Wikipedia:Manual gaya penulisan/Rencana berkenaan perubatan


Halaman ini menggambarkan garis panduan gaya untuk menyunting rencana perubatan. Peraturan umum dari Wikipedia:Manual gaya penulisan juga termasuk ketika menulis rencana perubatan.

Tajuk rencana sunting

Tajuk rencana mestilah nama perubatan saintifik atau yang diiktiraf yang paling biasa digunakan dalam sumber perubatan terkini, menggunakan sumber bahasa Melayu yang berkualiti tinggi, bukannya istilah awam (tidak ilmiah atau nama slang)[1] atau eponim sejarah yang telah digantikan.[2] Nama-nama alternatif boleh dinyatakan dalam pendahuluan.[3] Buat pelencongan ke rencana untuk membantu mereka yang mencari dengan nama alternatif. Sebagai contoh, serangan jantung mengarah ke infarksi miokardium. Sila tambahkan juga nama alternatif kepada entri Wikidata (hanya masukkan ruangan kosong yang berlabel "Also known as" di bahagian atas halaman Wikidata mengenai subjek). Untuk maklumat lanjut sila lihat Model Data Percubaan .

Tajuk rencana adalah tertakluk kepada piawaisumber yang sama seperti kandungan rencana. Sekiranya terdapat pertikaian mengenai nama, editor harus menyebutkan pihak berkuasa dan organisasi yang diiktiraf dan bukannya menjalankan penyelidikan asal .[4]

Apabila terdapat perbezaan leksikal antara jenis bahasa Melayu, piawaian antarabangsa boleh membantu, walaupun Wikipedia umumnya tidak menggalakkan penggunaan rencana yang sudah ada. Beberapa istilah dalam fluks dan nama-nama baru-baru ini yang dicadangkan mungkin belum meluas dalam pengangkatan. Beberapa contoh piawai antarabangsa termasuk:

  • Penyakit - Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Klasifikasi Statistik Antarabangsa Penyakit dan Masalah Kesihatan Berkaitan (ICD-10) atau Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental (DSM-5).
  • Dadah - Nama Tak Proprietari Antarabangsa (INN). Kebanyakan ahli biologi, termasuk vaksin, tidak mempunyai INN atau nama generik lain, jadi nama jenama digunakan sebaliknya. Nama-nama tak proprietari adalah kata nama umum dan oleh itu hendaklah menjadi huruf kecil (lower case) kecuali dalam tajuk, permulaan ayat, dan dalam situasi lain yang memerlukan permodalan.[5] Sebaliknya, nama dagang adalah kata nama yang betul dan harus selalu dipermodalkan.
  • Anatomi- Artikel utama mengenai anatomi manusia menggunakan istilah antarabangsa Terminologia Anatomica (TA), yang merupakan versi Bahasa Inggeris Amerika Latin. Penghakiman editor diperlukan untuk istilah yang digunakan dalam anatomi bukan manusia, perkembangan anatomi, dan istilah bermasalah yang lain. Senarai istilah TA lengkap yang terkini adalah dalam talian (halaman besar). Perkataan manusia biasanya dihilangkan dalam tajuk, tetapi kadang-kadang dapat membantu jika rujukan bukan manusia terhadap strukturnya adalah umum. Sebagai contoh, bandingkan artikel di Kaki (termasuk kaki serangga, kaki robot, dll.) dan Kaki manusia. Walau bagaimanapun, jika rencana itu mengenai manusia dan pembaca akan mengharapkan untuk mencari maklumat tentang manusia di bawah tajuk itu, misalnya, Lengan dan Kehamilan, maka penyebaran awal tajuk tidak sesuai.

Tajuk yang memerlukan nyahkekaburan sunting

Apabila satu istilah digunakan untuk menggambarkan dua topik yang berbeza, tajuk artikel mestilah dinyahkekaburan untuk menyelesaikan konflik penamaan. Untuk mencapai tujuan ini, perkataan nyahkekaburan digunakan dalam kurungan selepas tajuk artikel. Apabila menyahkekaburan artikel berkaitan perubatan atau anatomi dari artikel mengenai topik yang sama sekali berbeza, perkataan nyahkekaburan yang sesuai adalah "perubatan" atau "anatomi," masing-masing.

Apabila konteks perubatan atau anatomi adalah penggunaan utama istilah ini, artikel itu tidak sepatutnya menggunakan perkataan nyahkekaburan. Sebagai contoh, penggunaan perkataan "kaki" yang utama dan paling biasa adalah untuk bahagian badan di hujung kaki. Oleh itu, Kaki adalah tajuk artikel yang sesuai; manakala Kaki (ukuran) adalah artikel mengenai unit ukuran yang disebut kaki. Penggunaan "anatomi" tidak sesuai.

Dalam kes-kes apabila istilah yang berkaitan dengan perubatan atau anatomi adalah penggunaan sekunder untuk penggunaan yang lebih biasa, hanya artikel perubatan (atau anatomi) yang memerlukan nyahkekaburan. Paling biasa, "perkusi" digunakan untuk menggambarkan sebuah instrumen yang membuat bunyi apabila dipukul, jadi Perkusi menghubungkan terus kepada artikel mengenai instrumen itu; penggunaan istilah perubatan terletak di Perkusi (perubatan).

Apabila terdapat dua atau lebih kegunaan yang berlainan untuk istilah yang sama dalam perubatan atau anatomi, dengan menggunakan perkataan nyahkekaburan "perubatan" atau "anatomi" tidak akan mencukupi untuk membezakan antara topik. Dalam keadaan ini, pakar perubatan umum (untuk perubatan) atau bahagian tubuh tertentu (untuk anatomi) harus digunakan. Sebagai contoh, "foramen ovale" mungkin merujuk sama ada struktur tengkorak atau jantung. Oleh itu, nama-nama rencana yang sesuai adalah Foramen ovale (tengkorak) dan Foramen ovale (jantung), masing-masing. Oleh kerana struktur anatomi tidak menjadi topik utama untuk istilah ini, Foramen ovale adalah halaman nyahkekaburan.

Kesulitan yang biasa sunting

Menulis untuk pembaca yang salah sunting

Wikipedia ditulis untuk pembaca umum. Ia adalah ensiklopedia, bukan sumber perubatan atau farmaseutikal yang komprehensif, atau manual pertolongan cemas (bagaimana-untuk). Walaupun profesional dan pesakit penjagaan kesihatan mungkin berminat, kedua-dua kumpulan ini tidak mewakili khalayak sasaran.

Tanda-tanda penulisan atau penyuntingan untuk profesional penjagaan kesihatan (lain-lain)
  • Anda memberi khidmat nasihat teknikal, terutamanya untuk langkah dalam diagnostik menyeluruh.
  • Anda menggunakan "jargon" apabila terdapat kata-kata bahasa Melayu yang sesuai (contohnya dalam bahasa Inggeris, pertimbangkan untuk menggunakan "kidney" dan bukannya "renal").
  • Anda menggunakan perkataan "pesakit" atau "kes" apabila menerangkan mereka yang mempunyai keadaan perubatan (lihat di bawah).
  • Anda melebih-lebihkan risiko yang boleh dikawal dengan harapan pesakit anda akan lebih mematuhi arahan anda.
  • Anda memastikan bahawa pembaca tahu bahawa proses atau produk anda dipatenkan.
  • Anda menyenaraikan setiap manifestasi luar biasa yang pernah dilaporkan, kerana ia mungkin membantu seseorang mengenali dengan betul suatu kes yang tidak biasa.
  • Anda menggunakan gaya tulisan yang sesuai hanya untuk kursus peringkat siswazah, kerana itulah yang anda lihat dalam artikel jurnal yang dikaji semula dan kerja rujukan profesional.
Tanda-tanda penulisan atau penyuntingan untuk pesakit (lain-lain)
  • Anda menggunakan perkataan "anda" ketika menggambarkan mereka yang mempunyai keadaan perubatan.
  • Anda memberi nasihat praktikal, terutamanya apabila bantuan perubatan perlu dicari atau diperlukan.
  • Anda tergoda untuk mengangkat teks dari risalah maklumat atau laman web pesakit.
  • Anda menyebut rawatan atau amalan yang anda baca dalam akhbar atau dari pengalaman peribadi.
  • Anda menambah pautan luaran "membantu", seperti forum, kumpulan bantuan diri dan badan amal tempatan.
  • Anda menekankan atau menekankan fakta yang dapat disahkan supaya pembaca akan membuat pilihan "betul" di dunia sebenar.
  • Anda memasukkan maklumat yang mungkin tidak menggalakkan pesakit (contohnya, penyakit biasanya fatal), atau anda memberikan perhatian yang tidak wajar kepada cerita kejayaan individu.

Kadang-kadang anda menambah maklumat yang spesifik kepada satu negara: contohnya, pelesenan dadah dan peruntukan perkhidmatan kesihatan. Sebaliknya, anda harus mengekalkan perspektif antarabangsa: contohnya, dengan mencari sumber bahasa Inggeris daripada negara yang tidak berbahasa Inggeris.

Panduan untuk wartawan tentang cara menterjemahkan tulisan para penyelidik menjadi sesuatu yang dapat difahami oleh orang awam boleh didapati di laman web University of Kansas di sini (PDF).

Trivia sunting

Elakkan senarai trivia dengan mengendalikan maklumat ini ke dalam teks badan utama. Bahagian mengenai sejarah atau budaya popular boleh membantu untuk menyusun fakta seperti itu.

Rencana dengan bahagian penyelidikan harus diperolehi untuk ulasan dan harus menggambarkan arahan penyelidikan, bukannya membincangkan kajian khusus dan hasilnya. Bahagian dengan sekadar tajuk "Penyelidikan" mempunyai risiko untuk berkembang menjadi kajian rawak yang pelbagai dan tidak tersusun, dengan lebih menekankan pada nama orang yang menjalankan kajian, institusi penyelidikan mereka dan lain-lain. Wikipedia bukanlah tempat untuk mengumpul kajian secara rawak atau tempat untuk menulis ulasan dari awal, kerana ini adalah penyelidikan asal. Artikel mengenai kesihatan dan ubat-ubatan tidak sepatutnya tidak menyebut sumber-sumber utama, lebih banyak maklumat mengenai yang boleh didapati di WP:MEDRS. Pembaca umumnya mahu memahami arahan penyelidikan dalam mana-mana. Lihat Penyakit Alzheimer' § Arah penyelidikan sebagai contoh.

Waspada bahasa sunting

Penggunaan istilah umum perubatan sering berbeza dari orang awam. Ini adalah perkara biasa dengan istilah perubatan yang digunakan dalam konteks undang-undang, dengan makna yang berkaitan tetapi signifikan. (Lihat Manual Gaya) Di samping itu, perhatikan bahawa:

  • Kadang-kadang terdapat keputusan ujian perubatan positif dan negatif, masing-masing, implikasi negatif dan positif bagi orang yang diuji. Sebagai contoh, ujian saringan kanser payudara negatif sangat positif untuk orang yang diuji.
  • Ungkapan ketagihan psikologi mempunyai begitu banyak definisi yang saling bertentangan yang pada hakikatnya tidak bermakna. Gantikan istilah itu dengan sesuatu yang khusus. Jika anda ingin menyampaikan bahawa ubat tidak menyebabkan toleransi, atau bahawa sindrom pengambilannya tidak mengancam nyawa, maka nyatakan itu.
  • Istilah penyalahgunaan dadah tidak jelas dan membawa konotasi negatif. Dalam konteks perubatan, ia secara umumnya merujuk kepada kegunaan rekreasi yang membawa risiko yang serius terhadap bahaya atau ketagihan fizikal. Walau bagaimanapun, yang lain menggunakannya untuk merujuk kepada penggunaan dadah haram. Istilah yang terbaik untuk kegunaan bukan perubatan ialah "penggunaan rekreasi".
  • Istilah yang signifikan boleh merujuk kepada kpentingan statistikal atau kepentingan klinikal. Kepentingan statistik bermaksud bahawa keputusan tidak mungkin disebabkan oleh peluang. Kepentingan klinikal bermaksud bahawa keputusannya cukup besar untuk diperhatikan oleh pesakit dan akan membuat perbezaan dalam kesan penyakit atau keadaan pada pesakit. Sebagai contoh, pengurangan berat badan satu auns boleh menjadi signifikan secara statistik dalam populasi yang besar, tetapi tidak mempunyai kepentingan klinikal untuk individu tersebut. Menghubungkan dengan kepentingan statistik mungkin berguna.
  • Elakkan menggunakan istilah yang berpotensi samar-samar seperti doktor untuk merujuk secara khusus kepada pakar perubatan atau pakar bedah. Elakkan menggunakan doktor atau pakar perubatan dengan cara yang salah kecuali penjagaan kesihatan profesional berlesen, seperti jururawat, pembantu pakar perubatan, dan bidan.
  • Alopati berpotensi membingungkan kepada pembaca dalam budaya yang berbeza, kerana ia boleh merujuk kepada persediaan tradisional enantiopatik atau untuk mengamalkan ubat moden, bergantung pada konteks. Elakkan menggunakan alopati untuk menerangkan perubatan Barat moden; sebaliknya menggunakan ubat konvensional atau ubat arus perdana. Tidak semua ubat arus perdana sebenarnya adalah ubat berasaskan bukti, dan bukan semua ubat alternatif adalah perubatan tradisional. Lihat Wikipedia:Perubatan alternatif untuk membantu dengan istilah.
  • Jangan mengelirukan angka kelaziman kumpulan pesakit dengan mereka untuk keseluruhan populasi yang mempunyai keadaan tertentu. Sebagai contoh: "Satu pertiga daripada pesakit XYZ" tidak selalunya sama seperti "Satu pertiga daripada orang dengan XYZ", kerana ramai orang dengan XYZ tidak boleh mendapatkan rawatan perubatan.
  • Kenal pasti dengan tepat sumber yang anda bincangkan, tanpa menyamaratakan atau mentafsirkannya kepada idea yang berkaitan. Jika sumber bercakap tentang kesan kimia tunggal yang ditulenkan daripada tumbuhan (contohnya, aspirin dari kulit willow putih), jangan salah sebut perkara itu merujuk kepada tanaman dari mana ia berasal. Begitu juga, jika sumber bercakap tentang kesan dalam sel-sel berkultur atau haiwan bukan manusia, jangan salahkan perkara itu sebagai menunjukkan apa-apa tentang manusia.
  • Pilih perkataan yang sesuai apabila menerangkan keadaan perubatan dan kesannya kepada orang. Kata-kata penyakit dan kecelaruan/gangguan (disorder) tidak selalu sesuai. Tanda-tanda perubatan yang dilaporkan sendiri tidak dilaporkan sebagai gejala. Elakkan mengatakan bahawa orang "menderita" akibat atau menjadi "mangsa" penyakit atau gejala kronik, yang mungkin menyiratkan ketidakupayaan: pengenal seperti orang yang selamat, orang yang terpengaruh atau individu dengan perkataan bergantian. Banyak kumpulan pesakit, terutamanya mereka yang telah distigmakan, lebih suka istilah orang-pertama -misalnya, bahawa sawan adalah epilepsi, orang adalah tidak. Satu contoh terminologi orang pertama ialah orang dengan epilepsi dan bukannya epilepsi. Sebaliknya, tidak semua keadaan perubatan dilihat sebagai tidak merugikan oleh mereka yang memilikinya. Sesetengah kumpulan melihat keadaan mereka sebagai sebahagian daripada identiti mereka (contohnya, sesetengah pekak dan beberapa orang autistik) dan menolak istilah ini. Untuk mendapatkan nasihat lanjut, lihat Garis Panduan Bahasa Tidak Berbahasa di Jurnal APA .

Pelanggaran hak cipta sunting

Artikel yang berkaitan dengan perubatan mesti mematuhi dasar hak cipta Wikipedia. Sama ada sesuatu yang berhak cipta tidak selalu jelas. Sebagai contoh, penerangan rasmi gangguan mental dalam Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental adalah hak cipta, seperti kebanyakan soal selidik yang digunakan untuk tujuan pemeriksaan kesihatan. Tulis dengan kata-kata anda sendiri semaksimum yang boleh, dan mintalah bantuan mengenai penggunaan gambar dan teks yang wajar apabila anda memerlukannya.

Atribusi diperlukan untuk menyalin kandungan dalam domain awam dan di bawah pelbagai lesen. Lihat WP: Lesen yang serasi, WP: COPYPASTE, WP: PLAGIARISM, WP: FREECOPYING, Templat:notis PD, dan Templat: Notis CC. Menyalin kandungan di bawah lesen yang serasi memerlukan templat di bawah lesen yang betul. Mengeluarkannya untuk kandungan yang disalin di bawah lesen yang serasi akan mengakibatkan pelanggaran hak cipta.

Gaya penulisan sunting

Gaya penulisan keseluruhan artikel harus mencerminkan sifat Wikipedia sebagai ensiklopedia.

Pendahuluan sunting

Templat:Disputed tag Pendahuluan artikel, jika bukan keseluruhan artikel, harus ditulis seringkas yang boleh tanpa memperkenalkan kesilapan atau kekaburan. Sekitar sepertiga pembaca Wikipedia bahasa Melayu, mempunyai bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Bahasa sering dapat dipermudah dengan menggunakan ayat yang lebih pendek, mempunyai satu idea setiap kalimat, dan menggunakan istilah yang lazim daripada istilah teknikal. Formula Kebangsaan British misalnya sering menggunakan "oleh mulut" dan bukannya "lisan".

Ia juga munasabah untuk mempunyai pendahuluan yang membawa kandungan dalam susunan yang sama seperti badan teks. Elakkan menyelerakkan permulaan artikel dengan sebutan atau nama alternatif yang tidak biasa; infobox berguna untuk menyimpan data ini. Kebanyakan pembaca mengakses Wikipedia pada peranti mudah alih dan mahu akses cepat ke perkara tanpa menatal.

 
2019 Pembaca Wikipedia bahasa ibunda dengan bahasa

Ia berguna untuk memasukkan petikan (citation) di pendahuluan, tetapi ia tidak wajib. Dua sebab untuk menggunakannya ialah:

  • Kenyataan perubatan jauh lebih tinggi daripada kenyataan purata yang dicabar, dengan itu membuat petikan wajib.
  • Untuk memudahkan liputan luas kandungan perubatan kami dalam bahasa-bahasa lain, pasukan petugas terjemahan sering menerjemahkan hanya pendahuluan, yang kemudian memerlukan petikan.

Nada umum sunting

  • Jangan tuju terus kepada pembaca. Pastikan penulisan anda tidak bernada sebagai menawarkan nasihat perubatan. Walau bagaimanapun, penafian untuk kesan ini tidak diperlukan[6] sejak penafian umum boleh diakses dari mana-mana halaman di Wikipedia. Kenyataan yang menggunakan perkataan itu kerap memberi nasihat yang tidak sesuai (mis., "Orang yang mempunyai gejala ini harus mendapatkan rawatan perubatan") bukannya kenyataan fakta nyata.
  • Jangan gunakan format pertanyaan atau jawapan atau FAQ. Gunakan kalimat deklaratif untuk memberitahu fakta secara langsung dan ringkas kepada pembaca.
  • Bergantung pada wikilinks untuk membantu artikel tetap fokus dan untuk mengelakkan meletakkan pandangan yang tidak wajar pada butiran periferi. Contohnya, apabila menulis mengenai ujian darah, jangan termasuk prosedur venipuncture biasa atau jenis Vacutainer yang biasanya digunakan. Sebaliknya, hubungkan dengan prosedur biasa tetapi berikan maklumat penting dan luar biasa dalam artikel yang sedang anda kerjakan.

Wikipedia bukan sumber utama perubatan sunting

  • Artikel Wikipedia bukan buku teks.
    • Kebanyakan mnemonik dan peraturan adalah tidak bermaklumat tentang perkara yang berkaitan dengan ensiklopedia. Mereka adalah satu bentuk puisi yang tidak dapat dilupakan, untuk membantu pelajar perubatan dalam mengingati fakta dan prosedur yang banyak, dan lulus peperiksaan. Mereka juga berisiko tidak menonjolkan neutral apabila mereka mengutip pandangan yang mendalam, mengurangkan subjek yang rumit kepada hafalan yang mudah, atau mencadangkan pihak berkuasa yang tidak dapat disahkan. Berikan maklumat biasa, tanpa perhiasan buatan dan mengganggu alat memori.
  • Wikipedia bukan manual prosedur . Jangan berikan arahan "bagaimana untuk". Sebagai contoh, apabila menulis mengenai pembedahan tertentu, jangan senaraikan semua peralatan yang diperlukan atau memberi nasihat tentang cara memegang, menyimpan, menggunakan atau membersihkannya. Sebaliknya terangkan garis panduan dan prosedur dalam cara yang tidak bersikap pembaca, mungkin dengan menggunakan suara pasif.
  • Wikipedia bukan kumpulan kajian kes, dan contoh yang berlebihan harus dielakkan.

Memetik sumber sunting

Sumber harus digunakan untuk membuat kenyataan yang dapat disahkan, tetapi mereka tidak seharusnya dibincangkan sendiri dalam satu artikel.

  • Jangan berikan analisis terperinci mengenai satu kajian individu kecuali analisis itu sendiri diambil dari sumber yang boleh dipercayai yang diterbitkan. Wikipedia sepatutnya menyatakan fakta tentang subjek. Ia tidak sepatutnya membincangkan kesusasteraan yang ada di mana-mana. Secara umumnya, fakta-fakta akan didapati dalam kesimpulan atau hasil kajian, bukan dalam metodologi terperinci. Artikel-artikel yang bergantung kepada sumber-sumber sekunder kemungkinan besar akan jatuh ke dalam perangkap membincangkan saiz satu kajian tunggal, metodologi, biasnya dan sebagainya. Oleh itu, "mencuci tangan selepas membuang air kecil mengurangkan kejadian cirit-birit di padang gurun", bukan "Soal selidik yang tidak terkawal yang melibatkan 132 pengembara beg galas berpengalaman jarak jauh di jejak Appalachian pada tahun 1997 membuat kesimpulan bahawa membasuh tangan selepas pembiakan mengurangkan kejadian cirit-birit di padang gurun."
  • Jangan obses pada kajian dengan menyenaraikan nama, kelayakan, institusi, atau "kelayakan" lain penulis mereka. Teks artikel itu tidak perlu duplikat nama, tarikh, tajuk, dan maklumat lain mengenai sumber yang anda cantumkan dalam petikan itu. Sentiasa menghilangkan gelaran profesional dan ijazah akademik : menggunakan "Smith" atau "Jones" daripada "Dr Smith" atau "Prof Jones". Adalah perlu untuk memasukkan maklumat sedemikian secara khusus apabila individu tertentu dipetik sebagai contoh orang yang memandang pandangan minoriti: Anda mungkin menulis, "Masyarakat Penafian AIDS mengatakan bahawa HIV tidak sepenuhnya berbahaya", tetapi hanya menggunakan pernyataan yang jelas untuk fakta yang diterima secara meluas, "HIV menyebabkan Sindrom Kurang Daya Tahan Akut."
  • Jangan menerbitkan pandangan anda sendiri mengenai kajian.
  • Menambah sumber untuk pendahuluan adalah amalan yang munasabah tetapi tidak diperlukan selagi teks yang dimaksudkan disokong dalam badan artikel.

Terminologi teknikal sunting

  • Apabila menyebut terma teknikal (jargon) untuk kali pertama, berikan penjelasan ringkas Melayu terlebih dahulu, diikuti dengan jargon dalam kurungan. Jika konsep terlalu rumit untuk ini, wikilink kepada artikel lain (atau entri Wikikamus). Untuk istilah yang berkaitan dengan kedudukan anatomi, anda boleh memaut ke segi lokasi Anatomi, contohnya [[Istilah lokasi anatomi|lateral]] . Etimologi perkataan boleh menjadi menarik dan dapat membantu pembaca memahami dan mengingatnya. Sediakan pautan hanya di mana mereka boleh membantu para pembaca dan cukup menumpukan pada topik itu.
  • Kerana kita menulis sebuah ensiklopedia bahasa Melayu, istilah-istilah mencerminkan penggunaan umum dalam sumber-sumber yang boleh dipercayai walaupun jika ejaan atau pengucapan tersebut bervariasi dari akar bahasa mereka dalam bahasa Latin, Yunani, Jerman, atau bahasa asing yang lain.
  • Gunakan nama tak proprietari apabila merujuk kepada ubat dalam artikel perubatan. Contoh Wikilink nama itu boleh diikuti oleh nama proprietari dalam kurungan: " trastuzumab (Herceptin)".

Kotak info sunting

Kotak info harus digunakan apabila sesuai. Ini termasuk

Arahan penuh boleh didapati di halaman untuk setiap kotak info. Gambar yang sesuai untuk kotak info digalakkan. Untuk ubat, struktur 2D dalam format SVG lebih disarankan, tetapi PNG boleh diterima. Cara paling mudah untuk mengisi kotak ubat dan templat protein adalah menggunakan laman web pengisian template Diberri. Cari DrugBank untuk ubat dan masukkan ID[7] di halaman ini, atau cari HUGO untuk protein dan masukkan ID[8] di halaman ini .

Bahagian kandungan sunting

Senarai berikut ialah bahagian yang dicadangkan bertujuan untuk membantu menyusun rencana baru atau apabila artikel yang ada memerlukan penulisan semula yang substansial. Menukar artikel yang ditubuhkan hanya untuk memenuhi garis panduan ini mungkin tidak dialu-alukan oleh editor lain. Susunan bahagian yang diberikan juga digalakkan tetapi mungkin bervariasi, terutamanya jika ia membantu artikel anda secara progresif mengembangkan konsep dan mengelakkan pengulangan. Jangan menghalang pembaca berpotensi dengan meletakkan bahagian yang sangat teknikal berhampiran permulaan artikel anda.

Senarai lampiran yang sesuai berikut pada akhir artikel untuk petikan dan sumber lain.

Penyakit atau gangguan atau sindrom sunting

Artikel klinikal boleh mencapai tahap konsistensi dengan mengehadkan tajuk utama mereka kepada yang dinyatakan di bawah. Walau bagaimanapun, spektrum keadaan perubatan adalah besar, termasuk penyakit berjangkit dan genetik, penyakit kronik dan akut, mengancam nyawa dan tidak menyusahkan. Sesetengah bahagian semestinya tidak hadir atau mungkin disatukan dengan lebih baik, terutamanya jika artikel itu belum lengkap sepenuhnya.

Suatu penyakit yang kini hanya mempunyai kepentingan sejarah boleh mendapat manfaat daripada bahagian Sejarah yang dipindahkan ke bahagian atas. Mewujudkan bentuk penyakit (Klasifikasi) boleh menjadi bahagian pertama yang penting. Walau bagaimanapun, jika klasifikasi tersebut sangat bergantung pada pemahaman sebab, patogenesis atau gejala, maka bahagian itu mungkin lebih baik dipindahkan kemudian dalam artikel. Sekiranya penyakit tidak dapat diubati, bahagian Prognosis boleh dipindahkan, dan bahagian yang dipanggil Pengurusan lebih sesuai daripada Rawatan.

Senarai tajuk berikut yang dicadangkan mengandungi pautan wiki; tajuk sebenar tidak seharusnya.

  • Klasifikasi : Jika berkaitan. Juga boleh dijadikan sebagai subpengatas Diagnosis.
  • Tanda dan simptom atau Ciri atau Pembentangan (subbahagian Komplikasi)
  • Punca : Termasuk faktor risiko, pencetus, genetik, virologi (contohnya, struktur/ morfologi dan replikasi), tersebar.
  • Mekanisme : Untuk maklumat mengenai patogenesis dan patofisiologi .
  • Diagnosis : Termasuk penemuan biopsi ciri dan diagnosis pembezaan.
  • Pencegahan atau Pemeriksaan (Sekiranya bahagian hanya membincangkan pencegahan sekunder, ia perlu mengikuti bahagian rawatan.)
  • Rawatan (atau Pengurusan, terutamanya untuk keadaan kronik): Ini mungkin termasuk jenis rawatan yang sedang digunakan seperti diet, senaman, ubat, penjagaan paliatif, terapi fizikal, psikoterapi, penjagaan diri, pembedahan, pengawasan dan banyak kemungkinan lain. Pertimbangkan membincangkan rawatan dalam susunan yang munasabah yang mereka mungkin cuba, atau membincangkan rawatan yang paling biasa terlebih dahulu. Elakkan rawatan eksperimen/spekulatif dan langkah-langkah pencegahan (contohnya, vaksin profilaksis atau teknik pencegahan jangkitan). Artikel Wikipedia tidak boleh ditulis dalam gaya "bagaimana untuk", tetapi ini tidak menghalang penambahan garis panduan rasmi rawatan atau pengurusan jika ini boleh dibentangkan secara objektif dan dengan sumber yang boleh dipercayai secara perubatan .
  • Hasil atau Prognosis. Mungkin juga diberi label "Kemungkinan hasil" atau "Outlook".
  • Epidemiologi: faktor seperti kejadian, kelaziman, pengagihan umur, dan nisbah seks.
  • Sejarah: Penemuan awal, angka sejarah, dan rawatan usang (tidak sejarah pesakit )
  • Masyarakat dan kebudayaan: Ini mungkin termasuk persepsi sosial, sejarah budaya, stigma, ekonomi, aspek keagamaan, kesedaran, masalah undang-undang, dan kes-kes yang penting.
  • Arah penyelidikan: Termasuk hanya jika ditangani oleh sumber yang penting. Lihat Trivia, dan elakkan kenyataan yang tidak berguna seperti "Lebih banyak kajian diperlukan". Wikipedia bukan direktori percubaan klinikal atau penyelidik.
  • Populasi khas, seperti Geriatrik atau Kehamilan atau Kanak - kanak
  • Haiwan lain

Ubat, rawatan, dan peranti sunting

Pendahuluan harus menyerlahkan nama produk rawatan mengikut garis panduan biasa.

Dalam hal ubat-ubatan, ini termasuk Nama Tak Proprietari Antarabangsa, sementara varian BAN atau USAN juga boleh disebut dengan kata-kata tajuk dengan huruf tebal. Nama dan nama jenama awal mengikuti, dalam kurungan. Tunjukkan kelas dan keluarga dadah dan tanda-tanda utama. Bahagian pautan luar adalah magnet untuk spam farmasi dalam talian dan harus dielakkan jika mungkin.

Cuba untuk mengelakkan pengklonan formulari dadah seperti BNF dan sumber dalam talian seperti RxList dan Drugs.com. Ekstrak maklumat penting bukan sekadar membuang fakta rendah dalam senarai besar, yang harus dielakkan. Contohnya, senarai kesan sampingan yang panjang adalah tidak berguna tanpa idea yang lazim atau serius. Ia boleh menyinar untuk membandingkan ubat dengan orang lain di kelasnya, atau dengan ubat-ubatan yang lama dan lebih baru. Jangan masukkan maklumat dosis atau titrasi kecuali apabila mereka dibincangkan secara meluas oleh sumber sekunder, perlu untuk perbincangan dalam artikel, atau apabila menyenaraikan dos setara antara ubat-ubatan yang berbeza. Wikipedia bukan manual petunjuk atau buku teks dan tidak termasuk arahan, nasihat (undang-undang, perubatan atau sebaliknya) atau "cara untuk".

Senarai tajuk berikut yang dicadangkan mengandungi pautan buku; tajuk sebenar tidak seharusnya.

  • Kegunaan perubatan (bagaimana intervensi digunakan, bersama-sama dengan penilaian keberkesanan jika ada)
  • Kontraindikasi
  • Kesan sampingan (mungkin termasuk " ketagihan ", " ketergantungan ", atau " penarikan ")
  • Dos berlebihan (termasuk keracunan yang disebabkan oleh berlebihan)
  • Interaksi dadah atau Interaksi
  • Farmakologi
  • Kimia (untuk dadah)
    • Sintesis: Kandungan harus ensiklopedik, bukan pengajaran atau pedagogi, dan harus memasukkan kandungan dan sumber yang menjelaskan keterkaitan maklumat sintesis yang disediakan (yang pertama, yang digunakan untuk menghasilkan ubat, dll.).
    • Pengesanan cecair badan
  • Pembuatan
  • Sejarah
  • Masyarakat dan budaya
    • Status perundangan
    • Penggunaan rekreasi
    • Ekonomi
    • Nama jenama
  • Penyelidikan: Sertakan hanya jika ditangani oleh sumber yang penting. Lihat Trivia, dan elakkan kenyataan yang tidak berguna seperti " Lebih banyak kajian diperlukan ". Wikipedia bukan direktori percubaan klinikal atau penyelidik. Elakkan daripada penerangan promosi mengenai peringkat awal intervensi.
  • Penggunaan haiwan atau binatang lain

Pembedahan dan prosedur sunting

  • Penggunaan perubatan
  • Kontra-indikasi
  • Risiko / Komplikasi
  • Teknik (elakkan arahan langkah demi langkah)
  • Pemulihan atau Rehabilitasi
  • Sejarah (contohnya, apabila dicipta)
  • Masyarakat dan budaya (termasuk isu undang-undang, jika ada)
  • Populasi khas
  • Haiwan lain

Tanda atau gejala sunting

Kebanyakan artikel tentang tanda - tanda dan gejala - gejala perubatan harus mengikut struktur yang disyorkan di bawah.

  • Definisi (definisi semasa)
  • Diagnosis perbezaan
  • Patofisiologi atau Mekanisme
  • Pendekatan diagnostik atau Penilaian
  • Rawatan atau Pengurusan (untuk gejala itu sendiri, jika ada: misalnya, analgesik untuk kesakitan)
  • Epidemiologi (kejadian, kelaziman, faktor risiko)
  • Sejarah (sains, bukan pesakit: contohnya, "Keterangan tertua yang masih hidup adalah dalam teks perubatan yang ditulis oleh Avicenna ." )
  • Masyarakat dan budaya (contohnya, cachexia adalah simbol sastera untuk tuberkulosis pada abad ke-19 dan untuk AIDS pada tahun 1980-an. )
  • Penyelidikan (Adakah sesuatu yang penting dilakukan? )
  • Haiwan lain

Ujian perubatan sunting

Artikel tentang ujian diagnostik atau ujian perubatan lain mungkin mengikuti susunan yang disyorkan ini. Banyak artikel hanya memerlukan beberapa bahagian ini. Ini juga boleh menjadi model berguna untuk prosedur tertentu.

Walaupun penerangan umum tentang prosedur mungkin mempunyai nilai ensiklopedia, artikel mengenai ujian dan prosedur perubatan lain tidak sepatutnya memberi arahan langkah demi langkah, arahan pesakit, penafian atau amaran. Wikipedia bukan manual arahan dan tidak memberi nasihat perubatan.

  • Jenis, jika lebih daripada satu jenis atau variasi ujian atau prosedur ada
  • Kegunaan perubatan, termasuk petunjuk yang diluluskan, petunjuk tidak diluluskan (juga dipanggil penggunaan luar label ), dan kontraindikasi
    • Tafsiran hasil, termasuk ketepatan dan kekhususan keputusan ujian
  • Kesan buruk
  • Prosedur
    • Persediaan
  • Mekanisme, bagaimana ujian atau prosedur berfungsi
  • Isu-isu undang-undang, seperti sama ada kaunseling khusus adalah mandat, jika ada
  • Sejarah ujian
  • Masyarakat dan budaya
  • Penyelidikan
  • Penggunaan haiwan

Anatomi sunting

  • Struktur termasuk penerangan ringkas lokasi dan saiz, kursus, kemasukan dan lampiran. Subseksyen yang mungkin untuk pembekalan darah, saliran limfa dan bekalan saraf jika ini cukup rumit. Tidak perlu menduplik maklumat yang disediakan di dalam infobox. Sekiranya diliputi pada halaman yang sama, subseksyen boleh dikhaskan untuk substruktur individu.
    • Variasi, menggambarkan variasi, jika sesuai
    • Pembangunan, membincangkan pembangunan embriologi / janin dan awal hayat struktur. Boleh dimasukkan sebagai subseksyen dalam "Struktur", terutamanya untuk struktur anatomi kecil.
    • Histologi atau mikroanatomi, jika sesuai
  • Fungsi atau Fisiologi yang sesuai
  • Kepentingan klinikal, membincangkan penyakit berkaitan, persatuan perubatan dengan struktur, dan penggunaan dalam pembedahan.
  • Masyarakat dan kebudayaan, yang mungkin dikecualikan dalam struktur anatomi kecil.
  • Sejarah, menggambarkan struktur dan etimologi perkataan. Etimologi boleh dimasukkan sebagai subseksyen yang berasingan, jika maklumat yang mencukupi wujud.
  • Haiwan lain, yang mungkin termasuk anatomi perbandingan untuk membincangkan anatomi bukan manusia dalam artikel yang kebanyakannya berasaskan manusia.
  • Imej tambahan boleh digunakan untuk memaparkan imej berkualiti tinggi, sebaik-baiknya dalam format galeri . Setiap imej mesti membantu pembaca memahami subjek dan harus memberikan sesuatu yang unik.
Jangan tambahkan imej: hanya kerana mereka cantik; yang terlalu serupa dengan imej yang sedia ada; atau beberapa imej perkara yang sama dalam tahap zum yang berbeza-anggap sebaliknya pembaca boleh menggunakan alat galeri atau klik untuk melihat gambar / lebih banyak gambar di Commons. Pautan {{Commons category}} boleh dimasukkan ke dalam bahagian ini.

Selain itu:

  • Pemimpin harus bermula dengan menyatakan dalam bentuk yang paling umum lokasi dan tujuan struktur. Sebagai contoh, "Metatarsals adalah tulang yang terdapat di kaki manusia."
  • Pautan ke kategori imej Commons bagi imej mungkin disediakan di bahagian "Lihat juga". Jika artikel menggunakan istilah anatomi, sila tambahkan {{Anatomi-terms}} atau {{AT}} sebagai pautan pertama dalam bahagian "Lihat juga".
  • "Pembekalan saraf" lebih disukai untuk pemuliharaan sebagai tajuk subseksyen.
  • Jika artikel itu menggunakan teks dari sumber domain awam, sila tambahkan tag yang sesuai seperti {{Gray's}} sebagai pautan pertama di bahagian yang berkaitan dengan rujukan.

Kepakaran perubatan sunting

  • Skop termasuk penyakit biasa/keadaan perubatan; termasuk sebarang sub kepakaran penting
  • Perkembangan sejarah bidang, termasuk pengasas terkenal
  • Siasatan penyiasatan, diagnostik, dan teknik berkaitan yang digunakan khusus
  • Rawatan
  • Latihan boleh dibahagikan mengikut negara jika perlu
  • Isu etika dan medicolegal sebarang isu etika yang khusus untuk bidang ini

Senarai bahagian ini sengaja tidak termasuk: senarai organisasi profesional, program latihan, penerbitan, dan syarikat yang bekerja di lapangan.

Lampiran piawai sunting

Selepas kandungan artikel, sila sediakan petikan dan sumber lain dalam susunan berikut:

  • Lihat juga : Elakkan bahagian Lihat juga jika mungkin; memilih pautan wiki dalam artikel utama dan templat navigasi pada akhirnya.
  • Nota dan Rujukan : Kedua-dua WP:Rujukan umum dan WP: Petikan di sini.
  • Bacaan lanjut : Bahagian bacaan selanjutnya menyenaraikan buku dan penerbitan lain (tidak semestinya laman web) yang tidak digunakan sebagai rujukan dan editor mengesyorkan kepada pembaca. Ini mungkin penerbitan sejarah penting, buku teks yang penting, atau karya sains yang popular. (Lebih baik jika apabila menambahkan jurnal, ia adalah jenis semakan umum . )
  • Pautan luar : Elakkan jika mungkin; lihat nasihat tambahan di bawah .

Masyarakat dan budaya sunting

Kes yang terkenal sunting

Artikel mengenai keadaan perubatan kadang-kadang termasuk senarai kes-kes yang penting dalam penyakit. Bagi individu yang dimasukkan dalam senarai sedemikian mesti ada liputan yang penting bagi mereka yang mempunyai syarat tersebut, bukan sekadar menyebut secara sepintas lalu atau mereka sendiri mendedahkan di media sosial. Satu kekangan yang disukai oleh sesetengah editor adalah untuk memasukkan hanya orang-orang yang mempunyai pengaruh yang berpanjangan terhadap persepsi popular mengenai keadaan, seperti melalui kempen kesedaran awam yang telah menerima liputan media yang berkekalan.

Rujukan tidak penting, terutamanya mengenai orang yang hidup, mesti dikeluarkan. Tanggungjawab untuk membenarkan tuntutan yang kontroversial terletak pada bahu editor yang membuat tuntutan itu. Jadi perlu tegas mengenai rujukan berkualiti tinggi, terutamanya mengenai perincian kehidupan peribadi.

Jika senarai itu (atau boleh) cukup lama untuk menyokong artikel yang berasingan, maka pertimbangkan untuk memisahkannya. Format ini boleh menjadi prosa, seperti aspek sosial dan budaya sindrom Tourette#Individu yang terkenal, atau senarai, seperti senarai orang dengan epilepsi. Walau apapun, artikel semacam itu mesti disahkan dengan baik atau mungkin dengan cepat dihapuskan. Konvensyen Penamaan Wikipedia umumnya tidak menggalakkan penggunaan kata-kata seperti "ketara" atau "terkenal" dalam tajuk senarai sedemikian.

Penggambaran media sunting

Sebelum dimasukkan ke dalam suatu penyakit atau artikel ubat iaitu apabila topik itu diliputi dalam pertunjukan televisyen, filem, atau buku, mesti menjadi liputan pihak ketiga yang penting dalam acara itu. Oleh itu, tidak cukup untuk merujuk Pangkalan Data Filem Internet atau buku itu sendiri. Acara itu mestilah diulas oleh kesusasteraan perubatan atau akhbar arus perdana.

Butiran ini boleh dimasukkan dalam artikel mengenai rancangan atau buku berdasarkan kriteria yang terdapat dalam garis panduan tersebut.

Etimologi sunting

Etimologi sering membantu, terutamanya untuk anatomi. Ciri-ciri yang diperolehi daripada ciri-ciri anatomi lain (yang masih mempunyai istilah yang dikongsi di dalamnya) harus merujuk pembaca kepada struktur yang membekalkan istilah itu, bukan kepada asalnya asal. Sebagai contoh, bahagian etimologi dari tuberositi Deltoid harus merujuk pembaca kepada otot deltoid, bukan pada definisi 'berbentuk delta, segi tiga'. Etimologi dalam otot Deltoid, bagaimanapun, harus mengenal pasti asal bahasa Yunani istilah tersebut.

Dalam artikel yang memberi tumpuan kepada anatomi, sila nyatakan nama objek anatomi Latin (atau Latin Yunani), kerana ini sangat berguna untuk pengguna interwiki dan untuk orang yang bekerja dengan penerbitan saintifik yang lebih tua.

Banyak artikel tentang penyakit dan tanda-tanda eponim termasuk asal nama di bawah bahagian sejarah.

Pautan luar sunting

Pautan yang dibuat dalam infobox (seperti eMedicine) atau dalam senarai rujukan tidak boleh diulang dalam bahagian ini. Pertubuhan yang berkaitan dengan penyakit dan jabatan-jabatan kesihatan kerajaan kadang-kadang menghasilkan laman web yang mengandungi maklumat penting yang akan menarik minat para pembaca yang ingin mempelajari lebih lanjut berkenaan topik tersebut. Pautan sedemikian dipilih untuk kandungan maklumat, bukan kerana organisasi itu sangat layak atau bermanfaat. Semua pautan mesti memenuhi garis panduan pautan luaran Wikipedia, yang mana tidak termasuk forum perbincangan.

Jangan gunakan pautan luaran

  1. yang membawa kepada maklumat yang telah dimasukkan dalam artikel
  2. yang membawa kepada kumpulan sokongan berasaskan web atau berasaskan e-mel untuk pesakit, profesional, atau orang terjejas lain (walaupun dijalankan oleh organisasi amal)
  3. kepada badan amal, hospital, klinik, atau program tempatan, negeri, atau kawasan, atau mesyuarat atau peristiwa di satu lokasi
  4. kepada pengalaman peribadi atau cerita penyelamat
  5. yang merekrut untuk ujian klinikal, menjual produk, atau mengumpul wang

Sekiranya penyakit ini sangat jarang, maka kumpulan organisasi amal yang boleh dikendalikan mungkin mempunyai kepentingan ensiklopedia. Dalam kes ini, lebih digalakkan pautan yang memberikan maklumat yang mungkin menarik kepada pembaca di seluruh dunia, seperti artikel terperinci mengenai topik tertentu. Ia biasanya lebih baik untuk dihubungkan ke halaman web luaran yang menyenaraikan badan amal tersebut, dan bukannya cuba menyediakan senarai sedemikian. Pautan templat {{Curlie}} ke direktori berdasarkan Projek Direktori Terbuka yang mengandungi banyak pautan tersebut. Contohnya, pada halaman sindrom Tourette :

  * {{Curlie|Health/Conditions_and_Diseases/Neurological_Disorders/Tourette_Syndrome/ Organization}}

memberikan:

Terdapat beberapa templat yang membantu format pautan luaran untuk laman web perubatan biasa. Arahan penuh boleh didapati di halaman masing-masing. Yang paling umum disepadukan dalam{{Medical resources}}.

Memetik sumber perubatan sunting

Artikel perubatan harus padat dengan petikan sebaris, menggunakan tag <ref> (nota kaki) atau petikan bertulis. Ia tidak boleh diterima untuk menulis sejumlah besar prosa dan kemudian menambah buku teks perubatan anda ke bahagian Rujukan sebagai rujukan yang tidak spesifik atau umum. Sangat mudah untuk editor kemudian menukar teks tubuh, dan kemudian tiada siapa yang pasti penyataannya disokong oleh sumber mana. Tidak seperti banyak disiplin saintifik yang didirikan, perubatan menarik kontroversi dan lawan pada fakta yang paling asas dan umum.

Tidak ada piawai sejagat untuk pemformatan petikan di Wikipedia, tetapi formatnya mestilah konsisten dalam mana-mana satu artikel. Sesetengah editor mengubah format petikan mereka dengan tangan, untuk lebih mengawal pembentangan. Sebilangan besar editor mengenai topik biomedik lebih suka menggunakan templat petikan seperti {{Cite journal}}, {{Cite book}}, {{Cite web}}, {{Cite press release}}, atau {{Cite news}} . Templat alternatif yang tidak digunakan sekarang {{Cite doi}} dan {{Cite pmid}} digunakan untuk menghasilkan citations yang tidak sepadan dengan gaya petikan di atas.

Petikan Templat sunting

 
Dalam editor visual, tampal URL PubMed ke dialog petikan automatik, dan ia akan mengisi templat {{cite journal}} untuk anda. Masukkannya, dan kemudian klik butang "Edit" pada menu konteks untuk membuat sebarang perubahan yang anda inginkan. Dalam tab "Manual", anda boleh memilih templat petikan lain atau memasukkan nota nota templat.

Petikan dalam format Vancouver boleh dihasilkan dengan menggunakan templat "vcite" daripada template standard. Cukup ganti "Cite" dengan "vcite" apabila menaip nama templat: contohnya {{vcite journal}} . Garis panduan AMA menunjukkan bahawa jika terdapat lebih daripada enam penulis, hanya termasuk tiga yang pertama, diikuti oleh et al . [9] Keperluan Seragam untuk Manuskrip yang Disampaikan kepada Jurnal Biomedikal (URM) senarai garis panduan senarai hingga enam penulis, diikuti oleh et al. jika terdapat lebih daripada enam. [10] Sesetengah editor memilih untuk memperluaskan nama jurnal disingkat; yang lain lebih suka ringkas singkatan standard.

Abstrak kebanyakan jurnal perubatan tersedia secara percuma di PubMed, yang termasuk cara mencari pangkalan data MEDLINE . Cara termudah untuk mengisi jurnal dan templat petikan buku adalah menggunakan laman web pengisian templat Diberri atau penanda rujukan Universal . Cari PubMed untuk artikel jurnal anda dan masukkan PMID (Pengenal PubMed) ke pengisi template Diberri . Jika anda menggunakan Internet Explorer atau Mozilla Firefox (2.0+), maka bookmarklet Wouterstomp boleh mengautomasikan langkah ini dari halaman abstrak PubMed. Berhati-hati untuk memastikan semua medan diisi dengan betul, kerana alat itu tidak selalu berfungsi 100%. Untuk buku, masukkan ISBN ke alat Diberri . Rujukan berganda kepada kutipan sumber yang sama boleh dicapai dengan memastikan rujukan sebaris dinamakan secara unik. Alat Diberri boleh memformat rujukan dengan PMID atau ISBN sebagai nama. Satu alternatif adalah menggunakan rujukan gaya Harvard: sebagai contoh, name=Hedley2004 .

Sebagai tambahan kepada teks petikan standard, adalah penting untuk membekalkan hiperpautan, yang sangat membantu pengesahan . Jika templat petikan digunakan, pautan ini boleh dibekalkan melalui |pmid=, |doi=, |url= dan |pmc= parameter. Jangan tambahkan tarikh "Diperoleh pada" untuk pautan kemudahan ke edisi dalam talian jurnal kertas (namun "Diperoleh pada" diperlukan pada sumber web lain).

Satu petikan menggunakan {{cite journal}}  :

{{cite journal |vauthors=Bannen RM, Suresh V, Phillips GN Jr, Wright SJ, Mitchell JC |title=Optimal design of thermally stable proteins |journal=Bioinformatics |volume=24 |issue=20 |pages=2339–43 |year=2008 |pmid=18723523 |pmc=2562006 |doi=10.1093/bioinformatics/btn450 |url=//bioinformatics.oxfordjournals.org/cgi/content/full/24/20/2339 }}

menghasilkan:

  • "Optimal design of thermally stable proteins". Bioinformatics. 24 (20): 2339–43. 2008. doi:10.1093/bioinformatics/btn450. PMC 2562006. PMID 18723523.

Alternatif {{vcite journal}}  :

{{vcite journal |authors=Bannen RM, Suresh V, Phillips GN Jr, Wright SJ, Mitchell JC |title=Optimal design of thermally stable proteins |journal=Bioinformatics |volume=24 |issue=20 |pages=2339–43 |year=2008 |pmid=18723523 |pmc=2562006 |doi=10.1093/bioinformatics/btn450 |url=//bioinformatics.oxfordjournals.org/cgi/content/full/24/20/2339 }}

menghasilkan:

Parameter tarikh harus mencerminkan "Tarikh penerbitan" seperti yang diberikan pada PubMed atau di tempat lain, dan bukannya preprint e-pub tarikh:

{{cite journal |vauthors=Meunier B, Robert A |title=Heme as trigger and target for trioxane-containing antimalarial drugs |journal=Acc Chem Res. |date=Nov 16, 2010 |volume=43 |issue=11 |pages=1444–51 |type=Review |pmid=20804120 |doi=10.1021/ar100070k}}

menghasilkan:

  • "Heme as trigger and target for trioxane-containing antimalarial drugs". Acc Chem Res. (Review). 43 (11): 1444–51. Nov 16, 2010. doi:10.1021/ar100070k. PMID 20804120.

Petikan kod tangan sunting

Walaupun mengkod petikan dengan tangan, masih ada alat templat untuk membantu editor dengan membuat pautan ini. Jika abstrak artikel jurnal tersedia di PubMed, gunakan templat {{pmid}} untuk menambah pautan. Jika artikel tersebut mempunyai pengenal objek digital (DOI), gunakan templat {{doi}} . Jika dan hanya jika teks penuh artikel tersedia secara dalam talian, berikan pencari sumber seragam (URL) ke teks ini dengan menyambungkan tajuk artikel dalam petikan tersebut. Sekiranya teks penuh tersedia secara bebas di laman web jurnal dan di PubMed Central, lebih suka memautkan bekas itu sebagai salinan pusat PubMed selalunya draf pra-penerbitan. Apabila teks sumber tersedia dalam kedua-dua HTML dan PDF, yang pertama adalah pilihan, kerana ia serasi dengan lebih banyak penyemak imbas.

Sebagai contoh:

Levy R, Cooper P. [//www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD001903/frame.html Ketogenic diet for epilepsy.] Cochrane Database Syst Rev. 2003;(3):CD001903. {{doi|10.1002/14651858. CD001903}}. {{PMID|12917915}}.</ref>

menghasilkan nota kaki

Kotak navigasi sunting

Templat yang sesuai untuk kotak navigasi boleh didapati di sini:

Kotak navigasi mesti mengikuti gaya piawai. Navboxes dibina menggunakan kelas hlist untuk menggambarkan bahan ke dalam senarai mendatar. Untuk maklumat lanjut, lihat WP: HLIST . Seperti ketika memilih tajuk artikel, ubat-ubatan harus dirujuk oleh Nama-nama Nonproprietary Antarabangsa mereka, menggunakan pautan paip apabila diperlukan. Maklumat lanjut mengenai mencipta templat pelayaran boleh didapati dalam dokumentasi Templat: Navbox .

Nota kaki secara manual boleh digunakan untuk menunjukkan status pengawalseliaan sesuatu ubat; sebagai contoh, seseorang mungkin ingin memperhatikan bahawa ubat masih dalam pembangunan, hanya digunakan dalam perubatan veterinar, atau telah ditarik dari pasaran . Susunan simbol nota kaki yang disyorkan ialah: *, †, ‡, §. Contoh kerja boleh dilihat dalam beberapa kotak masuk, termasuk {{HIVpharm}} dan {{QuinoloneAntiBiotics}} .

Kategori sunting

Penyakit atau gangguan atau sindrom

Penyakit / gangguan / sindrom perlu dikategorikan dalam kategori: Penyakit dan gangguan oleh kod ICD-10 mereka. Artikel-artikel ini juga tidak boleh dikategorikan oleh pakar perubatan atau bahagian tubuh jika mereka dikategorikan dengan kategori subkategori: Penyakit dan gangguan . Jika berkenaan, penyakit / gangguan / sindrom juga boleh dikategorikan dalam subkategori Kategori:Gangguan genetik .

Dadah

Dadah harus dikategorikan dalam Kategori:Dadah oleh sistem organ sasaran berdasarkan kod ATC. Dadah juga boleh dikategorikan oleh mekanisme tindakan dalam kategori: Dadah oleh mekanisme tindakan dan struktur fizikal.

Gejala atau tanda

Gejala dan tanda-tanda harus dikategorikan dalam subkategori Kategori:Gejala dan Kategori:Tanda-tanda Perubatan. Pengkategorian gejala harus berdasarkan kod ICD-10.

Ujian perubatan

Artikel tentang ujian perubatan sendiri harus dikategorikan dalam kategori subkategori Kategori:Ujian perubatan berdasarkan jenis sampel yang diuji (mis Kategori:Ujian darah ). Pengimejan diagnostik harus dikategorikan ke dalam subkategori Kategori:Pengimejan perubatan (mis Kategori:Radiografi untuk pengimejan berasaskan x-ray). Artikel mengenai keputusan ujian perubatan harus dikategorikan oleh kod ICD-10 dalam kategori subkategori:Klinikal dan penemuan makmal yang tidak normal (contohnya Hiperglicemia terletak di Kategori:Penemuan klinikal dan makmal yang tidak normal untuk darah ).

Anatomi

Artikel mengenai anatomi harus dikategorikan dalam subkategori Kategori:Organ dan Kategori:Sistem organ.

Kepakaran perubatan

Kepakaran utama yang diamalkan dalam bidang perubatan haruslah masing-masing mempunyai kategori Eponim mereka sendiri dalam kategori:Kepakaran Perubatan. Artikel untuk kepakaran perubatan hendaklah menjadi ahli kategori eponimnya.

Orang

Orang yang mempunyai keadaan perubatan hanya boleh dikategorikan dalam subkategori Kategori:Orang dengan keadaan perubatan atau psikologi  - tidak dalam kategori apa-apa untuk kategori perubatan, penyakit atau gangguan. Apabila pengkategorian diperdebatkan atau diragui, ia tidak sepatutnya dimasukkan. Sumber untuk pengkategorian mesti disediakan di dalam artikel tersebut. Lihat juga dasar mengenai orang hidup dan pedoman mengenai mengkategorikan orang .

Tunas

Artikel tunas juga boleh dikategorikan mengikut senarai di Wikipedia:WikiProjek Perubatan/Senarai tunas.

Mengkategorikan lencongan sunting

Sila kategorikan lencongan hanya jika lencongan adalah untuk nama alternatif yang jauh berbeza, bukannya variasi kecil pada ejaan, permodalan, atau tanda baca. Mengkategorikan lencongan ini membolehkan pembaca mencari artikel dengan melayari kategori, walaupun mereka hanya mengetahui salah satu nama untuk keadaan tersebut.

Contoh: Jerawat aestivalis (artikel) dan jerawat Mallorca (redirect) adalah dua nama untuk keadaan yang sama. Kedua-dua artikel dan lencongan itu termasuk Kategori:Letusan Acneiform .

Lencongan yang dikategorikan hendaklah ditambah dengan {{R from alternative name}} , dan halaman perbincangan boleh ditandakan untuk projek dengan {{WPMED}}, dengan kelas ditetapkan untuk Lencong dan kepentingannya sama ada dibiarkan kosong atau ditetapkan ke NA .

Lencongan kepada variasi kecil tidak boleh dikategorikan dan tidak boleh ditandai dengan {{R from alternative name}}. Templat {{R from}} lain juga sesuai diletakkan di ubah hala ini, seperti {{R from alternative spelling}} {{R from alternative capitalization}} {{R from alternative punctuation}} atau {{R from plural}}.

Sebagai tambahan kepada standard pemilihan imej biasa yang digariskan oleh Wikipedia: Dasar penggunaan imej dan Wikipedia: Manual gaya penulisan/Imej, yang meliputi kualiti imej dan pertimbangan, beberapa pertimbangan lain berlaku untuk artikel tentang keadaan medis:

  • Orang yang dapat dikenal pasti : Walaupun Yayasan Wikimedia tidak memerlukan sebarang perlindungan khas untuk orang yang imejnya digunakan dalam konteks yang berkaitan dengan ubat, para pengarang digalakkan untuk berhati-hati terutamanya berhubung dengan individu dengan penyakit yang masih hidup. Pada umumnya, imej orang yang boleh dikenalpasti harus disertakan dengan persetujuan orang itu, dan sebaiknya ini dinyatakan pada keterangan imej (contoh gambar dengan ini di sini ). Jika persetujuan tidak didokumenkan, niat baik harus diandaikan. Dalam memilih imej orang yang dikenal pasti dengan keadaan perubatan, lebih suka imej orang yang sangat berkaitan dengan keadaan (misalnya, Terry Fox untuk osteosarcoma ) atau terlibat dalam aktiviti awam yang berkaitan dengan penyakit itu (misalnya, pesakit AIDS di ACT UP acara) apabila imej tersebut tersedia.
  • Imej teknikal : Imej-imej yang sangat teknikal, seperti slaid patologi berwarna, sesuai untuk banyak artikel. Walau bagaimanapun, ia bukan imej paling mudah untuk diperkenalkan. Pertimbangkan untuk meletakkan imej yang lebih mudah dalam memimpin dan meletakkan imej yang lebih teknikal dalam seksyen tertentu yang berkaitan dengan kapsyen dalam bahasa Inggeris biasa .
  • Nilai kejutan: Sesetengah imej keadaan atau prosedur perubatan mengganggu sesetengah pembaca, contohnya, kerana kecacatan atau kehadiran darah. Imej berpotensi mengganggu tidak boleh digunakan untuk nilai kejutan mereka, untuk hiasan, atau hanya untuk menambahkan imej. Tajuk terperinci yang mengenal pasti ciri-ciri tertentu secara serentak dapat meningkatkan nilai pendidikan imej dan mengurangkan kemungkinan pembaca yang mengganggu. Penempatan dalam seksyen yang sangat relevan, bukannya dalam pengenalan, juga akan mengurangkan nilai kejutan kepada pembaca. Wikipedia: Bahan menyerang menawarkan nasihat tambahan.
  • Imej seks : Banyak artikel yang berkaitan dengan ubat termasuk imej alat kelamin atau bahagian tubuh yang lain yang biasanya dilindungi, dan sebahagian besar artikel berkaitan secara langsung dengan seksualiti. Secara umum, Wikipedia bercita-cita menjadi sumber rujukan yang berkualiti tinggi, dan dengan itu mengikuti corak umum sumber-sumber rujukan berkualiti tinggi yang lain. Melakukannya juga membantu editor mematuhi arahan dari Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Wikimedia untuk mengikuti prinsip paling tidak mengherankan dalam pemilihan imej. Dalam beberapa kes, prinsip-prinsip yang berkait rapat dengan mengikuti sumber-sumber dan pembaca yang tidak perlu mengejutkan bermakna menyediakan pelbagai gambar alat kelamin, walaupun itu mungkin menyinggung perasaan penonton. Dalam kes lain, ini bermakna menggunakan seni line atau lukisan lain. Di dalam yang lain, ini bermakna memilih imej bukan seksual. Sebagai contoh, imej untuk artikel anatomi biasanya diambil dari seni line dan gambar-gambar yang tidak berkesan dalam kedudukan anatomi standard, bukannya dari seni bogel atau majalah pornografi. Secara umumnya, editor perlu memilih imej jenis yang mereka dapati dalam sumber yang boleh dipercayai yang berkualiti tinggi, dengan gangguan sekurang-kurangnya atau tidak relevan (contohnya, tumit tinggi pada wanita yang tidak telanjang atau alat kelamin yang kelihatan dalam imej yang sepatutnya menggambarkan Navel ), dan gunakan kapsyen yang sesuai untuk memaksimumkan nilai pendidikan imej. Wikipedia:WikiProjek Seksologi dan seksualiti/WIP-imej-garis panduan menawarkan beberapa nasihat tambahan.
  • POV menolak : Kadang-kadang, timbul pertikaian terhadap pilihan imej yang berkecuali. Sebagai contoh, seorang pengarang mungkin ingin memasukkan gambar seseorang yang membuang air kecil ke luar untuk memberitahu dunia bahawa kencing di luar adalah wajar dan sesuai. Seorang editor yang menafikan kewujudan AIDS boleh menentang kemasukan imej zarah HIV kerana mereka percaya virus itu tidak wujud. Editor lain telah mempromosikan kemasukan mangsa yang selamat daripada penyakit yang biasanya berbahaya untuk "memberikan harapan pesakit lain". Tiada satu pun alasan yang baik untuk memilih atau memadam imej. Imej hendaklah dipilih dan ditempatkan kerana mereka menggambarkan konsep khusus yang diterangkan dalam teks yang dilampirkannya.

Graf biasanya dihasilkan daripada wiki dan dimuat naik sebagai imej. Grafik juga boleh dihasilkan atau dikaitkan dengan beberapa templat. Lihat Wikipedia:Graf untuk senarai beberapa pilihan.

Untuk mengurangkan pertikaian yang tidak perlu, sila nyatakan sumber anda semasa memuat naik graf sebagai imej. Petikan ini boleh ditambahkan pada keterangan pada halaman imej.

Nota kaki sunting

  1. ^ This convention was documented at the now-defunct WikiProject Clinical medicine, and was the result of several discussions in 2004.
  2. ^ Arguments for and against eponyms, plus background information, can be read at the List of eponymous diseases.
  3. ^ These lists can evolve into bloated laundry lists by spammers; encyclopedic, sourced content such as "many generic brand names exist" is preferred.
  4. ^ Examples of original research include counting Google or PubMed results, comparing the size or relevance of the varieties of English, and quoting from personal or professional experience.
  5. ^ CBE Style Manual Committee (2002). "Chaper 19: Drugs and Pharmacokinetics". Scientific Style and Format: the CBE Manual for Authors, Editors and Publishers (ed. 6th). Cambridge: Cambridge Univ. Press. m/s. 324. ISBN 978-0-521-47154-1.
  6. ^ Templates for deletion: Medical
  7. ^ DrugBank IDs follow the format APRDxxxxx, and may be found in the page's URL.
  8. ^ HUGO IDs follow the format hgnc_id=xxxx, and may also be found in the page's URL.
  9. ^ Delaney, Robert (November 8, 2006). "AMA Citation Style, American Medical Association Manual of Style" (ed. 9th). Long Island University C.W. Post Campus, B. Davis Schwartz Memorial Library. Dicapai pada 2008-04-16.
  10. ^ "International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE) Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals: Sample References". MEDLINE/Pubmed Resources. United States National Library of Medicine. Dicapai pada 2009-10-08.