Pasukan bola sepak kebangsaan Poland

Pasukan bola sepak kebangsaan Poland (Poland: Reprezentacja Polski w piłce nożnej) mewakili Poland dalam acara bola sepak yang dikawal oleh Persatuan Bola Sepak Poland, sebuah badan kerajaan yang mengawal bola sepak di Poland. Laman bagi pasukan Poland adalah Stadium Nasional Warsaw dan ketua jurulatih kini ialah Adam Nawałka.

 Poland
Shirt badge/Association crest
GelaranBiało-czerwoni (Merah putih)
Białe Orły (Helang Putih)
PersatuanPolski Związek Piłki Nożnej (PZPN)
KonfederasiUEFA (Eropah)
Ketua jurulatihCzesław Michniewicz[1]
KaptenRobert Lewandowski
Kaps terbanyakRobert Lewandowski (136)
Penjaring terbanyakRobert Lewandowski (77)
Stadium tuan rumahStadium Nasional Warsaw
Kod FIFAPOL
Kedudukan FIFA 31 (30 November 2023)[2]
Kedudukan tertinggi FIFA5 (10 Ogos 2017)
Kedudukan terendah FIFA78 (November 2013)
Kedudukan Elo 41 21 (27 November 2023)[3]
Kedudukan tertinggi Elo1 (Oktober 1975)
Kedudukan terendah Elo55 (Ogos 1956, April 1998)
Warna utama
Warna kedua
Antarabangsa pertama
 Hungary 1–0 Poland Bendera Poland
(Budapest, Hungary; 18 Disember 1921)
Kemenangan terbesar
 Poland 10–0 San Marino Bendera San Marino
(Kielce, Poland; 1 April 2009)
Kekalahan terbesar
 Denmark 8–0 Poland Bendera Poland
(Copenhagen, Denmark; 26 Jun 1948)
Piala Dunia
Kemunculan9 (Kali pertama pada 1938)
Keputusan terbaikTempat Ketiga (1974, 1982)
Kejohanan Eropah
Kemunculan4 (Kali pertama pada 2008)
Keputusan terbaikSuku Akhir (2016)
Rekod pingat Olimpik
Bola sepak lelaki
Pingat emas – tempat pertama 1972 Berpasukan
Pingat perak – tempat kedua 1976 Berpasukan
Pingat perak – tempat kedua 1992 Berpasukan

Zaman kegemilangan Poland pada era 1970an antara kejayaan cemerlang bagi pasukan ini. Mereka telah seri ketika menentang England dan berjaya layak ke Piala Dunia FIFA 1974. Poland menewaskan Brazil, 1-0 untuk merebut tempat ketiga kejohanan dan penyerang lagenda, Grzegorz Lato memenangi Kasut Emas kejohanan dengan menjaringkan tujuh gol. Poland juga tempat ketiga pada edisi 1982 selepas menewaskan Perancis, 3-2.

Poland juga memenangi pingat emas pada acara Sukan Olimpik Musim Panas 1972 di Munich, pingat perak di Sukan Olimpik 1976 di Montreal dan 1992 mendapat pingat perak di Barcelona. Poland layak ke Kejohanan Eropah buat pertama kali pada tahun 2008. Poland layak secara automatik pada Euro 2012 kerana diundi sebagai tuan rumah bersama Ukraine. Namun, mereka tersingkir pada peringkat kumpulan.

Sejarah sunting

 
Barisan pemain Poland pada tahun 1924

Persekutuan Bola Sepak Poland (Polski Związek Piłki Nożnej) telah ditubuhkan pada 20 Disember 1919 di Warsaw. Poland bermain pada perlawanan antarabangsa pertama pada 18 Disember 1921 di Budapest di mana mereka kalah ketika menentang Hungary, 1-0. Kemenangan pertama mereka pada 28 Mei 1922 ketika mereka menang 2-1 ke atas Sweden di Stockholm. Poland layak buat pertama kali ke Piala Dunia pada 1937 selepas menewaskan Yugoslavia 4-0 dan 1-0 pada dua perlawanan kelayakna dan layak mendapat tempat di Piala Dunia 1938 di Perancis.

Ketika perlawanan debut Poland di Piala Dunia, Poland berhadapan dengan Brazil dan menjadi salah satu perlawanan termanis di sejarah Piala Dunia. Poland akhirnya tewas 5-6 pada aksi yang sengit itu. Perlawanan terakhir Poland sebelum berlakunya Perang Dunia Kedua ialah ketika menentang Hungary. Pasukan Poland menang 4-2.

Pada 11 Jun 1946, selepas tamatnya Perang Dunia, Poland bermain pada perlawanan antarabangsa pertama menentang Norway di Oslo. Perlawanan itu berkesudahan skuad Norway menang 3-1. Kejayaan terbesar buat Poland selepas tahun peperangan ialah ketika menang ke atas Czechoslovakia, 3-1.

Kekalahan terbesar dalam sejarah Poland berlaku pada 26 April 1948 ketika tewas 8-0 kepada Denmark. Poland kemudian memadam kekecewaan dengan menang besar 9-0 ke atas Norway pada 4 September 1963. Pada era itu, Włodzimierz Lubański bermain untuk Poland dari tahun 1963 sehinga 1980 dan sempat menjairngkan 48 gol daripada 75 penampilan. Kemenangan terbesar dilakar oleh Poland ketika menentang San Marino pada 1 April 2009, 10-0.

Tiga Piala Dunia berharga sunting

Poland menjadi pasukan bukan pilihan di peringkat antarabangsa sebelum 1974 tetapi pasukan ini mengejutkan bola sepak dunia ketika Piala Dunia 1974 di Jerman. Walau bagaimanapun, pasukan ini tidak membuat banyak kejutan apabila memenangi pingat emas di Sukan Olimpik Munich 1972. Pada kelayakan Piala Dunia 1974, Poland mengejutkan England yang merupakan juara dunia pada 1966.

Pada 3 Julai 1974, perlawanan Piala Dunia antara Poland dan Jerman Barat. Poland menginginkan kemenangan supaya mereka berjaya ke perlawanan akhir manakala perlawanan seri telah cukup buat Jerman kerana mereka mempunyai mata yang cukup. Namun, jaringan kemenangan Jerman oleh Gerd Müller pada minit ke-76 telah meranapkan impian Poland untuk mara.

Poland bermain dengan baik pada perlawanan penentuan tempat ketiga dan berjaya menang 1-0 ke atas Brazil. Lato menjaringkan gol kemenangan perlawanan dan dinobatkan sebagai penjaring terbanyak Piala Dunia.

Poland memulakan aksi perlawanan pembukaan Piala Dunia 1978 menentang pesaing Jerman Barat dengan berkesudahan seri 0-0. Grzegorz Lato meneruskan langkah baik selepas menjaringkan gol tunggal pada perlawanan seterusnya, 1-0 ke atas Tunisia. Pada perlawanan terakhir pusingan pertama ketika Poland bertemu Mexico, Zbigniew Boniek menjaringkan gol pembukaan tetapi Victor Rangel berjaya menyamakan kedudukan, 1-1. Kedudukan itu tidak bertahan lama apabila Kazimierz Deyna meletakkan Poland di hadapan selepas empat minit. Boniek menambah lagi duka Mexico selepas melengkapkan kemenangan Poland, 3-1 pada minit ke-84.

Pada pusingan kedua, Poland bertemu tiga wakil pasukan Amerika Selatan. Pada edisi sebelum ini, Poland menang ketika bertemu Argentina dan Brazil namun mereka kalah pada kali ini. Argentina menewaskan Poland 2-0 hasil daripada jaringan Mario Kempes. Poland kemudian menewaskan Peru, 1-0 daripada jaringan Andrzej Szarmach. Perlawanan terakhir Piala Dunia buat Poland hancur selepas tewas 4-1 kepada Brazil.

Piala Dunia FIFA 1982 telah menyaksikan Poland berada di kumpulan A bersama Itali, Cameroon dan Peru. Poland memulakan aksi kejohanan dengan langkah perlawanan. Poland telah seri bertemu Itali pada perlawanan pembukaan kejohanan. Begitu juga dengan aksi kedua, Poland seri 0-0 bertemu Cameroon dan akhirnya pada perlawanan terakhir, Poland menunjuk taring apabila membelasah Peru 5-1.

Di pusingan kedua, Boniek menjaringkan hatrik ketika bertemu Belgium untuk memberikan dua mata penuh buat Poland. Boniek menjadi pemain kunci perlawanan seterusnya menentang Soviet, tetapi perlawanan berkesudahan seri 0-0.

Poland akhirnya layak ke separuh akhir bertemu Itali. Walau bagaimanapun, dua jaringan oleh Paolo Rossi meranapkan impian Poland mara ke perlawanan akhir buat kali kedua sejak 1974. Namun, Poland meneruskan langkah kejayaan selepas membenam Perancis, 3-2. Pada zaman inilah zaman kegemilangan Poland yang mengejutkan banyak pihak pada ketika itu.

Merudum sunting

Aksi Poland di Piala Dunia 1986 di Mexico merupakan aksi terakhir Poland di Piala Dunia pada abad ke-20. Poland berada di Kumpulan F yang mempunyai pasukan Maghribi, England dan Portugal. Poland pada perlawanan pembukaan seri mengejut 0-0 menentang Maghribi. Poland memulakan langkah kanan apabila membenam Portugal 1-0 di mana Włodzimierz Smolarek menjaringkan gol kemenangan. Pada perlawanan terakhir kumpulan, Poland kecundang di tangan England selepas jaringan hatrik oleh Gary Lineker. Walau bagaimanapun, Poland masih berupaya ke peringkat kalah mati selepas Maghribi membenam Portugal 3-1. Pada aksi kalah mati, Poland berdepan Brazil dan Brazil tidak memberi sebarang peluang lalu pasukan Amerika Selatan itu menang 4-0 dan menghantar Poland pulang.

Selepas era kegemilangan pada 1970an dan 1980an, Poland berhadapan dengan dekad yang teruk apabila tidak memasuki sebarang kejohanan utama. Pada lewat 1980an dan 1990an, kejayaan terbesar Poland adalah pingat perak pada Sukan Olimpik 1992 Barcelona. Tiada harapan untuk pasukan muda mengutip pingat emas selepas tewas 4-2 kepada tuan rumah Sepanyol.

Kebangkitan sunting

Kelayakan Poland ke Piala Dunia 2002 menjadi titik permulaan kebangkitan bola sepak Poland. Pasukan ini layak ke kejohanan dunia itu sejak 1986. Ketika peringkat kelayakan, Poland berada kedudukan teratas kumpulan dan menjadi pasukan Eropah pertama menempah tiket ke Korea-Jepun.

Walaupun ramai pihak meramal Poland akan mengulang kejayaan 1974 dan 1982, namun tidak semudah disangkakan. Poland berdepan Korea Selatan, Amerika Syarikat dan Portugal. Poland tewas pada perlawanan pertama kepada tuan rumah, Korea Selatan 2-0. Kekalahan kedua berturut-turut Poland menandakan berakhirnya kempen Piala Dunia selepas tewas 4-0 kepada Portugal. Kemenangan saguhati Poland hadir pada perlawanan terakhir menentang Amerika Syarikat. Tiga mata dikumpul Poland tidak cukup untuk layak ke peringkat kalah mati.

Ketika Piala Dunia 2006, Poland bersama harapan besar untuk layak ke peringkat kalah mati buat kali pertama sejak 1986 selepas kempen kelayakan. Poland diletakkan dalam kumpulan A bersama tuan rumah, Jerman dan dua dari pasukan luar Eropah iaitu Ecuador dan Costa Rica. Poland dilihat akan mengikuti Jerman ke peringkat kalah mati. Walau bagaimanapun, sama seperti empat tahun lalui, kempen kali ini hambar. Sekali lagi, Poland tewas pada perlawanan pertama mereka iaitu kepada Ecuador, 2-0. Pada perlawanan kedua, Poland tewas kepada Jerman pada 14 Jun apabila Oliver Neuville menjaringkan gol pada minit ke-91 lalu menghancurkan impian Poland untuk mara. Sekali lagi, Poland tersingkir dari Piala Dunia. Pada perlawanan terakhir, Poland menyingkirkan Costa Rica 2-1 hasil daripada jaringan Bartosz Bosacki.

Layak ke Kejohanan Eropah sunting

 
Barisan pemain Poland saat Euro 2012.

Di bawah jurulatih baru Leo Beenhakker pada 2006, Poland memulakan kempen kelayakan Euro 2008 dengan cara yang perlahan. Poland tewas 3-1 kepada Finland. Perlawanan berikutnya, mereka seri 1-1 bertemu Serbia di Warsaw pada 6 September 2006. Kemenangan pertama mereka hadir ketika menentang Kazakhstan pada 7 Oktober 2006 dengan jaringan 1-0. Poland pada masa itu hanya mengumpul empat mata.

Walau bagaimanapun, lima perlawanan seterusnya penuh dengan kemenangan bagi pasukan Poland. Pada 11 Oktober 2006, Poland menang 2-1 ke atas Portugal di Chorzów. Mereka kemudian ke Brussels dan mereka tewaskan Belgium, 1-0. Mereka merekodkan kemenangan menentang Azerbaijan (5-0) dan Armenia (1-0). Di Azerbaijan, mereka tewaskan tuan rumah (1-3). Tetapi mereka gagal mengutip tiga mata penuh apabila tewas 1-0 kepada Armenia pada 6 Jun 2007.

Poland kemudian seri 2-2 menentang Portugal di laman sendiri, mereka juga seri 0-0 pada perlawanan seterusnya menentang Finland di Helsinki dan menang 3-1 menentang Kazakhstan. Poland kemudain menjadi ketua kumpulan selepas menang ke atas Belgium 2-0 dan seri menentang Serbia 2-2. Ebi Smolarek menjaringkan sembilan gol ketika kempen kelayakan.

Kelayakan Poland ke Euro 2008 merupakan penampilan pertama mereka di kejohanan Eropah itu. Poland diletakkan dalam kumpulan bersama Jerman, tuan rumah Austria dan Croatia. Perlawanan pertama Poland menentang Jerman seperti memori Piala Dunia 2006 apabila kedua-dua pasukan ini bertemu pada perlawanan pertama kejohanan dunia itu. Perlawanan itu dimenangi oleh pasukan Jerman hasil daripada dua jaringan pemain Jerman kelahiran Poland, Lukas Podolski. Pada perlawanan seterusnya menentang Austria di Vienna, Roger Guerreiro menjaringkan gol pembukaan Poland tetapi Ivica Vastic menyamakan kedudukan buat Austria pada masa kecederaan melalui sepakan penalti yang berkontroversi, kedua-dua pasukan mengutip satu mata. Harapan Poland untuk layak ke kalah mati semakin sukar kerana mereka perlu melakar kemenangan besar ke atas Croatia. Walau bagaimanapun, Croatia menyingkirkan Poland 1-0 lalu mereka tersingkir daripada kejohanan.

Pada 18 April 2007 di Cardiff, Poland bersama Ukraine telah dipilih oleh Jawatankuasa Eksekutif UEFA sebagai tuan rumah Kejohanan Bola Sepak Eropah 2012. Poland/Ukraine telah dibida dan mengalahkan pembidaan dari Itali dan Croatia/Hungary. Ini kali ketiga tuan rumah mempunyai dua negara selepas Belgium/Belanda dan Austria/Switzerland.

Poland telah dimasukkan dalam Kumpulan A secara automatik bersama Greece, Republik Czech dan Russia. Namun selepas kedua-dua perlawanan seri 1-1 bertemu Greece dan Rusia, tuan rumah Euro 2012 ini tersingkir apabila tewas 1-0 kepada Republik Czech.

Harapan baru sunting

Kelayakan Euro 2016 telah mengambil tempat pada 23 Februari 2014. Poland diletakkan dalam Kumpulan D bersama Jerman, Gibraltar, Georgia, Scotland dan Republik Ireland. Perlawanan kelayakan bermula pada September 2014.

Poland menang besar 7-0 ke atas Gibraltar dan memungut tiga mata penuh dan empat jaringan daripadanya adalah Robert Lewandowski. Poland melakar sejarah baru pada 11 Oktober 2014 apabila menewaskan juara dunia, Jerman buat kali pertama di Warsaw. Dua jaringan dari Arkadiusz Milik dan Sebastian Mila sudah cukup untuk Poland menang 2-0 dan memungut tiga mata. Pada 29 Mac 2015, Poland terikat seri 1-1 bertemu Republik Ireland dan menjadi tangga teratas kumpulan. Jaringan daripada Peszko telah mengejutkan tuan rumah namun jaringan jarak jauh oleh Shane Long telah menyelamatkan pasukan mereka daripada tewas.


Rekod persaingan sunting

 
Poland 5–6 Brazil, 1938

Piala Dunia FIFA sunting

Tahun Pusingan Kedudukan BP M S* K JG GB
  1930 Tidak memasuki
  1934
  1938 Pusingan 1 11 1 0 0 1 5 6
  1950 Tidak memasuki
  1954
  1958 Tidak layak
  1962
  1966
  1970
  1974 Tempat Ketiga 3 7 6 0 1 16 5
  1978 Pusingan 2 5 6 3 1 2 6 6
  1982 Tempat Ketiga 3 7 3 3 1 11 5
  1986 Pusingan 2 14 4 1 1 2 1 7
  1990 Tidak layak
  1994
  1998
   2002 Pusingan 1 25 3 1 0 2 3 7
  2006 21 3 1 0 2 2 4
  2010 Tidak layak
  2014
  2018 Pusingan 1 25 3 1 0 2 2 5
  2022 Pusingan 2 15 4 1 1 2 3 5
Jumlah Terbaik: Tempat Ketiga 9/22 38 17 6 15 49 50

Rekod Kejohanan Eropah sunting

Rekod Kejohanan Eropah UEFA
Tahun Pusingan Kedudukan BP M S* K JG GB
  1960 Tidak layak
  1964
  1968
  1972
  1976
  1980
  1984
  1988
  1992
  1996
   2000
  2004
   2008 Pusingan 1 14 3 0 1 2 1 4
   2012 14 3 0 2 1 2 3
  2016 Suku Akhir 7 5 2 3 0 4 2
  2020 *** Pusingan 1 21 3 0 1 2 4 6
Jumlah Terbaik: Suku Akhir 4/16 14 2 7 5 11 15

Sukan Olimpik sunting

Tahun Pusingan BP M S* K JG GB
  1896 Tidak memasuki
  1900
  1904
  1906
  1908
  1912
  1920
  1924 Pusingan 1 1 0 0 1 0 5
  1928 Tidak layak
  1932
  1936 Tempat Keempat 4 2 0 2 11 10
  1948 Tidak layak
  1952 Pusingan 1 2 1 0 1 2 3
  1956 Tidak layak
  1960 Pusingan 1 3 1 0 2 7 5
  1964 Tidak layak
  1968
  1972 Juara 7 6 1 0 21 5
  1976 Naib Juara 5 3 1 1 12 5
  1980 Tidak layak
  1984
  1988
  1992 Naib Juara 6 4 1 1 17 6
Jumlah Terbaik: Juara 28 17 3 8 70 39

Pemain sunting

Skuad semasa sunting

Berikut adalah senarai pemain yang dipanggil untuk menyertai skuad di Piala Dunia FIFA 2022.

No. Pos. Pemain Tarikh Lahir (Umur) Kaps Gol Kelab
1 GK Wojciech Szczęsny (1990-04-18) 18 April 1990 (umur 33) 68 0   Juventus
12 GK Łukasz Skorupski (1991-05-05) 5 Mei 1991 (umur 32) 8 0   Bologna
22 GK Kamil Grabara (1999-01-08) 8 Januari 1999 (umur 25) 1 0   Copenhagen
2 DF Matty Cash (1997-08-07) 7 Ogos 1997 (umur 26) 9 1   Aston Villa
3 DF Artur Jędrzejczyk (1987-11-04) 4 November 1987 (umur 36) 40 3   Legia Warsaw
4 DF Mateusz Wieteska (1997-02-11) 11 Februari 1997 (umur 27) 2 0   Clermont
5 DF Jan Bednarek (1996-04-12) 12 April 1996 (umur 27) 45 1   Aston Villa
14 DF Jakub Kiwior (2000-02-15) 15 Februari 2000 (umur 24) 7 0   Spezia
15 DF Kamil Glik (1988-02-03) 3 Februari 1988 (umur 36) 101 6   Benevento
18 DF Bartosz Bereszyński (1992-07-12) 12 Julai 1992 (umur 31) 48 0   Sampdoria
21 DF Nicola Zalewski (2002-01-23) 23 Januari 2002 (umur 22) 8 0   Roma
25 DF Robert Gumny (1998-06-04) 4 Jun 1998 (umur 25) 5 0   FC Augsburg
6 MF Krystian Bielik (1998-01-04) 4 Januari 1998 (umur 26) 7 0   Birmingham City
8 MF Damian Szymański (1995-06-16) 16 Jun 1995 (umur 28) 9 1   AEK Athens
10 MF Grzegorz Krychowiak (1990-01-29) 29 Januari 1990 (umur 34) 96 5   Al-Shabab
11 MF Kamil Grosicki (1988-06-08) 8 Jun 1988 (umur 35) 87 17   Pogoń Szczecin
13 MF Jakub Kamiński (2002-06-05) 5 Jun 2002 (umur 21) 6 1   VfL Wolfsburg
17 MF Szymon Żurkowski (1997-09-25) 25 September 1997 (umur 26) 7 0   Fiorentina
19 MF Sebastian Szymański (1999-05-10) 10 Mei 1999 (umur 24) 19 1   Feyenoord
20 MF Piotr Zieliński (1994-05-20) 20 Mei 1994 (umur 29) 76 10   Napoli
24 MF Przemysław Frankowski (1995-04-12) 12 April 1995 (umur 28) 28 1   Lens
26 MF Michał Skóraś (2000-02-15) 15 Februari 2000 (umur 24) 1 0   Lech Poznań
7 FW Arkadiusz Milik (1994-02-28) 28 Februari 1994 (umur 30) 66 16   Juventus
9 FW Robert Lewandowski (kapten) (1988-08-21) 21 Ogos 1988 (umur 35) 136 77   Barcelona
16 FW Karol Świderski (1997-01-23) 23 Januari 1997 (umur 27) 18 8   Charlotte
23 FW Krzysztof Piątek (1995-07-01) 1 Julai 1995 (umur 28) 26 11   Salernitana

Pemain kaps terbanyak sunting

Sehingga 14 November 2014
 
Michał Żewłakow
# Nama Kerjaya Kaps Gol
1 Michał Żewłakow 1998–2011 102 3
2 Grzegorz Lato 1971–1984 100 45
3 Kazimierz Deyna 1968–1978 97 41
4 Jacek Bąk 1993–2008 96 3
Jacek Krzynówek 1999–2009 96 15
6 Władysław Żmuda 1973–1986 91 1
7 Antoni Szymanowski 1970–1980 82 1
8 Zbigniew Boniek 1976–1988 80 24
9 Włodzimierz Lubański 1963–1981 75 48
10 Tomasz Wałdoch 1991–2002 74 2
  • Huruf Tebal – masih aktif

Penjaring terbanyak sunting

Sehingga 8 September 2017
 
Robert Lewandowski
# Pemain Kerjaya Gol Kaps
1 Włodzimierz Lubański 1963–1980 48 75
2 Robert Lewandowski 2008– 46 88
3 Grzegorz Lato 1971–1984 45 100
4 Kazimierz Deyna 1968–1978 41 97
5 Ernest Pol 1955–1965 39 47
6 Andrzej Szarmach 1973–1982 32 61
7 Gerard Cieślik 1947–1958 27 45
8 Zbigniew Boniek 1976–1988 24 80
9 Ernest Wilimowski 1934–1939 21 22
10 Dariusz Dziekanowski 1981–1990 20 63
Euzebiusz Smolarek 2002–2010 20 47
  • Huruf Tebal – masih aktif

Penghargaan sunting

  • Tempat ketiga (2)   1974   1982
  • Pingat emas (1)   1972
  • Pingat perak (2)   1976   1992

Rujukan sunting

  1. ^ "Czesław Michniewicz selekcjonerem reprezentacji Polski" (Siaran akhbar) (dalam bahasa Poland). Polish Press Agency. 31 January 2022. Dicapai pada 31 January 2022.
  2. ^ "The FIFA/Coca-Cola World Ranking". FIFA. 30 November 2023. Dicapai pada 30 November 2023.
  3. ^ Elo rankings change compared to one year ago. "World Football Elo Ratings". eloratings.net. 27 November 2023. Dicapai pada 27 November 2023.

Pautan luar sunting