TV3

Saluran televisyen swasta pertama di Malaysia
(Dilencongkan dari TV3 (Malaysia))

Sistem Televisyen Malaysia Berhad atau lebih dikenali sebagai TV3 merupakan stesen televisyen swasta terestrial dan siaran percuma nasional pertama di Malaysia milik Media Prima Berhad, konglomerat penyiaran dan media Malaysia. TV3 memulakan siarannya pada 1 Jun 1984 dan kekal sebagai stesen televisyen yang paling ditonton di Malaysia.[1] Sama seperti kebanyakan stesen televisyen di Asia Tenggara, TV3 juga terkenal dengan drama lipur laranya. TV3 mula bersiaran 24 jam sehari pada 31 Ogos 1997 sebagai penyiaran 24 jam yang pertama di Malaysia dan meneruskan penyiaran 24 jam pada 1 Januari 2010, Penyiaran 24 jam semula sekali lagi pada 1 November 2015.

TV3
NegaraMalaysia
Kawasan siaran
SloganInspirasi Generasi
Ibu pejabatSri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Pengaturcaraan
Bahasa
Format gambar16:9 HDTV (1080i)
16:9 SDTV (576i)
Pemilikan
PemilikMedia Prima Berhad
(Sistem Televisyen Malaysia Berhad)
Orang penting
  • Nini Yusof
    Ketua Pegawai Eksekutif, Rangkaian Televisyen Media Prima dan Primeworks Studios
  • Amir Rasyidi Johari
    Ketua Pegawai Operasi, TV3
Saluran kembar
Sejarah
Dilancarkan1 Jun 1984; 40 tahun yang lalu (1984-06-01)
Pautan
Laman webwww.xtra.com.my
Ketersediaan
Terestrial
MYTVSaluran 103 (HD)
Satelit
Astro/NJOISaluran 103
IPTV
Unifi TVSaluran 103 (HD)
Media penstriman
TontonTonton secara langsung
Unifi TVunifi PlayTV

TV3, TV9, NTV7, 8TV dan stesen radio dikawal oleh Media Prima yang mana siarannya berpusat di Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Saluran ini disiarkan secara langsung di perkhidmatan penstriman Media Prima, Tonton, MYTV Mana-mana dan unifi PlayTV. TV3 dan saluran Media Prima yang lainnya tiada dalam aplikasi Astro GO dan sooka kerana di platform Astro dan NJOI masih disiarkan dalam bentuk definisi standard (SD) walaupun siarannya ke resolusi 16.9 atau resolusi HD.

Sejarah

Seawal 1976, beberapa ahli parlimen menuntut diwujudkan saluran televisyen komersial, tetapi kebimbangan telah dibangkitkan oleh kerajaan mengenai potensi kehilangan hasil daripada akhbar dan majalah.

Satu lesen telah diberikan kepada Fleet Holdings, yang dimiliki oleh Dato' Junus Sudin pada Ogos 1983. Pegawai dari CBS sedang berbincang dengan eksekutif Fleet Holdings mengenai perkembangan penyiaran di negara ini. Rancangan itu adalah untuk menghasilkan 30% kandungan nasional dan menyiarkan 70% kandungan antarabangsa, dengan pilihan untuk membeli program yang dihasilkan oleh kerajaan. Fleet Holdings, penerbit New Straits Times, dipilih kerana "kapasiti, keupayaan dan kepakarannya". Saluran itu, dengan unjuran tarikh pelancaran pada 1 Januari 1985, dianggarkan berjumlah RM 45 juta. Salah satu rancangannya adalah untuk menawan semula penonton bandar, yang telah melarikan diri dari televisyen untuk mengejar bentuk hiburan lain, terutamanya video rumah, satu amalan yang, dalam kalangan kumpulan etnik, lebih lazim di kalangan orang Cina Malaysia.

Pada November 1983, TV3 mengumumkan bahawa siarannya akan bermula lebih awal daripada jadual, pada satu ketika pada tahun 1984. Pembinaan untuk pemancar di Bukit Besi bermula pada Februari 1984, mendedahkan nama TV3 kepada umum. Dalam langkah mengejut, saluran itu kemudiannya memperoleh hak untuk Sukan Olimpik Musim Panas 1984 beberapa hari kemudian, yang akan diadakan pada akhir tahun di Los Angeles. Keputusan masih bergantung pada sama ada pemilik akan memulakan saluran tepat pada masanya atau tidak. Tarikh pelancaran prospektif antara Jun dan Julai kemudian diumumkan.

Sistem Televisyen Malaysia Berhad (STMB) atau TV3 telah diperbadankan pada 1983 sebagai televisyen perdagangan pertama di Malaysia. Ia memulakan penyiarannya di Lembah Klang, (sekitar Kuala Lumpur, sebuah bandar raya terbesar di Malaysia) dan telah membuat ujian transmisi siaran percubaan pada 1 April 1984 bertepatan dengan tarikh hijriah 29 Rejab 1404H dengan secara rasmi pada 1 Jun 1984 bertepatan dengan tarikh hijriah 1 Ramadhan 1404H.

Tidak lama kemudian liputannya meningkat ke seluruh negara, dan pada hari ini ia boleh diterima di negara jiran, sama ada sebagai satu saluran daratan atau melalui satelit. Di Singapura, saluran ini menimbulkan kontroversi kerana menyiarkan rancangan-rancangan dalam bahasa Kantonis, antara dialek-dialek Cina yang diharamkan pihak berkuasa media Singapura sebagai langkah memupuk penggunaan bahasa Mandarin di kalangan rakyatnya. Kerajaan Singapura mencegah akhbar tempatan dan majalah-majalah daripada membawa susunan rancangan untuk saluran ini, walaupun ada bagi saluran televisyen Malaysia yang lain.

Pada mulanya, saluran itu berjalan selama tujuh jam sehari - 5:00 petang hingga 12:00 pagi bergantung sebahagian besarnya pada siri televisyen yang dihasilkan terutamanya di British dan Amerika Syarikat. Pengaturcaraan itu kebanyakannya baru di Malaysia, walaupun beberapa rancangan telah diperoleh oleh SBC (kini Mediacorp) di negara jiran Singapura. Saluran itu pada mulanya mempunyai kawasan liputan terhad kepada Lembah Klang, dengan rancangan untuk mula meningkatkan liputannya menjelang akhir tahun. Antara rancangan yang dilihat pada perkhidmatan baharu itu ialah Yellow Rose, Hill Street Blues (yang ditolak oleh SBC), Just Our Luck dan Scarecrow and Mrs King. Terdapat juga slot khusus untuk penonton Cina (7 hingga 8 malam), hiburan masa perdana pada masa saluran RTM menyiarkan berita dan pengaturcaraan berkaitan, dan filem dalam slot terakhir sebelum ditutup. Pada mulanya saluran itu, walaupun format hiburannya, berdepan dengan kritikan kerana kekurangan berita dan dokumentari, manakala ulama percaya bahawa kekurangan dokumentari saluran itu akan memberi pengaruh buruk. Menghadapi kontroversi moral yang dialami saluran itu, saluran itu menambah azan (RTM telah pun membuat salurannya) dan mempunyai rancangan untuk menyiarkan berita utama daripada RTM. Untuk menyiarkan berita, TV3 memerlukan kebenaran daripada pelbagai organisasi (ABU, Asiavision, Visnews, dan lain-lain).

Pada akhir Jun 1984, kerajaan sedang mengkaji kesan kepada TV3 berkaitan kebenaran membenarkan stesen radio swasta dibuka.

Pada Julai 1984, telah diumumkan bahawa TV3 telah melanjutkan isyaratnya "sebelum lamanya", dengan anggaran kos $100 untuk penyelenggaraan tiga stesen pemancar, dengan stesen di Pulau Pinang dan Johor untuk menyampaikan pengaturcaraannya, tetapi juga akan menyediakan pengaturcaraan yang berasingan. kepada perbezaan antara negeri. Stesen-stesen di luar Kuala Lumpur akan menolak untuk menyiarkan kandungan yang telah menjadi punca kontroversi daripada tokoh konservatif, dengan dokumentari dan pengaturcaraan berkaitan berkemungkinan mengisi slot. Dalam kes Johor, stesen itu - yang disebabkan penciptaan saluran VHF ketiga di Singapura baru-baru ini telah dilumpuhkan daripada penyiaran di VHF) - akan menolak untuk membawa kandungan yang telah dibawa oleh saluran SBC, disebabkan isu hak kandungan antara kedua-dua negara. Perjanjian telah diadakan pada 23 Ogos untuk mula menyampaikan buletin berita RTM mulai 31 Ogos.

Pada Julai 1984, TV3 membuat liputan langsung Sukan Olimpik Los Angeles, Amerika Syarikat saluran pertama dalam negara. Lonjakan dalam populariti mendorong kepada penyenaraiannya di Papan Utama dari Bursa Saham Kuala Lumpur pada April 1988.

Menjelang Oktober 1984, saluran itu telah mengatasi populariti kedua-dua rangkaian RTM, walaupun kawasan liputannya terhad pada masa itu. Tinjauan terhadap 25,000 orang yang dijalankan oleh Survey Research Malaysia pada September memberikan hasil yang memuaskan kepada saluran itu. Slot antara 8 dan 9 malam dilihat oleh 66.9% daripada sampel, manakala pada hujung minggu, angka itu meningkat kepada 76.9% dalam tempoh 10 malam hingga tengah malam sahaja. Kedai-kedai sewa video telah merasakan tekanan saluran itu, menyaksikan penurunan jualan sebanyak 20%. TV3 juga telah mendapat penonton bayangan di luar Lembah Klang, dengan penonton di kawasan itu merakam program kepada saudara-mara dan rakan-rakan di kawasan tanpa isyarat.

TV3 mengumumkan pada Disember 1984 bahawa rangkaiannya akan berkembang pada pertengahan tahun 1985. Dwi audio dan stereo akan bermula di stesen Lembah Klang pada Januari 1985. Perkhidmatan itu adalah yang pertama di rantau ini.

Isyarat berasingan untuk hujung selatan Semenanjung Malaysia - yang termasuk Singapura dalam kawasan limpahannya - adalah untuk mendapatkan TV3 pada Ogos 1985. Kekurangan frekuensi yang tersedia di VHF mendorong stesen itu - yang barisannya berasingan daripada stesen Lembah Klang - untuk bermula pada UHF. Dalam beberapa minggu, TV3 menunjukkan kesunyian mengenai pemasangan stesen baharu di Johor, serta ketidakserasian lagi dengan sistem perundangan Singapura, termasuk pengiklanan tembakau (yang diharamkan oleh SBC) dan filem dalam dialek Cina selain bahasa Mandarin. Sehingga Februari 1985, TV3 masih mengemukakan cadangan kepada kerajaan untuk memasang stesen di Ipoh, Johor Bahru dan Pulau Pinang. Kerajaan meluluskan rancangan pembesaran pada Mac 1985, merangkumi seluruh Malaysia Barat, dengan rancangan itu bermula pada bulan Julai. Pengiklan Singapura pada masa itu teragak-agak untuk beralih ke TV3, lebih suka menunggu ketibaan stesen itu ke Johor untuk melihat hasilnya. Pada akhir Mac, peralatan telah tiba dari syarikat Jepun Toshiba untuk menubuhkan stesen Johor. Rundingan sedang dijalankan untuk mencari frekuensi UHF yang sesuai. Rundingan sedang dijalankan untuk mencari frekuensi UHF yang sesuai. Kesukaran teknikal menyebabkan kelewatan pembukaan stesen Johor. Oleh itu, tarikh akhir telah ditetapkan pada Disember 1985. Rancangan itu melibatkan lima stesen baharu: Pulau Pinang, Ipoh, Melaka, Johor dan Kuantan. Idea awal untuk mempunyai jadual yang berbeza untuk negeri-negeri yang berbeza telah dibatalkan dan memihak kepada jadual kebangsaan yang seragam. Di samping itu, Pergerakan Pemuda UMNO menuntut saluran itu untuk menamatkan imej kosmopolitan baratnya yang memihak kepada saluran yang lebih menyokong identiti Malaysia, serta menerima pakai sistem penapisan yang sama seperti dua saluran RTM.

Pada Ogos 1985, telah diputuskan bahawa stesen itu harus bermula di Johor pada 1 November 1985.

Menjelang akhir tahun, TV3 telah bersiaran 60 jam seminggu. 10% daripada pengaturcaraan adalah dalam bahasa Melayu (berita utama dan program hal ehwal semasa Majalah 3), 10% dalam bahasa Cina (terutamanya drama Hong Kong) dan baki 80% dalam bahasa Inggeris. Slot drama Kantonis selama sejam itu menarik hasil pengiklanan yang tinggi.

Siaran ujian di Johor bermula pada 2 November 1985. Lembaga Perumahan dan Pembangunan Singapura berkata bahawa ia tidak akan mengubah suai antena atas bumbungnya untuk menerima perkhidmatan baharu, kerana ia bertentangan dengan dasar kerajaan Singapura untuk memudahkan penerimaan stesen televisyen asing. Tambahan pula, akhbar Singapura tidak akan mempunyai akses kepada penyenaraian untuk saluran tersebut. Kerajaan tidak menggalakkan menontonnya, sebahagian besarnya disebabkan oleh siri dalam dialek Cina selain bahasa Mandarin.

Sehingga Ogos 1986, TV3 menyiarkan 32% kandungan tempatan berbanding RTM 65%.

TV3 memulakan siaran stereo pada tahun 1987, menggunakan sistem Jerman. Di sebalik kekurangan program stereo di pasaran, TV3 telah berjaya membuat rancangan dalam bunyi audio mono seperti stereo dengan membelah bunyi mono dengan sintesis khas.

Pada Januari 1987, Fleet Holdings memindahkan 30% pegangannya dalam STMB kepada NSTP sebagai pertukaran untuk M$33.75 juta. Kawalan NST ke atas syarikat meningkat kepada 40%. Kemudian pada bulan itu, ia mengembangkan pegangannya kepada 70%. Perjanjian pengunderaitan dengan beberapa bank tempatan untuk penyenaraian awamnya telah diadakan pada 26 Januari 1988. Stesen ini telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) buat kali pertama pada 25 April 1988.

Pada Disember 1987, TV3 mula menyiarkan tempat pengumuman perkhidmatan awam selama 41 saat dalam-dalamnya mengenai AIDS, yang menampilkan suara Nassier Rahman. Tempat itu disiarkan sebelas kali antara program sejak ia bermula. Ia berjalan serentak dengan pesaing RTM, yang berjalan selama 45 saat dan disiarkan sekali sehari di saluran televisyennya.

TV3 mula bersiaran ke Sarawak pada 1988. Pada mulanya ia dijadualkan pada 26 Ogos tetapi masalah teknikal melambatkan pelancarannya di sana beberapa hari.

TV3 berkembang ke Kelantan tengah, Kota Kinabalu dan Pahang tengah pada tahun 1989.

TV3 menghampiri debutnya dalam perniagaan makanan pada November 1988 dengan pengambilalihan beberapa saham Cold Storage tetapi tidak menjadi kenyataan kerana penerimaan kelulusan tidak sampai kepada pihak berkuasa ketika itu.

Pada Mei 1989, wakil Pemuda MCA bertemu dengan pengurusan TV3 sama ada menyiarkan berita Cina di TV3, walaupun kekurangan kakitangan berbahasa Mandarin. Pergerakan Pemuda Malaysia melancarkan boikot di TV3 pada Januari 1990 untuk menggesa orang Cina Malaysia berhenti menonton saluran tersebut dan meminta semua saluran TV menyiarkan berita dalam bahasa tiga kaum utama Malaysia. Boikot itu juga akan disokong oleh Pemuda MCA juga. Pada Jun 1990, Pemuda MCA memberi TV3 kata dua selama 10 hari untuk memutuskan sama ada untuk menyiarkan berita dalam bahasa Mandarin. Sementara itu RTM telah merancang untuk menyiarkan siaran berita Mandarin di TV3; namun keputusan diserahkan kepada TV3 sama ada untuk menyiarkannya.

Menjelang 1990, separuh daripada rancangan TV3 adalah dalam bahasa Melayu, seperti yang dikehendaki oleh kerajaan.

Program sukan TV3 pada tahun 1990 terdiri daripada bola sepak Amerika, Superbowl 1990 dan bola sepak Itali, bersaing dengan Sukan Komanwel 1990 RTM.

Semasa kempen pilihan raya umum 1990, TV3 adalah satu-satunya krew TV di antara tiga puluh wartawan tempatan dan asing dalam manifesto parti Semangat 46. Pemimpin parti itu enggan membenarkan suaranya muncul dalam laporan berita tetapi meminta kru merakam majlis itu.

TV3 berkembang ke Seremban, Bukit Fraser dan dua lagi tapak di Sabah pada 1991 dan Mersing, Johor dan Miri, Sarawak pada akhir 1992.

The New Straits Times Press melalui pekerjanya Abdul Kadir Jasin dan Khalid Ahmad membeli TV3 dalam pembelian pengurusan pada 1993.

Pada Januari 1994, TV3 memasuki perniagaan pawagam mini dengan pengambilalihan 60% Power Annex Sdn Bhd, sebuah syarikat pengedar filem tempatan dan francais pawagam. Bulan berikutnya, TV3 memasuki industri perfileman tempatan dengan memperoleh hak ke atas filem tempatan terbitan Penglipur Lara Sdn Bhd dan Televisual Sdn Bhd.

Pada 1 Mac 1994, TV3 memperkenalkan siaran pagi sepenuh masa, bersama saingan TV1. Antara programnya termasuk Buletin Awal, yang bermula pada pukul 6 pagi, edisi pagi Business News dan Malaysia Hari Ini, dengan barisan awal penyampai Mahadzir Lokman, Christine Ling, Aziz Desa dan Hasbullah Awang. Melengkapkan program tersebut ialah semakan akhbar utama, laporan cuaca dan kemas kini trafik bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan polis trafik.

TV3 mempunyai sekurang-kurangnya satu jam seminggu drama Cina tempatan pada tahun 1994.

Pada 1 Jun 1995, TV3 telah berpindah secara rasmi dari Jalan Liku Bangsar di Lembah Pantai, Kuala Lumpur hingga ke Sri Pentas, Bandar Utama di Petaling Jaya, Selangor sempena ulang tahun TV3 yang ke-11.[2]

Pada 1 Julai 1995, TV3 bersama-sama dengan stesen Indonesia RCTI melancarkan Citra Nusantara, disiarkan pada hari Sabtu pukul 8 pagi, "menyediakan pandangan topikal" tentang Malaysia dan Indonesia.

Pada 1 September 1995, TV3 melanjutkan waktu penyiarannya kepada 1 pagi pada hari bekerja dan 2 pagi pada hujung minggu Sabtu dan Ahad berbanding 12 pagi dan 1 pagi.

Pada 22 Oktober 1996, TV3 beroperasi di bangunan baharu dikenali sebagai Sri Pentas, bangunan baharu ini telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4 Mahathir bin Mohamad pada 9 Jamadil Akhir 1417 Hijri.[3]

Pada tahun 1996, TV3 menubuhkan empat anak syarikatnya di Ghana di mana ia memiliki 52.5% pegangan ekuiti bagi setiap anak syarikat tersebut.

Pada tahun 1997, TV3 dan MetroVision telah diarahkan oleh Kementerian Penerangan untuk memindahkan pemancar mereka ke Menara Kuala Lumpur.

TV3 memulakan penyiaran 24 jam pada 31 Ogos 1997 selepas kerajaan menyedari bahawa stesen televisyen kabel dan satelit yang beroperasi 24 jam tidak memberi kesan negatif kepada penduduk, sesuatu yang kerajaan sebelum ini ragu-ragu atas sebab produktiviti.

TV3 mempunyai rancangan untuk memulakan saluran kedua dengan nama TV9 pada tahun 1997, tidak berkaitan dengan TV9 masa kini. Permohonan itu masih belum diterima oleh Kementerian Penerangan.

Pada April 1998, TV3 dan MRCB bersetuju untuk membina studio dan audiotorium di Shah Alam, menelan belanja RM 7.2 juta dan dirancang untuk siap pada 31 Oktober 1998. TV3 akan menjadi pengguna tunggal kemudahan tersebut. MRCB akan menerima RM1.7 juta daripada pendapatan pengiklanan TV3.

Pada November 1998, TV3 memutuskan untuk mengurangkan waktu siarannya kepada hanya 12 jam untuk Isnin hingga Khamis dan bukannya 20 jam mulai bulan depan.

Pada 22 September 2003, kedua-dua Sistem Televisyen Malaysia Berhad dan The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad telah dipisahkan daripada Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB), di mana Sistem Televisyen Malaysia Berhad (MRCB) telah mengambil alih daripada Renong Berhad pada tahun 1993 untuk membentuk Media Prima Berhad. Sehingga TV3 merupakan sebahagian daripada kumpulan syarikat Media Prima.

Pada tahun 2004, TV3 meraikan ulang tahunnya yang ke-20 dan memperkenalkan semula masa siaran 24 jam, yang telah diperkenalkan setahun sebelumnya, pada tahun 2003.

Pada 6 September 2007, TV3 bersama saluran saudaranya, ntv7, 8TV dan TV9 disediakan untuk tontonan dalam talian melalui perkhidmatan penstriman Media Prima yang baru dilancarkan, Catch-Up TV, yang kemudiannya dijenamakan semula sebagai Tonton.

Pada tahun 2008, TV3 melalui program yang dikeluarkan olehnya, mendominasi senarai 20 program dengan jumlah penonton yang lebih tinggi.

Semasa sambutan Aidilfitri 2009, TV3 menguasai 30 peratus keseluruhan penonton.

Pada suku pertama 2013, TV3 menguasai 26% bahagian pasaran dalam penonton televisyen.

TV3 juga merupakan stesen perdagangan pertama di Ghana dengan menubuhkan TV3 Network Ltd.

Slot rancangan

Sedang disiarkan

Tidak disiarkan

Logo TV3 yang terdiri dari huruf T warna biru di kiri, huruf V warna kuning di tengah dan angka 3 warna merah di kanan miring dengan garis-garis 12 strips digayakan sebagai TV3. Sehingga logo ini simbolik berdasarkan warna bendera Malaysia dan terinspirasi dari Sukan Olimpik Musim Panas 1984 pada bentuk yang sama. Logo ini tetap dipakai sehingga sekarang ini.

Apapun logo TV3 memberi warna semua kegiatan progam dalam meliputi bahasa dan negara iaitu:

  • Warna biru melambangkan bangsa Melayu (salah satu negara nasional)
  • Warna kuning melambangkan bangsa India
  • Warna merah melambangkan bangsa Cina

Juga menggambarkan bendera Malaysia dengan wajah logo ini memberikan program informasi dan hiburan yang terus maju untuk keluarga sekitar. Selain logo ini dengan tanda "®" artinya registrasi di kanan atas.

Ciri-ciri

Semenjak pelancarannya, TV3 telah mendahului stesen televisyen lain di Malaysia dan telah dua kali menjangkau 41% bahagian penonton (12 Januari - 18 Januari 2003 dan 29 Jun - 5 Julai, 2003), peratusan penonton tertinggi pernah dicapai oleh sebuah stesen televisyen Malaysia. Dari segi pendapatan pengiklanan, syarikat mengekalkan kedudukan kepimpinannya dan berterusan menghasilkan pertumbuhan hasil yang kukuh daripada iklan-iklan. TV3 terus meningkatkan perkakasnya untuk pengeluaran dan transmisi, dan kakitangannya menerima latihan dan pendedahan berterusan dalam penerbitan televisyen. Ini membolehkan TV3 untuk kekal sebagai penyiar komersial persendirian yang terkemuka.

Dengan pemulihan ekonomi Malaysia, telah terdapat satu permintaan yang seiring untuk program tempatan, termasuk berita, hal ehwal semasa, majalah-majalah, perbincangan, sukan, dokumentari, drama atau filem. Dengan satu asas yang kukuh pengeluar televisyen telah merevolusikan pengeluaran kandungan tempatan untuk tahap mengkagumkan dalam industri siaran.

Stesen TV3 telah menjadi perintis fesyen dengan menghasilkan pengeluaran rancangan tempatan berkualiti dan telah manarik perhatian dan kesetiaan penonton Malaysia. Percaya bahawa kandungan tempatan adalah caranya, TV3 terus melabur dalam pekerja dan peralatan bagi menghasilkan kandungan tempatan yang berkualiti. Bagaimanapun, stesen juga menyiarkan satu rancangan asing yang berkualiti. Penguasaan penonton Cina adalah kurang berbanding penonton Melayu kerana penonton Cina lebih banyak menonton saluran RTM2, 8TV, ntv7 dan Astro Hua Hee Dai (Saluran berbahasa Hokkien).

TV3 kini bersiaran di Unifi TV dan myFreeview saluran 103 dalam format HD (definisi tinggi).

Rancangan

Jenis Buletin

Pada hari-hari biasa Buletin-buletin dalam stesen televisyen ini akan bersiaran satu jam secara maksimum. Namun, sesetengah berita tersebut akan bersiaran selama setengah jam. Kesemua berita ini juga bersiaran di Saluran Dailymotion dan YouTube Buletin TV3.

Berita Terkini merupakan sebuah rancangan berbentuk berita terkini yang disiarkan pada jam 7:55 pagi, 11:30 pagi, 4:00 petang (Isnin - Jumaat) dan 5:30 petang (Sabtu & Ahad). Berita yang dipaparkan adalah mencakupi berita hal ehwal semasa, dalam dan luar negara.

Buletin Pagi

Buletin Pagi merupakan sebuah rancangan berbentuk berita yang disiarkan pada jam 9:00 pagi (Setiap Hari). Siaran berita ini merupakan siaran berita yang pertama keudara bagi pada setiap hari. Kebanyakkan beritanya berkisar mengenai kejadian dan isu atau berita-berita yang telah berlaku pada hari semasa.

Detik Niaga

Detik Niaga merupakan rancangan berbentuk siaran berita perkembangan dalam negara yang disiarkan setiap Isnin - Jumaat pada jam 10:30 pagi. Ia memaparkan berita-berita ekonomi dan juga isu-isu perniagaan.

Buletin 1:30

Buletin 1:30 merupakan sebuah rancangan berbentuk berita yang disiarkan selama setengah jam bermula jam 1:30 tengah hari pada setiap Isnin- Khamis serta pada hari Sabtu dan Ahad (kecuali Jumaat). Ia adanya sampai ke 5 atau 3 minit kerana lintasan waktu azan fardhu zohor yang tertakluk kepada perubahan masa kalendar islam.

Biz World

Biz World merupakan sebuah rancangan berbentuk berita yang disiarkan pada jam 5:30 petang setiap Isnin - Jumaat. Ia memaparkan berita-berita yang berkaitan dengan berita-berita ekonomi dan detik niaga dari luar negara yang bersiaran dalam bahasa Inggeris.

Buletin Utama merupakan sebuah rancangan berbentuk berita waktu perdana yang disiarkan pada jam 8:00 malam setiap hari. Ia memaparkan berita-berita dari dalam dan luar negara, ekonomi, detik niaga, sukan, hal ehwal semasa, isu-isu terkini dan hiburan.

Nightline merupakan sebuah rancangan berbentuk berita yang disiarkan selama setengah jam bermula jam 12:00 tengah malam. Siaran berita ini merupakan siaran berita yang terakhir keudara pada setiap hari dalam bahasa Inggeris. Namun, adanya sampai ke 5, 10 atau 30 minit akan bersiaran kerana ada acara berprestij tinggi pada larut malam.

Cogan kata

Berikut ini ialah senarai cogan kata sesuai digunakan dan pengganti kerana logo ini tetap dan tidak berganti lagi. Cogan kata tersebut TV3 berapa jumlah bekas cogan kata yang digunakan selama 1 tahun.

Judul cogan kata Tanggal digunakan Uraian
Saluran Hiburan Anda 1 Jun 1984 31 Disember 1986
Rangkaian Sukaramai 1 Januari 1987 31 Mei 1992
TV3! Untuk Anda
Berita Terkini Hiburan Sensasi 1 Jun 1992 29 Februari 2000
Duniamu 1 Mac 2000 31 Mei 2006
Pilihan Hatiku 1 Jun 2006 31 Mei 2007
Di Sisimu 1 Jun 2007 31 Mei 2008
Inspirasi Hidupku 1 Jun 2008 31 Mei 2014 Digunakan semasa montaj
3 Dekad Bersama TV3 1 Jun 2014
Keriangan, Sentiasa, Bersamamu di TV3 1 Jun 2014 31 Mei 2022 Digunakan semasa montaj dan dilancarkan dan digunakan serentak sempena ulangtahunnya ke-30, dimana muzik minusone-nya telah digubah pertama kali pada 1 Disember 2016 untuk tempo elektronik secara perlahan dan kini telah digubah untuk kali kedua dengan tempo elektronik secara pantas sejak 17 Jun 2019, bersempena ulang tahunnya ke-35.
Informasi, Inspirasi Yang Terkini di TV3
Sentiasa Bersamamu 1 Jun 2022 31 Mei 2024 Digunakan semasa montaj dan dilancarkan dan digunakan serentak sempena ulangtahunnya ke-38.
Inspirasi Generasi 1 Jun 2024 kini

Kontroversi

Percanggahan dengan CableVision

Di Singapura, TV3 terpalit dengan kontroversi kerana menyiarkan program dalam bahasa Kantonis seperti di China, yang bertentangan dengan dasar kerajaan Singapura untuk mempromosikan bahasa Mandarin dan bukannya dialek lain dalam media penyiaran.[4] Oleh itu, ia menghalang orang dalam blok perumahan kerajaan yang dibina daripada memasang antena khas yang diperlukan untuk menerima saluran.[5] Di samping itu, ia menghalang akhbar-akhbar tempatan dan majalah daripada menyiarkan intisari rancangan untuk TV3, walaupun ini telah disediakan untuk saluran Malaysia yang lain.[6] TV3 boleh didapati di Cablevision Singapura (kini StarHub TV), satu-satunya pengendali televisyen kabel Singapura, sehingga ia telah dikeluarkan pada 11 Julai 2002 kerana isu-isu hak cipta.[7]

Isu Siti Khadijah

Pada tahun 2007, program siaran televisyen realiti di TV3 dipanggil Sensasi diharamkan kerana tuduhan bahawa pengacara Awal Ashaari "menghina seseorang untuk mensensasikan isu itu" bersama-sama dengan aduan kepada pelakon Rosnah Mat Aris yang menyentuh isu-isu sensitif yang berkaitan dengan Islam dengan menghubungkan Siti Khadijah, isteri Nabi Muhammad kepada isu semasa wanita memikat lelaki muda.[8] Satu lagi rancangan televisyen realiti, Teleskop, telah diharamkan pada tahun 1995 selepas ahli panel Nasir Jani mencarut semasa siaran langsung.[9]

Iklan Raya 2010

TV3 menayangkan satu Iklan Raya 2010 pada 9 September 2010 iaitu hari Khamis dan Iklan Raya 2010 tersebut mengandungi unsur-unsur barat dan freemason dan TV3 telah menarik balik Iklan raya 2010 tersebut, dan ramai menyatakan iklan raya 2010 tersebut mengandungi unsur-unsur Santa Claus yang melambangkan agama kristian dan bunga teratai yang melambangkan agama buddha. [10]

Plagiat

Pada tahun 2015, TV3 dituduh plagiat, selepas ia telah mendedahkan bahawa ia adalah reka bentuk berita baru disalin dari RTL Nieuws Belanda, yang memperkenalkan reka bentuk berita baru pada Jun 2015.[11]

Blok teleshopping

Pada 1 April 2016 hingga 31 Disember 2016, satu siaran blok teleshopping CJ WOW SHOP telah disiarkan di seluruh saluran Media Prima. Tiga lagi saluran Media Prima iatu NTV7, 8TV dan TV9 turut mengalami perubahan. Blok ini telah menarik kritikan yang besar di media sosial sebagai sebahagian besar daripada jadual waktu siang telah digantikan dengan CJ Wow Shop, yang slot ini telah sebelum ini berjalan kebanyakannya ditayang, program agama dan kanak-kanak. [12][13][14][15]

Anugerah

TV3 telah dianugerahkan Anugerah Keusahawanan Asia Pasifik 2007 bagi Keusahawanan Bertanggungjawab anjuran Enterprise Asia bagi sumbangan besar ke arah tanggungjawab sosial korporat.

Trivia

  • Cogan kata utama TV3 yang sekarang ini lebih terkenal lagi ialah Inspirasi Hidupku dipakai pada 1 Januari 2008 dan bertepatan ulang tahun ke-25. TV3 sering menayangkan konsep rancangan Inspirasi untuk keluarga dan saudara seperti hiburan, gaya hidup dan dokumentari. Juga bisa menambakan lagu rasmi TV3 untuk cuplikan muzik video tentang penonton di rumah dan suasana studio berita dan temu bual TV3 Berapa tahun kemudian, Inspirasi Hidupku kembali digunakan ternyata kata cogan kata ini hampir diubah Inspirasi Generasi dan mengikuti majelis hari jadi ke-40 pada 1 Jun 2024.

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ "Financial & Business Review For 2013" (PDF). Media Prima Berhad. m/s. 17. Dicapai pada 24 February 2013.
  2. ^ PUSTAKA | Buletin Utama | 20 September 1995
  3. ^ Perasmian Pusat Operasi TV3 di Sri Pentas pada 22hb Oktober 1996
  4. ^ Saw Swee-Hock; K. Kesavapany (January 2006). Singapore-Malaysia Relations Under Abdullah Badawi. Institute of Southeast Asian Studies. m/s. 83–. ISBN 978-981-230-378-3.
  5. ^ Far Eastern Economic Review. January 1989. m/s. 30.
  6. ^ Kokkeong Wong (1 January 2001). Media and Culture in Singapore: A Theory of Controlled Commodification. Hampton Press. ISBN 978-1-57273-311-4.
  7. ^ Priya Suri (11 July 2002). "SCV asked to take off two Malaysian TV channels". Today. National Library Board. Dicapai pada 15 September 2009.
  8. ^ Mohd Fadzli Fadhilah (8 March 2007). "'Sensasi' ban: Malaysian talk shows prove unprofessional, disrespectful". Bernama. The Brunei Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-28. Dicapai pada 9 March 2007.
  9. ^ "TV3 show BANNED". The New Paper. National Library Board. 1 February 1995. Dicapai pada 9 March 2007.
  10. ^ "TV3 fined RM50,000 for humiliating and insulting Islam". The Malaysian Insider. 21 Oktober 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-22. Dicapai pada 22 Oktober 2010.
  11. ^ "Nieuwe vormgeving TV3 Maleisië: zoek de tien verschillen". RTL Nieuws. 6 June 2015. Dicapai pada 7 June 2015.
  12. ^ "CJ WOW SHOP mula 1 April". Harian Metro. 1 April 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-17. Dicapai pada 6 April 2016.
  13. ^ . 1 April 2016 https://www.facebook.com/TV3MALAYSIA/photos/a.392087241166.178751.262044791166/10153548509336167/?type=3&theater. Dicapai pada 6 April 2016. Missing or empty |title= (bantuan)
  14. ^ . 1 April 2016 https://www.facebook.com/TV9Malaysia/photos/a.132100906817085.22337.124467560913753/1302978949729269/?type=3&theater. Dicapai pada 6 April 2016. Missing or empty |title= (bantuan)
  15. ^ . 1 April 2016 https://www.facebook.com/ntv7localdrama/photos/a.299680246757151.72583.293290990729410/1085761854815649/?type=3&theater. Dicapai pada 6 April 2016. Missing or empty |title= (bantuan)

Pautan luar