Mac 2009 ialah bulan ketiga untuk tahun 2009. Ia bermula pada hari Ahad dan berakhir selepas 31 hari pada hari Selasa.

Portal:Hal semasa sunting

Sabtu, 21 Mac 2009 sunting

21: Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva memenangi pengundian di Parlimen berhubung usul undi tidak percaya terhadapnya oleh pihak pembangkang. (Utusan Malaysia)

21: Andry Rajoelina mengangkat sumpah sebagai Presiden kerajaan peralihan Madagascar meskipun mendapat kecaman masyarakat antarabangsa. (Utusan Malaysia)

Jumaat, 20 Mac 2009 sunting

20: Suatu gempa bumi dan letusan gunung berapi di dasar laut Hunga Tonga berlaku di Lautan Pasifik dekat Tongatapu, Tonga. (MSNBC)

20: Banjir di Angola, Namibia dan Zambia membunuh lebih 130 nyawa dan meninggalkan 300 ribu lagi tanpa tempat berteduh.

Khamis, 19 Mac 2009 sunting

19: Pelakon British, Natasha Richardson meninggal dunia akibat kecederaan otak pada umur 45 tahun. (Utusan Malaysia)

19: Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva dan lima menterinya menghadapi cubaan pertamanya bagi usul undi tidak percaya oleh pihak pembangkang. (Utusan Malaysia)

Rabu, 18 Mac 2009 sunting

18: Ketua pembangkang, Andry Rajoelina diisytiharkan sebagai Presiden Madagascar yang baharu menggantikan Marc Ravalomanana. (Utusan Malaysia)

18: Kapal angkasa Discovery mendarat di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) bagi misi menghantar krew makmal pertama Jepun bersama panel solar untuk melengkapkan pembinaan stesen tersebut. (Utusan Malaysia)

Selasa, 17 Mac 2009 sunting

17: Bekas Presiden Reformis Iran, Mohammad Khatami menarik diri daripada bertanding jawatan Presiden dalam pilihan raya Jun ini. (AFP)

17: Harta milik pengurus dana Wall Street, Bernard Madoff dan isterinya yang bernilai AS$100 juta (RM350 juta) disita oleh Pendakwa Raya Amerika Syarikat (AS). (AFP)

Isnin, 16 Mac 2009 sunting

16: Hamas dan Fatah bersetuju untuk mengadakan pilihan raya umum di Tebing Barat dan Gaza pada Januari 2010. (Utusan Malaysia)

Ahad, 15 Mac 2009 sunting

15: Pihak polis telah mengeluarkan waran tangkap ke atas artis Lindsay Lohan kerana didapati memandu dalam keadaan mabuk pada tahun 2007. (Washington Post)

15: Bolak-balik angkasa lepas Discovery dilancarkan dari Pusat Angkasa Kennedy di Florida, membawa susunan suria ke ISS. (CNN)

15: Presiden Madagascar, Marc Ravalomanana didesak untuk meletakkan jawatan berikutan krisis politik yang mengancam ekonomi Madagascar. (Utusan Malaysia)

Sabtu, 14 Mac 2009 sunting

14: Donald Trump didakwa oleh para pembeli yang kehilangan deposit berjuta-juta dolar atas kegagalan projek hotel-kondo di Tijuana, California. (AP)

14: Singapura mengambil tindakan undang-undang terhadap editor kanan akhbar Wall Street Journal(WSJ) atas tuduhan menghina mahkamah melalui tiga artikel yang disiarkannya pada tahun lalu. (Reuters)

14: Tujuh orang mati serta lebih 40 orang cedera dalam kebakaran besar di pusat membeli-belah Bashundhara City di Dhaka, Bangladesh. (Utusan Malaysia)

Jumaat, 13 Mac 2009 sunting

13: Majlis Agama Islam Selangor telah mengharamkan lagu Indonesia berjudul "Allah Peduli" (Allah Cares) kerana mengandungi lirik antara lain menyebut sebab Allah Yesusku mengerti. (The Malaysian Insider)