Parti Tindakan Demokratik

parti politik Malaysia
(Dilencongkan dari DAP)

Parti Tindakan Demokratik (bahasa Inggeris: Democratic Action Party (DAP); Tamil: ஜனநாயக செயல் கட்சி; Bahasa Cina: 民主行动党) ialah sebuah parti politik Malaysia yang berbentuk pelbagai kaum, sekular dan sosialisme demokratik. Ia ditubuhkan pada 18 Mac 1966.[1] Kubu-kubu kuat parti DAP adalah dari segi sokongan rakyat majoriti bukan Melayu di Pulau Pinang, Perak dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. DAP juga memperoleh sedikit undi masyarakat Melayu di Pahang dan Melaka kerana bertanding menggunakan lambang PKR dan HARAPAN.

Parti Tindakan Demokratik
Democratic Action Party
PenasihatTan Kok Wai
PengerusiLim Guan Eng
Timbalan PengerusiGobind Singh Deo
Naib PengerusiM. Kulasegaran
Chow Kon Yeow
Ariffin S.M Omar
Chong Chieng Jen
Teresa Kok
Setiausaha AgungLoke Siew Fook
PengasasLim Kit Siang
Ditubuhkan18 Mac 1966; 57 tahun yang lalu (1966-03-18)
PecahanParti Tindakan Rakyat
Ibu pejabatIbu Pejabat Kebangsaan DAP
Jalan Yew, 55100
Kuala Lumpur
IdeologiAntikomunisme
Demokrasi sosial
Konservatisme
Liberalisme sosial
Berbilang kaum
Sekularisme
Kedudukan politikBerhaluan kiri tengah
Penggabungan kebangsaanBarisan Alternatif (1999–2008)
Pakatan Rakyat (2008–2015)
Pakatan Harapan (2015-kini)
Penggabungan antarabangsaSosialis Antarabangsa (SI)
WarnaPutih, merah, biru
Parlimen:
40 / 222
DUN:
94 / 576
Simbol pilihan raya
Bendera parti
Laman sesawang
Portal rasmi DAP (bahasa Melayu)

DAP terkenal dengan konsep kontroversi iaitu "Malaysian Malaysia" (Malaysia untuk semua rakyat/semua bangsa Malaysia). Parti ini komited kepada perjuangan untuk sebuah Malaysian Malaysia yang bebas, berunsur sosialisme demokratik, berdasarkan prinsip-prinsip hak asasi manusia, kesamarataan, keadilan sosial dan ekonomi, dan berasaskan institusi demokrasi parlimen.[2] Bentuk sosialisme yang menjadi pilihan DAP ini adalah sosialisme sederhana yang bersifat anti-komunis dan anti-kapitalis, dan berdasarkan atitud tidak memihak kepada mana-mana pengaruh kuasa besar dunia sama ada blok Barat ataupun blok Timur.[3]

DAP merupakan salah satu daripada empat parti kerajaan utama di Malaysia selain parti PKR,DAP dan AMANAH dan ketiga-tiga parti ini mewakili Pakatan Harapan. Kesepakatan DAP dalam Pakatan Harapan memberikan rakyat Malaysia satu alternatif politik yang mantap dalam memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat Malaysia keseluruhannya.

Akhbar Internet parti ini (dalam Bahasa Melayu) ialah Roketkini.[4]

Sejarah

DAP merupakan serpihan kepada Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang merupakan parti politik Singapura. Perdana Menteri Singapura pertama, Lee Kuan Yew yang merupakan pengasas PAP tidak bersetuju dengan cubaan Perikatan-UMNO bertanding dalam pilihan raya di Singapura dan telah membuka cawangan PAP di Semenanjung Malaysia. Apabila Singapura berpisah dari Malaysia pada 9 Ogos 1965, pendaftaran parti PAP telah dibatalkan pada 9 September pada tahun yang sama.

Devan Nair selaku ahli parlimen Bangsar yang ditinggalkan oleh PAP cuba dihidupkan dengan nama Parti Tindakan Rakyat Malaysia. Tetapi pendaftar pertubuhan menolak penubuhan PAP kerana nama yang sama itu akan mengelirukan orang ramai. Oleh itu Devan Nair menggunakan nama baru iaitu 'Parti Tindakan Demokratik' atau DAP. Pada 3 Mac 1966, Surat dari Pendaftar Pertubuhan menolak penubuhan DAP kerana perlembagaan parti itu tidak selaras dengan peraturan undang-undang Perdaftaran Persatuan.

Pada 19 Mac 1966 pendaftaran DAP diluluskan oleh Pendaftaran Pertubuhan. Devan Nair berulang kali menegaskan bahawa DAP tidak akan mengamalkan dasar perkauman dan berusaha mencantumkan kembali Singapura ke dalam Malaysia. Pada Ogos 1966, lidah rasmi parti iaitu Roket diterbitkan buat pertama kalinya.

Pada Oktober 1967, DAP menyertai 55 parti demokratik sosial, sosialis dan buruh yang lain di seluruh dunia sebagai ahli Sosialis Antarabangsa (SI) di Persidangan Antarabangsa SI di Zurich, Switzerland.

Sebelum pendaftaran DAP diluluskan, pilihan raya kecil di Rahang, Negeri Sembilan telah diadakan berikutan kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rahang dari parti Perikatan telah meninggal dunia. Dr Chen Man Hin selaku Ahli Jawatankuasa Penaja DAP telah bertanding atas tiket bebas dan menang dalam pilihan raya yang diadakan pada November 1965 itu.[5]

Tabung Amanah Sosialis Demokratik

Devan Nair mengumumkan penubuhan Tabung Amanah Sosialis Demokratik pada 19 April 1966 dengan tujuan menyokong kewangan parti dalam pilihan raya dan memenuhi harapan dan aktiviti sosialisme demokratik. Ahli Jawatankuasa tabung ini ialah Devan Nair, Chen Man Hin, Goh Hock Guan dan Dr Seevaranam. Tabung ini berjaya mengumpul bantuan kewangan dari masyarakat Cina bandar. Ekoran itu juga banyak cawangan DAP ditubuhkan di seluruh negara kerana mempunyai kewangan yang kukuh.

Kebangkitan Lim Kit Siang

Ketika inilah munculnya Lim Kit Siang selaku pembantu kepada Devan Nair . Namanya terus popular kerana lantang mengkritik dasar lemah lembut yang diamalkan oleh MCA. Lim kit Siang muncul dalam surat-surat khabar Cina pada 20 Mei 1967 dan sejak itu bidasan-bidasan Lim Kit Siang terhadap dasar patriotik MCA tersiar dalam kebanyakan surat khabar Cina.

Pada Ogos 1966, lidah rasmi parti iaitu The Rocket diterbitkan buat pertama kali. Lim Kit Siang selaku ahli Exco DAP telah menggunakan Rocket mengecam MCA yang mengikut telunjuk UMNO. Sedangkan Lim Kit Siang mahu Malaysia mengamalkan dasar 'Malaysian Malaysia' iaitu satu dasar yang selaras dengan prinsip sosialis. Baginya masalah masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum , tidak bersatu dan miskin hanya dapat diselesaikan melalui dasar ini. Masyarakat Cina bandar amat tertarik dengan slogan yang diwarwarkan oleh Lim Kit Siang ini dan dibuktikan melalui Pilihan Raya Umum Malaysia 1969. Lim Kit Siang menang di parlimen Kota Melaka pada tahun 1969.

Pengunduran Devan Nair

Devan Nair merupakan ahli parlimen tunggal PAP di kawasan Bangsar, Selangor, berdekatan dengan Kuala Lumpur . Apabila beliau menang dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1964, Devan Nair telah menetap di Kuala Lumpur. Pada 30 Julai 1967, Devan Nair menyatakan hasrat untuk meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Agung DAP dalam Mesyuarat Agung Perwakilan Kebangsaan DAP. Majlis terpaksa menerima keputusan Devan Nair dan setuju melantik Naib Setiausaha Agung memangku jawatan Setiausaha Agung.

Sebenarnya Devan Nair tidak berhasrat tinggal lama di Malaysia. Beliau telah dijemput oleh Lee Kuan Yew untuk menjadi Presiden Singapura . Tawaran itu tentulah tidak dapat ditolak oleh beliau begitu sahaja walaupun beliau dilahirkan di Melaka.

K.S Das selaku pengerusi DAP Johor Bahru telah dipilih sebagai Naib Setiausaha dan Daing Ibrahim sebagai Naib Setiausaha Kedua. Mesyuarat agung itu juga menerima Pengisytiharan Setapak seabagai panduan kepada halatuju DAP pada masa hadapan. Pengisytiharan Setapak telah diadakan pada 29 Julai 967 dan merupakan Persidangan Kebangsaan DAP yang pertama.

Mesyuarat Agung DAP pertama

DAP mengadakan mesyuarat agung Perwakilan DAP yang pertama pada 17 Mac 1968 di Kuala Lumpur. Lebih 200 wakil dari 37 cawangan DAP di seluruh negara telah hadir.

Hasilnya satu jawatankuasa pusat DAP telah ditubuhkan. Ahli-ahlinya adalah semua ahli-ahli jawatankuasa penaja.

Semenjak Devan Nair mengundurkan diri dari pucuk pimpinan DAP, Dr Chen Man Hin dan Goh Hock Guan tidak henti-henti mengunjungi semua cawangan di seluruh negara bagi mengukuhkan keahlian DAP dan meningkatkan kerjasama sesama ahli. Sehingga MAC 1969, DAP berjaya menubuhkan 65 cawangan di Malaysia.

Pemimpin DAP ditahan ISA

Kelantangan Lim Kit Siang dan lain -lain pemimpin DAP menyebabkan mereka ditahan oleh polis dan sesetengahnya ditahan tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Pada 1969 Lim kit Siang ditahan tanpa bicara selama 18 bulan di bawah ISA. Pada 1979 sekali lagi beliau ditahan kerana mendedahkan perjanjian senjata antara kerajaan Malaysia dengan syarikat Switzerland.

Pada tahun 1987, Lim Kit Siang dan lain-lain telah ditahan dalam 'Operasi Lalang' selama dua tahun kerana mengancam keselamatan negara.

Sehingga hari ini, Kit Siang mempunyai kedudukan yang berpengaruh dalam DAP dan tidak dicabar oleh mana-mana pemimpin DAP bagi jawatan Setiausaha Agung DAP.

Pakatan pembangkang 1969

DAP lebih bersedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Malaysia 1969. Dr Chen Man Hin dan lain-lain pemimpin setuju bekerjasama dengan parti-parti lain untuk membina pakatan bagi menghadapi Perikatan. DAP telah bekerjasama dengan secara langsung dan tidak langsung dengan parti Gerakan, Parti Progresif Rakyat dan PAS tentang pembahagian kerusi semasa pilihan raya 1969. Prinsip yang dipakai ialah hanya satu calon pembangkang berlawan dengan Perikatan. Dato Mohd Asri selalu Presiden PAS bersedia bekerjasama dengan DAP ini tindakan ini mengejutkan tokoh-tokoh politik.

DAP telah meletakkan 23 calon parlimen dan 48 calon untuk Dewan Undangan Negeri. Hasil kerjasama pembahagian kerusi ini cukup menguntungkan DAP kerana DAP berjaya merebut 13 kerusi Parlimen dan 31 buah kerusi Dewan Undangan Negeri. DAP memperolehi 11.9 peratus daripada jumlah undi sah yang dibuang dan merupakan pencapaian yang cukup membanggakan. Hasil pakatan DAP dan PAS ini menyebabkab Perikatan gagal mengekalkan pemerintahan di Pulau Pinang dan gagal membentuk kerajaan mutlak di Perak dan Selangor.

Parti Gerakan (sewaktu itu pembangkang) telahpun mengadakan kerjasama dengan PAS.

Pembentukan kerajaan negeri

DAP mencapai pencapaian tertinggi pada Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 ketika berjaya menembusi kubu kuat BN di Pulau Pinang. DAP berjaya menewaskan Gerakan di semua parlimen yang ditandingi parti komponen BN itu.

  • DAP memenangi kerusi DUN di Pulau Pinang(19), Perak (18), Selangor(13), Negeri Sembilan (10) , Melaka(5), Johor (4), Pahang (2), Kedah (1) dan Sabah (1).

DAP berjaya membentuk kerajaan campuran di Pulau Pinang dengan kerjasama PKR dan Lim Guan Eng dilantik menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

Letak jawatan

Sepanjang tahun 1969 hingga 1982, hampir 28 ahli DAP telah menarik diri atau dipecat dari parti itu dengan pelbagai alasan. Antaranya ialah Pengerusi DAP Selangor iaitu Goh Hock Guan . Pada 1972 Richard Ho, ahli Parlimen Sitiawan telah meletakkan jawatan.

Perdebatan berlaku antara Lee Lam Thye dengan Lee Kim Sai hingga hampir-hampir berlaku Pilihan Raya Kecil kawasan Seputeh. Lee Lam Thye merupakan seorang pemimpin yang sederhana dan banyak bekerja untuk orang ramai di kawasan Menglembu, ipoh , Perak. Lee Lam Thye pernah mengikuti rombongan Perdana Menteri Malaysia , Tun Dr Mahathir Mohamad melawat Tembok Besar China dan melakukan kunjungan hormat kepada Perdana Menteri China. Akhirnya Lee Lam Thye meletakkan jawatan dari kepimpinan DAP.

Pada Februari 2008, ahli parlimen Batu Gajah iaitu Fong Po Kuan merajuk dengan kepimpinan DAP Perak. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2004 Lim Kit Siang telah menang di kawasan Ipoh Timur. Tindakan Lim Kit Siang yang asyik berpindah-randah kawasan hanya membuktikan beliau diterima di seluruh negara tetapi gagal menjiwai permasalahan rakyat tempatan.

DAP tidak bebas daripada kritikan politik keluarga. Anak Karpal Singh iaitu Gobind Singh Deo telah bertanding di parlimen negeri Selangor iaitu di kawasan P 103 parlimen Puchong. Anak Lim Kit Siang iaitu Lim Guan Eng telah dilantik menjadi Setiausaha Agung DAP dan akan bertanding di Pulau Pinang. Sementara Betty Chew Gek Cheng telah menjadi ahli dewan undangan negeri Melaka kawasan Kota Laksamana, Melaka.

Simbol parti

Simbol atau logo DAP (lihat di atas) adalah roket, yang telah digunakan sejak pilihan raya umum 1969. Komponennya dilambangkan seperti berikut:

  • Roket merah melambangkan aspirasi Parti untuk masyarakat yang moden, dinamik dan progresif
  • Empat rangsangan roket ini mewakili sokongan dan pemanduan yang diberikan kepada objektif parti oleh tiga etnik utama (Melayu, Cina, India Asia) dan lain-lain

  • Bulatan biru bermaksud perpaduan rakyat berbilang kaum di Malaysia
  • Latar belakang putih bermaksud kemurnian dan tidak dapat diperbaiki

Maskot Ubah

Burung Ubah adalah maskot rasmi DAP yang menyerupai Burung Enggang. DAP telah mengadopsi burung ini sebagai simbol untuk perubahan baik untuk ciri-ciri uniknya, ketabahan dan perwakilan perpaduan kedua-dua Malaysia Timur dan Malaysia Barat menjadi negara Malaysia.[6] Ia telah direka oleh Ooi Leng Hang dan telah dilancarkan semasa pilihan raya negeri Sarawak pada tahun 2011 dan juga digunakan sebagai sebahagian daripada kempen politik mereka semasa pilihan raya umum ke-13 pada tahun 2013. Barang dagangannya seperti mainan mewah, butang dan pelekat kereta sangat baik diterima oleh orang ramai. @dapmalaysia (1 January 2013). "Merchandise incl Ubah plush toys selling like hot cakes!" (Twit) – melalui Twitter. Idea maskot itu datang dari Setiausaha DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, yang merasakan maskot akan meningkatkan semangat rakyat. Nama "Ubah", yang bermaksud "perubahan" dalam Bahasa Melayu, adalah selaras dengan aspirasi parti dalam mengubah parti pemerintah kerajaan persekutuan Malaysia. Selain kostum Iban Sarawak yang asli, "Ubah" kini terdapat dalam kostum Melayu untuk Hari Raya, kostum India untuk Deepavali, kostum Cina untuk Tahun Baru Cina, kostum Santa Claus untuk Krismas, dan Kostum Superman yang menggambarkan kuasa rakyat.[7]

Pada 13 Julai 2013, terapung raksasa yang dikenali sebagai "Ubah Inflatable Bird (Water Ubah)" dilancarkan secara rasminya di IJM Promenade, Jelutong, Pulau Pinang oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.[6]

Lagu

Lagu parti rasmi DAP ialah Berjuang Untuk Rakyat Malaysia.

Selain daripada lagu rasmi parti, DAP juga telah melancarkan beberapa lagu tema dan video muzik kebanyakannya dengan tema Ubah seperti "Ubah" dengan sebanyak 800,000 tontonan, 明天 dengan lebih 400,000 tontonan dan "Ubah Rocket Style" dengan lebih daripada 100,000 tontonan, yang merupakan parodi hits tular YouTube "Gangnam Style".

Pilihan raya

Pilihan raya 1978

Kerjasama antara PAS dan DAP diadakan secara tidak langsung. Biasanya PAS akan bertanding sebagai pemecah undi di kawasan majoriti pengundi bukan Melayu. Dikatakan pengundi Melayu akan mengundi calon PAS. Pengundi Cina terpaksa memilih calon DAP atau calon MCA. Biasanya calon DAP lebih beruntung.

Dalam pilihan raya 1978, parti PAS 'menghadiahkan' kawasan parlimen Damansara, Bukit Mertajam dan Beruas serta DUN Gopeng kepada DAP. DAP pula membantu PAS memdapatkan kawasan Kuala Kurau di Perak.

Pilihan raya 1990

DAP telah berpakat dengan parti pembangkang seperti Semangat 46, PSRM, HAMIM dan PAS. Tetapi kerjasama ini tidak begitu berjaya kerana perbezaan ideologi yang ketara antara DAP dengan PAS dan Semangat 46. Pemimpin PAS dan DAP sering berdolak-dalik dalam menentukan hubungan yang bakal dimetri menjelang pilihan raya.

Pilihan raya 1995

Dalam pilihan raya 1995, DAP menang 9 kerusi Parlimen dan 11 kerusi DUN.

Pilihan raya 1999

Dalam pilihan raya 1999 , Pengundi Cina tidak dapat menerima kerjasama antara DAP dengan PAS. Akibatnya DAP hanya mendapat 10 kerusi parlimen sahaja. Lim Kit Siang dan Karpal Singh tewas di kubu kuat mereka di Pulau Pinang.

Lim Kit Siang dikalahkan pertama kali dalam pilihan raya umum 1999 sejak beliau bertanding dalam pilihan raya.

Pilihan raya 2004

Pilihan raya 2004 menyaksikan DAP menang di 12 kawasan Parlimen. Lim Kit Siang menang mudah di kawasan Ipoh Timur. Begitu juga dengan Karpal Singh di Pulau Pinang.

Pilihan raya 2008

DAP kini diketuai Setiausaha Agung, Lim Guan Eng. Lim merupakan anak kepada Setiausaha Agung sebelumnya, Lim Kit Siang. DAP terkenal dengan Karpal Singh, seorang peguam yang berani menentang Mahkamah Malaysia. DAP dan PAS akur dengan Anwar Ibrahim selaku penasihat Parti Keadilan Rakyat agar hanya satu calon pembangkang bertanding menentang Barisan Nasional.

Sejak 1995, matlamat DAP lebih realistik iaitu mengurangkan majoriti 2/3 yang dibolot oleh Barisan Nasional. Projek Tanjung I, II dan III gagal menguasai Pulau Pinang malah pengundi Cina terhadap DAP semakin merosot di Pulau Pinang.

Pilihan raya 2013

Pendaftar Pertubuhan menghantar surat kepada DAP dua hari sebelum penaman calon yang menyatakan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) baharunya tidak sah. Ini menyebabkan DAP mungkin tidak dapat menggunakan logonya dalam pilihan raya kerana Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng tidak dapat mengeluarkan surat kuasa membenarkan penggunaan logo DAP. Lalu calonnya mungkin terpaksa menggunakan logo rakan Pakatan iaitu PAS dan DAP.[8] Namun akhirnya calon DAP dapat menggunakan logo mereka sendiri selepas RoS memberikan penjelasan.[9]

DAP memenangi kerusi DUN di Pulau Pinang (19), Perak (18), Selangor (15), Johor (13), Negeri Sembilan (11), Pahang (7), Melaka (6), Sabah( 4) dan Kedah (2).

DAP berjaya mengekalkan pemerintahannya di Pulau Pinang bagi penggal kedua sejak Pilihan raya umum Malaysia 2008 dan berjaya menambah kerusi DUN di Selangor, Johor, Negeri Sembilan, Pahang, Melaka, Sabah dan Kedah.

Antara isu yang agak menghangatkan negara ialah semasa Pilihan raya umum Malaysia 2013, penasihat DAP Lim Kit Siang telah bertanding di kawasan P 162 Gelang Patah menentang bekas Menteri Besar Johor, Dato' Seri Abdul Ghani Othman. Namun, Lim Kit Siang berjaya memenangi kerusi tersebut dengan majoriti sebanyak 14,762 undi menewaskan bekas Menteri Besar Johor itu.

Senarai pemimpin DAP

Berikut adalah senarai jawatan pelbagai pemimpin untuk setiap penggal.

Penasihat Seumur Hidup DAP

No. Nama Mula menjawat Melepaskan jawatan
1 Chen Man Hin Disember 1999 17 Ogos 2022

Pengerusi Kebangsaan DAP

No. Nama Mula menjawat Melepaskan jawatan
1 Chen Man Hin 18 Mac 1966 Disember 1999
2 Lim Kit Siang Disember 1999 3 September 2004
3 Karpal Singh 4 September 2004 29 Mac 2014
17 April 2014
4 Tan Kok Wai 29 Mac 2014 20 Mac 2022
5 Lim Guan Eng 20 Mac 2022 Penyandang terkini

Ketua Parlimen DAP

No. Nama Mula menjawat Melepaskan jawatan
1 Lim Kit Siang 1969 11 Julai 2018
2 Loke Siew Fook 11 Julai 2018 20 Mac 2022
3 Nga Kor Ming 20 Mac 2022 Penyandang terkini

Ketua Setiausaha DAP
No. Nama Mula menjawat Melepaskan jawatan
1 C.V. Devan Nair 18 Mac 1966 30 Julai 1967
2 Goh Hock Guan 30 Julai 1967 1 Oktober 1969
3 Lim Kit Siang 1 Oktober 1969 Disember 1999
4 Kerk Kim Hock Disember 1999 April 2002
September 2002 May 2004
5 Lim Guan Eng Mei 2004 20 Mac 2022
6 Loke Siew Fook 20 Mac 2022 Penyandang terkini

Pemangku Ketua Setiausaha DAP

No. Nama Mula menjawat Melepaskan jawatan
1 Fan Yew Teng 1 Oktober 1969 1 Oktober 1970
2 Chong Eng April 2002 September 2002

Nota: Lim Kit Siang telah dipilih sebagai Setiausaha Agung pada bulan Oktober 1969 semasa ditahan di bawah ISA dan Fan Yew Teng bertindak sebagai jawatan sekuriti DAP. Pemangku Ketua Setiausaha yang dilantik apabila Setiausaha Agung tidak berkhidmat.

Mentor Parti

No. Nama Mula menjawat Melepaskan jawatan
1 Lim Kit Siang 20 Mac 2022 12 April 2022

Nota: Mentor Parti ialah kedudukan baru yang dicipta pada tahun 2022 apabila Lim Kit Siang menarik diri daripada mengganggotai Jawatankuasa Tertinggi Pusat bermula 20 Mac 2022 setelah 56 tahun bersama DAP.


Kepimpinan 2022-2024

Berikut ialah senarai kepimpinan utama DAP bagi 2022-2024[10]

Wakil rakyat

Dewan Negara

Senator

Lantikan Tempoh Ahli Catatan Penggal
  Yang di-Pertuan Agong 20.03.2023 - 19.03.2026 Noorita Sual, YB Senator Puan Pertama
20.03.2023 - 19.03.2026 Roderick Wong Siew Lead, YB Senator Tuan Pertama
  Pulau Pinang 07.03.2023 - 06.03.2026 Lingeshwaran R. Arunasalam, YB Senator Tuan Pertama
  Negeri Sembilan 25.04.2022 - 24.04.2025 Kesavadas A. Achyuthan Nair, YB Senator Dato' Kedua

Dewan Rakyat

Ahli Parlimen Malaysia ke-15

DAP kini mempunyai 40 ahli parlimen.

Negeri No. Perlembagaan Parlimen Ahli Catatan
  Pulau Pinang P043 Bagan Lim Guan Eng, YB Tuan Presiden DAP
P045 Bukit Mertajam Sim Chee Keong, YB Tuan Menteri Sumber Manusia Malaysia
P046 Batu Kawan Chow Kon Yeow, YB Tuan Ketua Menteri Pulau Pinang
P048 Bukit Bendera Syerleena Abdul Rashid, YB Puan
P049 Tanjong Lim Hui Ying, YB Puan Timbalan Menteri Kewangan Malaysia
P050 Jelutong RSN Rayer, YB Tuan
P051 Bukit Gelugor Ramkarpal Singh, YB Tuan
  Perak Darul Ridzuan P060 Taiping Wong Kah Woh, YB Tuan Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia
P064 Ipoh Timor Howard Lee Chuan How, YB Tuan
P065 Ipoh Barat Kulasegaran Murugeson Timbalan Menteri JPM Undang-Undang dan Reformasi Institusi
P066 Batu Gajah Sivakumar Varatharaju Naidu
P068 Beruas Ngeh Koo Ham, YB Dato'
P070 Kampar Chong Zhemin, YB Tuan
P076 Teluk Intan Nga Kor Ming, YB Tuan Menteri Pembangunan dan Kerajaan Tempatan Malaysia
  Perak Darul Ridzuan P080 Raub Chow Yu Hui, YB Tuan
P089 Bentong Young Syefura Othman, YB Puan
  Selangor P102 Bangi Syahredzan Johan, YB Tuan
P103 Puchong Yeo Bee Yin, YB Puan
P106 Damansara Gobind Singh Deo, YB Tuan Menteri Digital Malaysia
P110 Klang Ganabatirau Veraman, YB Tuan
  Kuala Lumpur P114 Kepong Lim Lip Eng, YB Tuan
P117 Segambut Hannah Yeoh Tseow Suan, YB Puan Menteri Belia dan Sukan Malaysia
P120 Bukit Bintang Fong Kui Lun, YB Tuan
P122 Seputeh Teresa Kok Suh Sim, YB Puan
P123 Cheras Tan Kok Wai, YB Tuan
  Negeri Sembilan P128 Seremban Loke Siew Fook, YB Tuan Menteri Pengangkutan Malaysia
P130 Rasah Cha Kee Chin, YB Tuan
  Melaka P138 Kota Melaka Khoo Poay Tiong, YB Tuan
  Johor P142 Labis Pang Hok Liong, YB Tuan
P145 Bakri Tan Hong Pin, YB Tuan
P152 Kluang Wong Shu Qi, YB Puan
P162 Iskandar Puteri Liew Chin Tong, YB Tuan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia
P163 Kulai Teo Nie Ching, YB Puan Timbalan Menteri Komunikasi dan Digital Malaysia
  Sabah P172 Kota Kinabalu Chan Foong Hin, YB Tuan Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Malaysia
P186 Sandakan Vivian Wong Shir Yee, YB Puan
  Sarawak P192 Mas Gading Mordi Bimol, YB Tuan
P195 Bandar Kuching Kelvin Yii Lee Wuen, YB Dr.
P196 Stampin Chong Chieng Jen, YB Tuan
P211 Lanang Alice Lau Kiong Yieng, YB Puan Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat
P212 Sibu Oscar Ling Chai Yew, YB Tuan

Dewan Undangan Negeri

Negeri No. Kawasan DUN Ahli Catatan
  Kedah N13 Kota Darul Aman Teh Swee Leong
  Pulau Pinang N07 Sungai Puyu Phee Syn Tze
N08 Bagan Jermal Chee Yeeh Keen
N09 Bagan Dalam Kumaran Krishnan
N13 Berapit Heng Lee Lee
N15 Padang Lalang Gooi Zi Sen
N16 Perai Sundarajoo Somu EXCO Pulau Pinang
N19 Jawi H'ng Mooi Lye
N22 Tanjong Bunga Zairil Khir Johari EXCO Pulau Pinang
N23 Air Putih Lim Guan Eng
N25 Pulau Tikus Joshua Woo Sze Zeng
N26 Padang Kota Chow Kon Yeow Ketua Menteri Pulau Pinang
N27 Pengkalan Kota Wong Yuee Harng
N28 Komtar Teh Lai Heng
N29 Datok Keramat Jagdeep Singh Deo Timbalan KM Pulau Pinang 2
EXCO Pulau Pinang
N30 Sungai Pinang Lim Siew Khim EXCO Pulau Pinang
N31 Batu Lancang Ong Ah Teong
N32 Seri Delima Connie Tan Hooi Peng
N33 Air Itam Joseph Ng Soon Seong
N34 Paya Terubong Wong Hon Wai
  Perak Darul Ridzuan N17 Pokok Assam Ong Sen Guan
N18 Aulong Teh Kok Lim EXCO Perak
N22 Jalong Loh Sze Yee EXCO Perak
N25 Canning Jenny Choy Tsi Jen Timbalan YDP Perak
N26 Tebing Tinggi Abdul Aziz Bari
N27 Pasir Pinji Goh See Hua
N28 Bercham Ong Boon Piow
N29 Kepayang Nga Kor Ming
N30 Buntong Thulsi Manogaran
N31 Jelapang Cheah Pou Hian
N32 Menglembu Chaw Kam Foon
N33 Tronoh Steven Tiw Tee Siang
N37 Pantai Remis Wong May Ing
N38 Astaka Jason Ng Thien Yeong
N41 Malim Nawar Bavani Veraiah
N42 Keranji Angeline Koo Hai Yen
N55 Pasir Bedamar Woo Kah Leong EXCO Perak
M57 Sungkai Sivanesan Achalingam EXCO Perak
  Pahang Darul Makmur N1 Tanah Rata Ho Chi Yang
N7 Tras Tengku Zulpuri Shah Raja Puji
N30 Mentakab Woo Chee Wan
N33 Bilut Lee Chin Chen Timbalan YDP Pahang
N34 Ketari Su Keong Siong
N38 Triang Leong Yu Man EXCO Pahang
  Selangor N04 Sekinchan Ng Suee Lim EXCO Selangor
N06 Kuala Kubu Bharu Lee Kee Hong
N22 Teratai Yew Jia Haur
N27 Balakong Wayne Ong Chun Wei
N28 Seri Kembangan Wong Siew Ki
N30 Kinrara Ng Sze Han EXCO Selangor
N31 Subang Jaya Michelle Ng Mei Sze
N34 Bukit Gasing Rajiv Rishyakaran
N35 Kampung Tunku Lim Yi Wei
N36 Bandar Utama Jamaliah Jamaluddin EXCO Selangor
N45 Bandar Baru Klang Quah Perng Fei
N47 Pandamaran Leong Tuck Chee
N50 Kota Kemuning Preakas Sampunathan
N52 Banting Papparaidu Veraman EXCO Selangor
N56 Sungai Pelek Lwi Kian Keong
  Negeri Sembilan N1 Chennah Anthony Loke Siew Fook
N8 Bahau Teo Kok Seong EXCO Negeri Sembilan
N10 Nilai Arul Kumar Jambunathan EXCO Negeri Sembilan
N11 Lobak Chew Seh Yong
N12 Temiang Ng Chin Tsai
N21 Bukit Kepayang Nicole Tan Lee Koon EXCO Negeri Sembilan
N22 Rahang Desmond Sian Meow Kong
N23 Mambau Yap Yew Weng
N24 Seremban Jaya Gunasekaren Palasamy
N30 Lukut Choo Ken Hwa
N36 Repah Veerapan Superamaniam EXCO Negeri Sembilan
  Melaka N16 Ayer Keroh Kerk Chee Yee Timbalan YDP DUN Melaka
N19 Kesidang Seah Shoo Chin EXCO Melaka
N20 Kota Laksamana Low Chee Leong Timbalan EXCO Melaka
N22 Bandar Hilir Leng Chau Yen Timbalan EXCO Melaka
  Johor N2 Jementah Ng Kor Sim
N10 Tangkak Ee Chin Li
N12 Bentayan Ng Yak Howe
N23 Penggaram Gan Peck Cheng
N28 Mengkibol Chew Chong Sin
N42 Johor Jaya Liow Cai Tung
N45 Stulang Andrew Chen Kah Eng
N46 Perling Liew Chin Tong
N48 Skudai Marina Ibrahim
N52 Senai Wong Bor Yang
  Sabah N19 Likas Tan Lee Fatt Timbalan Menteri Kabinet Sabah
N21 Luyang Phoong Jin Zhe Menteri Kabinet Sabah
N25 Kapayan Jannie Lasimbang
N56 Tanjong Papat Poon Ming Fun
  Sarawak N9 Padungan Chong Chieng Jen
N10 Pending Violet Yong Wui Wui

Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang
19 / 40
Dewan Undangan Negeri Sembilan
11 / 36
Dewan Undangan Negeri Perak
16 / 59
Dewan Undangan Negeri Selangor
16 / 56

Dewan Undangan Negeri Johor
10 / 56
Dewan Undangan Negeri Melaka
4 / 28
Dewan Undangan Negeri Pahang
7 / 42

Dewan Undangan Negeri Sabah
4 / 64
Dewan Undangan Negeri Sarawak
2 / 82
Dewan Undangan Negeri Kedah
2 / 36

Dewan Undangan Negeri Perlis
0 / 15
Dewan Undangan Negeri Terengganu
0 / 32
Dewan Undangan Negeri Kelantan
0 / 45

Jurucakap Parlimen

Portfolio Ahli Dewan Rakyat
Ketua Parlimen Nga Kor Ming
Ketua Whip Alice Lau Kiong Yieng
Pengerusi PAC Wong Kah Woh
Kewangan Tony Pua Kiam Wee
Perdagangan Antarabangsa dan Industri Ong Kian Ming
Perubahan Iklim, Sains dan Teknologi Yeo Bee Yin
Pendidikan Teo Nie Ching
Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Hannah Yeoh Tseow Suan
Sumber Manusia M Kulasegaran
Perladangan dan Komoditi Teresa Kok Suh Sim
Pertahanan Wong Hon Wai
Kesihatan Kelvin Yii Lee Wuen
Parlimen dan Undang-undang
  • Ngeh Koo Ham
  • Pang Hok Liong
Hal Ehwal Sabah Chan Foong Hin
Hal Ehwal Sarawak Chong Chieng Jen
Hal Ehwal Dalam Negeri
  • Ramkarpal Singh
  • RSN Rayer
Alam Sekitar Wong Tack
Air dan Tenaga Charles Anthony Santiago
Wilayah Persekutuan
  • Lim Lip Eng
  • Fong Kui Lun
Pengangkutan Thomas Su Keong Siong
Pertanian dan Industri Makanan
  • Tengku Zulpuri Shah Raja Puji
  • Wong Ling Biu
Kerja Raya Oscar Ling Chai Yew
Kesenian dan Kebudayaan Khoo Poay Tiong
Perumahan dan Kerajaan Tempatan Teh Kok Lim
Belia Sukan Steven Sim Chee Keong
Hal Ehwal Luar Negeri Kasthuriraani Patto
Pelajaran Tinggi Vivian Wong Shir Yee
Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Cha Kee Chin
Pembangunan Luar Bandar
  • Noorita Sual
  • Mordi Bimol
Perpaduan V Sivakumar
Komunikasi dan Multimedia Wong Shu Qi

Keputusan pilihan raya umum

Pilihan raya Kerusi bertanding Jumlah kerusi dimenangi Jumlah undi Perkongsian undi Hasil undi Ketua pilihan raya
1964 (sebagai PAP) 11
1 / 144
42,130 2.0% 1 kerusi; Pembangkang Lee Kuan Yew
1969 24
13 / 144
286,606 12.1% 12 kerusi; Pembangkang Goh Hock Guan
1974 46
9 / 144
387,845 18.3% 4 kerusi; Pembangkang Lim Kit Siang
1978 53
16 / 154
664,433 19.1% 7 kerusi; Pembangkang Lim Kit Siang
1982 63
9 / 154
815,473 19.6% 7 kerusi; Pembangkang Lim Kit Siang
1986 64
24 / 154
968,009 21.0% 15 kerusi; Pembangkang Lim Kit Siang
1990 57
20 / 180
985,228 17.13% 4 kerusi; Pakatan pembangkang

(Gagasan Rakyat)

Lim Kit Siang
1995 50
9 / 192
712,175 12.0% 11 kerusi; Pakatan pembangkang

(Gagasan Rakyat)

Lim Kit Siang
1999 47
10 / 193
830,870 12.53% 1 kerusi; Pakatan pembangkang

(Barisan Alternatif)

Lim Kit Siang
2004 44
12 / 219
687,340 9.9% 2 kerusi; Pembangkang Kerk Kim Hock (Ketua Setiausaha)Lim Kit Siang (Pengerusi, Dasar Pusat & Suruhanjaya Perancangan Strategik)
2008 47
28 / 222
1,118,025 13.77% 16 kerusi; Pakatan pembangkang

(Pakatan Rakyat)

Lim Guan Eng (Ketua Setiausaha)Lim Kit Siang (Pemimpin Parlimen)
2013 51
38 / 222
1,736,601 15.71% 10 kerusi; Pakatan pembangkang

(Pakatan Rakyat)

Lim Guan Eng (Ketua Setiausaha)Lim Kit Siang (Pemimpin Parlimen)
2018 47
42 / 222
2,040,068 18.48% 4 kerusi; Pakatan pembangkang

(Pakatan Harapan)

Lim Guan Eng (Ketua Setiausaha)Lim Kit Siang (Pemimpin Parlimen)

Keputusan pilihan raya negeri

Pilihan raya Dewan Undangan Negeri
Dewan Undangan Negeri Perlis Dewan Undangan Negeri Kedah Dewan Undangan Negeri Kelantan Dewan Undangan Negeri Terengganu Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Dewan Undangan Negeri Perak Dewan Undangan Negeri Pahang Dewan Undangan Negeri Selangor Dewan Undangan Negeri Sembilan Dewan Undangan Negeri Melaka Dewan Undangan Negeri Johor Dewan Undangan Negeri Sabah Dewan Undangan Negeri Sarawak Jumlah menang / Jumlah yang dipertandingkan
1964

(as PAP)

0 / 12
0 / 24
0 / 30
0 / 24
0 / 24
0 / 40
0 / 24
0 / 28
0 / 24
0 / 20
0 / 32
0 / 15
1969
0 / 12
0 / 24
0 / 30
0 / 24
3 / 24
6 / 40
0 / 24
9 / 28
8 / 24
4 / 20
1 / 32
0 / 48
31 / 57
1974
0 / 12
1 / 26
0 / 36
0 / 28
2 / 27
11 / 42
0 / 32
1 / 33
3 / 24
4 / 20
1 / 32
0 / 48
23 / 120
1978
0 / 12
0 / 26
0 / 28
5 / 27
9 / 42
0 / 32
3 / 33
3 / 24
4 / 20
1 / 32
25 / 127
1979
0 / 48
0 / 11
1982
0 / 12
0 / 26
0 / 36
0 / 28
2 / 27
4 / 42
1 / 32
1 / 33
2 / 24
2 / 20
0 / 32
12 / 131
1983
0 / 48
0 / 7
1985
0 / 48
0 / 3
1986
0 / 14
0 / 28
0 / 39
0 / 32
10 / 33
13 / 46
1 / 33
5 / 42
4 / 28
3 / 20
1 / 36
0 / 48
37 / 118
1987
0 / 56
0 / 11
1990
0 / 14
1 / 28
0 / 39
0 / 32
14 / 33
13 / 46
1 / 33
6 / 42
4 / 28
3 / 20
3 / 36
0 / 48
45 / 94
1991
0 / 56
0 / 18
1994
0 / 48
0 / 2
1995
0 / 15
0 / 36
0 / 43
0 / 32
1 / 33
1 / 52
1 / 38
3 / 48
2 / 32
3 / 25
0 / 40
11 / 103
1996
3 / 62
3 / 6
1999
0 / 15
0 / 36
0 / 43
0 / 32
1 / 33
4 / 52
1 / 38
1 / 48
0 / 32
4 / 25
0 / 40
0 / 48
11 / 88
2001
1 / 62
1 / 13
2004
0 / 15
0 / 36
0 / 45
0 / 32
1 / 40
7 / 59
1 / 42
2 / 56
2 / 36
2 / 28
0 / 56
0 / 60
15 / 104
2006
6 / 71
6 / 12
2008
0 / 15
1 / 36
0 / 45
0 / 32
19 / 40
18 / 59
2 / 42
13 / 56
10 / 36
5 / 28
4 / 56
1 / 60
73 / 102
2011
12 / 71
12 / 15
2013
0 / 15
2 / 36
0 / 45
0 / 32
19 / 40
18 / 59
7 / 42
15 / 56
11 / 36
6 / 28
13 / 56
4 / 60
95 / 103
2016
7 / 82
7 / 31
2018
0 / 15
2 / 36
0 / 45
0 / 32
19 / 40
18 / 59
7 / 42
16 / 56
11 / 36
8 / 28
14 / 56
6 / 60
101 / 104

Rujukan

  1. ^ http://dapmalaysia.org/newenglish/au_theparty.htm
  2. ^ http://dapmalaysia.org/newenglish/au_theparty.htm
  3. ^ Wan Hamidi Hamid. 2011. Mengenali DAP: Bahagian Dua. Dari: http://roketkini.com/2011/05/30/mengenali-dap-bahagian-kedua/
  4. ^ http://roketkini.com
  5. ^ Zulkiflee Bakar ,'Sejarah Awal DAP', majalah Eksklusif, April 1990 , Penerbit Karangkraf, hlm 36,
  6. ^ a b "Official Launching of UBAH inflatable bird (Water Ubah) at 10am, 13 July, at IJM Promenade. « Lim Guan Eng".
  7. ^ "Political mascots come into play". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-07. Dicapai pada 2018-04-21.
  8. ^ Lim Kit Sinag (19 Apr 2013). "DAP use of PAS and PKR symbols a game changer?". Malaysiakini. Dicapai pada 19 April 2013.
  9. ^ "DAP guna simbol sendiri". Sinar Harian. 20 April 2013. Dicapai pada 20 April 2013.
  10. ^ https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2022/03/20/whos-who-in-new-dap-leadership-lineup/

Sastera

* James Chin. The Sarawak Chinese Voters and their support for the Democratic Action Party (DAP), Southeast Asian Studies, Vol. 34, No. 2, 1996, pp 387–401

* James Chin. The Malaysian Chinese Dilemma: The Never Ending Policy (NEP), Chinese Southern Diaspora Studies, Vol 3, 2009

Pautan luar