Susilo Bambang Yudhoyono

Tuan Yang Terutama Mantan Presiden Jeneral (Ret.) Prof. Dr. Haji Susilo Bambang Yudhoyono, MA (Jawa: ꦯꦸꦱꦶꦭꦨꦩ꧀ꦧꦁꦪꦸꦝꦪꦤ;[1] Gêdrìk: Susilå Bambang Yudhåyånå; [susiɭɔ b̥amb̥aŋ juɖ̥ɔjɔnɔ]; lahir 9 September 1949; lebih dikenali sebagai SBY) ialah ahli politik Indonesia dan merupakan bekas presiden Indonesia keempat dari 2004 hingga 2014 dan pesara pegawai tentera di Tentera Nasional Indonesia.

Susilo Bambang Yudhoyono

Presiden Indonesia ke-6
Dalam jawatan
20 Oktober 2004 – 20 Oktober 2014
Naib PresidenMuhammad Jusuf Kalla (2004–2009)
Boediono (2009–2014)
Didahului olehMegawati Soekarnoputri
Digantikan olehJoko Widodo
Pengerusi Parti Demokrat ke-4
Dalam jawatan
30 Mac 2013 – 15 Mac 2020
Didahului olehAnas Urbaningrum
Digantikan olehAgus Harimurti Yudhoyono
Menteri Penyelaras Hal Ehwal Politik, Undang-Undang, dan Keselamatan Indonesia ke-8
Dalam jawatan
23 Ogos 2000 – 1 Jun 2001
PresidenAbdurrahman Wahid
Didahului olehSoerjadi Soedirdja
Digantikan olehAgum Gumelar
Dalam jawatan
9 Ogos 2001 – 12 Mac 2004
PresidenMegawati Soekarnoputri
Didahului olehAgum Gumelar
Digantikan olehHari Sabarno (pemangku)
Menteri Tenaga dan Sumber Asli Indonesia ke-11
Dalam jawatan
29 Oktober 1999 – 23 Ogos 2000
PresidenAbdurrahman Wahid
Didahului olehKuntoro Mangkusubroto
Digantikan olehPurnomo Yusgiantoro
Butiran peribadi
Lahir (1949-09-09) 9 September 1949 (umur 74)
Pacitan, Jawa Timur, Indonesia
KerakyatanIndonesia
Parti politikParti Demokrat
PasanganKristiani Herrawati (k. 1976; m. 2019)
Anak-anak
Alma materAkademi Militer
United States Army Airborne School
Ranger School
United States Army Infantry School
US Army Command & General Staff College
Universiti Webster
Institut Pertanian Bogor
PekerjaanAhli politik, Tentera
Tandatangan
Laman web rasmiwww.presidensby.info
Perkhidmatan ketenteraan
Kesetiaan Indonesia
Perkhidmatan/
cawangan
TNI Angkatan Darat
Tahun perkhidmatan1973 - 2000
Pangkat Jeneral
UnitKostrad

Melalui pindaan Undang-Undang Dasar Republik Indonesia 1945 yang memungkinkan presiden dipilih secara langsung oleh rakyat, beliau telah dipilih menjadi Presiden Republik Indonesia pertama pilihan rakyat serta presiden Indonesia keenam selepas dilantik pada 20 Oktober 2004 bersama Naib Presiden Jusuf Kalla. Kerjaya tenteranya terhenti ketika beliau diangkat Presiden Abdurrahman Wahid sebagai Menteri Pelombongan dan Tenaga pada tahun 1999 dan termuncul sebagai salah seorang pengasas Partai Demokrat. Pangkat terakhir sebelum persaraannya pada 25 September 2000 ialah Jeneral Tentera Nasional Indonesia.

Latar belakang sunting

Susilo Bambang Yudhoyono berketerunan Jawa dilahirkan di Pacitan, Jawa Timur kepada Raden Soekotjo dan Siti Habibah,[2] SBY menyertai dunia ketenteraan mengikut jejak ayahnya. Pada tahun 1973, beliau lulus dari akademi Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (AKABRI) dengan penghargaan "Adhi Makayasa" sebagai murid lulusan terbaik dan "Tri Sakti Wiratama" yang merupakan prestasi gabungan mental, fizikal, dan intelek yang tertinggi.

Nama beliau berbahasa Jawa, dengan akar Sanskrit.[3] Susilo datang dari perkataan su-, bermaksud baik[3] dan -sila, bermaksud perilaku, moral.[3] Bambang ialah nama lelaki tradisional dalam bahasa Jawa, bermaksud kesatria. Yudhoyono datang dari perkataan yuddha -bermaksud pertempuran, perjuangan; dan yana, bermaksud perjalanan.[3] Oleh itu namanya diterjemahkan kepada kesatria yang berkelakuan baik.

Kerjaya ketenteraan sunting

 
"Sersan Mayor Satu Taruna" Susilo Bambang Yudhoyono, 1973.

Dalam tempoh antara 1974 dan 1976, SBY memulakan kerjayanya dengan Dan Tonpan Yonif Linud 330 Kostrad. Kemudian pada tahun 1976, beliau belajar di Sekolah Bawaan Udara dan Renjer Tentera Amerika Syarikat, serta menyertai banyak lagi kursus untuk kemajuan diri. SBY ditugaskan untuk operasi-operasi di Timor-Timur pada tempoh 1979 - 1980 dan 1986 - 1988.

Dari 1989 hingga 1993, beliau bertugas sebagai Pensyarah Seskoad Korspri Pangab, Dan Brigif Linud 17 Kujang 1 Kostrad (1993 - 1994, Asops Kodam Jaya (1994 - 1995) dan Danrem 072/Pamungkas Kodam IV/Diponegoro (1995) serta Ketua Pemerhati Tentera bagi Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPF) di Bosnia-Herzegovina (1995 - 1996). Kelulusan SBY dari Kolej Pegawai Perintah dan Turus, Fort Leavenwort, Kansas, Amerika Syarikat, serta Saujana Sasteranya (MA) dari Universiti Webster Pengurusan (Management Webster University), Missouri, Amerika Syarikat juga membantu kerjayanya di Kasdam Jaya (1996), Pangdam II/Sriwijaya sekaligus Ketua Bakorstanasda, Ketua Fraksi ABRI MPR pada Sidang Istimewa MPR tahun 1998, dan Ketua Staf Wilayah (Kaster ABRI) dari 1998 ke 1999.

Pada tahun 1997, SBY diangkat sebagai Ketua Angkatan Bersenjata dan Staf Urusan Sosial dan Politik. Kerjaya tenteranya berakhir ketika beliau dilantik oleh Presiden Abdurrahman Wahid sebagai Menteri Pelombongan dan Tenaga pada 26 Oktober 1999, dan Menteri Penyelaras Politik, Sosial, dan Keamanan. Perlantikan itu terjadi sewaktu Presiden Abdurrahman berada di "hujung tanduk". SBY mundur daripada jawatan-jawatan tersebut pada 11 Mac 2004 sewaktu pimpinan pemerintahan dikendalikan oleh Presiden Megawati Sukarnoputri kerana dicalonkan oleh Parti Demokrat sebagai calon presiden.

SBY memperoleh kedoktorannya (PhD) dalam bidang Ekonomi Pertanian dari Institut Pertanian Bogor (IPB) pada 3 Oktober 2004. Pada 15 Disember 2005, beliau menerima doktor kehormat dalam bidang ilmu politik dari Universiti Thammasat Bangkok (Thailand). Dalam ucapannya sewaktu menerima anugerah tersebut, beliau menegaskan bahawa politik merupakan seni untuk perubahan dan transformasi dalam sebuah negara demokrasi yang damai. Beliau tidak yakin sepenuhnya bahawa politik adalah ilmu.[4][5]

Dalam Persidangan Istimewa Parliamen Rakyat pada akhir Julai 2001, SBY menjadi calon Naib Presiden. Walaupun tidak terpilih, nama SBY tetap bersinar. Dalam kabinet Megawati-Hamzah, SBY dilantik semula sebagai Menkopolkam, satu jawatan yang strategik. Semasa tempoh perjawatannya itu, SBY mengendalikan banyak kes yang harus diselesaikan, terutama kes-kes mengenai Aceh, Poso, dan Maluku. Beliau memainkan peranan yang besar dalam menentukan darurat tentera di Aceh dan Maluku. SBY juga memainkan peranan yang besar dalam perjanjian Malino untuk menyelesaikan pertikaian di Poso.[6] Dalam pilihan raya umum 2004, SBY menewaskan Megawati Sukarnoputri dan menjadi ketua negara Indonesia.

Kerjaya politik sunting

Jawatan presiden Abdurrahman Wahid sunting

Susilo Bambang Yudhoyono dilantik sebagai Menteri Perlombongan dan Tenaga di kabinet Presiden Abdurrahman Wahid pada 1999. Menurut Jenderal Wiranto, yang membantu Wahid dalam pembentukan Kabinet, ia telah mengarahkan kepada Presiden bahawa Susilo Bambang Yudhoyono akan melakukan yang lebih baik sebagai Ketua Kakitangan Angkatan Darat.[7] Bagaimanapun, Abdurrahman Wahid menolak idea itu dan Susilo Bambang Yudhoyono menjadi Menteri Perlombongan dan Tenaga. Pada masa yang sama, Susilo Bambang Yudhoyono mengakhiri kerjaya tenteranya dengan pangkat Leftenan Jeneral, walaupun ia akan dijadikan jenderal kehormat pada tahun 2000.

Populariti Susilo Bambang Yudhoyono meningkat, walaupun sebagai Menteri Perlombongan dan Tenaga. Pada bulan Jun 2000, terdapat khabar angin bahawa Abdurrahman Wahid, kerana kekurangan kemahirannya sebagai pentadbir akan melantik seorang Menteri Pertama untuk menjaga pelaksanaan harian Kerajaan.[8] Nama Yudhoyono muncul sebagai calon yang berpotensi untuk kedudukan itu, walaupun akhirnya Abdurrahman Wahid dilantik sebagai Wakil Presiden Megawati Sukarnoputri sebagai pentadbir hari ke hari.

Pada bulan Ogos 2000, selepas rombakan Kabinet, Susilo Bambang Yudhoyono menjadi Menteri Penyelaras untuk Hal Ehwal Politik dan Keselamatan. Salah satu tugasnya ialah memisahkan tentera dari politik. Ini adalah sejajar dengan idea reformis beliau mengenai masa depan tentera Indonesia, dan pandangannya telah diadakan sejak zamannya di pusat polis tentera. Beliau berkata pada masa itu:

Sejak tahun 1998, tentera telah memutuskan untuk tidak meninggalkan politik sehari-hari. Idea dasar reformasi ketenteraan adalah untuk kembali kepada peranan dan fungsi tentera sebagai kekuatan pertahanan dan memindahkan mereka dari politik secara sistematik. Trend ini bergerak sedemikian rupa sehingga tidak ada fungsi pendua tentera, tidak ada misi politik sosial yang disebut dalam tentera.

Satu lagi tugas yang diberikan Susilo Bambang Yudhoyono adalah sebagai perantara antara Abdurrahman Wahid dan keluarga Suharto. Pada masa itu, Abdurrahman Wahid cuba membuat Soeharto kembalikan semua wang yang diduga diperolehnya melalui rasuah ketika beliau memegang jawatan presiden. Susilo Bambang Yudhoyono dihantar oleh Abdurrhaman Wahid untuk menyampaikan hasrat ini dan berunding dengan bekas keluarga pertama. Walau bagaimanapun, Yudhoyono tidak berjaya dalam usaha ini.

Pada awal tahun 2001, dengan tekanan politik yang semakin meningkat kepadanya, Abdurrahman Wahid mengarahkan Susilo Bambang Yudhoyono membentuk pusat krisis dengan SBY sebagai pengerusi[9] Tujuan pusat krisis ini adalah untuk membantu presiden dalam memberi nasihat dasar dan beribu pejabat di pejabat Susilo Bambang Yudhoyono. Ia seolah-olah kerana pelantikan ini, SBY boleh dianggap sebagai salah seorang orang Abdurrahman Wahid, namun SBY akan menjatuhkan pangkat dari Abdurrahman Wahid pada bulan Julai 2001 ketika ia menghadapi implikasi. Dalam keadaan terdesak, Abdurrahman Wahid mengeluarkan keputusan membekukan Majlis Perwakilan Rakyat (DPR) dan kemudian meminta Susilo Bambang Yudhoyono untuk menyatakan keadaan darurat untuk memperkuatkan jawatannya. SBY enggan menerima ini, dan Abdurrahman Wahid menolaknya.[10]

Jawatan presiden Megawati Soekarnoputri sunting

Pada 23 Julai 2001, dalam Sidang Khas, MPR mendesak Abdurrahman Wahid dan menggantikannya dengan Megawati Soekarnoputri sebagai Presiden. Beberapa hari kemudian ketika MPR berkumpul untuk memilih Naib Presiden baru, Susilo Bambang Yudhoyono melemparkan namanya ke dalam hat dan bertanding menentang Akbar Tanjung dan Partai Persatuan Pembangunan (PPP) Hamzah Haz dari Golkar.[9] SBY dan Akbar Tanjung kalah kepada Fahri Hamzah yang menjadi naib presiden.

SBY dilantik sebagai jawatan lama Menteri Penyelaras Hal Ehwal Politik dan Keselamatan di kabinet baru Megawati. Selepas pengeboman Bali pada Oktober 2002, beliau menyelia perburuan dan penangkapan mereka yang bertanggungjawab, dan mendapat reputasi baik di Indonesia dan di luar negara sebagai salah satu daripada beberapa ahli politik Indonesia yang serius mengenai Perang Terorisme. Pidato senasa ulang tahun satu tahun pengeboman Bali (di mana banyak warga Australia terbunuh) dipuji oleh media Australia dan orang awam.[10]

SBY juga berurusan dengan Gerakan Aceh Merdeka (GAM), gerakan pemisah yang ingin memisahkan Wilaayh Aceh dari Indonesia. Atas nasihatnya, Megawati Soekarnoputri mengisytiharkan undang-undang tentera di Aceh pada 19 Mei 2003. Undang-undang tentera ini kemudian dilanjutkan pada bulan November 2003.[11]

Parti Demokrasi sunting

Penyokong SBY melihat penyertaan SBY dalam pilihan raya presiden sebagai tanda popularitinya dan mengakui potensi SBY sebagai pemimpin yang mutlak untuk Indonesia. Salah satu penyokongnya, Vence Rumangkang mendekati SBY dengan idea untuk membentuk parti politik untuk membantu menyokong Pilihanraya Presiden 2004. Susilo Bambang Yudhoyono meluluskan idea itu dan setelah melalui konsep asas, meninggalkan Rumangkang yang bertanggungjawab membentuk Parti.

Dari 12 - 19 Ogos 2001, Rumangkang mula mengadakan mesyuarat siri untuk membincangkan pembentukan parti sambil mengadakan konsultasi dengan Susilo Bambang Yudhoyono. Yudhoyono secara peribadi mengetuai mesyuarat pada 19 dan 20 Ogos 2001, dan garis dasar Parti Demokratik dimuktamadkan.

Pada 9 September 2001, pembentukan parti itu diisytiharkan secara rasmi dan pada 10 September ia didaftarkan di Kementerian Kehakiman dan Hak Asasi Manusia.

Pihak penganjur di sebalik pembentukan Parti Demokrat pergi ke tahap yang sangat panjang untuk memastikan PD adalah parti politik peribadi SBY. Perisytiharan pembentukannya adalah 9 September 2001, yang merupakan hari lahir Susilo Bambang Yudhoyono dan bermula dengan, Parti itu mempunyai 99 anggota.

Jalan ke Jawatan Presiden sunting

Menjelang tahun 2003 terdapat momentum perhimpunan di belakang kemungkinan Susilo Bambang Yudhoyono menjadi calon presiden.[12] Parti Demokratik Bangsa-Bangsa Bersatu (PPDK) adalah yang pertama untuk memajukan subjek pencalonan. Pada bulan September 2003, parti sendiri SBY mula membuat persediaan sekiranya SBY sanggup menerima pencalonan presiden. Parti Demokratik kemudian memulakan kempen publisiti untuk mempromosikan SBY sebagai calon. Bagi pihaknya, SBY tidak responsif kepada PPDK atau Parti Demokrat untuk mencalonkannya dan meneruskan tugasnya sebagai Menteri. PPDK kecewa dengan reaksi SBY dan Parti Demokrat terus menunggu SBY meletakkan jawatan sebagai diharapkan dari semua calon presiden selain Presiden dan Wakil Presiden.

 
Susilo Bambang Yudhoyono dan isterinya pada pembukaan ibu pejabat baru Garuda Indonesia

Titik perubahan berlaku pada 1 Mac 2004, apabila setiausaha Susilo Bambang Yudhoyono, Sudi Silalahi mengumumkan kepada media bahawa selama enam bulan terakhir, Yudhoyono telah dikecualikan daripada pembuatan keputusan dasar dalam bidang politik dan keselamatan.[13] Pada 2 Mac 2004, Megawati menjawab bahawa beliau tidak pernah mengecualikan Susilo Bambang Yudhoyono, sementara suaminya, Taufiq Kiemas memanggil SBY sebagai keanak-anakan kerana mengeluh kepada media dan bukannya presiden sendiri. Pada 8 Mac 2004, Susilo Bambang Yudhoyono menghantar surat meminta kebenaran untuk bertemu presiden mengenai kewibawaan kementeriannya. Megawati tidak menjawab apabila dia menerima surat itu, walaupun beliau menjemput SBY bersama-sama dengan mesyuarat kabinet pada 11 Mac 2004. SBY tidak menghadiri mesyuarat kabinet dan sebaliknya mengadakan sidang akhbar di pejabatnya dan mengumumkan perletakan jawatannya dari jawatan Menteri Penyelaras Hal ehwal politik dan keselamatan. Beliau juga mengumumkan bahawa sudah bersedia untuk dicalonkan sebagai calon presiden.

 
Susilo Bambang Yudhoyono di PBB.

Populariti Susilo Bambang Yudhoyono melonjak selepas beliau tewas dengan Megawati Soekarnoputri kerana beliau dilihat oleh rakyat sebagai golongan yang kurang bernasib baik. Bagaimanapun populariti ini tidak diterjemahkan kepada kemenangan untuk Parti Demokrat pada pilihan raya legislatif 2004. Parti itu memenangi 7.5% undi, yang masih cukup untuk menamakan SBY sebagai calon presiden. SBY menerima pencalonan dan memilih Jusuf Kalla dari Golkar sebagai pasangannya. Selain dari Parti Demokrat, pencalonan presiden dan naib presiden mereka disokong oleh Partai Bulan Bintang (PBB), Partai Bintang Reformasi (PBR) dan Partai Keadilan dan Bersatu Indonesia (PKPI).[14]

Manifesto SBY untuk masa depan Indonesia, dirangkum dalam sebuah buku berjudul "Visi Untuk Perubahan" yang ditulis olehnya dan diedarkan secara percuma semasa kempen, dibina pada empat rukun: kemakmuran, kedamaian, keadilan dan demokrasi. Di puncak agenda beliau adalah rancangan untuk meningkatkan kesejahteraan ekonomi, yang bertujuan untuk pertumbuhan ekonomi sekurang-kurangnya 7% dan kebangkitan perusahaan kecil dan sederhana. Beliau juga mengemukakan dasar untuk menawarkan garis kredit yang lebih baik, untuk memotong pita merah, memperbaiki undang-undang buruh dan menghapuskan rasuah dari atas ke bawah. Beliau memberitahu pewawancara:

Sekiranya kita ingin mengurangkan kemiskinan, mewujudkan pekerjaan, meningkatkan kuasa beli dan membina semula infrastruktur, maka kita memerlukan modal baru. Sudah tentu, untuk dapat menjemput pelaburan, saya perlu memperbaiki iklim - kepastian undang-undang, kestabilan politik, undang-undang dan perintah, dasar cukai yang baik, dasar kastam, pengurusan buruh yang baik. Saya akan meningkatkan jaminan untuk menggalakkan pelabur datang ke Indonesia.

Kemahiran komunikasi yang dilihat oleh SBY menjadikannya pelari depan sepanjang kempen pilihan raya, menurut banyak pendapat pengundian dan pendapat pengundi pilihan raya,[15] di hadapan calon lain (Megawati Soekarnoputri, Wiranto, Amien Rais, dan Fahri Hamzah). Pada 5 Julai 2004, SBY mengambil bahagian dalam pusingan pertama pemilihan presiden, yang pertama datang dengan 33% undi. Bagaimanapun, 50% undi diperlukan untuk presiden dan naib presiden baru untuk dipilih, dan ini bermakna Susilo Bambang Yudhoyono akan bertanding menentang Megawati Soekarnoputri.

Pada masa yang sama, SBY menghadapi cabaran dari Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) Megawati Soekarnoputri, membentuk gabungan nasional dengan Golkar, PPP, Partai Damai Sejahtera (PDS) dan Partai Nasional Indonesia (PNI). SBY kemudian menyatakan bahawa gabungannya, yang kini mendapat sokongan politik dari Parti Kebangkitan Negara (PKB), Partai Keadilan Sejahtera (PKS) dan Parti Mandat Nasional (PAN), akan menjadi gabungan rakyat. Pada 20 September 2004, SBY mengambil bahagian dalam pilihan raya larian, memenanginya dengan 60.87% undi. Susilo Bambang Yudhoyono telah dilantik sebagai presiden pada 20 Oktober 2004. Pada Februari 2010, SBY dinobatkan sebagai tokoh politik yang telah mencapai Standard Emas dalam Komunikasi Politik di YouTube oleh rangkaian dan majalah PublicAffairsAsia yang berpengaruh.

Jawatan Presiden: 2004 - 2014 sunting

Melalui pindaan Undang-Undang Dasar Republik Indonesia 1945 yang memungkinkan presiden dipilih secara langsung oleh rakyat, beliau telah dipilih menjadi Presiden Republik Indonesia pertama pilihan rakyat serta presiden Indonesia keenam selepas dilantik pada 20 Oktober 2004 bersama Naib Presiden Jusuf Kalla. Beliau menewaskan pasangan Presiden Megawati Sukarnoputri-Hasyim Muzadi dalam pilihan raya umum 2004.

Pentadbiran SBY memberikan keutamaan kepada maslaah Pakatan sulit, Rasuah, dan Nepotisme (KKN), selain daripada masalah terorisme sejagat. Masalah narkotik, perjudian, dan perdagangan manusia juga diberikan tumpuan. Gelombang tsunami di Aceh dan Sumatera Utara yang terjadi pada 26 Disember 2004 menyebabkan pengorbanan dan menimbulkan rasa empati daripada pelbagai pihak di seluruh dunia.

Kabinet sunting

 
Potret presiden rasmi Susilo Bambang Yudhoyono pada penggal pertamanya, diambil pada tahun 2004.

Pada hari perasmiannya pada tahun 2004, SBY mengumumkan kabinet barunya, yang akan dikenali sebagai Kabinet Indonesia Bersatu. Terdiri dari 36 menteri, termasuk anggota Partai Demokrat, Golkar dan PPP, PBB, PKB, PAN, PKP, dan PKS. Profesional juga dinamakan di dalam kabinet, kebanyakan mereka mengambil kementerian dalam bidang ekonomi. Tentera juga termasuk, dengan lima bekas anggota yang dilantik ke kabinet. Seperti yang dijanjikan SBY semasa pilihan raya, empat calon yang dilantik ialah wanita.[16]

Kabinet Bersatu Indonesia II Susilo Bambang Yudhoyono diumumkan pada Oktober 2009 selepas beliau dipilih semula sebagai presiden awal tahun ini. Naib Presiden Kabinet kedua Yudhoyono ialah Dr. Boediono. Boediono menggantikan Jusuf Kalla yang menjadi naib presiden dalam kabinet Yudhoyono yang pertama.

Pilihan raya presiden telah diadakan di Indonesia pada 8 Julai 2009. Presiden Susilo Bambang Yudhoyono memenangi lebih daripada 60% (60.08%) undi di pusingan pertama, yang memungkinkan dia untuk mendapatkan semula pemilihan tanpa larian. Susilo Bambang Yudhoyono secara rasminya diisytiharkan sebagai pemenang pemilihan pada 23 Julai 2009, oleh Suruhanjaya Pilihanraya Umum. Calon lain adalah Partai PDI-P Megawati Sukarnoputri 26.79%, Partai Golkar Jusuf Kalla 12,41%.

Ekonomi sunting

Pada akhir 2007, Susilo Bambang Yudhoyono mengetuai Indonesia menjadi perjanjian perdagangan bebas dengan Jepun.[17]

Pendidikan dan kesihatan sunting

Pada Julai 2005, Susilo Bambang Yudhoyono melancarkan program Bantuan Operasi Sekolah (BOS).[18] Di bawah aturan ini, kerajaan memberi wang kepada pengetua untuk membantu kewangan dalam menjalankan sekolah. Sekiranya BOS dapat menyediakan bantuan kewangan yang signifikan kepada sekolah maka sekolah diharapkan dapat menurunkan biaya atau, jika mereka mampu, untuk menghapuskan biaya sama sekali. Pada bulan Jun 2006, SBY melancarkan Buku BOS yang menyediakan dana untuk pembelian buku teks.[19]

Pada Januari 2005, Susilo Bambang Yudhoyono melancarkan Insurans Kesihatan Masyarakat Miskin (Askeskin). Askeskin adalah program yang diarahkan kepada orang miskin yang membolehkan mereka mengakses penjagaan kesihatan.[20]

Perkhidmatan pesanan ringkas Presiden sunting

Sekitar bulan Jun 2005, Presiden SBY memulai perkhidmatan pesanan ringkas (SMS) ke nombor telefon bimbitnya di 0811109949. Namun pada hari keesokannya, terjadi gangguan teknikal kerana terlalu banyaknya SMS yang masuk. Sekarang, nombor itu digantikan dengan 9949 dan selepas itu, pesanan SMS akan disampaikan ke presiden. Nombor 9949 ialah tarikh lahir beliau (9 September 1949).

Pada 28 Jun 2005, Presiden SBY mengirimkan SMS kepada masyarakat Indonesia dengan nama pengirim "Presiden RI". Kebenaran pesanan itu yang berkaitan dengan pencegahan narkotik telah disahkan oleh jurucakap Presiden yang menyatakan bahawa berbagai-bagai SMS akan menyusul.

Keseimbangan kuasa dengan Naib Presiden Jusuf Kalla sunting

Walaupun beliau memenangi jawatan presiden, Susilo Bambang Yudhoyono masih lemah dalam parlimen Indonesia, Dewan Perwakilan Rakyat (DPR). Parti Demokrat, walaupun digabungkan dengan semua rakan gabungannya, mempunyai wakil yang jauh lebih sedikit daripada Golkar dan PDI-P, yang memainkan peranan pembangkang.

Dengan kongres kebangsaan yang akan diadakan pada Disember 2004, Susilo Bambang Yudhoyono dan Kalla pada mulanya telah menyokong pembesar Agung Laksono untuk menjadi pengerusi Golkar. Ketika Agung dianggap terlalu lemah untuk melawan Akbar Tanjung, SBY dan Jusuf Kalla melemparkan beban mereka di belakang Surya Paloh. Akhirnya, apabila Surya Paloh dilihat terlalu lemah untuk menentang Akbar, Susilo Bambang Yudhoyono memberikan lampu hijau untuk Kalla untuk bertanding untuk Pengerusi Golkar.[21] Pada 19 Disember 2004, Kalla dipilih sebagai pengerusi baru Golkar.

Kemenangan Jusuf Kalla menimbulkan dilema untuk Susilo Bambang Yudhoyono. Walaupun kini membolehkan Susilo Bambang Yudhoyono meluluskan undang-undang, kedudukan baru Kalla bermakna ia kini lebih kuat daripada Susilo Bambang Yudhoyono dari segi pengaruh di parlimen.

Selepas tsunami Lautan Hindi 2004, nampaknya atas inisiatifnya sendiri, para menteri yang berkumpul dan menandatangani perintah Naib Presiden memerintahkan kerja untuk memulihkan Aceh. Keaslian ketetapan Naib Presidennya dipersoalkan[22] walaupun Susilo Bambang Yudhoyono menyatakan bahawa beliau memberikan perintah untuk Jusuf Kalla untuk meneruskan.

Pada September 2005, apabila Susilo Bambang Yudhoyono pergi ke New York untuk menghadiri Sidang Kemuncak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tahunan, beliau meninggalkan Naib Presiden Jusuf Kalla. Susilo Bambang Yudhoyono mengadakan persidangan video dari New York untuk menerima laporan dari menteri. Pengkritik menunjukkan bahawa ini adalah ekspresi ketidakpercayaan oleh SBY.[23] Cadangan itu seolah-olah mendapat momentum ketika Kalla hanya muncul untuk satu persidangan video dan kemudian menghabiskan masa lain untuk menjaga perkara-perkara Golkar.

Persaingan yang dikatakan muncul semula pada Oktober 2006 apabila Susilo Bambang Yudhoyono menubuhkan Unit Kerja Presiden untuk Organisasi Pembaharuan Program (UKP3R). Beliau menugaskannya dengan memperbaiki keadaan pelaburan perniagaan, melaksanakan diplomasi dan pentadbiran kerajaan, memperbaiki prestasi perusahaan milik negara, memperluas peranan perniagaan kecil dan sederhana, dan meningkatkan penguatkuasaan undang-undang secara keseluruhan.[24] UKP3R diketuai oleh Marsillam Simanjuntak, yang berkhidmat sebagai Peguam Negara ketika jawatan Presiden Abdurrahman Wahid.

Pada Februari 2007, Susilo Bambang Yudhoyono menambah kebajikan kepada tugas UKP3R dengan memerintahkan mereka untuk memberi tumpuan kepada penghapusan kemiskinan, bantuan tunai langsung, perkhidmatan awam serta membantu program-program kesihatan dan pendidikan[25] Terdapat tuduhan bahawa ini adalah cubaan oleh SBY untuk mengecualikan Kalla daripada kerajaan. Susilo Bambang Yudhoyono cepat menjelaskan bahawa dalam mengawasi UKP3R, beliau akan dibantu oleh Jusuf Kalla.[26]

Berurusan dengan Soeharto sunting

Pada 6 Mei 2005, Susilo Bambang Yudhoyono melawat Soeharto di rumah sakit ketika penderita mengalami pendarahan usus. Pada 5 Januari 2007, Susilo Bambang Yudhoyono dan isterinya melawat Soeharto, yang kemudian dimasukkan ke rumah sakit akibat anemia serta masalah jantung dan buah pinggang.[27][28] Selepas lawatan itu, SBY membuat rayuan kepada semua orang Indonesia untuk berdoa untuk pemulihan Soeharto.[29]

Menjawab permintaan awam kepada Susilo Bambang Yudhoyono untuk memberi pengampunan kepada semua kesilapan Soeharto yang lalu dalam memerintah negara itu, jurucakap presiden Andi Mallarangeng berkata, "Lawatan dari seorang presiden ke presiden yang dirawat di rumah sakit adalah sesuatu yang normal. Menunjukkan kemanusiaan dan langkah undang-undang adalah dua perkara yang berbeza."[30]

Lain-lain sunting

 
Susilo Bambang Yudhoyono bersama presiden AS George W. Bush sewaktu menghadiri sidang kemuncak APEC pada 2004.
 
Susilo Bambang Yudhoyono bertemu Presiden Korea Selatan Lee Myung-bak, 1 Jun 2009
 
Susilo Bambang Yudhoyono di dalam Senat poland pada 2013.

Pada 17 Ogos 2007, Indonesia dengan inisiatif Susilo Bambang Yudhoyono di Jakarta, mencadangkan bahawa lapan negara, rumah hingga 80% dari hutan hujan tropika di dunia bergabung dengan kedudukan diplomatik di tengah kekhuatiran yang semakin meningkat terhadap pemanasan global. Indonesia memimpin sidang lapan negara (pada 24 September di New York) - Brazil, Cameroon, Congo, Costa Rica, Gabon, Indonesia, Malaysia dan Papua New Guinea. Pada 3 - 15 Disember 2007, Indonesia menganjurkan Persidangan Pihak-Pihak ke-13 (COP-13) di bawah Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) di Bali.[31]

Semasa kontroversi Islam Paus Benediktus XVI, Susilo Bambang Yudhoyono menyatakan bahawa komen Paus itu "tidak bijaksana dan tidak sesuai,"[32] Tetapi juga bahawa "umat Islam Indonesia harus mempunyai kebijaksanaan, kesabaran, dan pengawalan diri untuk menangani isu sensitif ini .... Kita memerlukan mereka supaya keharmonian di antara orang tidak dipertaruhkan."[33]

Susilo Bambang Yudhoyono adalah salah satu daripada 100 Orang Yang Paling Berpengaruh di Dunia pada tahun 2009 menurut majalah TIME.[34]

Semasa lawatan rasmi ke Australia, 9 - 11 Mac 2010, beliau telah dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehormat Perintah Australia (AC)[35] dan ditujukan kepada Parlimen Australia, ketua negara Indonesia yang pertama yang berbuat demikian.[36]

Pasukan keselamatan Indonesia mendakwa telah membongkar plot untuk membunuh Susilo Bambang Yudhoyono. Satu mogok yang dikatakan berlaku pada 17 Ogos 2010, pada Hari Kemerdekaan Indonesia.[37]

Susilo Bambang Yudhoyono dianugerahkan Knight Grand Cross of the Order of the Bath (GCB) oleh HM Ratu Elizabeth II pada 30 Oktober 2012.[38]

Jawatan ketenteraan sunting

  • 1974 - 1976: Dan Tonpan Yonif Linud 330 Kostrad
  • 1976 - 1977: Dan Tonpan Yonif 305 Kostrad
  • 1977: Dan Tn Mo 81 Yonif Linud 330 Kostrad
  • 1977 - 1978: Pasi-2/Ops Mabrigif Linud 17 Kujang I Kostrad
  • 1979 - 1981: Dan Kipan Yonif Linud 330 Kostrad
  • 1981 - 1982: Paban Muda Sops SUAD
  • 1983 - 1985: Komandan Sekolah Pelatih Infantri
  • 1986 - 1988: Dan Yonif 744 Dam IX/Udayana
  • 1988: Paban Madyalat Sops Dam IX/Udayana
  • 1989 - 1992: Pensyarah Seskoad
  • 1993: Korspri Pangab
  • 1993 - 1994: Dan Brigif Linud 17 Kujang 1 Kostrad
  • 1994 - 1995: Asops Kodam Jaya
  • 1995: Danrem 072/Pamungkas Kodam IV/Diponegoro
  • November 1995 - : Ketua Pemerhati Tentera bagi Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPF) di Bosnia-Herzegovina
  • 1996: Kasdam Jaya (hanya lima bulan)
  • 1996: Pangdam II/Sriwijaya merangkap Ketua Bakorstanasda
  • 1998: Ketua Fraksi ABRI MPR (Persidangan Khas MPR 1998)
  • 1998 - 1999: Ketua Staf Wilayah (Kaster ABRI)
  • 26 Oktober 1999 - : Mentamben
  • Menko Polsoskam (Pemerintahan Presiden Abdurrahman Wahid)
  • Menko Polkam (Pemerintahan Presiden Megawati Soekarnoputri) mengundurkan diri 11 Mac 2004

Penugasan sunting

Parti politik sunting

Semasa jawatan presidennya, Susilo Bambang Yudhoyono terus menyatukan kedudukannya dalam Partai Demokrat. Pada Mei 2005, pada Kongres Kebangsaan PD pertama, Susilo Bambang Yudhoyono dipilih sebagai Ketua Dewan Pembina.[39] Dalam jawatan ini, Susilo Bambang Yudhoyono mempunyai kuasa tertinggi, mengatasi pengerusi.

Pilihan raya umum 2014 sunting

 
Susilo Bambang Yudhoyono berdiri di sebelah penggantinya, Joko Widodo semasa pelantikannya, Oktober 2014.

Pada 27 Disember 2012, edisi harian The Jakarta Post membayangkan kemungkinan kerjasama dalam pemilihan umum 2014 antara keluarga Susilo Bambang Yudhoyono, dan bekas presiden Indonesia Megawati Sukarnoputri dan parti politik mereka, Parti Demokrat dan Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan.[40] Perlembagaan Indonesia membatasi presiden kepada dua syarat jabatan, menjadikan Susilo Bambang Yudhoyono tidak layak untuk menjalankan jangka waktu ketiga.

Pendidikan sunting

Susilo Bambang Yudhoyono juga belajar di Amerika Syarikat, di mana beliau menerima ijazah sarjananya dalam Pengurusan dari Universiti Webster pada tahun 1991. Kemudian beliau memperoleh Ph.D. dalam bidang ekonomi pertanian dari Universiti Pertanian Bogor pada 3 Oktober 2004, dua hari sebelum kemenangan presidennya diumumkan.[41] Disertasi beliau bertajuk "Pembangunan Luar Bandar dan Pertanian sebagai Usaha untuk Mengurangkan Kemiskinan dan Pengangguran: analisis ekonomi politik dasar fiskal". Beliau juga dianugerahkan dua doktor kehormat pada tahun 2005, masing - masing dalam bidang undang-undang dari almamaternya, Webster, dan dalam sains politik dari Universiri Thammasat di Thailand. Pada 12 Jun 2014, beliau memperoleh ijazah profesor dari Universiti Pertahanan Indonesia dalam Sains Pertahanan Nasional.[42]

  • 1973: Akademi Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (Akabri)
  • 1976: Kursus Bahasa Amerika, Lackland, Texas, Amerika Syarikat
  • 1976: Kursus Bawaan Udara dan Renjer, Fort Benning, Amerika Syarikat
  • 1982-1983: Kursus Lanjutan Pegawai Infantri, Fort Benning, Amerika Syarikat
  • 1983: Latihan semasa kerja dalam Bahagian Bawaan Udara ke-82, Fort Bragg, Amerika Syarikat
  • 1983: Sekolah Peperangan Hutan, Panama
  • 1984: Kursus Senjata Anti Kereta Kebal di Belgium dan Jerman
  • 1985: Kursus Komando Batalion
  • 1988 - 1989: Sekolah Komando Angkatan Darat
  • Kolej Pegawai Perintah dan Turus, Fort Leavenwort, Kansas, Amerika Syarikat
  • Sarjana Sastera (MA) dari Universiti Webster Pengurusan (Management Webster University), Missouri, Amerika Syarikat
  • 2004: Ijazah Kedoktoran dalam bidang Ekonomi Pertanian daripada Institut Pertanian Bogor (IPB).

Keluarga sunting

Nama Yudhoyono bukan nama keluarga warisan; Kebanyakan orang Jawa tidak memiliki nama keluarga. Sebaliknya, beliau memilihnya untuk nama ketenteraannya, dan bagaimana beliau dirujuk di luar negeri.[43][44][45] Anak-anak dan cucunya menggunakan nama Yudhoyono, dan dalam pertemuan formal dan majlis, bekiau dialamatkan sebagai Dr. Yudhoyono. Di Indonesia, beliau disebut di beberapa media sebagai "Susilo" dan dikenali secara meluas sebagai "SBY".

Susilo Bambang Yudhoyono tinggal di Istana Merdeka Presiden di Jakarta dan kediaman keluarganya di Cikeas, Bogor bersama isterinya, Ani Bambang Yudhoyono. Wanita Pertama Ani Yudhoyono memegang ijazah sains politik dari Universiti Merdeka, dan merupakan naib pengerusi pertama Partai Demokrat suaminya. Beliau merupakan anak sulung Jeneral (Ret.) Sarwo Edhie Wibowo, salah seorang jeneral berprofil tinggi di Indonesia.

Anak sulung keluarga ini, Agus Harimurti Yudhoyono (lahir 1978), menamatkan pelajaran di Sekolah Tinggi Taruna Nusantara pada 1997 dan Akademi Tentera Indonesia pada tahun 2000 dan merupakan pemegang Pingat Adhi Makayasa seperti bapanya, tradisi keluarga yang berterusan sebagai lulusan terbaik Akademi Tentera. Pada Julai 2006, Agus Harimuti Yudhoyono lulus dari Institut Pengajian Pertahanan dan Strategik, Singapura dengan ijazah sarjana dalam kajian strategik, dan sedang belajar di Universiti Harvard.[46] Susilo Bambang Yudhoyono memberi ucapan di Harvard Kennedy School pada bulan September 2009 dan bergurau bahawa anaknya menjadi "seorang lagi pelajar Harvard yang bekerja untuk" beliau - beberapa menteri dan jenderal Susilo Bambang Yudhoyono juga pergi ke Harvard.[47] Beliau telah berkahwin dengan Annisa Larasati Pohan,[48] model fesyen dan anak perempuan bekas naib presiden Bank Indonesia. Anak perempuan pasangan itu, Almira Tunggadewi Yudhoyono, dilahirkan pada 17 Ogos 2008.[49] Beliau kini ditugaskan sebagai Pegawai Operasi Batalion Infantri Angkatan Udara ke-17.

Anak bongsu keluarga ini, Edhie Baskoro Yudhoyono (lahir 1982), menerima ijazah sarjana muda dalam bidang Ekonomi dari Universiti Teknologi Curtin, di Perth, Australia Barat[41] dan ijazah sarjananya dari Institut Pengajian Pertahanan dan Strategik, Singapura.[50] Pada pilihan raya umum 2009, Edhie Baskoro Yudhoyono dipilih sebagai anggota Parlimen dari Parti Demokrat dan kini duduk sebagai anggota Suruhanjaya Parlimen 1 yang berurusan dengan hal ehwal antarabangsa.[51] Beliau telah berkahwin dengan Siti Aliya Radjasa,[52][53] anak perempuan Hatta Rajasa, salah seorang daripada Menteri Kabinet yang terkenal. Mereka mempunyai dua anak, Airlangga Satriadhi Yudhoyono dan Pancasakti Maharajasa Yudhoyono.

Muzik dan diskografi sunting

Susilo Bambang Yudhoyono merupakan seorang pemuzik dan semasa zaman remajanya beliau merupakan ahli kumpulan Gaya Teruna. Pada 2000an, beliau kembali kepada minat awalnya terhadap muzik dengan mengarang dan mengarang bersama tiga album pop.[54][55]

  • Pada 2007, beliau melancarkan album muzik pertamanya bertajuk Rinduku Padamu, sebuah koleksi lagu balada dan ketuhanan. Album ini mengandungi 10 lagu menampilkan beberapa penyanyi pop mempersembahkan lagu-lagu.[56]
  • Pada 2009, beliau bekerjasama dengan Jockie Soerjoprajogo di bawah nama "Yockie dan Susilo" melancarkan album Evolusi.
  • Pada 2010, beliau melancarkan album ketiga bertajuk Aku Pasti Boleh Lakukan
  • Pada 2011, beliau merupakan penerbit single Afgan Syahreza "Kembali"

Penerbitan terpilih oleh Yudhoyono sunting

  • Yudhoyono, Susilo Bambang (2000). Noeh, Munawar Fuad; Mustofa, Kurdi (penyunting). Mengatasi Krisis, Menyelamatkan Reformasi (ed. 2nd). Jakarta: Pusat Pengkajian Etika Politik dan Pemerintahan. ISBN 979-9357-00-4.CS1 maint: postscript (link) (Indonesia)
  • Yudhoyono, Susilo Bambang (2004). Taman Kehidupan: Kumpulan Puisi (ed. 2nd). Jakarta: Yayasan Nida Utama. ISBN 979-96431-8-X.CS1 maint: postscript (link) (Indonesia)
  • Yudhoyono, Susilo Bambang (2004). Revitalizing Indonesian Economy: Business, Politics, and Good Governance. Bogor: Brighten Press. ISBN 979-96431-5-5.CS1 maint: postscript (link) (Inggeris)
  • Yudhoyono, Susilo Bambang (2005). Transforming Indonesia: Selected International Speeches (ed. 2nd). Jakarta: Office of Special Staff of the President for International Affairs in co-operation with PT Buana Ilmu Populer. ISBN 979-694-876-1.CS1 maint: postscript (link) (Inggeris)

Anugerah sunting

  • 1973: Tri Sakti Wiratama (Prestasi Tertinggi Gabungan Mental Fizikal, dan Intelek)
  • 1973: Adhi Makayasa (kelulusan terbaik Akabri
  • 1976: Satya Lencana Seroja
  • 1983 Siswazah Kepujian IOAC, Amerika Syarikat
  • 1985: Satya Lencana Dwija Sista
  • 1989: Kelulusan terbaik Seskoad Susreg XXVI
  • 1989: Pensyarah Terbaik Seskoad
  • 1996: Satya Lencana Santi Dharma
  • 1996: Satya Lencana Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPF)
  • 1996: Satya Lencana Pihak Berkuasa Peralihan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Slavonia Timur, Baranja, dan Sirmium Barat (UNTAES)
  • 1998: Bintang Kartika Eka Paksi Nararya
  • 1998: Bintang Yudha Dharma Nararya
  • 1998: Sayap Penerbang TNI-AU
  • 1998: Sayap Kapal Selam TNI-AL
  • 1999: Bintang Kartika Eka Paksi Pratama
  • 1999: Bintang Yudha Dharma Pratama
  • 1999: Bintang Dharma
  • 1999: Bintang Maha Putera Utama
  • 2003: Tokoh Berbahasa Lisan Terbaik
  • 2005: Bintang Asia (Star of Asia) oleh BusinessWeek
  • 2006: Bintang Kehormat Darjah Kerabat Laila Utama oleh Sultan Brunei[57]
  • 2008: Darjah Utama Seri Mahkota Negara oleh Yang DiPertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin[58]
  • 2014: Darjah Utama Temasek (DUT)[59]
  • 2014: Grand Collar of the Order of Sikatuna, Rank of Raja[60]
  • 2014: Grand Order of Mugunghwa [61]

Selepas jawatan Presiden sunting

Selepas 10 tahun tempoh jawatan presiden beliau berakhir pada 20 Oktober 2014, SBY dipilih sebagai Presiden Perhimpunan dan Pengerusi Majlis Institut Pertumbuhan Hijau Global untuk tempoh September 2014 Disember 2016. SBY menggantikan Perdana Menteri Denmark (dari tahun 2009 hingga 2011 dan sejak Jun 2015), Lars Løkke Rasmussen, Pengerusi Majlis GGGI sebelumnya.[62]

Dalam budaya masyhur sunting

  • Dalam filem Di Balik 98, Susilo Bambang Yudhoyono dilakonkan oleh Pandji Pragiwaksono.[63]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kamus Pepak Basa Jawa,Sudaryanto/Pranowo, 2001, #1359
  2. ^ "Presiden Yudhoyono Hari Ini Berusia 59 Tahun". ANTARA. 9 September 2008. Dicapai pada 23 June 2009.
  3. ^ a b c d "Sanskrit Dictionary for Spoken Sanskrit". Cologne Digital Sanskrit Lexicon project. Dicapai pada 15 May 2010.
  4. ^ Friend, Theodore (2003). Indonesian Destinies. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. ISBN 0-674-01834-6.CS1 maint: postscript (link)
  5. ^ Jacob, Paul (7 November 1995). "Indonesian armed forces promotes 12 officers". Straits Times. Singapore.
  6. ^ Institute of Southeast Asian Studies, Emerging Democracy in Indonesia, 2005
  7. ^ Wiranto (2003). Bersaksi Di Tengah Badai: Dari Catatan Wiranto, Jenderal Purnawirawan. Jakarta: Ide Indonesia. m/s. 229–232. ISBN 979-96845-1-X.
  8. ^ Barton, Greg (2002). Abdurrahman Wahid: Muslim Democrat, Indonesian President. Singapore: UNSW Press. m/s. 320. ISBN 0-86840-405-5.
  9. ^ a b Susilo Bambang Yudhoyono, Jenderal yang Berpikir|Biografi Tokoh Indonesia
  10. ^ a b Rachel Harvey, "Profile: Susilo Bambang Yudhoyono", BBC News, 20 October 2004.
  11. ^ Darurat Militer Diperpanjang, Pikiran Rakyat, 6 November 2003
  12. ^ Menakar Karier Politik SB Yudhoyono, Kompas, 12 March 2004
  13. ^ Harian Umum Suara Merdeka Diarkibkan 2007-09-27 di Wayback Machine, 12 March 2004
  14. ^ Yudhoyono – Kalla Resmi Daftar ke KPU Diarkibkan 2007-03-22 di Wayback Machine, Tempointeraktif.com, 10 May 2004
  15. ^ "Lingkaran Survey Indonesia – Opini & Analisis Direktur – Mengalahkan Megawati di Tahun 2004?". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-22. Dicapai pada 2017-07-22.
  16. ^ SBY Akan Tunjuk 4 Wanita. Tempointeraktif.Com (29 September 2004). Retrieved 18 April 2011.
  17. ^ Japan-Indonesia FTA (2007), Bilaterals.org, 21 August 2007
  18. ^ Pemerintah Cairkan Dana Kompensasi BBM, Pikiran Rakyat, 27 July 2005
  19. ^ BOS Buku Digunakan UN, Kompas, 5 June 2006
  20. ^ Adang Setiana Social Health Insurance Development as an Integral Part of the National Health Policy: Recent Reform in the Indonesian Health Insurance System, Coordinating Ministry for People's Welfare the Republic of Indonesia, Jakarta
  21. ^ Nasional Diarkibkan 2017-04-02 di Wayback Machine. Suara Merdeka. Retrieved 18 April 2011.
  22. ^ Redaksi Tempo (24–30 October 2005). SBY-JK Duet Atau Duel: Edisi Khusus Setahun Pemerintahan SBY-JK. Jakarta, Indonesia. m/s. 41.
  23. ^ Redaksi Tempo (24–30 October 2005). SBY-JK Duet Atau Duel: Edisi Khusus Setahun Pemerintahan SBY-JK. Jakarta, Indonesia. m/s. 40.
  24. ^ Marsillam Simanjuntak, Demokrat Berintegritas Tinggi
  25. ^ Presiden Republik Indonesia – Dr. H. Susilo Bambang Yudhoyono Diarkibkan 2007-09-28 di Wayback Machine. Presidensby.info (7 January 2009). Retrieved 18 April 2011.
  26. ^ Presiden SBY Tegaskan: UKP3R Dipertahankan
  27. ^ Presiden Republik Indonesia – Dr. H. Susilo Bambang Yudhoyono Diarkibkan 2009-01-09 di Wayback Machine. Presidenri.go.id (7 January 2009). Retrieved 18 April 2011.
  28. ^ Asia-Pacific|Suharto condition 'deteriorating'. BBC News (8 January 2008). Retrieved 18 April 2011.
  29. ^ Presiden Republik Indonesia – Dr. H. Susilo Bambang Yudhoyono Diarkibkan 2008-01-17 di Wayback Machine. Presidenri.go.id (7 January 2009). Retrieved 18 April 2011.
  30. ^ Presiden Republik Indonesia – Dr. H. Susilo Bambang Yudhoyono Diarkibkan 2008-01-10 di Wayback Machine. Presidensby.info (7 January 2009). Retrieved 18 April 2011.
  31. ^ AFP: Indonesia proposes rainforest nations climate group Diarkibkan 2007-11-12 di Wayback Machine. Afp.google.com (31 August 2007). Retrieved 18 April 2011.
  32. ^ "Pope says he's sorry about strong reaction, says speech didn't reflect his personal opinion", The Jakarta Post, 17 September 2006
  33. ^ Amid criticism and violence the first balanced views about the Pope's speech appear, AsiaNews, 17 September 2006
  34. ^ Ibrahim, Anwar (30 April 2009). "Susilo Bambang Yudhoyono". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-05-20. Dicapai pada 22 June 2009.
  35. ^ SBY awarded Honorary Companion of the Order of Australia, The Australian, 9 March 2010
  36. ^ "Indonesian President Susilo Bambang Yudhoyono to address Fed Parliament". Herald Sun. Australia. 10 March 2010. Dicapai pada 12 March 2010.
  37. ^ "Indonesia 'uncovers attack plot'". BBC News. 14 May 2010. Dicapai pada 24 May 2010.
  38. ^ "Queen Elizabeth II awards President Susilo Bambang Yudhoyono its knighthood". indoku. 30 Oktober 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 May 2013. Dicapai pada 11 November 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  39. ^ Tempointeraktif.com – SBY Jadi Ketua Dewan Pembina Partai Demokrat Diarkibkan 2007-02-06 di Wayback Machine. Tempointeractive.com. Retrieved 18 April 2011.
  40. ^ "Megawati, SBY hint at reconciliation". The Jakarta Post. 27 December 2012. Dicapai pada 27 December 2012.
  41. ^ a b "Biography of President Susilo Bambang Yudhoyono". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-25. Dicapai pada 2017-07-17.
  42. ^ "SBY Jadi Profesor Ilmu Ketahanan Nasional Pertama di Indonesia". Liputan 6. 12 June 2014.
  43. ^ "PM Lee's condolence letter to Indonesian President Yudhoyono". Asiaone.com. 17 July 2009. Dicapai pada 3 September 2010.
  44. ^ "PM Gordon Brown congratulates President Yudhoyono". Ukinsaudiarabia.fco.gov.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-15. Dicapai pada 3 September 2010.
  45. ^ "Letter to Indonesian President Susilo Bambang Yudhoyono on the new criminal bylaws passed in Aceh". Human Rights Watch-Hrw.org. 11 October 2009. Dicapai pada 3 September 2010.
  46. ^ "'Tumpengan' marks Yudhoyono's 9-9-9 birthday". The Jakarta Post. 10 September 2009. Dicapai pada 3 September 2010.
  47. ^ SuSilo BamBang YudhoYono (2010). "Towards Harmony Among Civilizations". Harvard Asia Pacific Review. Cambridge: 6. Dicapai pada 10 January 2011.
  48. ^ Annisa Pohan-Agus Yudhoyono Menikah
  49. ^ VIVAnews – Susilo Bambang Yudhoyono: King of Popularity. En.vivanews.com. Retrieved 18 April 2011.
  50. ^ NTU plans drastic revamp Diarkibkan 2011-05-12 di Wayback Machine, The Straits Times, 24 July 2007
  51. ^ Edhie Baskoro Jadi Anggota Badan Anggaran DPR RI
  52. ^ Simamora, Adianto (27 April 2011). "Ibas and Aliya get engaged". The Jakarta Post. Dicapai pada 15 April 2015.
  53. ^ Pearlman, Jonathan (25 November 2011). "Indonesian wedding sets the course of presidential succession". The Telegraph. Telegraph Media Group Limited. Dicapai pada 15 April 2015.
  54. ^ "Indonesia's President Susilo Bambang Yudhoyono releases third pop album", Huffington Post, 25 January 2010
  55. ^ Yudhoyono, Susilo Bambang. Selalu Ada Pilihan. Penerbit Buku Kompas. ISBN 9789797097837.
  56. ^ Reuters: Indonesian President launches album, 29 October 2007
  57. ^ http://www.merdeka.com/peristiwa/7-gelar-kehormatan-untuk-presiden-sby/bintang-darjah-kerabat-laila-utama-dari-brunei-darussalam.html/
  58. ^ http://www.thestar.com.my/story/?file=%2F2008%2F1%2F11%2Fnation%2F19979128&sec=nation/
  59. ^ "Indonesian President Yudhoyono to be conferred Order of Temasek (First Class)". 1 September 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 September 2014. Dicapai pada 4 September 2014.
  60. ^ http://www.gov.ph/the-order-of-sikatuna/
  61. ^ http://www.koreajoongangdaily.joins.com/news/article/Article.aspx?aid=2997625/[pautan mati kekal]
  62. ^ SBY succeeds Rasmussen as Council Chair of GGGI. GGGI, 23 September 2014
  63. ^ http://lifestyle.bisnis.com/read/20150110/254/389545/film-dibalik-98-tetap-tayang-meski-dikecam

Pautan luar sunting

Jawatan politik
Didahului oleh
Megawati Sukarnoputri
Presiden Indonesia
2004 - 2014
Diikuti oleh:
Joko Widodo
Jawatan parti politik
Didahului oleh
Tiada
Pencalon Demokratik untuk Presiden Indonesia
2004 (menang)
2009 (menang)
Diikuti oleh:
Tiada
Jawatan diplomatik
Didahului oleh
Nguyễn Minh Triết
Pengerusi ASEAN
2011
Diikuti oleh:
Hun Sen
Didahului oleh
Vladimir Putin
Pengerusi APEC
2013
Diikuti oleh:
Xi Jinping