Barisan Nasional

Gabungan parti politik di Malaysia
(Dilencongkan dari BN)

Barisan Nasional (juga dikenali sebagai BN) merupakan parti gabungan di Malaysia yang ditubuhkan pada 1 Januari 1973 sebagai pengganti kepada Parti Perikatan. Barisan Nasional terdiri daripada Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaysia (MCA), Kongres India Malaysia (MIC) dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS). Barisan Nasional memenangi 30 kerusi Parlimen di Pilihan raya umum Malaysia 2022 dan merupakan anggota Kerajaan Perpaduan di Kerajaan Persekutuan bersama-sama PH, GPS, GRS, WARISAN, KDM dan PBM. Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi merupakan Timbalan Perdana Menteri Malaysia 1. BN juga mempunyai 4 ketua Kerajaan Negeri iaitu Saarani Mohamad (MB Perak), Wan Rosdy Wan Ismail (MB Pahang), Ab Rauf Yusoh (KM Melaka) dan Onn Hafiz Ghazi (MB Johor) dan bersama-sama dalam Kerajaan Perpaduan negeri Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan.

Barisan Nasional
باريسن ناسيونل
Nama Bahasa InggerisNational Front
Nama Bahasa Cina国民阵线
Nama Bahasa Tamilதேசிய கூட்டணி
SingkatanBN
PengerusiDato Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Setiausaha agungDato Seri Dr. Zambry Abdul Kadir
Timbalan PengerusiDato Seri Mohamad Hasan
Naib Pengerusi
Ketua Whip ParlimenDato Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
PengasasTun Abdul Razak Dato' Hussein
Ditubuhkan1 Januari 1973; 51 tahun yang lalu (1973-01-01)
Disahkan1 Jun 1974 (sebagai sebuah parti)
Didahului olehPerikatan[1][2]
Digantikan olehGabungan Rakyat Sabah
(di Negeri Sabah) (2022)[3]
Ibu pejabatAras 8, Menara Dato’ Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra, Jalan Tun Ismail, 50480 Kuala Lumpur, Malaysia
AkhbarAkhbar rasmi BN
Sayap beliaPergerakan Pemuda Barisan Nasional
Sayap wanitaPergerakan Wanita Barisan Nasional
Sayap PuteriPergerakan Puteri Barisan Nasional
Keanggotaan (2022)• 3.39 juta (UMNO)
• 19,576 (MCA)
• 18,950 (MIC)
• 10,264 (PBRS)
Ideologi
Kedudukan politikKanan tengah ke sayap kanan
Warna     Biru dan Putih
Slogan
  • Rakyat Didahulukan Percapaian Diutamakan
  • 1 Malaysia Maju Bersama
  • Hidup BN, Hidup Rakyat
  • Bersama Barisan Nasional
  • Hidup Negaraku
  • Keluarga Malaysia Pemangkin Pembangunan
  • Kestabilan dan Kemakmuran
  • Perpaduan Demi Kestabilan dan Kemakmuran
Dewan Negara:
23 / 70
Dewan Rakyat:
30 / 222
Dewan Undangan Negeri:
122 / 607
Simbol pilihan raya
Bendera parti
Laman sesawang
www.barisannasional.org.my
www.bnnewsonline.com

Sejarah sunting

Penubuhan sunting

Barisan Nasional telah diwujudkan sebagai pengganti terus kepada gabungan parti Perikatan, iaitu tiga parti yang menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Persatuan Cina Malaysia (MCA) dan Kongres India Malaysia (MIC). Ia diasaskan selepas pilihan raya umum 1969 dan rusuhan 13 Mei. Parti Perikatan menjadi lemah dalam pilihan raya 1969 kepada parti-parti pembangkang, khususnya parti baru Parti Tindakan Demokratik dan Gerakan, dan Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Walaupun Perikatan memenangi majoriti kerusi, ia mendapat kurang daripada separuh undi popular, dan ketegangan antara masyarakat yang berbeza menyebabkan rusuhan dan pengisytiharan keadaan darurat.[8] Selepas Parlimen Malaysia disusun semula pada tahun 1971, rundingan bermula dengan bekas parti pembangkang seperti Gerakan dan Parti Progresif Rakyat, kedua-duanya menyertai Perikatan pada tahun 1972, dengan diikuti oleh PAS.

Pada tahun 1973, Parti Perikatan digantikan oleh Barisan Nasional.[9][10] Barisan Nasional, termasuk parti tempatan dari Sabah dan Sarawak iaitu Parti Perikatan Sabah, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), dibentuk sebagai gabungan besar 11 parti di bawah kepimpinan Perdana Menteri ketika itu Tun Abdul Razak.[11] Ia didaftarkan pada Jun 1974 untuk bertanding pada pilihan raya umum 1974, yang dimenanginya dengan kejayaan yang besar.

1977–2007 sunting

Pada tahun 1977, PAS diusir dari Barisan Nasional berikutan pemberontakan di dalam badan perundangan negeri Kelantan terhadap ketua menteri yang dilantik oleh kerajaan persekutuan.[9] Barisan Nasional bagaimanapun memenangi pilihan raya umum 1978 dengan meyakinkan, dan terus menguasai politik Malaysia pada dekad tahun 1980-an dan 1990-an walaupun terdapat kerugian dalam pilihan raya negeri, seperti kehilangan Kelantan ke PAS, dan Sabah ke Parti Bersatu Sabah.

Menjelang 2003, Barisan Nasional telah berkembang menjadi gabungan yang dibentuk oleh lebih daripada sedozen parti komunal. Ia dilakukan dengan baik pada pilihan raya umum 2004, memenangi 198 daripada 219 kerusi.

Walaupun Barisan Nasional tidak pernah mencapai lebih daripada 67% undi popular dalam pilihan raya dari 1974 hingga 2008, ia mengekalkan dua pertiga majoriti kerusi berturut-turut di Dewan Rakyat hingga 2008, mendapat manfaat daripada sistem pengundian pertama yang lalu.[12]

2008–2018 sunting

Pada pilihan raya umum 2008, Barisan Nasional kehilangan lebih satu pertiga daripada kerusi Parlimen kepada Pakatan Rakyat, satu pakatan longgar parti pembangkang. Ini menandakan kegagalan pertama BN untuk memenangi dua pertiga supermajoriti di Parlimen sejak 1969. Lima kerajaan negeri—Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, dan Selangor, jatuh ke Pakatan Rakyat. Perak bagaimanapun kemudian dikembalikan melalui keputusan mahkamah berikutan krisis perlembagaan. Sejak 2008, gabungan itu menyaksikan parti komponen bukan Melayu sangat berkurangan di Semenanjung.[13]

Kerugian terus berlaku pada pilihan raya umum 2013, dan ia mencatatkan keputusan pilihan raya terburuk. BN kembali ke Kedah, tetapi kehilangan beberapa kerusi di Parlimen dan undi popular kepada Pakatan. Ia hanya memenangi 47% undi popular, namun ia berjaya memperoleh 60% daripada 222 kerusi parlimen, dengan itu mengekalkan kawalan parlimen.[14]

Protes BERSIH 5 di Kuala Lumpur dilancarkan pada tahun 2016 melaungkan keinginan rakyat untuk mengakhiri kerakusan kuasa dan penyelewengan di Malaysia. Protes ini tertumpu di kawasan bandar, sedangkan BN tersebar di seluruh kawasan desa. Namum korupsi 1MDB, Tabung Haji dan Felda mendapat perhatian umum dan pemerintah BN melihat sokongan rakyat menurun.

Semasa Pilihan raya umum Malaysia ke-14, Barisan Nasional kehilangan kawalan parlimen ke Pakatan Harapan, hanya memenangi 78 kerusi parlimen dari jumlah 222. Ia sekaigus menamatkan pemerintahan Barisan Nasional selama 41 tahun, membuka jalan bagi perubahan kerajaan pertama dalam Sejarah Malaysia. Gabungan itu memenangi hanya 34% undi popular, walaupun usaha sengit mengatasi perbatasan dengan menyusun kembali batas pilihan raya. Selain daripada kegagalan mereka mendapatkan semula kerajaan negeri Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan, enam kerajaan negeri iaitu Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Kedah dan Sabah jatuh ke Pakatan Harapan dan WARISAN (Sabah). Kerajaan negeri Terengganu juga jatuh ke Gagasan Sejahtera (GS).

Berikutan itu, beberapa parti komponen di Sabah mengumumkan meninggalkan Barisan Nasional, iaitu UPKO, LDP dan PBRS.[15] Dan juga, parti Parti Progresif Penduduk juga telah mengisytiharkan keluar Barisan Nasional pada 27 Mei 2018. Pada 12 Jun 2018, PBB, SUPP, PRS dan SPDP keluar secara rasmi dari Barisan Nasional dan membentuk pakatan yang dikenali sebagai Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan kekal sebagai pembangkang kerajaan.[16][17][18][19][20][21][22][23]

Pada 23 Jun 2018, Parti Gerakan mengumumkan keluar daripada BN selepas kekalahan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dan menjadi sebagai pembangkang kerajaan.[24][25] Ahli Parlimen Bagan Serai UMNO Datuk Dr Noor Azmi Ghazali memutuskan untuk meninggalkan parti itu untuk menjadi ahli Parlimen bebas dan memberi sokongan kepada kerajaan Pakatan Harapan pada hari berikutnya, 24 Jun.[26] Lebih lanjut pada 27 Jun, Ahli Parlimen Bukit Gantang UMNO, Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal mengumumkan keluarnya dari parti itu untuk menjadi ahli bebas Parlimen.[27] Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Mas Ermieyati Samsudin, mengumumkan keluar dari UMNO pada 2 Julai 2018. Ini kemudian mengurangkan kerusi parlimen BN kepada hanya 54 kerusi, berbanding 79 kerusi yang dimenangi BN dalam pilihan raya umum.

2019–2020 sunting

Pada 1 Januari 2019, beberapa cawangan UMNO dan BN di Sabah telah ditutup dan dibubarkan secara rasmi, meninggalkan satu cawangan sahaja yg masih terbuka. Beberapa ketua cawangan BN juga telah meninggalkan gabungan tersebut. Hal sedemikian adalah untuk memberi ruang terhadap pakatan baru, Persatuan Perikatan Parti Malaysia (PPPM) (Kini dikenali rasmi sebagai gabungan Perikatan Nasional). Ini kemudian mengurangkan lagi keseluruhan kerusi parlimen BN kepada hanya 41 kerusi manakala kerusi tunggal UMNO berkurang kepada 38 kerusi kerana dianggap sebagai "parti kurang relevan" oleh beberapa ketua kawasan bekas kubu kuat parti tersebut.

Pada 14 Mei 2020, Setiausaha Agung BN, Tan Sri Annuar Musa memaklumkan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) tidak pernah secara rasmi keluar daripada parti berkenaan dan Mesyuarat Dewan Tertinggi BN sebelum ini telah dimaklumkan perkara tersebut. Justeru, PBRS terus kekal sebagai anggota BN dan kini parti tersebut terdiri daripada UMNO, MCA, MIC dan PBRS. Ini menjadikan kerusi BN keseluruhannya adalah 42 kerusi parlimen (ditambah dengan kerusi Parlimen PBRS di Pensiangan, Sabah) setakat 15 Mei 2020.

Organisasi sunting

Sehingga 2013, majoriti kerusi BN telah dipegang oleh dua parti politik Bumiputera berpusat yang terbesar iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB). Bagi sebahagian besar sejarahnya, kedua-dua Persatuan Cina Malaysia dan Kongres India Malaysia telah memainkan peranan utama di dalam BN, tetapi perwakilan mereka di Parlimen dan badan perundangan negeri semakin berkurangan. Bagaimanapun, hampir setiap parti komponen mewakili – dan membatasi keahlian – kepada kaum tertentu: UMNO untuk orang Melayu, MCA untuk orang Cina dan sebagainya. Dalam pandangan beberapa ulama:

Sejak penubuhannya Perikatan terus menjadi gabungan parti komunal. Setiap parti komponen dikendalikan untuk semua niat dan tujuan, kecuali pilihan raya, sebagai pihak yang berasingan. Keanggotaan mereka adalah komunal, kecuali mungkin Gerakan, dan kejayaan mereka diukur dari segi keupayaan mereka untuk mencapai tuntutan-tuntutan mereka yang konvensional.[28]

Walaupun Perikatan dan BN berdaftar sebagai parti politik, keahlian hanya boleh dilakukan secara tidak langsung melalui salah satu daripada parti perlembagaan. Dalam Perikatan, seseorang boleh memegang keahlian langsung, tetapi ia dimansuhkan dengan pembentukan Barisan Nasional. BN menentukan dirinya sebagai "pertubuhan parti politik yang melanggan objek Barisan Nasional". Walaupun dalam pilihan raya, semua calon bertanding di bawah simbol BN, dan terdapat manifesto BN, setiap parti perlembagaan juga mengeluarkan manifesto sendiri, dan terdapat persaingan intra-gabungan untuk kerusi sebelum hari penamaan.[29]

Keanggotaan parti sunting

Parti Komponen sunting

Logo Nama Ideologi Pemimpin Kerusi Keputusan 2022 Kerusi semasa
Undi (%) Kerusi Komposisi
Parti Komponen
  UMNO Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu Ketuanan Melayu Ahmad Zahid Hamidi 120 17.90%
30 / 222
26 / 112
  MCA Persatuan Cina Malaysia Nasionalisme Malaysia Wee Ka Siong 41 5.48%
1 / 222
2 / 112
  MIC Kongres India Malaysia Konservatif liberal Vigneswaran Sanasee 9 1.38%
2 / 222
1 / 112
  PBRS Parti Bersatu Rakyat Sabah Nasionalisme Sabah Joseph Kurup 1 0.10%
1 / 222
1 / 112
Parti Bergabung (Friends of BN)
  IPF Barisan Kemajuan India Se-Malaysia Tengah Jayashree Pandithan 1 0.01%
0 / 222
0 / 112
  KIMMA Kongres India Muslim Malaysia Konservatif Nasionalisme Dato' Syed Ibrahim B. Kader 1 0.03%
0 / 222
0 / 112
  MMSP Parti Makkal Sakti Malaysia Sosial konservatif R.S. Thanenthiran 1 0.01%
0 / 222
0 / 112
  MUIP Parti Bersatu India Malaysia Tengah Nallakaruppan Solaimalai 1 0.01%
0 / 222
0 / 112
  PCM Parti Cinta Malaysia Tengah Huan Cheng Guan 1 0.01%
0 / 222
0 / 112
  PPM Parti Punjabi Malaysia Ketuanan Punjabi Gurjeet Singh Rhande 1 0.01%
0 / 222
0 / 112
MAP Parti Kemajuan Malaysia Memperjuangkan hak masyarakat India Malaysia Waytha Moorthy Ponnusamy - -
0 / 222
0 / 112
  IKATAN Parti Ikatan Bangsa Malaysia Demokrasi sosial Abdul Kadir Sheikh Fadzir 1 (di bawah GS) 0.45%
0 / 222
0 / 112

Bekas parti komponen sunting

Senarai Pengerusi sunting

Berikut adalah senarai pengerusi dan pemangku sejak 1973:

# Nama
(Lahir–Meninggal)
Potret Tempoh berkhidmat Pilihan Raya Umum Nota
1 Abdul Razak Hussein
(1922–1976)
  1 Januari 1973 14 Januari 1976 1974
2 Hussein Onn
(1922–1990)
  15 Januari 1976 28 Jun 1981 1978
3 Mahathir Mohamad
(l. 1925)
  28 June 1981 4 Februari 1988 1981
1986
Ling Liong Sik
(l. 1943)
  4 Februari 1988 16 Februari 1988
(3) Mahathir Mohamad
(l. 1925)
  16 Februari 1988 30 Oktober 2003 1990
1995
1999
4 Abdullah Ahmad Badawi
(l. 1939)
  31 Oktober 2003 26 Mac 2009 2004
2008
5 Najib Razak
(l. 1953)
  26 Mac 2009 12 Mei 2018 2013
2018
Ahmad Zahid Hamidi
(l. 1953)
  12 Mei 2018 30 Jun 2018 memangku
6 Ahmad Zahid Hamidi
(l. 1953)
30 Jun 2018 18 Disember 2018
Mohamad Hasan
(l. 1956)
18 Disember 2018 30 Jun 2019 memangku
(6) Ahmad Zahid Hamidi
(l. 1953)
  30 Jun 2019 kini

Lagu rasmi sunting

Barisan Nasional[31]

Barisan Nasional Barisan Kita
Penegak Wawasan Rakyat Malaysia
Membina Satu Bangsa Berjaya
Itulah Wawasan Kita
Berpadu Kita Rakyat Semua
Menuju Malaysia Jaya

Barisan Nasional Parti Kita
Parti Untuk Rakyat Jelata
Khidmat Kami Untuk Semua
Tanpa Mengira Bangsa

Barisan Nasional Barisan Kita
Penegak Wawasan Pembela Bangsa
Membina Satu Bangsa Berjaya
Itulah Wawasan Kita

Struktur kepimpinan sunting

 
Ismail Sabri Yaakob, bekas Perdana Menteri Malaysia ke - 9 UMNO
Dewan Tertinggi
Jawatan Nama Parti Komponen
Pengerusi Dato' Sri Ahmad Zahid Hamidi UMNO
Timbalan Pengerusi Dato' Seri Mohamad Hasan UMNO
Naib Pengerusi Datuk Seri Ir. Dr. Wee Ka Siong MCA
Tan Sri Vigneswaran Sanasee MIC
Tan Sri Joseph Kurup PBRS
Setiausaha Agung Dato' Seri Diraja Dr. Zambry Abdul Kadir UMNO
Bendahari Agung Datuk Seri Johari Abdul Ghani UMNO
Wakil Parti Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob UMNO
Dato' Seri Mahdzir Khalid UMNO
Dato' Dr. Mah Hang Soon MCA
Datuk Chong Sin Woon MCA
Datuk Seri M. Saravanan MIC
Datuk M. Asojan MIC
Datuk Arthur Joseph Kurup PBRS
Richard Kastum @ Mosinal PBRS
Ketua Pemuda Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki UMNO
Ketua Wanita Datuk Seri Dr. Noraini Ahmad UMNO
Setiausaha Eksekutif Dato' Haji Mohamad Sahfri bin Ab. Aziz UMNO
Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras Negeri
Perlis KOSONG KOSONG
Kedah Dato' Seri Jamil Khir Baharom UMNO
Pulau Pinang Datuk Musa Sheikh Fadzir UMNO
Perak Dato' Seri Saarani Mohamad UMNO
Selangor Datuk Wira Megat Zulkarnain Omardin UMNO
Negeri Sembilan Dato' Seri Utama Mohamad bin Hasan UMNO
Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh UMNO
Johor Dato' Ir. Hasni Mohammad UMNO
Pahang Dato' Sri Wan Rosdy Wan Ismail UMNO
Terengganu Dato' Seri Haji Ahmad Said UMNO
Kelantan Datuk Ahmad Jazlan Yaakub UMNO
Sabah Dato' Sri Panglima Bung Moktar Radin UMNO
Wilayah Persekutuan Datuk Seri Utama Tengku Adnan Tengku Mansor UMNO

Wakil rakyat sunting

Dewan Negara sunting

Negeri Ahli Parti Tempoh Catatan
  Yang di-Pertuan Agong Vell Paari, YB Senator Dato' Sri MIC 2 September 2020 - 1 September 2023
Ti Lian Ker, YB Senator Dato' Sri MCA 10 Ogos 2021 - 9 Ogos 2024
Mohd Hisamudin Yahaya, YB Senator Datuk UMNO 4 Oktober 2021 - 3 Oktober 2024
Arman Azha Abu Hanifah, YB Senator Datuk UMNO 26 Oktober 2021 - 3 Oktober 2024
Nelson Renganathan, YB Senator Dato' MIC 23 November 2021 - 22 November 2024
Zurainah Musa, YB Senator Datuk Seri UMNO 22 Disember 2021 - 21 Disember 2024
Azhar Ahmad, YB Senator Datuk Dr. UMNO 21 Mac 2022 - 20 Mac 2025
Mohamad Fatmi Che Salleh, YB Senator Tan Sri UMNO 25 April 2022 - 24 April 2025
Ros Suryati Alang, YB Senator Datin UMNO 20 September 2022 - 19 September 2025
Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, YB Senator Dato' Seri UMNO 3 Disember 2022 - 2 Disember 2025 Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia
Zambry Abdul Kadir, YB Senator Datuk Seri UMNO 3 Disember 2022 - 2 Disember 2025 Menteri Luar Negeri Malaysia
Sivarraajh Chandran, YB Senator Dato' MIC 20 Mac 2023 - 19 Mac 2026
Nur Jazlan Mohamed, YB Senator Datuk UMNO 21 Ogos 2023 - 20 Ogos 2026
  Johor Jefridin Atan UMNO 13 September 2020 - 12 September 2023
Lim Pay Hen MCA 26 Jun 2022 - 25 Jun 2025
  Melaka Koh Nai Kwong MCA 21 Disember 2020 - 20 Disember 2023
Mustafa Musa UMNO 31 Julai 2023 - 30 Julai 2026
  Pahang Darul Makmur Ajis Sitin UMNO 25 Ogos 2021 - 24 Ogos 2025
Juhanis Abd Aziz UMNO 25 Ogos 2021 - 24 Ogos 2025
  Perak Darul Ridzuan Shamsuddin Abd Ghaffar UMNO 20 Disember 2021 - 19 Disember 2024
  Perlis Seruandi Saad UMNO 26 Ogos 2021 - 25 Ogos 2024
Aziz Ariffin UMNO 26 Ogos 2021 - 25 Ogos 2024
  Sabah Noraini Idris UMNO 10 Disember 2021 - 9 Disember 2024

Dewan Rakyat sunting

No. Parlimen Ahli Parti Catatan
P055 Lenggong Shamsul Anuar Nasarah UMNO Timbalan Menteri Dalam Negeri
P072 Tapah M. Saravanan MIC
P075 Bagan Datuk Ahmad Zahid Hamidi UMNO Timbalan Perdana Menteri
Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah Malaysia
P078 Cameron Highlands Ramli Mohd Nor UMNO Timbalan YDP Dewan Rakyat
P079 Lipis Abdul Rahman Mohamad UMNO Timbalan Menteri Kerja Raya
P084 Paya Besar Mohd Shahar Abdullah UMNO
P085 Pekan Sh Mohmed Puzi Sh Ali UMNO
P090 Bera Ismail Sabri UMNO
P119 Titiwangsa Johari Abdul Ghani UMNO
P126 Jelebu Jalaluddin Alias UMNO EXCO Kanan Negeri Sembilan
P127 Jempol Shamsulkahar Mohd Deli UMNO
P129 Kuala Pilah Adnan Abu Hassan UMNO
P131 Rembau Mohamad Hassan UMNO Menteri Pertahanan Malaysia
P133 Tampin Mohd Isam Mohd Isa UMNO
P147 Parit Sulong Noraini Ahmad UMNO
P148 Ayer Hitam Wee Ka Siong MCA
P151 Simpang Renggam Hasni Mohamad UMNO
P153 Sembrong Hishammuddin Hussein UMNO
P155 Tenggara Manndzri Nasib UMNO
P156 Kota Tinggi Khaled Nordin UMNO Menteri Pendidikan Tinggi Malaysia
P157 Pengerang Azalina Othman UMNO Menteri Undang-Undang dan Reformasi Institusi
P164 Pontian Ahmad Maslan UMNO Timbalan Menteri Kewangan 1
P165 Tanjung Piai Wee Jeck Seng MCA
P173 Putatan Shahelmey Yahya UMNO
P176 Kimanis Mohamad Alamin UMNO Timbalan Menteri Luar Negeri
P177 Beaufort Siti Aminah Aching UMNO Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi
P182 Pensiangan Arthur Joseph Kurup PBRS Timbalan Menteri Sains dan Teknologi
P184 Libaran Suhaimi Nasir UMNO
P187 Kinabatangan Bung Moktar Radin UMNO
P191 Kalabakan Andi Muhammad Suryady Bandy UMNO

Dewan Undangan Negeri sunting

Dewan Undangan Negeri Perlis
0 / 15
Dewan Undangan Negeri Pahang
16 / 42
Dewan Undangan Negeri Melaka
21 / 28

Dewan Undangan Negeri Sembilan
14 / 36
Dewan Undangan Negeri Perak
9 / 59
Dewan Undangan Negeri Terengganu
0 / 32

Dewan Undangan Negeri Johor
40 / 56
Dewan Undangan Negeri Sabah
17 / 79
Dewan Undangan Negeri Kelantan
1 / 45

Dewan Undangan Negeri Kedah
0 / 36
Dewan Undangan Negeri Selangor
2 / 56

Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang
2 / 40

Kerajaan negeri Barisan Nasional sunting

Negeri Jawatan Ahli Parti Dewan Undangan Negeri
  Pahang Darul Makmur Menteri Besar Wan Rosdy Wan Ismail UMNO Jelai
  Perak Darul Ridzuan Menteri Besar Saarani Mohamad UMNO Kota Tampan
  Melaka Ketua Menteri Ab Rauf Yusoh UMNO Tanjung Bidara
  Johor Menteri Besar Onn Hafiz Ghazi UMNO Machap

Keputusan pilihan raya umum sunting

Pilihan raya Jumlah kerusi menang Kerusi ditandingi Peratusan kerusi Jumlah pengundi Peratusan pengundi Keputusan Pilihan raya Ketua Pilihan raya
PRU-03 1969
74 / 144
144 44.34% 1,063,238 51.39% 15 kerusi; Kerajaan Tunku Abdul Rahman
PRU-04 1974
135 / 154
154 87.7% 1,287,400 60.8% 61 kerusi; Kerajaan Abdul Razak Hussein
PRU-05 1978
131 / 154
154 85.1% 1,987,907 57.2% 4 kerusi; Kerajaan Hussein Onn
PRU-06 1982
132 / 154
154 85.7% 2,522,079 60.5% 1 kerusi; Kerajaan Mahathir Mohamad
PRU-07 1986
148 / 177
177 83.6% 2,649,263 57.3% 16 kerusi; Kerajaan Mahathir Mohamad
PRU-08 1990
127 / 180
180 70.6% 2,985,392 53.4% 21 kerusi; Kerajaan Mahathir Mohamad
PRU-09 1995
162 / 192
192 84.4% 3,881,214 65.2% 35 kerusi; Kerajaan Mahathir Mohamad
PRU-10 1999
148 / 193
193 76.2% 3,748,511 56.53% 15 kerusi; Kerajaan Mahathir Mohamad
PRU-11 2004
198 / 219
219 90.4% 4,420,452 63.9% 51 kerusi; Kerajaan Abdullah Ahmad Badawi
PRU-12 2008
140 / 222
222 63.1% 4,082,411 50.27% 58 kerusi; Kerajaan Abdullah Ahmad Badawi
PRU-13 2013
133 / 222
222 59.9% 5,237,555 47.38% 7 kerusi; Kerajaan Najib Razak
PRU-14 2018
79 / 222
222 35.59% 3,794,827 33.96% 54 kerusi; Pembangkang Najib Razak
PRU-15 2022
30 / 222
178 32.39% 3,094,827 31.96% 49 kerusi; Kerajaan Ahmad Zahid Hamidi

Keputusan pilihan raya negeri sunting

Pilihan raya negeri Dewan Undangan Negeri
Dewan Undangan Negeri Perlis Dewan Undangan Negeri Kedah Dewan Undangan Negeri Kelantan Dewan Undangan Negeri Terengganu Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Dewan Undangan Negeri Perak Dewan Undangan Negeri Pahang Dewan Undangan Negeri Selangor Dewan Undangan Negeri Sembilan Dewan Undangan Negeri Melaka Dewan Undangan Negeri Johor Dewan Undangan Negeri Sabah Dewan Undangan Negeri Sarawak Jumlah menang / Jumlah yang dipertandingkan
Majoriti 2/3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
2 / 3
1974
12 / 12
24 / 26
36 / 36
27 / 28
23 / 27
31 / 42
32 / 32
30 / 33
21 / 24
16 / 20
31 / 32
30 / 48
1976
1978
12 / 12
19 / 26
23 / 36
28 / 28
20 / 27
32 / 42
32 / 32
29 / 33
21 / 24
16 / 20
31 / 32
239 / 257
1979
1981
1982
11 / 12
24 / 26
26 / 36
23 / 28
25 / 27
38 / 42
31 / 32
31 / 33
22 / 24
18 / 20
32 / 32
1983
30 / 48
30 / 32
1985
6 / 48
6 / 48
1986
14 / 14
25 / 28
29 / 39
30 / 32
23 / 33
33 / 46
32 / 33
37 / 42
24 / 28
17 / 20
35 / 36
1 / 48
300 / 351
1987
28 / 48
28 / 48
1990
14 / 14
26 / 28
0 / 39
22 / 32
19 / 33
33 / 46
31 / 33
35 / 42
24 / 28
17 / 20
32 / 36
0 / 48
253 / 351
1991
49 / 56
49 / 56
1994
23 / 48
23 / 48
1995
15 / 15
34 / 36
7 / 43
25 / 32
32 / 33
51 / 52
37 / 38
45 / 48
30 / 32
22 / 25
40 / 40
338 / 394
1996
57 / 62
57 / 64
1999
12 / 15
24 / 36
2 / 43
4 / 32
30 / 33
44 / 52
30 / 38
42 / 48
32 / 32
21 / 25
40 / 40
31 / 48
312 / 329
2001
60 / 62
60 / 62
2004
14 / 15
31 / 36
21 / 45
28 / 32
38 / 40
52 / 59
41 / 42
54 / 56
34 / 36
26 / 28
55 / 56
59 / 60
452 / 504
2006
62 / 71
62 / 71
2008
14 / 15
14 / 36
6 / 45
24 / 32
11 / 40
28 / 59
37 / 42
20 / 56
21 / 36
23 / 28
50 / 56
59 / 60
307 / 504
2011
55 / 71
55 / 71
2013
13 / 15
21 / 36
12 / 45
17 / 32
10 / 40
31 / 59
30 / 42
12 / 56
22 / 36
21 / 28
38 / 56
48 / 60
275 / 505
2016
77 / 82
77 / 82
2018
10 / 15
3 / 36
8 / 45
10 / 32
2 / 40
24 / 59
25 / 42
4 / 56
16 / 36
13 / 28
16 / 56
12 / 60
143 / 505
2020
14 / 73
14 / 41
2021
21 / 28
21 / 28
2022
40 / 56
40 / 56
2022
0 / 15
9 / 59
17 / 42
26 / 116

Rujukan sunting

  1. ^ Helen Ting. "The Politics of National Identity in West Malaysia: Continued Mutation or Critical Transition? [The Politics of Ambiguity]" (PDF). Southeast Asian Studies, Kyoto University. J-Stage. m/s. 3/21 [33] and 5/21 [35]. UMNO muncul pada tahun 1946 di bawah dorongan Pergerakan Anti-Malayan Union berdasarkan pemahaman ideologi ketuanan Melayu. Presiden pengasasnya, Dato' Onn Jaafar, pernah berkata bahawa gerakan UMNO tidak mematuhi apa-apa ideologi selain Melayuisme, yang ditakrifkan oleh ulama Arifin Omar sebagai "kepercayaan bahawa kepentingan bangsa Melayu mesti ditegakkan atas segala yang lain". Penguasaan politik Melayu adalah realiti asas politik Malaysia, walaupun hakikat bahawa gabungan kerajaan sejak kemerdekaan, Perikatan [kemudiannya berkembang menjadi Barisan Nasional], adalah multiethnic dalam komposisinya.
  2. ^ Jinna Tay; Graeme Turner (24 July 2015). Television Histories in Asia: Issues and Contexts. Routledge. m/s. 127–. ISBN 978-1-135-00807-9.
  3. ^ "Hajiji says BN not part of newly-registered Gabungan Rakyat Sabah". Malay Mail. Dicapai pada 20 March 2022.
  4. ^ Timothy J. Lomperis, September 1996, 'From People's War to People's Rule: Insurgency, Intervention, and the Lessons of Vietnam', page 212, ISBN 0807822736
  5. ^ Senkyr, Jan (2013), "Political Awakening in Malaysia", KAS International Reports (7): 73–74
  6. ^ "Barisan Nasional: Ideologi".[pautan mati kekal]
  7. ^ "Objektif Barisan Nasional". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-27. Dicapai pada 2015-08-16.
  8. ^ Keat Gin Ooi (2004). Southeast Asia: A Historical Encyclopedia, from Angkor Wat to East Timor. ABC-CLIO. m/s. 139–. ISBN 978-1-57607-770-2.
  9. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan LiowLeifer2014 tidak disediakan
  10. ^ Cheah Boon Kheng (2002). Malaysia: The Making of a Nation. Institute of Southeast Asian Studies. m/s. 147–. ISBN 978-981-230-175-8.
  11. ^ Dr Nam-Kook Kim (28 February 2014). Multicultural Challenges and Redefining Identity in East Asia. Ashgate Publishing, Ltd. m/s. 219–. ISBN 978-1-4724-0233-2.
  12. ^ John R. Malott (8 July 2011). "Running Scared in Malaysia". The Wall Street Journal. Dicapai pada 8 July 2011.
  13. ^ Stuart Grudgings; Al-Zaquan Amer Hamzah; Niluksi Koswanage; Raju Gopalakrishnan (5 May 2013). "Malaysia coalition extends rule despite worst electoral showing". Reuters. Dicapai pada 6 May 2013.
  14. ^ "A dangerous result". The Economist. 11 May 2013. Dicapai pada 11 May 2013.
  15. ^ Julia Chan (12 Mei 2018). "The hits just keep on coming — PBRS's turn to leave BN". Malay Mail. Dicapai pada 12 Mei 2018.
  16. ^ "PBB, PRS, PDP, SUPP keluar BN, bentuk GPS". Berita Harian. 12 Jun 2018. Dicapai pada 12 Jun 2018.
  17. ^ Avila Geraldine; Norasikin Daineh (11 May 2018). "Warisan now has 35 seats, enough to form state government: Shafie [NSTTV]". New Straits Times. Dicapai pada 12 May 2018.
  18. ^ "PBS keluar BN, bentuk Gabungan Bersatu". Berita Harian. 12 May 2018. Dicapai pada 12 May 2018.
  19. ^ "PBRS is third party to leave Sabah BN". Malaysiakini. 12 May 2018. Dicapai pada 12 May 2018.
  20. ^ "PBRS wants to work with Warisan". The Borneo Post. 12 May 2018. Dicapai pada 12 May 2018.
  21. ^ "MyPPP leaves BN with immediate effect". New Straits Times. 19 May 2018. Dicapai pada 19 May 2018.
  22. ^ Sharon Ling; Geryl Ogilvy (12 June 2018). "Sarawak BN parties pull out of coalition to form independent state-based pact". The Star. Dicapai pada 12 June 2018.
  23. ^ Lee Poh Onn (15 June 2018). "Commentary: Free from the shackles of a fallen coalition, does Sarawak parties leaving spell the end of the Barisan Nasional?". Channel NewsAsia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-12. Dicapai pada 15 June 2018.
  24. ^ "Gerakan keluar BN". Utusan Malaysia. 23 Jun 2018. Dicapai pada 23 Jun 2018.
  25. ^ "Gerakan leaves Barisan Nasional". New Straits Times. 23 June 2018. Dicapai pada 23 June 2018.
  26. ^ Ivan Loh (24 June 2018). "Bagan Serai MP quits Umno, pledges support for Pakatan Harapan". The Star. Dicapai pada 24 June 2018.
  27. ^ "Bukit Gantang MP quits Umno". Free Malaysia Today (dalam bahasa Inggeris). 2018-06-27. Dicapai pada 2018-06-27.
  28. ^ Rachagan, S. Sothi (1993). Law and the Electoral Process in Malaysia, p. 12. Kuala Lumpur: University of Malaya Press. ISBN 967-9940-45-4.
  29. ^ Rachagan, p. 21.
  30. ^ ""Yang penting saya dapat menyumbang," kata Datuk Hj Noortaip". www.utusanborneo.com.my. 2022-08-24. Dicapai pada 2023-12-16.
  31. ^ Lagu Barisan Nasional
Sastera

Pautan luar sunting