Senarai negara tidak mesra

rencana senarai Wikimedia

Senarai negara tidak mesra - merupakan sebuah senarai yang terdiri dari negara dan wilayah asing yang melakukan tindakan tidak mesra terhadap Persekutuan Rusia, entiti undang-undang dan individu Rusia, yang diluluskan oleh perintah Kerajaan Persekutuan Rusia [1], Sejak 5 Mac 2022, ia telah merangkumi 48 negara [2], dan Penerbitan pertama "Senarai negara tidak mesra" ialah pada tahun 2021.

Senarai negara tidak mesra
Rusia: Список недружественных государств /
Rusia: Перечень недружественных государств и территорий
Senarai Negara yang tidak Mesra (ditandakan dengan Warna Merah) kepada Rusia (ditandakan dengan Warna Biru).
Dekri Kerajaan
Negara
Tarikh digubal2021: 1230-r;
2022: 430-r
Tarikh mula berkuat kuasa
13 Mei 2021; 2 tahun yang lalu (2021-05-13)

Perihal sunting

Senarai negara tidak mesra (Rusia: Список недружественных стран, rumi: Spisok nedruzhestvennykh stran) ialah senarai negara yang diterbitkan oleh kerajaan Rusia kerana terlibat dalam aktiviti yang dianggap oleh kerajaan sebagai "tidak mesra" kepada Rusia. Mula-mula ditubuhkan pada Mei 2021 dengan hanya dua negara yang dinamakan dalam senarai – Amerika Syarikat dan Republik Czech – senarai itu diperluaskan kepada 48 negara selepas negara tersebut mengenakan Sekatan antarabangsa terhadap Rusia, semasa Operasi Ketenteraan istimewa Rusia terhadap Ukraine dari Februari 2022. Croatia, Denmark, Slovakia, Slovenia dan Yunani serta Bahamas, Guernsey dan Isle of Man [3] telah ditambah pada Julai 2022. keSemua negara ahli G7 dan kesemua 27 Negara dalam Kesatuan Eropah ada dalam senarai.

Negara yang ditambahkan pada Senarai Negara Tidak Mesra tertakluk kepada sekatan tertentu yang berkaitan dengan hubungan mereka dengan Rusia, termasuk sekatan perdagangan dan mata wang serta had pengambilan pekerja di negara yang disenaraikan Hubungan Luar Rusia (misi diplomatik di Rusia).

Sejarah sunting

Jun 2018 sunting

Pada 4 Jun 2018, Presiden Persekutuan Rusia Vladimir Putin menandatangani undang-undang "Mengenai langkah-langkah untuk mempengaruhi (menentang) tindakan tidak mesra Amerika Syarikat dan negara asing yang lain." Dokumen ini telah diterima pakai oleh Duma Negara pada 22 Mei dan diluluskan oleh Majlis Persekutuan pada 30 Mei [4] [5] . Menurut undang-undang, kerajaan Persekutuan Rusia, dengan keputusan ketua negara, serta presiden sendiri, berdasarkan cadangan dari Majlis Keselamatan Persekutuan Rusia, boleh memperkenalkan langkah-langkah pengaruh (tindak balas) terhadap negara yang terperangkap dalam tindakan bermusuhan terhadap Negara Rusia. Amerika Syarikat secara khusus dinamakan sebagai negara yang melakukan tindakan tidak mesra terhadap Rusia.

April 2021 sunting

Kemudian, pada Tarikh 23 April 2021, Presiden Rusia menandatangani dekri "Mengenai penggunaan langkah-langkah untuk mempengaruhi (melawan) tindakan tidak mesra negara asing." Lebih-lebih lagi, dalam seksyen 5 perenggan a) telah ditunjukkan bahawa kerajaan Persekutuan Rusia harus menentukan senarai negara asing yang tidak mesra yang mana langkah-langkah pengaruh (tindak balas) yang ditetapkan oleh dekri ini akan digunakan [6] [7] .

Beberapa hari kemudian, wakil rasmi Kementerian Luar Rusia, Maria Zakharova, dalam siaran saluran TV Rossiya-1, berkata kerja telah bermula untuk pembentukan senarai negara yang tidak mesra. Pada masa ini, Amerika Syarikat sudah muncul di dalamnya. Zakharova menegaskan bahawa dekri presiden di atas adalah tindak balas kepada tindakan bermusuhan yang dilakukan oleh negara lain. [8] .

Mei 2021 sunting

Pada Tarikh 14 Mei 2021, Dekri Kerajaan Persekutuan Rusia bertarikh Tarikh 13 Mei 2021 dengan No. 1230-r (13.05.2021 № 1230-р) telah diterbitkan. Menurut kandungan dokumen ini, senarai negara asing yang melakukan tindakan tidak mesra terhadap Persekutuan Rusia telah diluluskan. Lafaz perintah itu berbunyi seperti berikut [9] :

"Senarai negara asing yang melakukan tindakan tidak mesra terhadap Persekutuan Rusia, warganegara Persekutuan Rusia atau entiti undang-undang Rusia, terhadap mana langkah pengaruh (tindak balas) digunakan, ditubuhkan oleh Dekri Presiden Persekutuan Rusia pada 23 April, 2021 No. 243 (№ 243) "Mengenai penggunaan langkah-langkah pengaruh (tindak balas) terhadap tindakan tidak mesra negara asing", menunjukkan bilangan individu yang berada di wilayah Persekutuan Rusia dan dengan siapa misi diplomatik dan pejabat konsular, pejabat perwakilan negara badan dan institusi negara di negeri-negeri ini boleh menyimpulkan kontrak pekerjaan, kontrak untuk penyediaan buruh pekerja (kakitangan) dan kontrak undang-undang sivil lain berdasarkan hubungan buruh yang timbul dengan individu yang terletak di wilayah Persekutuan Rusia"

Senarai itu termasuk dua negara:

Senarai Negara (versi Tahun 2021) sunting

Mac 2022 sunting

Pada Tarikh 5 Mac 2022, sehubungan dengan pengenalan banyak sekatan terhadap Rusia, termasuk pemutusan sambungan bank Rusia dari sistem pembayaran antarabangsa SWIFT dan penutupan ruang udara untuk pesawat Rusia, Presiden Rusia menandatangani dekri yang menurutnya oleh Rusia. kerajaan mesti menentukan senarai negara yang melakukan "tindakan tidak mesra" terhadap Rusia [10] . Pada hari yang sama, Kerajaan Persekutuan Rusia, dalam perintahnya No. 430-r, meluluskan senarai negara dan wilayah asing yang melakukan tindakan tidak mesra terhadap Rusia, syarikat dan rakyatnya.[11] [1][12], senarai negara-negara ialah sebagai berikut:

Julai 2022 sunting

Pada 22 Julai 2022, Rusia baru baru ini, telah menambah kan 5 negara di Kesatuan Eropah [31], ke senarai Negara Tidak Mesra, Pihak berkuasa Rusia juga memberi isyarat bahawa senarai itu terbuka dan boleh diperluaskan ke lebih banyak negara, memandangkan "tindakan bermusuhan yang berterusan oleh negara asing terhadap pejabat perwakilan Rusia di luar negara.", yang dimana senarai negara-negara tersebut ialah sebagai berikut:

Pada 24 Julai 2022, Rusia juga menambahkan 3 Negara ke dalam Senarai Negara tidak Mesra [3][36][37][38], yang dimana senarai tersebut ialah sebagai berikut:

Senarai Negara (versi Tahun 2022) sunting

Nota: Senarai ini merupakan jumlah keseluruhan negara dari Mei 2021 hingga Julai 2022, bermula dari 2 negara iaitu Republik Czech dan Amerika Syarikat telah ditambahkan pada senarai pada Mei 2021,[40] manakala negara lain dalam senarai telah ditambahkan pada Mac 2022, dan terkini 5 negara di kesatuan Eropah + Bahamas + Guernsey dan Isle of Man disenaraikan pada Julai 2022.[41][42].

 
         Rusia
       Negara dalam "Senarai Negara Tidak Mesra" [43][44]

Perincian dari Senarai sunting

Daripada negara-negara Eropah, kecuali   Persekutuan Rusia sendiri, 6 negara tidak termasuk dalam senarai:

Negara-negara Eropah yang tinggal sama ada disebut dalam senarai atau termasuk di dalamnya sebagai ahli Kesatuan Eropah.

Di samping itu, senarai itu termasuk 9 negara dan Wilayah Taiwan yang bukan negara-negara Eropah [50]:

2 dari Amerika Utara -   Amerika Syarikat dan   Kanada
1 dari Amerika Tengah -   Bahamas
4 dari Asia -   Taiwan,   Singapura,   Jepun dan   Republik Korea
3 dari Australia dan Oceania -   Australia,   New Zealand dan   Micronesia

Versi Belarus sunting

 
Senarai Negara dan wilayah yang Tidak Mesra kepada Belarus [51]
         Belarus
       Negara dalam "Senarai Negara Tidak Mesra"

selain Negara Persekutuan Rusia, Negara Republik Belarus juga menerbitkan senarai Negara Tidak Mesra yang serupa [52], yang berpunca dari Beberapa Negara Seperti United Kingdom dan Amerika Syarikat telah bertindak tidak mesra terhadap entiti dan individu undang-undang Belarus, dan Senarai itu disediakan mengikut dekri presiden yang ditandatangani oleh Presiden Belarus Alexander Lukashenko pada Mac. [53]
Nota: yang berbeza daripada yang versi Rusia, ialah beberapa Negara seperti, Andorra, Ukraine, Jepun, Singapura, Korea Selatan, San Marino dan Micronesia tidak ada di dalam senarai versi Belarus.

Nota: Berdasarkan sub-artikel 14.2 Dekri Presiden No. 93 Mengenai Langkah-Langkah Tambahan untuk Memastikan Fungsi Ekonomi yang Stabil pada 14 Mac 2022, Majlis Menteri Belarus telah menyediakan senarai negara asing – yang melakukan tindakan tidak mesra terhadap Entiti undang-undang Belarusia dan (atau) individu – untuk melindungi kepentingan negara negara [54], berikut ialah senarai negara-negara yang dinamakan sebagai negara Tidak Mesra kepada Belarus. [55]

Perincian dari Senarai sunting

Daripada negara-negara Eropah, kecuali   Republik Belarus sendiri, beberapa negara tidak termasuk dalam senarai:

Negara-negara Eropah yang tinggal sama ada disebut dalam senarai atau termasuk di dalamnya sebagai ahli Kesatuan Eropah.

Di samping itu, senarai itu termasuk beberapa negara yang bukan negara-negara Eropah:

2 dari Amerika Utara -   Amerika Syarikat dan   Kanada
2 dari Australia dan Oceania -   Australia,   New Zealand

Senarai Negara yang Mesra sunting

berbanding terbalik, dari Senarai Negara yang Tidak Mesra, Negara-negara yang ada di senarai mesra ini, tidak memberikan sebarang sekatan dan tidak bersikap tidak mesra kepada Persekutuan Rusia (Российская Федерация; Rossiyskaya Federatsiya), walaupun beberapa negara dalam senarai ini, hanya menyokong Resolusi mengenai Konflik Rusia - Ukraine sahaja, dalam sidang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations), pihak Persekutuan Rusia telah Membuka Ruang Udara, untuk beberapa Negara yang dianggap pihak "Moscow", sebagai negara Mesra [60], dan ia dibukakan kepada 52 Negara yang Mesra kepada Persekutuan Rusia [61], negera-negara yang mesra dipaparkan dalam bentuk senarai dengan sebagai berikut :

Senarai Negara sunting

Sekatan Visa terhadap Negara tidak mesra sunting

Presiden Rusia Vladimir Putin menandatangani dekri pada Isnin memperkenalkan sekatan visa untuk warga negara yang dianggap Moscow "tidak mesra" sebagai tindak balas kepada sekatan ke atas Ukraine.

Dekri itu, yang berkuat kuasa pada hari Isnin, menangguhkan rejim pengeluaran visa ringkas Rusia dengan beberapa negara Kesatuan Eropah serta Norway, Switzerland, Denmark dan Iceland.[86]

Sekatan terhadap negara tersenarai sunting

Asas undang-undang untuk memulakan sekatan terhadap negara yang dianggap "tidak mesra" kepada Rusia pada mulanya diluluskan pada Jun 2018 dengan menu tindakan balas yang tersedia, termasuk sekatan import dan eksport, penggantungan atau penamatan kerjasama antarabangsa, atau penswastaan ​​aset negara, tetapi tiada sasaran khusus telah disenaraikan.[87] Apabila Amerika Syarikat dan Republik Czech ditambahkan ke senarai pada April 2021, Rusia mengehadkan bilangan pekerja tempatan yang boleh diambil oleh misi diplomatik kedua-dua negara di Rusia .[88] Kedutaan Republik Czech hanya boleh mengupah 19 pekerja Rusia, manakala kedutaan Amerika Syarikat tidak boleh mengupah sesiapa.[89]

Pada Mac 2022, sebagai tindakan balas terhadap sekatan yang dikenakan terhadap Rusia sebagai tindak balas terhadap operasi ketenteraan istimewa mereka ke atas Ukraine, Rusia menambah 48 negara tambahan yang telah mengenakan sekatan terhadapnya ke dalam Senarai Negara Tidak Mesra. Penghutang dari negara dalam senarai yang ingin menerima bayaran atas hutang itu dikehendaki membuka akaun bank khas di bank Rusia untuk menerima bayaran dalam mata wang Rusia, Ruble, bukannya mata wang antarabangsa yang lain.[90] Selain itu, semua perjanjian korporat baharu antara syarikat dan entiti Rusia di negara dalam Senarai Negara Tidak Mesra perlu mendapatkan kelulusan daripada suruhanjaya kerajaan.[91]

Putin mengumumkan beberapa minggu kemudian bahawa Rusia hanya akan menerima ruble sebagai bayaran untuk eksport gas asli Rusia ke negara-negara dalam Senarai Negara Tidak Mesra.[92] Akibat pembekuan rizab asing Bank Pusat Rusia dalam Euro dan Dolar oleh negara-negara yang tidak mesra, sebagai tambahan kepada larangan SWIFT pada pemindahan Dolar dan Euro ke atau dari sebahagian besar sektor perbankan Rusia, Rusia tidak lagi mempertimbangkan pembayaran dalam Dolar dan Euro melalui akaun asing yang berdaya maju. Gazprombank dan Rosneftbank Rusia dikecualikan daripada sekatan SWIFT untuk membenarkan pembayaran gas dan minyak Rusia diproses kepada Gazprom dan Rosneft. Walau bagaimanapun, Rusia masih menghadapi risiko bahawa pembayaran tenaga Dollar atau Euro yang disimpan di bank-bank ini mungkin juga dibekukan di sana dalam lanjutan larangan SWIFT akan datang. Dengan keperluan untuk membayar dalam Rubles ini dihalang. Putin berkata bahawa akibatnya, ia "tidak masuk akal" untuk menerima pembayaran dalam mata wang lain.[93], Sekatan antarabangsa terhadap Rusia menyebabkan nilai ruble menjunam,[94] dan Putin berkata bahawa akibatnya, ia "tidak masuk akal" untuk menerima bayaran dalam mata wang lain.[95][96] European Union, yang telah ditambahkan pada senarai, bergantung pada Rusia untuk 40% daripada import gas aslinya, dan memaksa pembayaran dalam rubel boleh membantu meningkatkan permintaan dan nilai mata wang.[97]

Menteri kewangan Jepun, yang turut dimasukkan ke dalam senarai, mempersoalkan bagaimana Rusia akan melaksanakan peraturan yang memerlukan ia membayar dalam rubel untuk import gas asli.[98]

Presiden Rusia Vladimir Putin menandatangani dekri yang memperkenalkan sekatan visa untuk warganegara dari "negara yang tidak mesra", keputusan yang dibuat sebagai tindakan balas terhadap tindakan bermusuhan yang diambil oleh Kesatuan Eropah, kata Kremlin pada 4 April 2022. Menurut dekri itu, Rusia akan menggantung sebahagiannya perjanjian visa yang dipermudahkan dengan negara anggota EU bersama-sama dengan Norway, Iceland, Switzerland dan Liechtenstein. Kremlin berkata bahawa dekri itu juga mengarahkan kementerian luar negara untuk mengenakan sekatan kemasukan individu ke atas warga asing dan orang tanpa kerakyatan yang melakukan tindakan bermusuhan terhadap Rusia, rakyatnya atau entiti undang-undang.[99]

Rusia mengharamkan eksport gas lengai termasuk neon dan helium ke "negara tidak mesra" pada 31 Mei 2022. Ini adalah sekatan balas yang menyusuli larangan eksport elektronik ke Rusia.[100]

Nota sunting

  1. ^ versi Mac 2022 yang terdiri dari >   Austria,   Belgium,   Bulgaria,   Estonia,   Jerman,   Finland,   Ireland,   Sepanyol,   Itali,   Republik Cyprus,   Hungary,   Latvia,   Lithuania,   Luxembourg,   Malta,   Belanda,   Poland,   Portugal,   Republik Czech (Republik Czech sudah masuk dalam senarai sejak Mei 2021),   Romania,   Perancis,   Sweden.
  2. ^ selain dari Tanah Besar Perancis, senarai itu juga termasuk wilayah Guiana Perancis, Guadeloupe, Martinique dan Réunion.
  3. ^ Tidak Termasuk wilayah Kaledonia Baru dan Polinesia Perancis.
  4. ^ sudah masuk dalam senarai sejak Mei 2021
  5. ^ Tidak Termasuk Kawasan Republik Rakyat Donetsk dan Republik Rakyat Luhansk.
  6. ^ Tidak Termasuk   Greenland
  7. ^ termasuk   Jersey dan wilayah luar negeri yang dikawal oleh United Kingdom iaitu   Anguilla,   Kepulauan Virgin British, dan   Gibraltar.
  8. ^ versi Julai 2022 yang terdiri dari >   Austria,   Belgium,   Bulgaria,   Croatia,   Denmark,   Estonia,   Jerman,   Finland,   Ireland,   Sepanyol,   Itali,   Republik Cyprus,   Hungary,   Latvia,   Lithuania,   Luxembourg,   Malta,   Belanda,   Poland,   Portugal,   Republik Czech (Republik Czech sudah masuk dalam senarai sejak Mei 2021),   Romania,   Perancis,   Slovakia,   Slovenia,   Sweden,   Yunani.
  9. ^ selain dari Tanah Besar Perancis, senarai itu juga termasuk wilayah Guiana Perancis, Guadeloupe, Martinique dan Réunion.
  10. ^ Tidak Termasuk wilayah Kaledonia Baru dan Polinesia Perancis.
  11. ^ termasuk   Guam,   Puerto Rico,   Kepulauan Virgin Amerika Syarikat,   Samoa Amerika dan   Kepulauan Mariana Utara.
  12. ^ namun Kesemua Wilayah tersebut (Kecuali Kepulauan Virgin Amerika Syarikat), tidak ada ditandakan dengan Warna Merah di Peta, Seperti Samoa Amerika dan Puerto Rico
  13. ^ Tidak Termasuk Kawasan Republik Rakyat Donetsk dan Republik Rakyat Luhansk.
  14. ^ termasuk   Kepulauan Virgin British.
  15. ^ yang terdiri dari >   Austria,   Belgium,   Bulgaria,   Croatia,   Denmark,   Estonia,   Jerman,   Finland,   Ireland,   Sepanyol,   Itali,   Republik Cyprus,   Hungary,   Latvia,   Lithuania,   Luxembourg,   Malta,   Belanda,   Poland,   Portugal,   Republik Czech,   Romania,   Perancis,   Slovakia,   Slovenia,   Sweden,   Yunani.
  16. ^ selain dari Tanah Besar Perancis, senarai itu juga termasuk wilayah Guiana Perancis.
  17. ^ Tidak Termasuk wilayah Kaledonia Baru dan Polinesia Perancis.
  18. ^ termasuk   Kepulauan Virgin Amerika Syarikat.
  19. ^ termasuk wilayah pentadbiran khas   Hong Kong dan   Makau.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Правительство Российской Федерации (2022-03-05). "Распоряжение Правительства Российской Федерации от 05.03.2022 № 430-р". Официальный интернет-портал правовой информации. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-03-07. Dicapai pada 2022-03-07.
  2. ^ Правительство утвердило список недружественных России стран , Forbes.ru, 7 марта 2022г.
  3. ^ a b c d e f g h "Russia adds Bahamas, Guernsey, Isle of Man to list of unfriendly countries and territories". TASS (Rusia). 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  4. ^ "Путин подписал закон о контрсанкциях". ТАСС. 2018-06-04. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-04. Dicapai pada 2018-06-04.
  5. ^ "Федеральный закон от 04.06.2018 № 127-ФЗ "О мерах воздействия (противодействия) на недружественные действия Соединенных Штатов Америки и иных иностранных государств"". Официальный интернет-портал правовой информации. 2018-06-04. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-06. Dicapai pada 2018-06-04.
  6. ^ "Путин подписал указ о мерах воздействия на недружественные действия других стран". ТАСС. 2021-04-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-04-23. Dicapai pada 2021-04-23.
  7. ^ "Указ Президента Российской Федерации от 23.04.2021 № 243 "О применении мер воздействия (противодействия) на недружественные действия иностранных государств"". Официальный интернет-портал правовой информации. 2021-04-23. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-05-02. Dicapai pada 2021-04-23.
  8. ^ "Захарова заявила, что в списке недружественных России государств фигурируют США". ТАСС. 2021-04-25. Dicapai pada 2021-04-25.
  9. ^ Правительство Российской Федерации (2021-05-13). "Распоряжение Правительства Российской Федерации от 13.05.2021 № 1230-р". Официальный интернет-портал правовой информации. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-05-14. Dicapai pada 2021-05-14.
  10. ^ "Кабмин РФ определит страны, совершающие в отношении России "недружественные действия"". ТАСС. 2022-03-05. Dicapai pada 2022-03-05.
  11. ^ "Кабмин утвердил перечень недружественных России стран и территорий". ТАСС. 2022-03-07. Dicapai pada 2022-03-07.
  12. ^ "Russian government approves list of unfriendly countries and territories". TASS (Russia). 7 Mac 2022. Dicapai pada 4 April 2022.
  13. ^ a b "Russian government lists Australia as 'unfriendly' country". Thewest (Australia). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  14. ^ a b "Russia to Restrict Entry to Albanians and Citizens from Unfriendly Countries". Exit.al (Albania). 28 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  15. ^ a b c d "U.S., UK on Russia's list of 'unfriendly' countries, regions". CGTN (China). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  16. ^ a b "Russia labels France 'unfriendly' state". RT (Rusia). 5 Ogos 2022. Dicapai pada 7 Ogos 2022.
  17. ^ a b "Russia includes Belgium in new list of 'unfriendly' countries". The Brussels Times (Belgium). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  18. ^ a b "Iceland on a List of Unfriendly Countries". Iceland Monitor (Iceland). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  19. ^ a b "Russia includes Canada on list of 'unfriendly countries'". National post (Canada). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  20. ^ a b c d "Russia mocked for putting San Marino and Liechtenstein on 'unfriendly countries' list". Washington Examiner (USA). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  21. ^ a b "Micronesia sends note on severing diplomatic relations with Russia - diplomat". TASS (Russia). 26 Februari 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  22. ^ a b "Russia adds Monaco to its list of "unfriendly" countries". Monaco Tribune (Monaco). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  23. ^ a b "New Zealand added to Russia's list of 'unfriendly' countries". The Spinoff (New Zealand). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  24. ^ a b "Norway ends up on Russia's list of unfriendly countries". Norway Today (Norway). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  25. ^ a b "S. Korea included in Russia's list of 'unfriendly countries'". Arirang (Republic of Korea). 7 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  26. ^ a b "Russia lists S. Korea among "unfriendly" states, causing headaches for Korean companies". HANI.CO.KR (Republic of Korea). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  27. ^ a b "Russia names S'pore in list of 'unfriendly' countries". Mothership (Singapore). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  28. ^ "Russia adds Taiwan to list of 'unfriendly' nations". Taiwan News (ROC/Taiwan). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  29. ^ a b "Switzerland listed as 'unfriendly' country by Russia". Swiss Info (Switzerland). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  30. ^ a b "Russia adds Japan to 'unfriendly' countries, regions list in sanctions countermeasure". The Mainichi (Japan). 8 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  31. ^ "Russia adds five more states to 'unfriendly' list" (dalam bahasa Inggeris). Russian Today (Rusia). 22 Julai 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  32. ^ a b c d e "Russia adds Greece, Denmark, Slovakia, Slovenia, Croatia to its unfriendly countries list" (dalam bahasa Inggeris). TASS (Rusia). 22 Julai 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  33. ^ "Russia Adds Slovenia to List of "Unfriendly" Countries". Total Slovenia News (Slovenia). 22 Julai 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  34. ^ Kokkinidis, Tasos (22 Julai 2022). "Russia Declares Greece "Unfriendly" Country" (dalam bahasa Inggeris). Greek Reporter (Yunani). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  35. ^ "Russia Includes Greece to Non-Friendly Countries List" (dalam bahasa Inggeris). thenationalherald.com. 22 Julai 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  36. ^ "The government has included the Bahamas and the islands of Guernsey and Man on the list of unfriendly countries". Russia Postsen. 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  37. ^ "Russia expands list of 'unfriendly' countries, territories". news.am. 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  38. ^ "Russia adds Bahamas, Guernsey, Isle of Man to list of unfriendly countries and territories". ground.news. 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  39. ^ "Russia has included the Bahamas in the list of "unfriendly" countries". Odessa Journal. 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  40. ^ name="Tass2021"
  41. ^ "The Russian government again expanded the list of hostile countries". eprimefeed.com. 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  42. ^ name="Tass2022"
  43. ^ "Berdepan Pelbagai Sekatan, Rusia Umum Senarai Negara 'Bukan Kawan'". BUZZKINI (Malaysia). 9 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  44. ^ "Rusia sekat kemasukan individu dari negara 'tidak mesra'". myMetro (Malaysia). 29 Mac 2022. Dicapai pada 3 April 2022.
  45. ^ "Russia has included the Bahamas in the list of "unfriendly" countries". Perild. 24 Julai 2022. Dicapai pada 25 Julai 2022.
  46. ^ Surin, Murugiah (31 Oktober 2022). "Russia adds 11 British territories to unfriendly countries list — media". www.theedgemarkets.com (dalam bahasa Inggeris). The Edge Markets (Malaysia). Dicapai pada 11 November 2022.
  47. ^ "Why is Bosnia not joining rest of Europe in sanctions against Russia?". Euro News (Eropah). 18 Mac 2022. Dicapai pada 4 April 2022.
  48. ^ "Moldova to remain neutral, will not join anti-Russian sanctions — president". TASS (Russia). 2 April 2022. Dicapai pada 4 April 2022.
  49. ^ "Serbia to join UN decisions on Ukraine but not for sanctions on Russia". Anadolu Agency (Turkey). 2 Mac 2022. Dicapai pada 4 April 2022.
  50. ^ "Russian government approves list of unfriendly countries and territories". TASS (Russia). 7 Mac 2022. Dicapai pada 4 April 2022.
  51. ^ https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Belarussian-list-of-unfriendly-countries.png
  52. ^ "Belarus publishes list of 'unfriendly' countries". www.mangalorean.com (dalam bahasa Inggeris). Mangalorean (India). 9 April 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  53. ^ "Belarus publishes list of unfriendly countries". english.news.cn (dalam bahasa Inggeris). Xinhua News (China). 9 April 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  54. ^ Desk, News (9 April 2022). "Belarus Publishes List Of \'unfriendly\' Countries". telugustop.com (dalam bahasa Inggeris). Telugu Stop (India). Dicapai pada 18 September 2022.
  55. ^ "Belarus names unfriendly countries" (dalam bahasa Inggeris). sb.by (Belarus). 8 April 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  56. ^ "Belarus Designates Albania as 'Unfriendly Country'". exit.al (Albania). 8 April 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  57. ^ "Belarus recalls ambassador to Britain over 'hostile' UK policy". reuters. 29 Julai 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  58. ^ a b "Belarus includes US, EU and 11 states in list of unfriendly countries". report.az. 8 April 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  59. ^ "Belarus doesn't include Georgia to the list of unfriendly countries". jam-news.net (dalam bahasa Inggeris). Jam News. 8 April 2022. Dicapai pada 18 September 2022.
  60. ^ "Rusia buka ruang udara kepada Thailand, Malaysia". kosmo.com.my (Malaysia). 8 April 2022. Dicapai pada 9 April 2022.
  61. ^ "Russia opens flights with 52 countries" (dalam bahasa Inggeris). visahouse.com. 4 April 2022. Dicapai pada 15 Ogos 2022.
  62. ^ ul Khaliq, Riyaz (25 Februari 2022). "Taliban assert neutrality, call for restraint between Russia, Ukraine". aa.com.tr (Turki). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  63. ^ "S Africa's Ramaphosa: Russia sanctions hurting 'bystander' states". Al Jazzera (Qatar). 24 Mei 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  64. ^ Kasraoui, Safaa (1 Mac 2022). "Algeria To Vote Against UN Resolution Seeking to Isolate Russia" (dalam bahasa Inggeris). Morocco World News (Maghribi). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  65. ^ a b c d e f g h "Middle East nations refrain from sanctioning Russia". The Print (India). 14 Mac 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  66. ^ a b c d e "Lavrov: Gulf countries will not impose sanctions on Russia over Ukraine". AlArabiya News. 1 Jun 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  67. ^ Chambers, Bala (4 Mac 2022). "Argentina rejects sanctioning Russia: Foreign minister". aa.com.tr (Turki). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  68. ^ "Serb leader tells EU Bosnia cannot join sanctions against Russia" (dalam bahasa Inggeris). Reuters. 21 Mei 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  69. ^ "Brazil's Bolsonaro calls Western sanctions against Russia futile". TRT World. 7 Julai 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  70. ^ ul Khaliq, Riyaz (28 Februari 2022). "China reiterates its opposition to sanctions on Russia". aa.com.tr (Turki). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  71. ^ a b Chauhan, Rishika (11 Mei 2022). "Why India and China Won't Sanction Russia" (dalam bahasa Inggeris). nationalinterest.org. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  72. ^ "Indonesia has no plans to join anti-Russia sanctions, says president Widodo". TASS (Rusia). 9 Mac 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  73. ^ SOLOMON, SHOSHANNA (21 Mac 2022). "Israel hasn't joined anti-Russia sanctions, but its firms need to tread carefully" (dalam bahasa Inggeris). Times of Israel (Israel). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  74. ^ a b "Malaysia, Vietnam oppose anti-Russian sanctions — Prime Minister". TASS (Russia). 22 Mac 2022. Dicapai pada 9 April 2022.
  75. ^ "Malaysia rejects unilateral anti-Russia sanctions". CHINADAILY (China). 24 Mac 2022. Dicapai pada 4 Mei 2022.
  76. ^ "We don't recognise sanctions on Russia, says Saifuddin" (dalam bahasa Inggeris). Free Malaysia Today (Malaysia). 8 Mei 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  77. ^ TANG, ASHLEY (8 Mac 2022). "Malaysia will not impose unilateral sanctions on Russia, says Saifuddin" (dalam bahasa Inggeris). The Star (Malaysia). Dicapai pada 23 Julai 2022.
  78. ^ "Egypt rejects economic sanctions on Russia outside 'multilateral system' as it votes in favor of UN resolution against attack on Ukraine". Egypt Today (Mesir). 3 Mac 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  79. ^ "Moldova stays neutral, won't join sanctions against Russia - FM" (dalam bahasa Inggeris). interfax.com. 28 Februari 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  80. ^ Dunai, Marton (21 April 2022). "Serbia's president Aleksandar Vucic rejects sanctions on Russia". Financial Times. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  81. ^ "Do You Think Sanctions On Russia Will Help, Asks Lanka's Acting President". NDTV (India). 17 Julai 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  82. ^ "Turkey will not join sanctions against Russia — Erdogan". TASS (Rusia). 25 Mac 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  83. ^ "Uruguay does not support Russian sanctions: Ambassador". english.almayadeen.net. 27 April 2022. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  84. ^ Luisa Brown, Ana (17 Jun 2022). "Venezuela rejects Western sanctions against Russia" (dalam bahasa Inggeris). plenglish.com. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  85. ^ Shawn Matiashe, Farai (25 Mac 2022). "Historic friends, Zimbabwe remains neutral to Russia, despite hard hit to fragile economy" (dalam bahasa Inggeris). The Africa Report. Dicapai pada 23 Julai 2022.
  86. ^ "Russia imposes visa restrictions on citizens of 'unfriendly countries'". thesundaily.my (Malaysia). 4 April 2022. Dicapai pada 4 April 2022.
  87. ^ name="Tass 2018"
  88. ^ name="France24"
  89. ^ name="France24"
  90. ^ "Russia issues list of 'unfriendly' countries amid Ukraine crisis". Al Jazeera. March 8, 2022.
  91. ^ name="aljazeera"
  92. ^ "Putin says 'unfriendly' countries must now pay for Russian natural gas in rubles". The Hill. March 23, 2022.
  93. ^ "Putin wants 'unfriendly countries' to pay rubles for gas". Associated Press. March 23, 2022.
  94. ^ "'It will be a lot harder on people.' How sanctions will impact ordinary Russians". USA Today. March 1, 2022.
  95. ^ name="AP2022"
  96. ^ "Putin wants 'unfriendly countries' to pay rubles for gas". Associated Press. March 23, 2022.
  97. ^ name="AP2022"
  98. ^ "Japan unsure on 'unfriendly' nations' rouble payments to Russia". Al Jazeera. March 24, 2022.
  99. ^ "Putin signs decree on retaliatory visa measures for citizens from "unfriendly countries"". Xinhua net. May 22, 2022.
  100. ^ "Russia limits exports of noble gases, a key ingredient for making chips".

Pautan Luar sunting