19][20][21][22][23][24][25] Pada tahun 1935, Turki berkembang menjadi sebuah masyarakat industri berdasarkan model Atatürk di Eropah Barat.[26] Walau bagaimanapun, jurang antara matlamat Atatürk dan pencapaian struktur sosio-politik negara belum ditutup.[26]

Pembaharuan abjad dan pembaharuan bahasa sunting

Atatürk mengajarkan abjad Turki kepada anak perempuan, Ülkü

Perubahan yang paling sukar dalam mana-mana masyarakat mungkin pembaharuan bahasa. Kebanyakan negara tidak mencuba; mereka yang melakukan, biasanya lebih suka pendekatan secara beransur-ansur. Di bawah kepimpinan Atatürk, Turki menjalankan pembaharuan bahasa moden yang paling cepat dan paling luas. Pada tahun 1928, ketika dia memutuskan bahawa skrip Arab, yang telah digunakan oleh orang Turki selama seribu tahun, harus diganti dengan abjad Latin. Beliau bertanya kepada pakar-pakar: "Berapa lama masa yang diperlukan?" Kebanyakan mereka menjawab: "Sekurang-kurangnya lima tahun." "Kami akan melakukannya," kata Atatürk, "dalam masa lima bulan."

 
"Negara Turki, yang tahu bagaimana untuk memelihara negaranya, kemerdekaannya yang tinggi, mesti menyimpan bahasa dari bahasa asing."
— Gazi Mustafa Kemal

Ketika tahun 1920-an berakhir, Turki mempunyai sepenuhnya dan fungsinya, dengan 29 huruf (8 huruf vokal dan 21 konsonan), tidak ada kerumitan skrip Arab, yang tidak sesuai dengan bahasa Turki. Pembaharuan bahasa membolehkan kanak-kanak dan orang dewasa membaca dan menulis dalam masa beberapa bulan, dan mempelajari bahasa-bahasa Barat dengan lebih berkesan.

Beribu-ribu perkataan, dan beberapa alat tatabahasa, dari bahasa Arab dan Parsi, memegang pegangan yang ketat terhadap Turki Uthmaniyah. Pada awal tahun 1930-an, Atatürk menerajui pergerakan untuk menghapuskan pinjaman ini. Untuk menggantikan perkataan pinjaman dari bahasa asing, sebilangan besar kata-kata asal, yang telah digunakan pada abad-abad sebelumnya, di mana dihidupkan kembali, dan ekspresi wilayah dan koin baru diperkenalkan. Transformasi bertemu dengan kejayaan yang tidak tertandingi: Pada tahun 1920-an, bahasa bertulis terdiri daripada lebih daripada 80 peratus perkataan Arab, Parsi, dan Perancis; pada awal 1980-an nisbah itu menurun kepada hanya 10 peratus.

Pembaharuan bahasa Atatürk - merangkumi skrip, tatabahasa dan perbendaharaan kata - sebagai salah satu yang paling luas dalam sejarah. Ia telah mengubah budaya dan pendidikan Turki.

Hak wanita sunting

 
Anggota Parlimen perempuan pertama Parlimen Turki, yang dipilih dengan pemilihan umum pada 8 Februari 1935

Dengan kepercayaan yang mendalam terhadap kepentingan wanita dalam masyarakat, Atatürk telah melancarkan banyak pembaharuan untuk memberi hak dan peluang yang sama bagi wanita Turki. Kod Sivil yang baru, yang diguna pakai pada 1926, memansuhkan poligami dan mengiktiraf hak-hak yang sama wanita dalam perceraian, jagaan, dan warisan. Seluruh sistem pendidikan dari sekolah menengah ke universiti menjadi koordinat. Atatürk sangat mengagumi sokongan bahawa perjuangan pembebasan nasional yang diterima daripada wanita dan memuji banyak sumbangan mereka: "Dalam masyarakat Turki, wanita tidak tertinggal di belakang lelaki dalam sains, biologi, dan budaya. Mungkin mereka bahkan lebih jauh ke depan." Beliau memberi peluang kepada wanita yang sama seperti lelaki, termasuk hak politik penuh. Pada pertengahan tahun 1930-an, 18 wanita, di antara mereka seorang penduduk kampung, telah dipilih ke parlimen kebangsaan. Kemudian, Turki mempunyai hak wanita mahkamah tertinggi dunia pertama di dunia.

Dalam semua bidang kehidupan, Turki Atatürk telah menghasilkan puluhan ribu wanita berpendidikan tinggi yang mengambil bahagian dalam kehidupan kebangsaan sebagai doktor, peguam, jurutera, guru, penulis, pentadbir, eksekutif, dan artis kreatif.

Kejayaan dalam pendidikan sunting

 
Atatürk melawat pelajar di Adana

Atatürk menganggap pendidikan sebagai kekuatan yang akan merangsang negara menjadi pembangunan sosial dan ekonomi. Atas sebab ini, beliau pernah berkata demikian, selepas Perang Kemerdekaan, beliau ingin berkhidmat sebagai Menteri Pendidikan. Sebagai Presiden Republik, beliau tidak melepaskan usaha untuk merangsang dan mengembangkan pendidikan di semua peringkat dan untuk semua segmen masyarakat.

Turki memulakan program pendidikan anak-anak dan orang dewasa yang paling bercita-cita tinggi. Dari sekolah menengah hingga ke sekolah siswazah, pendidikan dibuat percuma, sekular, dan pendidikan bersama. Pendidikan rendah diisytiharkan wajib. Angkatan bersenjata melaksanakan program literasi yang luas. Atatürk mengumumkan "Tentera Pencerahan". Dengan pensil atau kapur di tangan, dia secara peribadi mengarahkan kanak-kanak dan orang dewasa di bilik darjah, taman, dan tempat lain. Literasi yang kurang daripada 9 peratus pada tahun 1923 meningkat kepada lebih daripada 33 peratus menjelang tahun 1938.

Pendidikan wanita sangat dekat dengan perut Atatürk. Pada tahun 1922, walaupun sebelum mengisytiharkan Republik, dia bersumpah: "Kami akan menekankan meletakkan pendidikan menengah dan tinggi wanita kami pada tahap yang sama dengan lelaki."

Budaya dan seni sunting

 
Personifikasi Turki dalam peta dari 1927 yang diterbitkan sebelum reformasi abjad. Selepas bertahun-tahun, pada tahun 1939, Turki mencaplok Negeri Hatay.

Di antara ahli-ahli negarawan yang terkenal di abad ke-20, beberapa articulated penting budaya seperti Atatürk yang menyatakan: "Budaya adalah asas Republik Turki." Pandangan budaya beliau meliputi warisan kreatif bangsa serta nilai-nilai terbaik tamadun dunia. Ia menegaskan humanisme peribadi dan universal. "Kebudayaan," katanya, "adalah elemen asas dalam menjadi manusia yang layak," dan menggambarkan teras ideologi Turki sebagai "penciptaan patriotisme yang dicampur dengan ideal humanis yang mulia."

Untuk mewujudkan sintesis terbaik, Atatürk menekankan perlunya penggunaan semua elemen yang berdaya maju dalam warisan kebangsaan, termasuk budaya asli purba, dan seni dan teknik seluruh tamadun dunia, masa lalu dan sekarang. Dia memberi dorongan kepada kajian tentang tamadun Anatolia yang terdahulu - termasuk Hittite, Frigia, Lydia, dan lain-lain. Budaya pra-Islam Turki menjadi subjek penyelidikan yang membuktikan bahawa, jauh sebelum empayar Saljuk dan Uthmaniyah mereka, Turki telah mencipta tamadun mereka sendiri. Atatürk juga menegaskan seni rakyat di desa sebagai sumber kreatif Turki.

Kesenian visual dan plastik (yang pembangunannya telah ditangkap oleh beberapa pegawai Uthmani yang mendakwa yang mendakwa bahawa gambaran bentuk manusia adalah penyembahan berhala) berkembang semasa presidensi Atatürk. Banyak muzium dibuka. Senibina mendapat semangat baru. Muzik Barat klasik, opera dan balet serta teater mengambil langkah yang mengagumkan. Beberapa ratus "Rumah-rumah Rakyat" (Halkevleri) dan "Bilik-bilik Rakyat" (Halkodaları) di seluruh Turki memberikan penduduk tempatan dan anak-anak pelbagai aktiviti seni, sukan, dan hal-hal kultural lain. Penerbitan buku dan majalah menikmati ledakan. Industri filem mula berkembang. Di dalam semua kehidupan budaya, inspirasi Atatürk mencipta kejayaan.

Turki Atatürk adalah bukti hidup ideal ini - sebuah negara yang kaya dengan kebudayaan nasionalnya sendiri, terbuka kepada warisan tamadun dunia, dan di rumah di zaman teknologi zaman moden.

"Kedamaian di tanah air, kedamaian di dunia" sunting

 
Atatürk tuan rumah Raja Amānullāh Khān dari Afghanistan (1928, Ankara)
 
Atatürk tuan rumah Shah Reza Pahlavi dari Iran (1934, Ankara)

Wira tentera yang telah memenangi kemenangan selepas kemenangan terhadap penceroboh asing, Atatürk tahu nilai keamanan dan, selama masa kepresidenannya, melakukan yang terbaik untuk mengamankan dan memperkuatnya di seluruh dunia. Sedikit gergasi zaman moden telah berbicara dengan kecakapan Atatürk mengenai keperluan penting untuk mewujudkan satu perintah dunia berdasarkan keamanan, kemuliaan semua manusia, dan saling ketergantungan yang membina semua negara. Dia menyatakan, sejurus selepas Perang Kemerdekaan Turki, "keamanan adalah cara paling efektif bagi negara untuk mencapai kemakmuran dan kebahagiaan." Kemudian ketika dia menyimpulkan perjanjian persahabatan dan mencipta pemalsuan serantau, dia mengesahkan: "Turki adalah teman dari semua negara yang beradab." Turki baru mewujudkan hubungan mesra dengan semua negara, termasuk kuasa-kuasa yang telah mencuba beberapa tahun lebih awal untuk menghapus Turki dari peta. Dia tidak meneruskan dasar pengembangan, dan tidak pernah terlibat dalam apa-apa perbuatan yang bertentangan dengan kewujudan damai. Atatürk menandatangani perjanjian dengan Greece, Rumania dan Yugoslavia di Balkan, dan dengan Iran, Iraq dan Afghanistan di Timur. Beliau mengekalkan hubungan persahabatan dengan Uni Soviet, Amerika Syarikat, United Kingdom, Jerman, Itali, Perancis, dan semua negeri lain. Pada awal 1930-an, beliau dan Perdana Menteri Venizelos memulakan dan menandatangani perjanjian damai dan kerjasama.

Pada tahun 1932, Liga Bangsa menjemput Turki untuk menjadi ahli. Kebanyakan idea dan cita-cita Atatürk mengetengahkan prinsip-prinsip yang termaktub di Liga Bangsa dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. "Sepertimana saya melihat pembasmian hari, saya mempunyai wawasan tentang kebangkitan negara-negara tertindas untuk kemerdekaan mereka ... Jika keamanan yang berkekalan dicari, adalah penting untuk mengamalkan langkah-langkah antarabangsa untuk meningkatkan banyak rakyat. Kesejahteraan umat manusia harus mengambil tempat kelaparan dan penindasan ... Warga dunia harus dididik dengan cara sedemikian rupa sehingga mereka tidak akan lagi merasa iri hati, kelemah dan penipuan."

Penerbitan sunting

 
Nota geologi Atatürk. Beliau telah melakukan penyelidikan mengenai sains semulajadi, sejarah dan falsafah.

Atatürk menerbitkan banyak buku dan menyimpan jurnal sepanjang kerjaya tenteranya. Jurnal harian dan nota ketenteraan Atatürk semasa zaman Uthmaniyah diterbitkan sebagai koleksi tunggal. Koleksi lain meliputi tempoh antara 1923 dan 1937 dan mengindeks semua dokumen, nota, memorandum, komunikasi (sebagai Presiden) di bawah pelbagai jilid, bertajuk Atatürk'ün Bütün Eserleri ("Semua Kerja Atatürk").

Senarai buku yang diedit dan dikarang oleh Atatürk diberikan di bawah yang diperintahkan oleh tarikh penerbitan:

  1. Takımın Muharebe Tâlimi, diterbitkan pada tahun 1908 (Terjemahan dari bahasa Jerman)
  2. Cumalı Ordugâhı – Süvâri: Bölük, Alay, Liva Tâlim ve Manevraları, diterbitkan pada tahun 1909
  3. Ta’biye ve Tatbîkat Seyahati, diterbitkan pada tahun 1911
  4. Bölüğün Muharebe Tâlimi, diterbitkan pada tahun 1912 (Terjemahan dari bahasa Jerman)
  5. Ta’biye Mes’elesinin Halli ve Emirlerin Sûret-i Tahrîrine Dâir Nasâyih, diterbitkan pada tahun 1916
  6. Zâbit ve Kumandan ile Hasb-ı Hâl, diterbitkan pada tahun 1918
  7. Nutuk, diterbitkan pada tahun 1927
  8. Vatandaş için Medeni Bilgiler, yang diterbitkan pada tahun 1930 (Untuk kelas kewarganegaraan sekolah menengah)
  9. Geometri, yang diterbitkan pada tahun 1937 (Untuk kelas matematik sekolah tinggi)

Rujukan sunting

  1. ^ THE TWO KEMALS; The Polished Aristocrat of European Circles in Contrast With the Ruthless Commander of Fanatical Turks, New York Times, 1 Oktober 1922.
  2. ^ Pada 1 November 1936, Atatürk berkata yang berikut dalam ucapan pembukaannya pada tahun perundangan ke-2 dari penggal ke-5 parlimen Turki: "Saya mengharapkan bantuan tinggi Dewan Perhimpunan bahawa Undang-Undang Tanah akan sampai kesimpulan. Setiap keluarga petani Turki mesti memiliki tanah untuk hidup dan bekerja, sangat diperlukan." (Millet Meclisi Tutanak Dergisi D. V, C. 13, Sa. 4)
  3. ^ Sofos, Umut Özkırımlı & Spyros A. (2008). Tormented by history: nationalism in Greece and Turkey. New York: Columbia University Press. m/s. 167. ISBN 9780231700528.
  4. ^ Toktaş, Şule (2005). "Citizenship and Minorities: A Historical Overview of Turkey's Jewish Minority". Journal of Historical Sociology. 18 (4): 394–429. doi:10.1111/j.1467-6443.2005.00262.x. Dicapai pada 7 January 2013.
  5. ^ Jongerden, Joost; Verheij, Jelle, penyunting (2012-08-03). Social relations in Ottoman Diyarbekir, 1870–1915. Leiden: Brill. m/s. 300. ISBN 978-90-04-22518-3.
  6. ^ Kieser, Hans-Lukas, penyunting (2006). Turkey beyond nationalism: towards post-nationalist identities (ed. [Online-Ausg.]). London: Tauris. m/s. 45. ISBN 9781845111410. Dicapai pada 7 January 2013.
  7. ^ Öktem, Kerem (2008). "The Nation's Imprint: Demographic Engineering and the Change of Toponymes in Republican Turkey". European Journal of Turkish Studies (7). doi:10.4000/ejts.2243. Dicapai pada 18 January 2013.
  8. ^ Aslan, Senem (2009-12-29). "Incoherent State: The Controversy over Kurdish Naming in Turkey". European Journal of Turkish Studies. Social Sciences on Contemporary Turkey (10). doi:10.4000/ejts.4142. Dicapai pada 16 January 2013. the Surname Law was meant to foster a sense of Turkishness within society and prohibited surnames that were related to foreign ethnicities and nations
  9. ^ The Khawaarij and the Creed of Takfeer: Declaring a Muslim to be an Apostate ... By Craig Anthony Green
  10. ^ "Mustafa Kemal Atatürk'ün Nüfus Hüviyet Cüzdanı. (24.11.1934)". www.isteataturk.com. Dicapai pada 26 June 2013.
  11. ^ "Turkey commemorates Atatürk on 78th anniversary of his passing". Hürriyet Daily News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-11-21.
  12. ^ Jayapalan, N. (April 1999). Modern Asia Since 1900 (dalam bahasa Inggeris). Atlantic Publishers & Dist. ISBN 9788171567515.
  13. ^ "ATATURK: Creator of Modern Turkey". www.columbia.edu. Dicapai pada 2017-11-22.
  14. ^ Landau, Jacob M. (1984). Atatürk and the Modernization of Turkey (dalam bahasa Inggeris). BRILL. ISBN 978-9004070707.
  15. ^ a b c d e f g h Ana Britannica (1987) Vol. 2 (Ami – Avr): Atatürk, Mustafa Kemal. Page: 490.
  16. ^ "RAF History – Bomber Command 60th Anniversary". Raf.mod.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Oktober 2012. Dicapai pada 29 Oktober 2012.
  17. ^ Patrick Kinross, Rebirth of a Nation (translation Ayhan Tezel), Sander yayınları, İstanbul, 1972, p. 210
  18. ^ http://www.ggdc.net/Maddison/Historical_Statistics/horizontal-file_03-2007.xls
  19. ^ Webster, The Turkey of Atatürk: Social Process in the Turkish Reformation, 260
  20. ^ Doğan, Formation of factory settlements within Turkish industrialization and modernization in 1930s: Nazilli printing factory
  21. ^ Republic of Turkey, Ministry of Culture and Tourism. "Aydın – Historical Ruins". T.C. Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 September 2007. Nazilli cotton print factory was established over an area of 65.000 m2 on the Nazilli Bozdoğan highway. It is the "first Turkish cotton print factory" the foundation of which was laid on 25 August 1935 and which was opened by Atatürk with great ceremony.
  22. ^ "History of Turkish Aeronautical Association". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Disember 2007. Dicapai pada 1 Januari 2020.
  23. ^ "Skylife". Dicapai pada 1 Januari 2020.
  24. ^ "Nuri Demirağ Aircraft Factory". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-21. Dicapai pada 1 Januari 2020.
  25. ^ Stone, Norman "Talking Turkey". National Interest, Fall 2000, Issue 61.
  26. ^ a b Eastham, The Turkish Development Plan: The First Five Years, 132–136

Pautan luar sunting