Astro Citra ialah saluran televisyen filem blockbuster 24 jam di Malaysia yang mulai siaran secara perdana tanggal 1 Jun 2009 untuk sebelum pelancar pakej Mustika dan menggantikan oleh Astro Kirana di saluran 122 yang dihentikan penyiaran pada 18 Mei 2009 kerana jumlah penonton yang rendah. Astro Ria, Astro Prima, Astro Arena, Astro Warna, Astro Citra, Astro Ceria, Astro Rania, Astro Aura dan stesen radio dikawal oleh Astro yang mana siarannya berpusat di Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Astro Citra
Negara Malaysia
Kawasan siaran Malaysia
 Singapura
Ibu pejabatKuala Lumpur Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Malaysia
Pengaturcaraan
BahasaMelayu
Format gambar16:9 HDTV (1080i)
Pemilikan
PemilikAstro Malaysia Holdings
IndukAstro
Saluran kembarAstro Ria
Astro Prima
Astro Oasis
Astro Warna
Astro Rania
Astro Aura
Sejarah
DilancarkanMalaysia 1 Jun 2009; 14 tahun yang lalu (2009-06-01) (SD)
Malaysia 1 Oktober 2018; 5 tahun yang lalu (2018-10-01) (HD)
MenggantikanAstro Kirana
Astro Mustika HD
DitutupMalaysia 12 April 2021; 2 tahun yang lalu (2021-04-12) (SD)
Brunei 1 April 2022; 23 bulan yang lalu (2022-04-01)
Ketersediaan
Satelit
Malaysia AstroSaluran 108 (HD)
Malaysia NJOISaluran 108 (HD)
IPTV
Singapura Singtel TVSaluran 603 (HD)
Media penstriman
Malaysia AstroAstro GO / On Demand

Latar belakang sunting

Astro Kirana di Malaysia sunting

Setelah mengudara di Indonesia, Astro Kirana akan hadir di Malaysia memulai siaran perdana tanggal 31 Ogos 2006 dalam menyambut hari kemerdekaan. Astro Kirana di Malaysia menayangkan program filem berasal dari negara Malaysia apapun luar negeri (Asia) ditayangkan selama 24 jam setiap hari. Astro Kirana dapat boleh dilihat melalui televisyen satelit Astro di saluran 122. Selain itu, juga berbagai slot terbaik ditayangkan seperti Gemilang, Kirana Insomia, Klip Klip, Sinema Klasik, Sinema Pagi dan lain-lain bahkan boleh meliputi rancangan malam penghargaan misalnya Short Film Awards dan banyak mengikuti kompetisi yaitu Skrin Amatur.

Dilancarkan ulang dan mengganti nama sunting

Pada tanggal 18 Mei 2009, Astro Kirana akan berhenti siaran kerana jumlah penonton lebih rendah dan berganti nama saluran menjadi Astro Citra akan mulai siaran pertama tanggal 1 Jun 2009. Astro Citra menayangkan program filem layar lebar berasal dari negara Malaysia apapun antarabangsa (seperti Indonesia, Thailand, Amerika Syarikat dan lain-lain) dengan sari kata bahasa apapun dan boleh meliputi telefilem yang dibuat produksi sendiri ditayangkan selama 24 jam setiap hari. Astro Citra dapat boleh dilihat melalui televisyen satelit Astro Citra di saluran 131 hanya untuk pelanggan pek Mustika yang berisi tiga saluran yang diaktifkan. Cogan kata dipakai baharu dari Astro Citra adalah "Dunia Sinemaku" dimana, salah satu konsep saluran ini berbasis komponen filem terbagi belahan dunia.

Tepatnya tanggal 1 Jun 2011, Astro Citra turut sempena ulang tahun ke-2 dalam rancangan malam konsert menampilkan oleh artis penyanyi terkenal di Malaysia dengan tema dunia filem untuk menghibur keluarga.

Astro Citra HD sunting

Pada tanggal 1 Oktober 2018, Astro Mustika HD telah dijernama semula sebagai Astro Citra HD dan akan dipindah nombor siaran dari saluran 134 ke saluran 126 pada 6.00 pagi dengan program filem akan diteruskan adalah Kampung Drift. Di saluran 126 di layar ini memiliki ukuran 4:3 kemudian berubah sebenarnya menjadi luas sekitar 16:9 pada saat itu ketika sedang lakukan transisi di penyakod ini. Kemudian, Astro Citra HD dipegang siar cuplikan filem komedi tersebut adalah pecahnya Senario di slot Malam Filem Melayu tadi ditayangkan setelah sukses jaringan televisyen swasta rupanya TV3 mulai bulan September 2019.

Setelah Astro Citra, Astro Citra Plus dilancarkan siaran pertama tanggal 27 November 2021 sebagai rancangan khusus diadakan malam penghargaan filem berasal dari budaya Cina namanya Golden Horse Awards.

Perubahan nombor sunting

Berikut ini adalah perubahan nombor yang ada di Astro Citra:

Pada tanggal 1 Jun 2009, Astro Citra dapat boleh disaksikan melalui Astro di saluran 131.

Pada tanggal 1 Oktober 2018, Astro Citra dapat boleh disaksikan melalui Astro akan menambahkan siaran kualiti HD di saluran 126 akan menggantikan oleh Astro Mustika HD.

Pada tanggal 1 April 2020, Astro Citra akan diubah nombor lagi menjadi saluran 108 untuk siaran format HD dan saluran 128 untuk siaran format SD.

Pada 12 April 2021, Astro Citra telah bersiaran menerusi saluran 108 (HD) dan saluran 128 (SD) telah rasmi ditamatkan.

sunting

Logo Astro Citra dilengkapi dua segi empat tepat warna biru tua dan merah gelap dan garis "wave curve" di tengahnya dan digayakan astro CITRA warna putih.

Slot Filem di Astro Citra sunting

Sedang ditayangkan sunting

  • Citra Exclusive
  • Citra Originals
  • Citra Vaganza
  • Malam Filem Melayu
  • Seram Sabtu
  • Animasi Citra

Tidak ditayangkan sunting

Drama bersiri di Astro Citra sunting

Suatu Ketika sunting

Pada awal penyiaran, saluran ini juga turut menyiarkan siri mini (kebanyakannya adalah kisah dongeng masa silam) pada setiap Rabu dan Khamis jam 9.00 malam.

Karya 12 sunting

Biografi istimewa karier 6 pengarah tersohor di Malaysia sempena projek Karya 12.

Bil Jadul Tarikh Tayangan Pengarah Lakonan Lagu Tema Nota
1 Wau Kasih 30 April 2016 Sabri Yunus Pekin Ibrahim, Sharifah Sakinah, Sabri Yunus Mengisahkan tentang kisah pengorbanan seorang ayah untuk membantu keluarga namun ianya disalah erti oleh anak-anaknya.
2 Pangkalan Batu 6 1 Mei 2016 Remy Ishak, Fathia Latiff, Haleeda Mazlin, Anne Abdullah "Srikandi Cintamu" M. Nasir
3 Chalie 7 Mei 2016 Bernard Chauly Cristina Suzanne Stockstill, Akhmal Nazri, Nadiah Aqilah "Tenanglah" Takahara Suiko Jiwa wanita amat susah untuk difahami kisah Chalie yang menghadapi konflik diri sehingga menyebabkan dia terpaksa berpisah dengan suami tercinta. Namun dia mula melalui pelbagai cabaran tanpa suaminya.
4 Eropah, Here I Am 8 Mei 2016 Bront Palarae, Lila Baklesi, Nur Fazura
5 Syahadah Yang Hilang 14 Mei 2016 Ghaz Abu Bakar Lisa Surihani, Shafiq Kyle, Didie Alias Kisah kasih sayang seorang ibu yang sanggup mewarisi saka kecantikan keturunan kerana ingin menyelamatkan anaknya.
6 Lampu Merah 15 Mei 2016 Ucoop, Nora Danish, Pablo Amirul, Didie Alias "Romeo" nyanyian Stacy Si lelaki sukakan si perempuan, tanpa sedar yang si perempuan itu psiko & obses dengan cintanya. Cara untuk selamatkan diri hanya dengan jatuh cinta dengan si perempuan semula.
7 Alien Janda Baik 21 Mei 2016 Yusry Abdul Halim Cat Farish, Mimi Ernida, A.R. Badul
8 Rongples Rongtaim 22 Mei 2016 Kamal Adli, Tauke Jambu, Bell Ngasri, Ayahanda Rani Kulup, Kin Wah, Alvin Martin Kisah mengenai sebuah kemalangan yang berlaku di simpang jalan di antara 3 kereta melanggar Raja Report Malaysia telah menyebabkan huru-hara berlaku.

Astro Originals sunting

Drama premium disiarkan di Astro Citra setiap Isnin di bawah jenama Astro Originals. Ia biasanya disiarkan sebanyak 8 episod.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting