Digimon

Digimon (Jepun: デジモン, Hepburn: dejimon), singkatan Digital Monster デヅタルモンスター (Jepun: dejitaru monsutā) adalah siri berbentuk media dan barangan yang popular Jepun, merangkumi anime, manga, mainan, permainan video, permainan kad dan sebagainya. Digimon merujuk kepasa raksasa pelbagai bentuk yang tinggal di "Dunia Digital," dunia selari yang berasal daripada penubuhan pelbagai rangkaian komunikasi di Bumi. Dalam banyak jelmaan, Digimon dibangkitkan oleh manusia yang dipanggil "Tamers", dan mereka bekerjasama untuk mengalahkan Digimon jahat yang cuba untuk memusnahkan Dunia Digital.

Watak pilihan

Taiki Kudo (Jepun: 工藤タイキ, Hepburn: Kudō Taiki) merupakan watak utama dalam siri Digimon Xros Wars. Taiki adalah yang sangat penyayang dan seorang olahraga yang cuba yang terbaik untuk membantu sesiapa yang meminta atau yang kelihatan seperti mereka memerlukan bantuan dia. Dia melakukan ini ke tahap menolak dirinya untuk keletihan atau hanya membahayakan dirinya amnya. Dia menunjukkan percaya kepada yang terbaik di lain-lain, termasuk pesaing dan beliau orang-orang yang akan menjadi musuh-musuhnya. Beliau adalah seorang pakar strategi yang sangat baik, datang dengan pelan dengan cepat, dan sering memperdayakan lawan dengan helah penyamaran dan murah. Digimonnya iaitu Shoutmon.

Selanjutnya...

Digivice pilihan

Digivice (Jepun: デジヴァイス, Hepburn: Dejivaisu) merupakan Digivice digunaka oleh kanak-kanak terpilih dalam siri Digimon Adventure. Digivice ini boleh Digimon itu bertukar dari tahap kanak-kanak ke dewasa. Apabila Digimon tidak pernah buat pertukaran, mestilah rakannya dalam bahaya baru boleh bertukar.

Selanjutnya...

Digimon pilihan

Guilmon (Jepun: ギルモン, Hepburn: Girumon) adalah watak utama dalam siri Digimon Tamers. Guilmon dipaparkan dalam Digimon Tamers dan lain-lain media dan rakan Tamersnya Takato Matsuda. Guilmon kelihatan agak kecil apabila berdiri dalam bengkok ke atas seperti burung tetapi apabila berdiri betul-betul saiz badannya seperti seorang lelaki dewasa.

Selanjutnya...

Digimon Jahat

Lucemon Falldown Mode (Jepun: ルーチェモン フォールダウンモード, Hepburn: Rūchemon Fōrudaun Mōdo) adalah wtak jahat utama dalam siri Digimon Frontier.

Siri Digimon pilihan

Digimon Adventure 02 (Jepun: デジモンアドベンチャー 02, Hepburn: Dejimon Adobenchā 02) juga ditulis sebagai Digimon 02/Digimon Zero Two, merupakan siri kedua dalam siri Digimon dan sambungan siri animasi Digimon Adventure yang mengisahkan peristiwa yang berlaku tiga tahun selepas peristiwa musim sebelumnya. Siri animasi ini dihasilkan oleh Toei Animation. Siri ini mula bersiaran pada 2 April 2000 sehingga 25 Mac 2001 di Fuji TV juga pernah bersiaran di ntv7 pada 28 April 2002 sehingga 6 April 2003 dan Astro Ceria pada tahun 2009.

Selanjutnya...

Kategori

Ada masalah?

Jika ada masalah dan infomasi berkaitan dengan Digimon, sila pergi ke laman perbincangan saya (Minz48).

Pautan luar

Topik

Wikimedia Berkaitan

Purge server cache