Isi kandungan Rekod Emas Voyager

Isi kandungan Rekod Emas Voyager mengandungi 116 imej ditambah imej penentukuran dan pelbagai bunyi-bunyian alam semulajadi, seperti yang dibuat oleh ombak, angin, dan guruh, dan bunyi haiwan, termasuk lagu-lagu burung dan ikan paus. Rekod itu juga menampilkan pilihan muzik dari budaya dan zaman yang berlainan, ucapan-ucapan dalam lima puluh sembilan bahasa,[1][2] bunyi spesies manusia lain, seperti jejak kaki dan ketawa (Carl Sagan),[3] dan mencetak mesej dari Presiden Jimmy Carter dan Setiausaha Agung PBB Kurt Waldheim. Item itu dipilih untuk NASA oleh sebuah jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Carl Sagan dari Universiti Cornell.

Salinan isi kandungan rekod ini telahpun dipamerkan di Pusat Udvar-Hazy Center di Lapangan Terbang Antarabangsa Washington Dulles.
Rekod Emas Voyager
Penutup Rekod Emas Voyager

Selepas NASA menerima kritikan terhadap bogel di plak Perintis (lukisan garis lelaki dan wanita telanjang), agensi itu memilih untuk tidak membenarkan Sagan dan rakan-rakannya memasukkan gambar seorang lelaki dan perempuan telanjang di rekod itu. Sebaliknya, hanya siluet pasangan itu dimasukkan.[4]

Berikut ialah petikan dari kenyataan rasmi Presiden Carter yang ditempatkan di kapal angkasa Voyager untuk perjalanannya di luar Sistem Suria, 16 Jun 1977:

Kami menghantar mesej ini di dalam kosmos ... Daripada 200 billion bintang di galaksi Bima Sakti, beberapa - mungkin ramai - mungkin telah mendiami planet dan tamadun angkasa lepas. Jika satu peradaban sedemikian memintas Voyager dan dapat memahami kandungan rekod ini, inilah mesej kami: Ini merupakan hadiah dari dunia kecil yang jauh, tanda suara kita, sains kita, imej kita, muzik kita, fikiran kita, dan perasaan kita. Kami cuba untuk bertahan hidup kami supaya kami dapat hidup dengan anda. Kami berharap beberapa hari, setelah menyelesaikan masalah yang telah kami hadapi, untuk menyertai komuniti peradaban galaksi. Rekod ini mewakili harapan dan tekad kami dan muhibah kami di alam semesta yang luas dan hebat.[5]

Ucapan sunting

Bahagian audio pertama mengandungi ucapan salam dalam bahasa Inggeris dari Setiausaha Agung PBB, Kurt Waldheim.

Bahagian audio kedua ("Greetings in 55 Languages"; bahasa Melayu: Ucapan dalam 55 Bahasa) berisi ucapan salam dalam 55 bahasa,[6] Pelan asalnya adalah menggunakan ucapan yang dibuat oleh perwakilan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, tetapi pelbagai masalah dengan rakaman ini membawa kepada rakaman baru yang dibuat di Universiti Cornell oleh orang-orang dari jabatan-jabatan bahasa asing.[7] Ini termasuk empat loghat Bahasa Cina (ditandai **), 12 bahasa Asia Selatan (ditandai #) dan lima bahasa kuno (ditandai §), dalam urutan abjad:

Bahagian audio terakhir mengandungi ucapan salam dalam empat bahasa lainnya, termasuk Esperanto dan !Kung. Suara ikan paus disediakan oleh Roger Payne.[9]

Berikut ialah senarai ucapan salam yang dirakamkan bersesuaian dengan urutannya[10]

Runut Tempoh masa Bahasa Penutur[11][12] Teks asal Terjemahan
2 0:00:00 Bahasa Sumeria David L. Owen 𒁲𒈠𒃶𒈨𒂗 silim-ma hé-me-en Semoga semuanya baik-baik
2 0:00:04 Bahasa Yunani Kuno Frederick M. Ahl Οἵτινές ποτ'ἔστε χαίρετε! Εἰρηνικῶς πρὸς φίλους ἐληλύθαμεν φίλοι. Salam untukmu di manapun anda berada. Kami ingin bersahabat dengan rakan-rakan sekalian.[n 1]
2 0:00:11 bahasa Portugis Janet Sternberg Paz e felicidade a todos Damai dan kebahagiaan untuk semuanya.
2 0:00:14 bahasa Kantonis Stella Fessler 各位好嗎?祝各位平安健康快樂。 Apa khabar semua? Semoga semua merasa aman, sihat, dan bahagia.
2 0:00:19 bahasa Akkadia David L. Owen Adaniš lušumu Semoga semuanya baik-baik saja.
2 0:00:22 bahasa Rusia Maria Rubinova Здравствуйте! Приветствую Вас! Helo! Kami menyambut anda semua!
2 0:00:25 bahasa Thai Ruchira Mendiones สวัสดีค่ะ สหายในธรณีโพ้น พวกเราในธรณีนี้ขอส่งมิตรจิตมา­ถึงท่านทุกคน Helo, teman-teman dari jauh. Kami di sini telah mengirimkan ucapan hangat untuk anda semua.
2 0:00:32 bahasa Arab Amahl Shakh .تحياتنا للأصدقاء في النجوم. يا ليت يجمعنا الزمان Taḥiyyātunā lil-'aṣdiqā' fil-nujūm. Yā laytā yajma`unā al-zamān. Salam untuk teman-teman kami di bintang-bintang. Semoga waktu menyatukan kita semua.
2 0:00:38 bahasa Romania Sanda Huffman Salutări la toată lumea Salam untuk semuanya.
2 0:00:42 bahasa Perancis Alexandra Littauer Bonjour tout le monde Selamat pagi, seluruh dunia!
2 0:00:45 bahasa Myanmar Maung Myo Lwin [nè káʊɴ bà ðəlá] Apa khabar?
2 0:00:48 bahasa Ibrani David L. Owen שלום Shalom Helo (secara harfiah bermaskud "damai")
2 0:00:50 bahasa Sepanyol Erik J. Beukenjamp Hola y saludos a todos Helo dan ucapan salam untuk semua.
2 0:00:54 bahasa Melayu baku Indonesia ("bahasa Indonesia") Ilyas Harun Selamat malam, hadirin sekalian. Selamat berpisah dan sampai bertemu lagi di lain waktu.
2 0:00:59 bahasa Quechua Fredy Amikcar, Roncalla Fermandez Kay pachamamta niytapas maytapas rimapallasta runasimipi Helo, semua orang dari Bumi, dalam bahasa rakyat.
2 0:01:04 bahasa Punjabi Jatinder N. Paul Selamat datang. Kami berbesar hati menyambut anda semua.
2 0:01:07 bahasa Hittit David L. Owen Hail
2 0:01:08 bahasa Bengali Subrata Mukherjee নমস্কার, বিশ্বের শান্তি হোক Helo! Semoga keamanan ada di mana sahaja.
2 0:01:11 bahasa Latin Frederick M. Ahl Salvete quicumque estis; bonam ergo vos voluntatem habemus, et pacem per astra ferimus Salam untuk semua di manapun anda berada. Kami membawa niat baik untuk anda semua dan keamanan untuk seluruh angkasa lepas.
2 0:01:19 bahasa Aram David L. Owen 𐡌𐡋𐡔 or שלם or ܫܠܡ Šəlām Salam (secara harfiah bermaksud "damai")
2 0:01:22 bahasa Belanda Joan de Boer Hartelijke groeten aan iedereen Salam hangat untuk semua.
2 0:01:24 bahasa Jerman Renate Born Herzliche Grüße an alle Salam hangat untuk semua
2 0:01:27 Urdu Salma Alzal اسلام و عليکم ـ ہم زمين کے رہنے والوں کى طرف سے آپ کو خوش آمديد کہتے ھيں Salam sejahtera ke atas kalian. Kami, penduduk Bumi, kirim salam kepada anda semua.
2 0:01:37 Bahasa Vietnam Tran Trong Hai Chân thành gửi tới các bạn lời chào thân hữu Salam tulus untuk semua.
2 0:01:40 bahasa Turki Peter Ian Kuriholm Sayın Türkçe bilen arkadaşlarımız, sabah şerifleriniz hayrolsun Wahai rakan-rakan penutur Turki, semoga pagi yang cerah menggembirakan anda semua.
2 0:01:45 bahasa Jepun Mari Noda こんにちは。お元気ですか? Konnichiwa. O genki desu ka? Helo. Apa khabar?
2 0:01:48 bahasa Hindi धरती के वासियों की ओर से नमस्कार Salam dari para penduduk Bumi
2 0:01:51 bahasa Wales Omar Alzal Iechyd da i chwi yn awr, ac yn oesoedd[13] Semoga diberikan kesihatan yang baik untuk anda semua kini dan selamanya.
2 0:01:54 bahasa Itali Debby Grossvogel Tanti auguri e saluti Kami sampaikan salam dan harapan.
2 0:01:57 Sinhala Kamal de Abrew ආයුබෝවන්! Ayubowan! Semoga anda panjang umur.
2 0:02:00 Nguni (Zulu) Fred Dube Kami menyambutmu, orang-orang hebat. Kami harap anda dikurniakan umur panjang.
2 0:02:05 Sotho (Sesotho) Fred Dube Kami menyambutmu, orang-orang hebat.
2 0:02:08 bahasa Wu Yvonne Meinwald 祝㑚大家好。 Salam untuk anda semua.
2 0:02:12 Armenia[8] Araxy Terzian Բոլոր անոնց, որ կգտնվին տիեզերգի միգամածությունեն անդին ողջույններ[14] Kepada semua makhluk di alam semesta, salam untukmu.
2 0:02:19 bahasa Korea Soon Hee Shin 안녕하세요 Helo.
2 0:02:22 bahasa Poland Maria Nowakowska-Stykos Witajcie, istoty z zaświatów. Selamat datang, wahai makhluk dari dunia lain.
2 0:02:25 bahasa Nepal Durga Prashad Ojha प्रिथ्वी वासीहरु बाट शान्ति मय भविष्य को शुभकामना Kami harap anda diberi masa depan yang penuh damai.
2 0:02:29 bahasa Mandarin Liang Ku 各位都好吧?我们都很想念你们,有空请到这来玩。 Apa khabar semuanya? Kami semua ingin sekali bertemu anda sekalian. Jika ada masa terluang, kunjungilah kami.
2 0:02:35 bahasa Ila (Zambia) Saul Moobola Kami harap kalian semua baik-baik saja.
2 0:02:38 bahasa Sweden Gunnel Almgren Schaar Hälsningar från en dataprogrammerare i den lilla universitetsstaden Ithaca på planeten Jorden Salam dari pengaturcara komputer di kota pelajar kecil Ithaca di planet Bumi.
2 0:02:45 bahasa Nyanja Saul Moobola Apa kabar semua, wahai orang-orang dari planet lain?
2 0:02:48 bahasa Gujarat Radhekeant Dave Salam dari seorang manusia di Bumi. Hubungi kami.
2 0:03:03 bahasa Ukraine Andrew Cebelsky Пересилаємо привіт із нашого світу, бажаємо щастя, здоров'я і многая літа Kami kirimkan salam dari dunia kami. Semoga kalian bahagia, dikurniakan kebaikan, kesihatan, dan umur panjang.
2 0:03:09 bahasa Parsi Eshagh Samehyeh درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها Salam untuk para penghuni langit.
2 0:03:22 bahasa Serbia Milan M. Smijanic Желимо вам све најлепше са наше планете Kami berharap yang terbaik bagi kalian dari planet kami
2 0:03:25 bahasa Oriya Raghaba Prasada Sahu Salam untuk para penghuni dari planet ketiga, Bumi, yang mengelilingi bintang bernama Matahari.
2 0:03:34 bahasa Ganda (Luanda) Elijah Mwima-Mudeenya Salam untuk semua makhluk di alam semesta. Semoga Tuhan sentiasa memberkati anda sekalian.
2 0:03:38 bahasa Marathi Arati Pandit नमस्कार. ह्या पृथ्वीतील लोक तुम्हाला त्यांचे शुभविचार पाठवतात आणि त्यांची इच्छा आहे की तुम्ही ह्या जन्मी धन्य व्हा. Salam. Para penduduk Bumi menyampaikan harapan baik. Kami harap anda sekalian sejahtera di kehidupan ini.
2 0:03:47 bahasa Amoy (loghat Min) Margaret Sook Ching See Gebauer 太空朋友,恁好!恁食飽未?有閒著來阮遮坐喔。 Teman-teman di langit, apa khabar semuanya? Sudah makan? Kunjungi kami jika ada masa lapang.
2 0:03:55 bahasa Hungary (Magyar) Elizabeth Bilson Üdvözletet küldünk magyar nyelven minden békét szerető lénynek a Világegyetemen Kami kirimkan salam dalam bahasa Hungary kepada semua makhluk pencinta damai di jagat raya.
2 0:04:01 bahasa Telugu Prasad Kodukula నమస్తే, తెలుగు మాట్లాడే జనముననించి మా శుభాకాంక్షలు. Salam. Salam sejahtera dari orang-orang penutur Telugu.
2 0:04:05 bahasa Czech V. O. Kostroun Milí přátelé, přejeme vám vše nejlepší Teman-temanku, kami berharap yang terbaik bagimu.
2 0:04:08 bahasa Kannada Shrinivasa K. Upadhaya ನಮಸ್ತೆ, ಕನ್ನಡಿಗರ ಪರವಾಗಿ ಶುಭಾಷಯಗಳು. Salam. Atas nama orang-orang penutur Kannada, semoga harapan baik selalu mengiringimu
2 0:04:12 bahasa Rajasthani Mool C. Gupta Helo, semuanya. Kami bahagia di sini dan semoga kalian bahagia di sana.
2 0:04:18 bahasa Inggeris Nick Sagan Hello from the children of planet Earth Helo dari anak-anak planet Bumi.
3 0:02:16 bahasa Esperanto Ralph Harry Ni strebas vivi en paco kun la popoloj de la tuta mondo, de la tuta kosmo. Kami berjuang hidup damai bersama penduduk dunia dan penduduk alam semesta.
4 0:06:25 !Kung Richard Borshay Lee

Bunyi sunting

Bahagian audio seterusnya ditumpukan kepada "bunyi Bumi" yang merangkumi:[15]

Termasuk dalam bahagian audio Bunyi Bumi dari Rekod Emas ialah runut yang mengandungi mesej inspirasi per aspera ad astra dalam Kod Morse. Diterjemahkan daripada Latin, yang bermaksud, melalui kesusahan kepada bintang-bintang.

Muzik sunting

Bahagian berikutnya di atas bunyi Bumi, terdapat pemilihan muzik eklektik 90 minit dari banyak budaya, termasuk klasik Timur dan Barat. Pilihannya termasuk:

Negara Tajuk Pengarang Pelantun Dirakamkan dan dikumpul oleh Genre Tempoh masa
Jerman Brandenburg Concerto No. 2 in F. First Movement J. S. Bach Munich Bach Orchestra dipimpin oleh Karl Richter Muzik kamar barok 4:40
Indonesia "Puspawarna" Mangkunegara IV Gamelan Pura Paku Alaman yang dipimpin K.R.T. Wasitodipuro Robert E. Brown Gamelan 4:43
Senegal Genderang Senegal Charles Duvelle Genderang 2:08
Zaire Lagu akil baligh perempuan Pigmi Colin Turnbull 0:56
Australia "Morning Star" dan "Devil Bird" Tom Djäwa, Mudpo, dan Waliparu[16] Sandra LeBrun Holmes Lagu Aborigin 1:26
Mexico "El Cascabel" Lorenzo Barcelata Antonio Maciel y Las Aguilillas with El Mariachi México de Pepe Villa Mariachi 3:14
Amerika Syarikat "Johnny B. Goode" Chuck Berry Chuck Berry Rock and roll 2:03
New Guinea Lagu rumah lelaki Robert MacLennan 1:20
Jepun "Tsuru No Sugomori" 《鶴の巣籠り》 ("Sarang Bangau") Goro Yamaguchi Shakuhachi 4:51
Jerman "Gavotte en rondeau" dari Partita No. 3 dalam mejar E untuk Biola J. S Bach Arthur Grumiaux Solo barok Biola 2:55
Austria Die Zauberflöte, Queen of the Night aria No. 14 Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen Wolfgang Amadeus Mozart Edda Moser (soprano) dari Opera Nasional Bavaria, dipimpin Wolfgang Sawallisch Opera klasik 2:55
RSS Georgia, Uni Soviet "ჩაკრულო" ("Tchakrulo") Tradisional Ensembel Kebangsaan Georgia, dipimpin Anzor Kavsadze; solois Ilia Zakaidze, Rostom Saginashvili[17][18] Radio Moscow Lagu rakyat 2:18
Peru Paip Pandan dan dram Tradisional Casa de la Cultura, Lima Peluit Pan dan drum 0:52
Amerika Syarikat "Melancholy Blues" Marty Bloom, Walter Melrose Louis Armstrong and his Hot Seven Jazz 3:05
RSS Azerbaijan, Kesatuan Soviet "Mugam" Tradisional Kamil Jalilov Radio Moscow Balaban 2:30
Rusia/Perancis/Amerika Syarikat The Rite of Spring, Sacrificial Dance Stravinsky Orkestra Simfoni Columbia dipimpin Igor Stravinsky Balet klasik moden 4:35
Kanada/Jerman The Well-Tempered Clavier, Book 2, Prelude and Fugue No.1 in C major J.S. Bach Glenn Gould Kevin Doyle Muzik papan nada barok 4:48
Jerman Symphony No 5, First Movement Beethoven Philharmonia Orchestra dipimpin Otto Klemperer Simfoni romantis 7:20
Bulgaria "Излел е Делю хайдутин" ("Izlel je Delyo Hajdutin") Valya Balkanska Ethel Rain dan Martin Koenig Muzik rakyat Bulgaria 4:59
Amerika Syarikat Night Chant Suku Navajo Willard Rhodes Nyanyian Navajo 0:57
United Kingdom "The Faerie Round" dari Pavans, Galliards, Almains dan Other Short Aeirs Anthony Holborne David Munrow dan Early Music Consort of London Muzik konsort Inggrris 1:17
Kepulauan Solomon Solomon Islands Broadcasting Service Pipa Pan 1:12
Peru Lagu perkahwinan John Cohen 0:38
China "Liu Shui" 《流水》 ("Sungai Mengalir") Bo Ya Kuan P'ing-hu Guqin 7:37
India "Jaat Kahan Ho" Kesarbai Kerkar Raga Bhairavi 3:30
Amerika Serikat "Dark Was the Night, Cold Was the Ground" Blind Willie Johnson Blind Willie Johnson Blues 3:15
Jerman Cavatina dari String Quartet No. 13 in B flat, Opus 130 Beethoven Kuartet Dawai Budapest Kuartet Dawai Romantis 6:37

Sagan pada asalnya meminta keizinan untuk memuatkan lagu "Here Comes the Sun" dari album The Beatles, Abbey Road. Walaupun Beatles bersetuju, EMI membantah dan lagu tersebut tidak disertakan.[19] Walau bagaimanapun, ini telah disangkal oleh Timothy Ferris, yang bekerja pada pemilihan dengan Sagan; lagu itu tidak pernah dianggap sebagai penyenaraian.[20]

Gelombang otak sunting

Rekod Emas juga membawa rakaman gelombang otak berjam-jam dari Ann Druyan, yang kemudiannya berkahwin dengan Carl Sagan. Di dalam Epilog buku Billions and Billions, beliau menerangkan pengalamannya:

Terdahulu saya telah bertanya kepada Carl sekiranya orang-orang luar angkasa itu yang satu bilion tahun dari sekarang mungkin dapat menafsirkan meditator gelombang otak. Siapa tahu? Satu bilion tahun adalah tempoh yang panjang, satu balasannya. Di atas kesempatan yang mungkin mengapa kita tidak mencubanya? Dua hari selepas panggilan telefon yang berubah-ubah, saya memasuki sebuah makmal di Hospital Bellevue di New York City dan dihubungkan ke sebuah komputer yang menjadikan semua data dari otak dan hati saya menjadi baik. Saya mempunyai jadual perjalanan mental selama satu jam mengenai maklumat yang saya ingin sampaikan. Saya bermula dengan memikirkan sejarah Bumi dan kehidupan yang dialami. Keupayaan saya yang terbaik saya cuba memikirkan sesuatu tentang sejarah idea dan organisasi sosial manusia. Saya fikir tentang keadaan yang tamadun kita mendapati dirinya dan tentang keganasan dan kemiskinan yang menjadikan planet ini sebagai neraka bagi banyak penduduknya. Menjelang akhir saya mengizinkan kenyataan peribadi tentang apa yang ingin jatuh cinta.[21]

Pada 12 Februari 2010, satu wawancara dengan Ann Druyan telah disiarkan di Radio Awam Kebangsaan (NPR) yang mana di atas dijelaskan secara terperinci.[22]

Imej sunting

Bersama dengan audio, rekod itu mengandungi koleksi 116 gambar (salah satunya ialah untuk penentukuran) yang terperinci tetapi tidak terhad kepada kehidupan manusia di Bumi dan planet itu sendiri. Banyak gambar dilengkapkan dengan satu atau banyak petunjuk skala masa, saiz atau jisim. Sesetengah imej juga mengandungi petunjuk komposisi kimia. Kesemua langkah yang digunakan pada gambar-gambar yang pertama ditakrifkan dalam beberapa gambar pertama menggunakan rujukan fizikal.

Berikut ialah senarai semua imej yang terkandung dalam Rekod Emas Voyager bersama-sama dengan, apabila hak cipta membenarkan, imej sebenar, keterangan mengenai sifat imej dan anotasi apa yang dimasukkan ke dalamnya[23]

Kedudukan Gambar kenit Penerangan Jenis Anotasi
1 Bulatan penentukuran Rajah hitam dan putih
2 Peta lokasi Suria Rajah hitam dan putih
3 Penakrifan Matematik Rajah hitam dan putih
4 Penakrifan unit fizikal Rajah hitam dan putih
5 Parameter sistem suria Rajah hitam dan putih
6 Parameter sistem suria Rajah hitam dan putih
7 Matahari Imej hitam dan putih
8   Spektrum suria
9   Utarid Imej hitam dan putih
10   Marikh Imej hitam dan putih Saiz
11   Musytari Imej warna Saiz
12   Bumi Imej warna Saiz
13   Mesir, Laut Merah, Semenanjung Sinai dan Nil Imej warna Kandungan kimia
14 Penakrifan kimia Rajah warna Saiz
15 Struktur DNA Rajah warna Saiz
16 Struktur DNA diperbesarkan, cahaya melanda Rajah warna Saiz
17 Sel dan pembahagian sel Rajah warna Saiz
18 Anatomi 1 (depan kerangka) Rajah warna
19 Anatomi 2 (bahagian organ dalaman) Rajah warna
20 Anatomi 3 (tulang belakang dan otot) Rajah warna
21 Anatomi 4 (belakang organ dalaman) Rajah warna
22 Anatomi 5 (tulang rusuk) Rajah warna
23 Anatomi 6 (depan otot) Rajah warna Saiz
24 Anatomi 7 (belakang jantung, paru-paru, buah pinggang dan saluran darah utama) Rajah warna
25 Anatomi 8 (jantung, paru-paru, buah pinggang dan saluran darah utama) Rajah warna
26 Organ pembiakan Rajah hitam dan putih Saiz
27 Gambar rajah konsepsi Rajah hitam dan putih Saiz, masa
28 Konsepsi Imej warna
29 Ovum disuburkan Imej hitam dan putih Masa
30 Gambar rajah janin Rajah hitam dan putih Saiz, masa
31 Janin Imej warna
32 Gambar rajah lelaki dan perempuan Rajah hitam dan putih Saiz, masa
33 Kelahiran Imej hitam dan putih
34 Ibu jururawat Imej warna
35 Bapa dan anak perempuan (Malaysia) Imej warna
36 Sekumpulan kanak-kanak Imej warna
37 Gambar rajah usia keluarga Rajah hitam dan putih Massa, masa
38 Potret keluarga Imej hitam dan putih
39 Gambar rajah hanyutan benua Rajah hitam dan putih Masa
40 Struktur Bumi Rajah hitam dan putih Saiz, kandungan kimia
41 Pulau Heron (Terumbu Sawar Besar Australia) Imej warna
42 Tepi laut Imej warna
43   Snake River dan Grand Tetons Imej hitam dan putih
44 Gumuk Imej warna
45 Lembah Monumen Imej warna
46 Pemandangan hutan dengan cendawan Imej warna
47 Daun Imej warna Saiz
48 Musim luruh Musim gugur Imej warna
49 Salji atas Sequoia Imej warna
50 Pokok dengan daffodil Imej warna Saiz
51 Serangga terbang dengan bunga Imej warna
52 Gambar rajah evolusi vertebrata Rajah hitam dan putih
53 Kerang (Xancidae) Imej warna
54 Dolfin Imej warna
55 Sekolah ikan Imej warna
56 Kodok pokok Imej warna
57 Buaya Imej warna
58 Helang Imej warna Saiz
59 Lubang air Imej warna
60 Jane Goodall dan cimpanzi Imej warna
61 Lakaran suku San Rajah hitam dan putih Saiz
62 Golongan pemburu suku San Imej hitam dan putih
63 Lelaki dari Guatemala Imej warna
64 Penari dari Bali Imej warna
65 Gadis Andes Imej warna
66 Pembuat kraf utama Thailand Imej warna
67 Gajah Imej warna
68 Lelaki tua dengan janggut dan kaca mata (Turki) Imej warna
69 Leo Kenton Coleman dengan anjing dan bunga Imej warna
70 Pendaki gunung Imej warna
71 Gimnastik Imej warna Masa
72 Pelari pecut (Valeriy Borzov dari U.S.S.R. dalam utama) Imej warna
73 Bilik sekolah Imej warna
74 Kanak-kanak glob Imej warna
75 Penuai kapas Imej warna
76 Pemetik anggur Imej warna
77   Pasar raya Imej warna
78 Pemandangan bawah air dengan penyelam dan ikan Imej warna Kandungan kimia
79 Bot pemancing dengan jaring Imej warna
80 Ikan goreng Imej warna
81 Jamuan makan malam China Imej warna
82   Demonstrasi jilat, makan dan minum Imej warna
83 Tembok Besar China Imej warna
84 Pembinaan rumah (Afrika) Imej warna
85 Pemandangan pembinaan (negara Amish) Imej warna
86 Rumah (Afrika) Imej warna
87 Rumah (New England) Imej warna
88 Rumah moden (Cloudcroft, New Mexico) Imej warna
89 "Rumah dalaman dengan artis dan api" (Foto oleh Jim Amos dari Jim Gray & isterinya)[24][25] Imej warna
90 Taj Mahal Imej warna
91 Bandar England (Oxford) Imej warna
92 Boston Imej warna
93 Hari Bangunan PBB Imej warna
94 Malam Bangunan PBB Imej warna
95 Sydney Opera House Imej warna Saiz
96 Artisan dengan gerudi Imej hitam dan putih
97 Dalaman kilang Imej warna
98 Muzium Imej warna
99   sinar X tangan Imej warna
100 Wanita dengan mikroskop Imej warna
101 Pemandagan jalan, Asia (Pakistan) Imej warna
102 Lalulintas waktu puncak, Thailand Imej warna
103   Lebuh raya moden (Ithaca, NY) Imej warna
104 Jambatan Golden Gate Imej hitam dan putih Saiz
105 Kereta api Imej warna Saiz
106 Pesawat dalam penerbangan Imej warna
107 Lapangan terbang (Toronto) Imej hitam dan putih
108 Ekspedisi Antartik Imej warna
109 Teleskop radio (Westerbork, Belanda) Imej hitam dan putih
110   Teleskop radio (Arecibo) Imej warna Saiz
111   Halaman buku (Newton, Sistem Dunia) Imej warna
112   Angkasawan di angkasa lepas Imej warna
113   Pelancaran Titan Centaur Imej warna
114 Mentari dengan burung Imej warna
115 Kuartet tali (Quartetto Italiano) Imej warna
116   Biola dengan skor muzik (Cavatina) Imej warna

Lihat juga sunting

Nota kaki sunting

  1. ^ Terjemahan yang agak longgar; seperti NASA.

Rujukan sunting

  1. ^ Sagan, Carl (1994). Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space (ed. 1st). New York: Random House. ISBN 9780679438410.
  2. ^ "Traveller's Tales [Carl Sagan Tribute Series, S01E16]". Dicapai pada February 10, 2012.
  3. ^ a b Lafrance, Adrienne (30 June 2017). "Solving the Mystery of Whose Laughter Is On the Golden Record". The Atlantic. Dicapai pada 1 July 2017.
  4. ^ Jon Lomberg: "Pictures of Earth". in Carl Sagan: Murmurs of Earth, 1978, New York, ISBN 0-679-74444-4
  5. ^ http://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=7890
  6. ^ "Greetings to the Universe in 55 Different Languages". NASA. Dicapai pada September 6, 2006.
  7. ^ Wiener-Bronner, Danielle (2015-08-06). "The Story Behind 'Greetings to the Universe,' the 55 Recordings of 'hello' Sent Into Space". Fusion. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-21. Dicapai pada 12 November 2016.
  8. ^ a b "Voyager(Languages): Armenian". Dicapai pada August 24, 2011.
  9. ^ Gambino, Megan (April 23, 2012). "What Is on Voyager's Golden Record?". Smithsonian Magazine. Dicapai pada 19 November 2012.
  10. ^ "Voyager: Greetings in 55 languages". Dicapai pada March 14, 2011.
  11. ^ "The Voyager Interstellar Record – 3/31 UN Greetings Whale Greetings". Dicapai pada February 10, 2012.
  12. ^ Sagan, Carl (1978). Murmurs of Earth: The Voyager Interstellar Record. ISBN 0345315367.
  13. ^ https://pbs.twimg.com/media/BERgXvxCYAAJN3h.jpg:large
  14. ^ Sternberg, Janet (29 Apr 2013). "[Armenian Voyager Golden Record greetings by Araxy Terzian]". Twitter. Dicapai pada 17 October 2015.
  15. ^ "Voyager – Spacecraft – Golden Record – Sounds of Earth". NASA. Dicapai pada August 17, 2008.
  16. ^ "The Voyager Golden Record: Audio Tracklist". ozmarecords. Ozma Records. Dicapai pada 2017-08-09. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  17. ^ Linich, Carl (19 March 2008). "Ilia Zakaidze". Georgian Folk Singing. Dicapai pada 9 October 2013.
  18. ^ "Voyager 1977 - Georgian folk song "Chakrulo" in space - "ჩაკრულო" კოსმოსში". Youtube (interview with Anzor Erkomaishvili and others) (dalam bahasa Georgian). Dicapai pada 9 October 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ Sagan, Carl et al. (1978) Murmurs of Earth: The Voyager Interstellar Record. New York: Random House. ISBN 0-394-41047-5 (hardcover), ISBN 0-345-28396-1 (paperback)
  20. ^ https://www.newyorker.com/tech/elements/voyager-golden-record-40th-anniversary-timothy-ferris
  21. ^ Sagan, Carl (1997). Billions and Billions: Thoughts on Life and Death at the Brink of the Millennium. Random House. ISBN 0-679-41160-7.
  22. ^ Carl Sagan And Ann Druyan's Ultimate Mix Tape
  23. ^ "Greetings to the Universe in 55 Different Languages". NASA. Dicapai pada May 26, 2010.
  24. ^ "Great Smokies National Park: Solitude for Millions". National Geographic Society.
  25. ^ "House interior with artist and fire". NASA.

Pautan luar sunting